120 г. от рождението на о.з. подп. Мирчо Качулев художник модернист, аерофотограф, рационализатор и изобретател на уреди за българската авиация (ЕКСКЛУЗИВНА ГАЛЕРИЯ)

Pan.bg 04 авг 2021 | 08:48 views (4791) commentaries(0)
img хаджи Димитър СТАВРЕВ
pan.bg
Източник: Владислав Петров

Знаете ли, че...
На 6 август 1901 г. в Ямбол е роден Мирчо Панайотов Качулев. Неговият талант на художник е забелязан най-напред от преподавателите в Педагогическото училище в родния му град, където е ученик. През 1922 г. представя свои картини в Ямболския военен клуб. Гео Милев случайно попада на изложбата и е изненадан от необичайните фантазии на младия художник, в които се забелязват първите елементи на авангардизъм. Само две години по-късно името на Мирчо Качулев вече се свързва с раждането на футуризма в България. През 1923 г. се мести в София и започва работа като художник илюстратор в популярни за онова време списания. Тогава създава и проект за емблемата на спортен клуб „Левски“, която и до днес не е променена и радва сърцата на футболните фенове. Продължава приятелството му с Гео Милев, който открива забележителен сътрудник за своето издателство „Везни“ и едноименния му алманах. Гео Милев е човекът, който през 1924 г. урежда на Мирчо Качулев участие в Първата зенитска изложба, организирана от сръбското списание „Зенит“ в Белград, което го нарежда сред най-елитните европейски художници-авангардисти. След изчезването на Гео Милев през 1925 г., Мирчо Качулев се опасява, че също ще бъде арестуван и се укрива.

Година по-късно постъпва на служба като трудовак на летище Божурище. Уменията му на фотограф са забелязани от командването на летището и през 1927 г. със заповед на министъра на ЖПТ е назначен на длъжност аерофотограф към Дирекция по въздухоплаването. През 1933 г. е повишен в длъжност старши аерофотограф и е приведен във Въздушни школи – летище Казанлък. От 1939 г. е преместен в Юнкерския орляк – София, а от 1941 г. е завеждащ фотографското отделение на орляка. През 1945 г. всички военно-технически началници от войската са приравнени към офицерски чинове и на Мирчо Качулев е присвоено звание капитан. На следващата година е изпратен в НВВУ – Долна Митрополия за преподавател по аерофотография. През 1949 г. е преместен във Военно въздушното свързочно училище – Божурище, след което изпълнява длъжността началник на аерофотографската служба в Щаба на ВВС. От 1950 г. е старши преподавател по въздушно разузнаване и аерофотография в НВВУ за щурмани и свързочници – Божурище. Повишен е в звание майор през 1951
РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > >
г., а през 1954 г. в чин подполковник и е назначен за Началник на Експерименталната работилница за аеронавигационни измервателни уреди, той и главен конструктор-експериментатор при ВВС. Поради навършени години за пенсия, през 1955 г. преминава в запаса, но остава в авиацията като цивилен служител на длъжност началник на Експерименталната работилница на авиацията (ЕРА). През 1958 г. ЕРА е прехвърлена към 148-а авиоремонтна база (под. 25460). Мирчо Качулев продължава да ръководи ЕРА до 1966 г., когато се пенсионира. Любопитно е също да се отбележи, че още четирима членове на фамилията Качулеви свързват живота си с българската авиация и оставят трайна следа в нейната история.

През 1926 г. футуризмът в България губи своя създател Мирчо Качулев, но въздухоплаването печели един забележителен изобретател. Официално в архивите и печатни материали за него се споменава, че има повече от 63 изобретения, без в т.ч. да се вземат пред вид рационализациите на които е автор. Нека споменем по-значимите от тях. През 1929 г. изготвя проект за кортик на българските летци. И днес дизайнът на кортика възхищава всички колекционери и го нарежда сред най-красивите кортици в света. От 1939 г. започва редовно заснемане на българската територия за нуждите на Държавния географски институт. Качулев участва в почти всички полети и, за да улесни работата на аерофотографите, извършва модернизация на немска фотокартечница, като я приспособява за нуждите на въздушната фотограметрия.

През 1938 г. изобретява оригинален изчислителен прибор за решаване на задачи по навигация и аерофотография и му поставя наименованието „Сметачен кръг Факи“. Заради липса на доставки от Германия, модернизира немската сметачна линийка „Knemeyer“, която се появява през 1944 г. под името „Сметачен кръг на летеца К-2“. През 1947 г. изработва проект за нова униформа и отличителни знаци на българската народна войска и нов модел на лентичките за ордени и медали (колодки). Следва нова разработка на комбинираната навигационна линийка КНЛ-1, която със заповед на Командира на ВВС ген. Захариев от 1949 г. е въведена като официално щурманско пособие във ВВС. След КНЛ-1 изобретява ветрочета ”В-4“, а през 1954 г. курсомера „КМ-54“. Създаването на атомната бомба и започналото ядрено противопоставяне между великите сили налага спешно разработване на мерки за защита от поразяващите фактори на новото оръжие. Мирчо Качулев изобретява дозиметричен калкулатор за изчисляване размера на радиоактивното заразяване, наричан дозиметричен кръг, който освен в армията се изучава и във висшите учебни заведения по дисциплината „Гражданска отбрана“. През 1951 г. започва превъоръжаване на българската изтребителна авиация с реактивни самолети. Линийката КНЛ-1 вече не може да отговори на завишените изисквания и Качулев разработва нов комбиниран навигационен прибор „КНП-57“. Приборът е въведен в експлоатация през 1957 г. и се оказва изключително функционален и удобен. Всички български пилоти и щурмани, обучавани в периода 1957 – 2000 г. много добре познават „Ка-ен-пето“ и без съмнение и сега няма да се затруднят при решаване на задачи с него.
За своята изобретателска и рационализаторска дейност по време на 40 годишната си служба във военната авиация о.з. подп. Мирчо Качулев е награден с орден „Червено знаме на труда”, много медали и други награди. Умира през 1972 г. и е погребан с военни почести в София.

Върху неголямото по обем творчество на художника Мирчо Качулев, малко изкуствоведи са правили изследвания, като срамежливо са отбягвали открито поставянето на два важни въпроса. Къде се намират днес картините му и защо се появиха фалшификати от негово име? Отговорът на тези въпроси и повече подробности за живота и приноса на Мирчо Качулев ще намерите в подготвената за печат книга „Между два свята“, за която се очаква да излезе до края на 2021 г.

БЕЛЕЖКА:
Авторът моли читателите, които имат информация и/или срещи с проф. Мирчо Качулев да го изпратят на имейл [email protected] или да се свържат с автора на 0888627022.




Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!


120 г. от рождението на о.з. подп. Мирчо Качулев художник модернист, аерофотограф, рационализатор и изобретател на уреди за българската авиация (ЕКСКЛУЗИВНА ГАЛЕРИЯ)

ПРЕДИШНА СНИМКА 9/11 СЛЕДВАЩА СНИМКА

loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка