ПОЛКОВНИК ЦВЕТАН СТОЙНОВСКИ: ЗЛОКОБНИЯТ ЧЕТВЪРТИ МАРТ ЗА ГЕНЕРАЛ ЖУЛЕВ

Pan.bg 08 мар 2021 | 17:52 views (2139) commentaries(0)
img
Злокобният четвърти март за генерал Жулев
за списание КРИЛЕ - о. з. полковник Ц. Стойновски


Наближаваше пролетта на 1976 г. и с нетърпение очаквахме подходящ ден за стрелба по земна цел. Сутринта на 4-ти март се оказа чисто безоблачно небе с кристална видимост. Метеорологът докладва за динамично променливо време с чести превалявания от сняг. Решихме да започнем със стрелбите. От Безмер към нас прелиташе генерал Жулев. Първата четворка летци излезе от височинния дом, но от ИКП-то /инженерния команден пункт/ на втория етаж на височинния дом извикаха да се върнат, защото генерал Жулев се е обадил по радиото, че полигонът е зает от облаци. След кацането го посрещнахме с командира на полка. Каза, че обстановката бързо се променя и ще трябва да изчакаме. Каза на техника който посрещна самолета, да зареди оръдието. Беше във видимо по-емоционално състояние. Двамата седнахме да играем шах. Първата партия я взе той, втората я взех аз. Започнахме трета. Командирът на полка излетя за разузнаване на времето. Прекратихме шаха и се качихме в ИКП-то. Командирът се обади, че отива да огледа облака над носа /нос Емине/. От там се обади, че наблюдава облаци към Сливен. От Сливен се обади за Грудово, от Грудово отново към Емине. Ген Жулев ми каза „Ясно. Давай да слизаме”. Срещу височинния дом техници и летци играеха футбол на малки вратички. Генералът се майтапи „техничари“, пък не могат да вкарват голове”. Командирът кацна и каза, че обстановката бързо се променя и се отказва от полети. Ген. Жулев каза да му уредим прелитане до Безмер. Ние настояхме да остане, защото след обед в културния дом жените провеждаха мероприятие по случай осми март. Категорично отказа - имал ангажимент. От Безмер отказаха приемане на самолета. Имало силен снеговалеж. На старта останаха хората осигуряващи прелитането. Извика командира на комендатурата. И при разговора с него личеше приповдигнатото му настроение. Времето постоянно се променяше, ту снеговалеж, ту ясно. От Безмер се обадиха, че приемат самолета. От РСП-то предадоха, че на 17 км. западно наблюдават снеговалеж. С командирът го изпратихме до самолета. Излетя на изток. Ние тръгнахме към щаба на полка. Самолетът мина над полосата в западен курс на височина около 200 метра. Аз заминах за командния пункт
РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > >
в Братово. Бях дежурен по командване. На вратата ме посрещна началника на КП подполковник Драганов и изпъшка „Изтървахме Генерала, изчезна отметката.” На планшета ми посочи мястото - близо до ретранслатора на Бакаджика. В съседния сектор на ЗРВ един подполковник съобщаваше на „Лодка”, че Каменец наблюдавали западно от тях на 1700 метра. Драганов каза „Глупости”. Свързах се по телефона с командира в Безмер. Той вече знаеше, че нещо е станало. Помолих го да изпрати самолет и да огледа в района на ретранслатора. От „Лодка” постоянно искаха информация. Не знам след колко време, щурманът ми предаде, че летецът от Безмер е предал, че наблюдава не напълно разгънат парашут в близост до ретранслатора. Предадох информацията на „Лодка”. Щурманът ми съобщи, че към района на Бакаджика подхожда вертолет от Бургас за Пловдив. Свързах се с екипажа и го помолих да огледа мястото. Не след дълго, екипажът се обади „трупът разкъсан”. Предадох на „Лодка”. В КП пристигна подполковник Тодоров. С него и Драганов и дежурния щурман прослушахме радио разговорите след излитането. Ген Жулев: „На двеста метра в облаци, силен снеговалеж”. Ръководителят на полетите: „излезте над облаците”. След малко ген. Жулев: „На седемстотин метра съм, тук е добре.” РП „Разбрано” След известна пауза /забравил съм времената/, ген. Жулев: „След като прелетя Бакаджика, тогава”. Пауза „Разбрано”. По-късно разбрах, че Кръстев, от командния пункт в Ямбол, при отговора „След като прелетя Бакаджика” казва „Вече сте на нашия траверз” Това е след Бакаджика. Кръстев не наблюдава на локатор, а на планшет. Защо отметката е показвала траверза на Ямбол не се изясни. Това са точно тези две минути, които се получават на планшетите. Ген. Жулев често е сверявал калките при прелитанията. И при тръгването от Безмер до Равнец е разговарял с Кръстев.
На следващия ден с командира отидохме на мястото на катастрофата. При срещата със земята самолета е бил със спуснат колесник. Следите на колесника много ясно се бяха очертали на гората. Срещата е станала в основата на скалата и всичко бе на парчета. При погребението в Лисичево се разбра, че на четвърти март 1937 г. в Испания е загинал бащата на ген Жулев. Видимо за това е била и стрелбата и по емоционалното му поведение. Изстрелял е целия боекомплект на трите оръдия. И сега по някога си мисля, че ако с командира знаехме това, дали бихме могли да променим нещо? Едва ли. Той бе непреклонен за прелитането.
Каквито и да са причините, но си замина един прекрасен човек, и летец, и командир. Но аз все си мисля за онези две минути изпреварване, които са се появили на планшета. Знаеше се, че той винаги сверяваше калките на прелитанията. Дали някой не се беше постарал да се покажат много точни калки. Този въпрос въобще не беше поставен. Той мислеше за нашата безопасност и изрично ме предупреди. Помисли и за своята: „След като прелетя Бакаджика, тогава”. Но нещо по веригата се скъса.



Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!


ПОЛКОВНИК ЦВЕТАН СТОЙНОВСКИ: ЗЛОКОБНИЯТ ЧЕТВЪРТИ МАРТ ЗА ГЕНЕРАЛ ЖУЛЕВ

ПРЕДИШНА СНИМКА 1/1 СЛЕДВАЩА СНИМКА

loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Поръчайте с до -25% отстъпка

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка