70 ГОДИНИ АВИОБАЗА ГРАФ ИГНАТИЕВО: СТУДЕНАТА ВОЙНА, ТРИЕСКАДРИЛНАТА, ЗЛАТНИТЕ 80 ГОДИНИ (ЧЕТВЪРТА ЧАСТ)

Pan.bg 27 мар 2021 | 21:47 views (871) commentaries(1)
img
pan.bg

СЪВМЕСТНА СЕДМИЦА НА СПИСАНИЕ „КЛУБ КРИЛЕ”/PAN.BG и FLIGHTZONE.BG, както и с любезното съдействие на българските ВВС, посветена на „70 години 3-та авиационна база – Граф Игнатиево“

ЧАСТ 4 И ПОСЛЕДНА - списание КРИЛЕ, бр 42


Като на война...

От октомври 1966 г. командир на авиополка е подп. Георги Разсолков. Организацията на работата е триескадрилна – със самолети МиГ-19ПМ, МиГ-19С и МиГ-21Ф-13 в 1-ва, 2-ра и 3-та ИАЕ. Пилотите усвояват полетите на пределно малка височина със скрито подхождане към целта – денем на 30 m над терена и нощем – на 200 m, над суша и море. Тактически се усвоява опитът от войната във Виетнам.

image
Георги Разсолков

Идва краят на 60-те години, Студената война е в разгара си. Целият полк служи в повишена бойна готовност. Летателният и половината от техническия състав живее в авиогарнизона. Тритесетминутната бойна готовност плътно доближава службата до военновременните условия. След сигнал за тревога, за преминаване на по-висока степен на готовност до 30-та минута първият самолет трябва да излети по всяко време на денонощието. Готовността е за полет в звена или в група. На 5 юни 1967 г. вторият самостоятелен полет на МиГ-19 за лейтенант Стефан Попов завършва с авария. Кацането се осъществява с прелитане с малко по-висока скорост. При това парашутът се скъсва, спирачките отказват, машината излиза извън полосата, забива се под ъгъл 90 градуса, но след това се връща в нормалното си положение. Борд 10 обаче е напълно разрушен. И днес началникът на главния щаб на ВВС посочва като причина недоучеността и неопитността. Преминаването на самостоятелни олети става без учебен самолет, тъй като МиГ-19 няма спарка.
Върхът в своята подготовка летците постигат в края на 1969 г., когато всички придобиват 1-ви клас. Успехът е помрачен от катастрофата на 25 април 1969 г. Денем, в прости МТУ при разпуск на звено на втория завой по кръга за кацане при източен старт командирът на 2-ра ИАЕ майор Спас Шиндеров със самолет МиГ-19С се блъска в командира на звено лейтенант Найденов. Самолетите експлодират във въздуха и двамата летци загиват.
През август 1968 г. се провежда учението “Родопи’68”. Вдигнат по тревога, целият авиополк се пребазира на летище Щръклево. Задачата на летците е прикритие на сухопътните войски. Учението завършва с парад
РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > >
в Пловдив, в който участва и авиацията. Според замисъла, когато първият пехотен батальон с марш наближи трибуната на площада, седем вертолета Ми-4 с националните флагове на държавите от Варшавския договор трябва да прелетят. Полетът им трябва да е съпроводен със седем ударни вълни, произведени от самолети МиГ-19ПМ. Ефектът от гърма се получава, когато от 9000 m двойка пикира до 4000 m, като преминава скоростта на звука (въпреки забраната). През 1969 г. 2-ра ИАЕ получава новите изтребители-прехващачи МиГ-21М – 12 броя. От екента на 1969 г. до 7 октомври 1972 г.- командир на полка е полковник Вълко Дуцов, зам.-командир подп. Петър Петров, ЗКПЧ – подп. Георги Бояджиев, началник-щаб подп. Георгиев, инженер на полка – кап. Г. Любенов. Полкът се осигурява от батальон за охрана с командир подп. Колев и от батальон за радиотехническо осигуряване с командир подп. Чернев. На летището е разтърната дивизионна авиоремонтна работилница (ДАР) и комплекс за ремонт, съхранение и поддържане на ракетното въоръжение. Там е и обособената част за ремонт на самолети на авиоремонтния завод “Г.Димитров” с началник инж. подп. Шишков. Инженерно-авиационната служба се оглавява от инженера на полрка Г. Любенов със заместник по двигателя и самолета подп. Вълков.

image
МиГ-21Ф-13/М

На въоръжение са 45 бойни самолета МиГ-19С/ПМ и МиГ-21Ф-13/М, а също и две спарки МиГ-15УТИ и два МиГ-21УС. Летците отработват способа радиолокационна верижка за прехват денем и нощем в прости и сложни метеорологични условия от пределно малка височина до тавана на самолета. Усъвършенства се подготовката за стрелба и бомбомятане в състав на двойка и звено. Провеждат се учения за отразяване налетите (ударите) на противника, за прикритие на действията на сухопътните войски и осигуряване стоварването на въздушни и морски десанти. Ежегодно полкът се пребазира за действия от запасни летища – Търговище, Безмер и Равнец, в състав на ескадрили или целия полк. Пребазира се на летище Крумово за поддържане на тренировката и готовността за излитане и кацане на полево летище. Изпълнени са стрелби по въздушни цели в СССР д летци, които допреди това не са изпълнявали тази задача. Общата оценка на стрелбите е “добър”. Летателният състав изпълнява парашутни скокове над море, за да се усвоят необходимите дейстивя и обстановката при катапултиране над водна повърхност. Командири на ескадрилите са майор ковачев, майор Леонидов и капитан Величков. Летателният състав наброява 54 души. 70 процента са първокласни пилоти, останалите се подготвят през 1972 г. и следващата 1973 г. всички защитават званието “Военен летец І клас”. Бойното дежурство се носи в състав на двойка денем и нощем, а при напрегната международна обстановка в района на Балканите и света дежурството се подсилва до звено. В сложни условия се дежури предимно с изтребители-прехващачи МиГ-19П и МиГ-21М. Осигурява се повишена бойна готовност на наличните самолети и екипажи.

“Патентите” на 19-и изтребителен

През есента на 1972 г. за първи път в полка се провежда учение със задача да се отрази първоначалният удар на противниковата авиация и се изведе полкът от удара. В учението участва целият полк. Задачата е за минимално време от готовност номер 1 и повишена бойна готовност полкът да излети от летището и да отрази удара. За 6 min и 40 s целият състав с над 40 бойни самолета излита едновременно от полосата и грунда. Излитането се осъществява в две срещуположни посоки. На самолетите МиГ-19 са окачени баки и авиационно въоръжение. Ръководството на полетите се извършва от вишката на дежурната стоянка. Веднага след излитането групите преминават на канала на КП и се насочват в южно направление. Радиолокационните средства за управление, включително и системата “Лазур” , насочват изтребителите за прехващане на противниковите цели.Учението наблюдават армейски генерал Войчех Ярузелски – министър на отбраната на Полша, и армейски генерал Добри Джуров – министър на отбраната. Тогава командващ ПВО и ВВС е генерал-полковник Христо Добрев, зам.-командващ ПВО и авиацията – генерал-лейтенант Симеонов.

image
Генерал Христо Добрев

image
Добри Джуров

На 11 ноември 1971 г. загива лейтенант Иван Лозанов – един от първенците на випуск 68-и. Трагедията съвпада с посещението на група специалисти от ОКБ “Микоян”, с присъствието на командващия ПВО и ВВС. Ген. Христо Добрев и командири на авиационни полкове, чиито годишни летателни планове трябва да бъдат утвърдени. По време на полетите със знанието на командването ръководителят на полетите нарежда на двама летци –капитан Йордан Влахов със самолет МиГ-21Ф-13 и лейтенант Иван Лозанов със самолет МиГ-21М – да изпълнят над летището фигура от сложния пилотаж. Влахов изпълнява фигурата, влиза в кръга и каца нормално. След него РП извиква от зоната Лозанов. Нарежда му да подходи с курс 270 и над полосата да изпълни лупинг. Над летището пилотът включва форсажа и привежда самолета в изкачване, за да изпълни фигурата при въвеждане на минимална височина. На върха на лупинга самолетът влиза в свредел. РП подава команда: “Катапултирай, катапултирай!” Командите остават без отговор. Самолетът започва да се върти и в западен курс се забива под голям ъгъл в земята северно от полосата на около 800-1000 m. При разследването една от версиите е, че пилотът изпълнява фигурата с пределно претоварване и при върха на лупинга самолетът влиза в свредел. Има мнения, че от голямото претоварване може да е загубил съзнание.
През 1974 г. полкът преминава в двуескадрилна организация – 1-ва ИАЕ остава въоръжена с МиГ-19ПМ/С, а 2-ра ИАЕ с МиГ-21М.

image
МиГ-21М


На 7 юни 1975 г. в района на Кърджали загива капитан Никола Банков. По това време се провежда учението “Зенит’75” на Варшавския договор. Още от сутринта започва изпълнение по две задачи по способа радиолокационна верижка. При този способ в облаци с прицела на самолета МиГ-19ПМ се държи бойният ред. В началото на втория етап, на сумрак първата команда е да излетят само водачите – в случая това е Желю Маринов, като поединично изпълнят задачата. От КП идва уточняваща команда и командирът на 1-ва ИАЕ капитан Стефан Попов нарежда да излетят и водените, единият от тях е капитан Банков. Техникът е запуснал самолета, капитанът, който никога не бърза, този път излита по възможно най-бързия начин. След това двойката се събира във въздуха. Малко по-късно самолетът на Банков изпада в сложно положение и пилотът не успява да се катапултира. Той прави опит да изведе машината, но височината не му достига и се забива в земята.

Ерата на МиГ-19 в Граф Игнтаиево (и в българските ВВС) приключва през ноември 1978 г., когато последните машини са снети от въоръжение и 1-ва ескадрила се приучва на МиГ-21МФ, получени от 18-и ИАП, Доброславци. 2-ра ИАЕ е определена за атомоносна и част от нейните самолети са снабдени с оборедване за носене на спецбомби (малокалибрена атомна бомба), а група пилоти преминават курс за използване на новото оръжие.

“Златните” години

80-те години започват под знака на интензивната летателна дейност. От септември 1980 г. командир на 19-и ИАП е подп. Стефан Попов. Поделението включва две бойни ескадрили с еднотипна авиационна техника – МиГ-21М и МиГ-21МФ, общо 36 бойни и 8 учебно-бойни самолета.

image
Стефан Попов -

През 1981 г. 50 процента от авиационната техника е пребазирана на летище Узунджово, в състава на 21-ви авиополк. Но планът на 19-и ИАП остава същият, а той е достатъчно напрегнат. Макар и с половината от бойните си самолети, летците носят бойно дежурство, летят независимо от времето и МТО-условията, денем и нощем. Организират се полети на две смени за самолетите, т.е. един борд лети първа и втора смяна, съответно с два екипажа. Летателният състав наброява около 60 души, преобладаващата част от тях – първокласни пилоти. Това е времето, в което летците усвояват един от най-трудните видове подготовка – маневрен въздушен бой. С изпълнение на сложни отбранителни и нападателни маньоври звено самолети играе като противник, друго звено атакува. Картината е впечатляваща за днешните условия – осем свръхзвукови изтребителя в ограничено простгранство изпълняват невероятно сложни маньоври. Полкът изпълнява и задачи, характерни за щурмовата изтребително-бомбардировъчната авиация – стрелба по земна цел, бомбопускане, дори и маньоври с имитация за използване на ядрено оръжие. Редовно се провеждат ескадрилни, полкови и учения в състава на корпус. Личният нальот на пилотите достига 80 часа. Младите пилоти, които се подготвят за защита на клас или за достигане на необходимото ниво за даден вид подготовка, имат личен нальот до 100-120 часа.

image
МиГ-21МФ

През 1982 г. на територията на България се провежда най-мащабното в новата история на БА учение на Варшавския договор – “Щит’82”, което продължава близо месец. И в петте епизода на учението участва 19-и ИАП. Целият състав с авиационната и обслужващата техника се изнася на летище Щръклево, оттам за тренировки до летище Безмер и обратно на Щръклево. Непосредствено преди учението полкът отново се пребазира на Безмер. 12 самолета МиГ-21МФ (без да се включват учебните) изпълняват съпровождане, прикриване на войски, дежурство във въздуха. От същото летище в учението се включва и 25-и авиополк – Чешнегирово. Тогава чешнегировските пилоти са на върха в летателната си подготовка.
Стрелбите над морския полигон Шабла денем и нощем по мишена ЦП-100 се провеждат всяка година. Във въздуха едновременно излитат по 20 самолета, отметките на радиолокационния екран образуват една непрекъсната верига, която бележи изключителната динамика на това, което става във въздуха. Бойните стрелби на полигон в Астрахан се провеждат с авиационна техника на Центъра. Участниците прелитат до полигона с транспортни самолети. Забележителни са случаите, когато българските пилоти летят на предела на горивото. Това се налага от характера на задачите – прехват в стратосферата, съпроводен с изразходване на повече гориво. Пилотите не се отказват от изпълнението им и едва след стрелбите инструкторите разбират по предварително зареденото количество гориво, че са летели на предела.
Бойното дежурство в авиополка се носи от две двойки самолети – едната в готовност № 2, другата – в готовност №3 плюс същото количество подсилващи дежурството. За трите години на командирската си служба (до септември 1983 г.) Стефан попов има щастието, което всеки авиационен командир желае да постигне – нито една катастрофа.
На 12 декември 1983 г. полкът получава нови самолети МиГ-21бис – първите 12 самолета идват директно от завода-производител, с нальот само от 12-17 часа. Общо д 36 броя са превъоръжени двете ескадрили плюс няколко спарки. От есента на 1990 г. в неговия състав е включена още една ескадрила – 3-та ИАЕ, базирана на летище Узунджово, също въоръжена с МиГ21бис (част от съкратения 21-ви ИАП). Така 19-и ИАП се превръща в най-големия авиополк, базиран на две летища с общо три ескадрили.


На 4 март 1988 г. за командир на поделението е назначен подп. Димитър Цветков (днес генерал-майор, зам.-началник на Главния щаб на ВВС по ресурсите). Авиополкът разполага с две ескадрили, с по 18 самолета МиГ-21бис и осем учебни, ТЕЧ-1, ТЕЧ-2. летището се обслужва от батальони за летищно техническо осигуряване и за радиосветотехническо осигуряване. Летателният състав наброява 52-ма души, които са от випуск 84, 86 и 87. 50 процента от авиаторите са първокласни. От училището лейтенантите идват с нальот 120-180 часа, почти 96 процента от техниката е в строя. Поставен е рекорд в бойната авиация – за една летателна смяна от седем часа в прости МТО-условия със 160 полета е достигнат нальот от 87 часа. През април 1988 г. се провежда учението “Гранит’88”, 19-и ИАП се пребазира на летище Каменец. Метеорологичните условия по време на учението са изключително сложни. При постоянен силен снеговалеж, с малка видимост и в невероятно тежки условия по заповед на командира излитат двама първокласни пилоти – подп. Каранинов – старши инспектор на авиополка, и майор Тодоров- зам.командир по летателната подготовка. Те изпълняват блестящо прехват на “нарушител” на височина 10 000 m, при долна граница на облаците 200 m, видимост 2-3 km – и успешно се приземяват на летище Каменец. По време на учението боен опит придобиват и пилотите от випуск 86.

Последното учение в рамките на Варшавския договор, в което полкът участва, е през юли 1990 г. и е свързано с напускане пределите на България. С 10 бойни самолета МиГ-21бис българските пилоти прелитат над Черно море до летище Лиманское, в бившия СССР. Те участват в учението като “противник” за нуждите на съветските и румънските ВВС. По обратния курс към България също дават цели за нуждите на учението над територията на Румъния.
Прелетеният маршрут е с обща дължина около 1000 km, с продължителност на полета около 70 min. Като водени в полетите участват летци от випуск 84, 86 и 87.
Последното летателно-тактическо учение с бойни стрелби по въздушна мишена Ла-17 с участие на авиополка на полигона в Астрахан е през юли 1987 г. Целият полк с наличната авиационна техника се пребазира на летище Приволжское до Астрахан. Тогава командир на полка е подп. Виденов, ръководител на полетите е зам.-командирът на авиополка подп. Цветков. Почти целият личен състав на 16-и транспортен авиополк с един самолет Ту-134, пет Ан-24 и един Ан-26 осигурява пребазирането на 19-и ИАП и участниците от другите авиополкове до мястото на учението.. домакините предоставят на участниците въздушни цели със самолети МиГ-23 на целия височинен диапазон – от малки до стратосферни височини, а нашите успешно ги прехващат със самолети МиГ-21бис. Обстановката по време на учението е повлияна от инцидента с германския пилот авантюрист Матиас Руст, който два месеца по-рано каца с витлов самолет Cessna на Червения площад в Москва. Това се отразява и на общата оценка на българското участие, дадена от центъра за бойни стрелби, която е “добър”.

image
Генерал Любчо Благоев - третияд от дясно на ляво

След завръщането на пилотите в България обаче командващият ПВО и ВВС генерал-лейтенант Любчо Благоев заявява пред целия личен състав на авиополка, че не приема тази оценка и на участниците в бойните стрелби поставя оценка “отличен”. Така авиополкът е възнаграден за усилията, с които при близо 40-градусова жега изпълнява бойните задачи на учението. Всички техници, пилоти, свързочни специалисти и щабни офицери усещат, че трудът им не е напразен.
За разлика от днес в края на 80-те години бойното дежурство в 19-и ИАП носят денонощно четири екипажа – два на дежурната стоянка и два в гарадока. Командирът подп. Цветков е сред малцината бойни командири с щастливата съдба да не преживее нито едно летателно произшествие за годините на командирската служба в авиополка.

КРАЙ

Други материали по темата:

1. БРИГАДЕН ГЕНЕРАЛ НИКОЛАЙ РУСЕВ: АВИОБАЗА ГРАФ ИГНАТИЕВО Е СТОЖЕР - НА ТРАДИЦИИ, НА РОДНОТО НЕБЕ, НА БЪДЕЩЕТО НИ!
https://pan.bg/view_article-1-537395-brigaden-general-nikolaj-rusev-aviobaza-graf-ignatievo-e-stozher-na-tradi.html

2. БРИГАДЕН ГЕНЕРАЛ НИКОЛАЙ РУСЕВ: НИЕ СМЕ ХОРАТА, КОИТО ПОЕМАТ РИСКА! НЕКА НАРОДЪТ НИ ВЯРВА - ЗА НАС НАЦИОНАЛНИЯТ ИНТЕРЕС Е ПРЕДИ ВСИЧКО!
https://www.pan.bg/view_article-1-537610-brigaden-general-nikolaj-rusev-nie-sme-horata-koito-poemat-riska-neka-na.html

3. 70 ГОДИНИ АВИОБАЗА ГРАФ ИГНАТИЕВО: НАЧАЛО В ЗОРАТА НА РЕАКТИВНАТА ЕРА - ЧАСТ 1
https://pan.bg/view_article-1-537359-70-godini-aviobaza-graf-ignatievo-nachaloto-v-zorata-na-reaktivnata-era.html

4 70 ГОДИНИ АВИОБАЗА ГРАФ ИГНАТИЕВО: ЛИДЕРЪТ 19-И ИАП, ОСЕМТЕ ЛЕТЦИ "ПЪРВИ КЛАС", МИГ-17 И БАЛОННАТА ОДИСЕЯ (ЧАСТ 2)
https://pan.bg/view_article-1-537474-70-godini-aviobaza-graf-ignatievo-lideryt-19-i-iap-osemte-letci-pyr.html

5. 70 ТОДИНИ АВИОБАЗА ГРАФ ИГНАТИЕВО: СВРЪХЗВУКОВИЯТ МИГ-19, ПЪРВА ЕСКАДРИЛА, ПО-БЪРЗ ОТ ЗВУКА - МИГ-21Ф-13 (ЧАСТ 3)
https://www.pan.bg/view_article-1-537681-70-todini-aviobaza-graf-ignatievo-svryhzvukoviyat-mig-19-pyrva-eskadrila.html

6. 70 ГОДИНИ АВИОБАЗА ГРАФ ИГНАТИЕВО, ГЕНЕРАЛ СТЕФАН ПОПОВ - БЪДЕЩЕ БЕЗ МИНАЛО Е НЕВЪЗМОЖНО!
https://pan.bg/view_article-1-537472-70-godini-aviobaza-graf-ignatievo-general-stefan-popov-bydeshte-bez-minalo.html

7. „Среща на поколенията“: Заслужил ветеран-летец бе гост на авиобаза Граф Игнатиево на своя 91-ви рожден ден, поздравиха го с полет на МиГ-29 и L-39ZA (ГАЛЕРИЯ)
https://www.pan.bg/view_article-1-537559-sreshta-na-pokoleniyata-zasluzhil-veteran-letec-be-gost-na-aviobaza-graf-ig.html

8. ЧЕСТИТ ПРАЗНИК, ГРАФАЛИИ! (ВИДЕО) ПРАЗНИЧНО СЛОВО ОТ БРИГАДЕН ГЕНЕРАЛ РУСЕВ, КОМАНДИР НА АВИОБАЗАТА (ГАЛЕРИЯ)
https://www.pan.bg/view_article-1-537455-chestit-praznik-grafalii-VIDEO.html

9. 70 години от създаването на 19 ИАП (ветерани)
https://www.pan.bg/view_article-53-537595-70-godini-ot-syzdavaneto-na-19-iap-veterani.html

10. 70 години от създаването на 19 ИАП (продължение)
https://www.pan.bg/view_article-53-537594-70-godini-ot-syzdavaneto-na-19-iap-prodylzhenie.html

11. 70 ГОДИНИ: Малка празнична фотогалерия от един зимен делник на старта в Авиобаза Граф Игнатиево
https://www.pan.bg/view_article-1-537499-malka-praznichna-fotogaleriya-ot-edin-zimen-delnik-na-starta-v-aviobaza-graf.html

12. 70 ГОДИНИ АВИОБАЗА ГРАФ ИГНАТИЕВО: КОМАНДИРИТЕ ПРЕЗ ГОДИНИТЕ
https://www.pan.bg/view_article-1-537687-70-godini-aviobaza-graf-ignatievo-komandirite-prez-godinite.html

13.70 ГОДИНИ АВИОБАЗА ГРАФ ИГНАТИЕВО: СТУДЕНАТА ВОЙНА, ТРИЕСКАДРИЛНАТА, ЗЛАТНИТЕ 80 ГОДИНИ (ЧЕТВЪРТА ЧАСТ)
https://pan.bg/view_article-1-538032-70-godini-aviobaza-graf-ignatievo-studenata-vojna-trieskadrilnata-zlatni.html




Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!


70 ГОДИНИ АВИОБАЗА ГРАФ ИГНАТИЕВО: СТУДЕНАТА ВОЙНА, ТРИЕСКАДРИЛНАТА, ЗЛАТНИТЕ 80 ГОДИНИ (ЧЕТВЪРТА ЧАСТ)

ПРЕДИШНА СНИМКА 1/1 СЛЕДВАЩА СНИМКА

loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 1

  1. #1
    volxov5 09 апр 2021, 22:32
     
    0
     
    0

    Малко по подробно за


    ЗЛАТНИТЕ 80 ГОДИНИ (ЧЕТВЪРТА ЧАСТ)

    Понеже имам календaр,купено от битака и сега ми показва 21.32......9.4.2021

Напиши коментар

Задължителни полета*

Социални мрежи

Поръчайте с до -25% отстъпка

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка