48 години от катастрофата с български Ил-18 на Шереметиево (обновена)

Pan.bg 03 мар 2021 | 10:56 views (437) commentaries(0)
img
пан.бг

На 3 март 1973 г. при втори заход за кацане на московското летище Шереметиево катастрофира български пътнически самолет Ил-18В (р.н.LZ-BEM, з.н. 182005602, с.н. 056-02). Вероятна причина за катастрофата е облединяване на стабилизатора. Загиват общо 39 човека (по други данни 25).
Самолетът е произведен в ММЗ «Знамя Труда» през 1962 г., а на 6 март 1963 г. е предаден на българската авиокомпания Булер (Bulair).

Екипажът на катастрофиралия Ил-18В:
пилот - Харалампи Иванов Стоянов
пилот - Ради Димитров Радев
щурман - Петър Василев Петров
борд. механик Илия Христов Лалов
радист - Георги Вълов Драганов
стюардеси - Яна Стоименова Пенкова, Вирджиния Любенова Георгиева и Милка Христова Генов
а

Виж още : https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%B0%D1%82%D0%B0%D1%81%D1%82%D1%80%D0%BE%D1%84%D0%B0_%D0%98%D0%BB-18_%D0%BF%D0%BE%D0%B4_%D0%A8%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BC%D0%B5%D1%82%D1%8C%D0%B5%D0%B2%D0%BE%D0%BC_%281973%29

Rasho Sonq Radkovi Radkovi
ИЗЛИТАТ ПАРАШУТИСТИ И ЛЕТЦИ
42 мин. ·
3 март 1973г. летище Шереметево Ил-18 LZ-BEM 12ч.45мин.39сек.
За изпълнение на редовен пътнически рейс №307 София-Москва в 6ч.13мин. на 3.03.1973г. излита самолет Ил-18 с 25 пътника и 8 членен екипаж.
Командир: Харалампи Иванов Стоянов 46г.-ВВУ-1951г. с личен нальот-8858часа, от тях нощем-2240 часа. На самолет Ил-18 4228 часа.
Втори пилот: Ради Димитров Радев 47г.-ВАК-1948г-ВВУ-1950г. общ нальот -5159 часа, от които-4176 часа на Ил-18
Щурман: Петър Василев Петров 42г. общ нальот 2550ч. на Ил-18 общ нальот 2261ч.
Борден механик: Илия Христов Лалов 43г. личен нальот 7758ч., от тях на Ил-18 общ нальот 3668часа.
Борден радист: Георги Вълков Драганов 30г. личен нальот на Ил-18 е 2460 часа.
Стюардеси: Яна Стоименова Пенкова 28г., Виржиния Любенова Георгиева 32г., Мила Христова Генова 25г.
Метеорологична обстановка на летище Шереметево /Москва/: Студен фронт, 10/10 слоесто дъждовни облаци с ДГ-180м., в облаците е възможно облединяване.
В 12ч.27мин.53сек. Московско време екипажът остановява връзка с диспечера на летище Шереметево.
В 12ч.28мин.34сек. получава от диспечера условията за кацане на полоса 07, като му се съобщава за възможно облединяване. Екипажът изпълнява заход за кацане от права, по необяснима причина се отклонява от курса и глисадата за кацане над ДПРС е на 250м., продължава снижение до ВВР-не вижда пистата и минава на втори кръг. Изпълнява повторен заход по правоъгълния маршрут за кацане. Втория заход протича нормално на височина 500м. в облачност с голяма
влажност и ниски температури с условия за облединяване, при което екипажът включва противооблединителната система. На правата за кацане на височина 500м. екипажът пуска колесника и задкрилките на 30 градуса.
В 12ч.44мин.03сек. командирът иска разрешение за снижение.
В 12ч.44мин.39сек. на борда в кабината е записано неясно възклицание на екипажа, който е изненадан от нещо.
В 12ч.44мин.53сек. екипажът получава отдалечение от полосата 8.5км. и разрешение за снижение с разчет над ДПРС до височина 200м.
В 12ч.45мин.29сек. самолетът е на отдалечение 5км. и 15м. над глисадата, предупреден от диспечера, взема мерки и слиза 15м. под глисадата, отново предупреден от диспечера, след което радиовръзката е прекъсната.
След 11 секунди от последния радиоразговор, самолетът преминава в рязко стръмно снижение до пикиране и се сблъсква със земята на отдалечение 4330м. от началото на пистата между ДПРС и БПРС и 70м. вдясно от надлъжната ос под ъгъл 90 градуса-отвесно. Самолетът се запалва, загиват тридесет и три човека, които са на борда.
В 12ч.48мин. е подадена команда за спасяване. Пожарната команда започва гасене след 9мин.-но няма кого да спасяват.
Евентуални причини: Самолетът лети много дълго около 15 мин. на височина 500м., където има условия за обледеняване. При евентуален отказ на електрическата противооблединителна система има достатъчно време да се натрупа лед в определено количество по носовата част на стабилизаторите. Особено уязвими са атакуващите ръбове на крилата и управлението в опашката. По инструкция при силно облединяване екипажът трябва да спусне задкрилките на 15 градуса и да подходи за кацане с повишена скорост, която не позволява бързо натрупване на лед по атакуващия ръб на крилата и стабилизатора. Особеност на противооблединителната система на всички самолети е това, че след опирането на самолета тя трябва да се изключи за да се избегне евентуална деформации от прегряване на земята, когато скороста падне под допустимата за охлаждане. Една част от управлението на самолета се подгряват от горещ въздух на двигателя, а опашните плоскости от електрически обогрев с реотани. Отложилия се по атакуващия ръб лед довежда до заостряне на неговия профил, което от своя страна довежда до намаляване ъглите на срив на потока обтичаш крилото и хоризонталните плоскости на стабилизатора. При намалената видимост, отрицателни температури и заснежена писта, екипажът не е посмял да изпълни кацане с голяма скорост с малки задкрилки. Затова е предприел изпълнение на рутинен полет с включена противооблединителна система, като е разчитал само на нейното действие. При получената команда, че е на 15м. под глисадата командирът е потеглил леко щурвала за да прекрати понататъшното снижение, чрез отклонение на хоризонталното кормило нагоре. Вместо положително претоварване при това отклонение се предизвиква масов срив на потока по долната част на хоризонталния стабилизатор. Пада подемната сила на стабилизатора, която е насочена надолу. Създавания кабриращ момент от подемната сила на стабилизатора изчезва, крилото със спуснатите клапи на 30 градуса има пикиращ момент и самолетът преминава в пикиране с отрицателно претоварване-“Клевок”. Загубата на височина за започване на излизане от “Клевок” е 500м., нашият самолет след далечната е на 200м.
За катастрофата е обвинена противооблединителната електрическа система на стабилизатора. За да не действа тя трябва или да не е включена при повторния заход за кацане или да е изгоряла.
Официалната версия е: Забравяне от страна на екипажа след първия опит за кацане да включи повторно противо-облединителната система на самолета, което довело до натрупване голямо количество лед върху органите за управление на самолета.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Поръчайте с до -25% отстъпка

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка