Wizz Air осъди "Летище София" ЕАД и ГВА заради еднаквите такси на двата терминала

Pan.bg 27 яну 2021 | 08:09 views (908) commentaries(0)
img хаджи Димитър СТАВРЕВ
pan.bg
По информация на capital.bg, Калина Горанова

Нискотарифната авиокомпания Wizz Air осъди "Летище София" ЕАД и Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГВА) за еднаквия размер на таксите на стария и на новия терминал. Решението на Върховния административен съд по казуса е от 21 януари 2021 г. и е окончателно. То потвърждава решението на Административен съд - София, което изпращаше преписката на главен директор на ГВА за ново произнасяне по размера на таксите.

Проблемът за Wizz Air започна, след като в края на октомври 2016 г. таксите на двата терминала бяха изравнени, за да може Ryanair да се премести на новия терминал, след като летището отесня. Това създаде неравнопоставеност за авиокомпаниите, които останаха на стария терминал, предлагащ по-лоши условия. Така две поредни години Wizz Air обжалва размера на таксите - за 2017 и 2018 г.

Споровете по отношение на начина на определяне на летищните такси на аерогара София набъбват, като в момента трите авиокомпании, превозващи най-много пътници на летището - Wizz air, Ryanair и "България Еър", обжалват драстичното вдигане на таксите и за настоящата 2021 г. А "България ер" към момента успява да си спести плащането на десетки милиони летищни такси, печелейки делата срещу аерогарата.

Аргументите на държавата
Конкретният съдебен спор касае еднаквия размер на "Такса пътници" за "Терминал 1" и "Терминал 2" за 2018 г. Според летището комфортът на двата терминала не обуславя диференциация, доколкото средствата, получавани от заплащането на таксата, се използвали за осигуряване безопасното достигане до конкретното въздухоплавателно средство. Казва се още, че не е необходимо да води разделно, по терминали, разходните елементи, включени в стойността на "Такса пътници", и че такова задължение не следва от Методиката за определяне на летищните такси.

Летището обяснява по-високия размер на такса пътник на стария терминал през предходните години с изтегления заем, който за 2016 г. например е бил на стойност 10.3 млн. лв. А определените летищни такси не биха могли да доведат до дискриминация на пътниците, доколкото същите не влизат в нито един момент в правоотношения с тях.

ГВА подкрепя летището, като смята, че не съществува разпределение на амортизациите по терминали, както и че крайният извод за наличие на дискриминация по отношение на определените летищни такси е неправилен, тъй като в действителност пътниците и на двата терминала получават еднакъв обем от услуги. А различието в качеството е недоказано.

И какво смята съдът
От изслушването на вещото лице съдът установява, че "Летище София" в качеството си на летищен оператор не води отчетност по всеки елемент от методиката за размера на таксите, както и не разделя активите по терминали. Тази липса е довела до невъзможност да се съпоставят разходите, които се покриват от "такса пътници" за всеки от терминалите. Не са представени доказателства, от които да е видно отражението на тегления заем върху размера на таксите. А според съда е ноторно известен фактът на различното качество в услугите, предоставяни на "Терминал 1" и "Терминал 2", който представлява самостоятелно основание за диференциация. Летищният оператор е бил длъжен да определи диференцирани летищни такси и като не е сторил това, е постановил незаконосъобразен акт.

Според съда площта на един обект предопределя размера на разходите за обслужването му, голяма част от които и релевантни към определянето на "Такса пътници" - по-скъпа обща поддръжка и по-високи разходи за електроенергия, отопление, осветление, климатизация, водоснабдяване, озеленяване и други. По-големият размер на тези разходи на "Терминал 2" в сравнение с тези на "Терминал 1", както и липсата на разходи за амортизация на "Терминал 1" поради пълната му амортизация към датата на определянето на летищните такси водят до необходимост от диференцирано изчисляване на таксата. "Тези обстоятелства, а не наличието на повече обекти с търговско предназначение на територията на "Терминал 2", както твърди главният директор на ГД ГВА в своята касационна жалба, са определящи в случая", пише съдът.

Целта на така определената разходна система, смята съдът, е да се осигури тарифна система, която да е прозрачна, самостоятелно регулируема и която да позволява на летищния оператор да си възстановява реалните разходи. А ползвателите да плащат справедливи, недискриминационни такси за летищните услуги, като последните не са ориентирани към печалба.

Летищните такси се заплащат от авиокомпании, които са фактически задължените лица, но на практика разходите по тях се поемат от пътниците. Така анализът сочи, че има нарушение на принципа на недопускане на дискриминация. Или органът е следвало да определи размера на летищните такси за двата терминала поотделно. Като не е сторил това, управляващият летището орган е нарушил принципа за недопускане на дискриминация.
image
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

General Dynamics European Land Systems

Социални мрежи

Поръчайте с до -25% отстъпка

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка