Полк.Данев, командир на авиобаза БЕЗМЕР: Респект пред юбилея, длъжни сме да умножим годините!

Pan.bg 05 окт 2011 | 10:49 views (4758) commentaries(0)
img Екипът на списание "Клуб КРИЛЕ" честити празника на всички бивши и настоящи военнослужещи в авиобаза Безмер.
Пожелаваме им здраве, семейно щастие и винаги чисто небе!


Интервю на Николай ДИМОВ, сп."КЛУБ КРИЛЕ"

- Г-н полковник, какво е да се командва и управлява база с 60 годишна история? Кои събития и учения през последните 10 години са оставили най-дълбоки спомени?
Авиобаза Безмер е традиционен участник във всички национални учения в които участват българските ВВС, а в последните малко повече от 10 години и в почти всички международни учения.
Като говорим за най-новата история на базата не мога да не спомена първото ни учение „КООПЕРАТИВ КИЙ” по програмата Партньорство за мир,проведено в Република Турция през „далечната” вече 1998 г. Разбира се и поредицата подобни учения проведени, както в страната така и в чужбина сред които се открояват „КООПЕРАТИВ КИЙ-2000” в Румъния и особено славното прелитане и участие в „КООПЕРАТИВ КИЙ-2002” в проведено в Република Франция. Смея да твърдя, че успешното участие на българските ВВС в тази поредица от учения в което не малък дял има и авиобаза Безмер, допринесе значително за присъединяването ни към НАТО през 2004 г. От двустранните учения с ВВС на САЩ и Кралските ВВС на Великобритания ще спомена „САМОТНА КОТКА 2002”, „СТРАЖЕВИ ЛЪВ 2006” и „Български ястреб-2007”. Няма да пропусна и „НЕЗАБАВЕН ОТГОВОР 2005 И 2006”, „ТРАКИЙСКА ПРОЛЕТ 2007, 2008 и 2009” на които авиобазата беше домакин и разбира се традиционното участие в международните учения на Военноморските сили от поредицата „БРИЗ”. Накрая ще спомена и включването на базата като едно от основните съоръжения за съвместно използване в двустранното споразумение за сътрудничество в областта на отбраната между Република България и САЩ. Събитие което предопределя значимостта на базата и неминуемо ще предопределя и бъдещето й.
Заради всички тези събития, юбилеят ме респектира и задължава. Респект от постиженията на нашите предшественици и е задължетелно да съхраним спомените и умножим годините.
image
- Каква бе дейността и какво предстои до края на 2011 г?
- През първата половина на годината, благодарение на по-доброто осигуряване най-вече с авиационно гориво, летяхме сравнително ритмично, възстановихме подготовката на летци втори клас и ги подготвихме за инсрукторска работа. В периода на възстановяване на морската ни подготовка




през м. май участвахме в учението на ВМБ-Бургас. Изпълнихме на 100% и полетите с летци от други военни формирования. За съжаление появилите се проблеми с доставката на горива през м. юни не ни позволиха да започнем една от най-важните ни задачи, а именно възстановяване и продължаване подготовката на летците от проведения през 2009 г. курс за приучване на самолет Су-25, която е жизнена важна за осигуряване на приемствеността между поколенията летци. През юли участвахме успешно в учението на ВМС с международно участие «БРИЗ-СЕРТЕКС 2011». Най-важните предстоящи задачи са участие в ТУБС на полигон Шабла от летище Балчик, участие в международния авиационен фестивал БИАФ 2011 и разбира се искренно се надявам при решаване проблемите със закупуването на авиационни горива, командването на ВВС да ни осигури за решаване на споменатата задача за осигуряване на приемственост. Няма да пропусна и започналото поредно удължаване на ресурса на самолетите и двигателите, което също ще решим успешно при добро осигуряване с консумативи разбира се и горива.
image
- Какви са проблемите пред Су-25, колко от тях летят? Колко може още да издържат?
- Отчасти отговорих на въпроса. Започналото ново удължаване на ресурса с наши сили ще ни позволи да експлоатираме самолетите Су-25К почти до края на 2013 г., а самолетите Су-25УБК до април 2014 г. Ако започне поетапно ремонтиране на самолетите и двигателите в завод ТЕРЕМ – ООД „Г.Бенковски” на поносими цени ще се осигури тяхната експлоатация почти до края на десетилетието.
- Какво е бъдещето на базата според вас?
- Важно е да се отбележи, че съгласно Плана за развитие на Въоръжените сили базата остава като самостоятелно военно формирование на ВВС. Както споменах и по-горе тя е едно от съоръженията за съвместно използване в споразумението със САЩ. Така, че аз съм оптимист за нейното бъдеще.
- Каква е отговорността да сте командир на база със славна история и за съжаление, мъгляво бъдеще?
- За респекта и отговорността пред славната история вече говорих. Наистина появяващите се понякога /не знам как да ги нарека – недоброжелателни или некомпетентни / публикации, както за бъдещето на базата така и за състоянието и перспективите пред самолетите Су-25, водят до идвестна мотивация и писимизъм в част от личния състав.
image
И тук е голяма отговорността на целия команден състав за париране на тези тенденции, защото въпреки ограниченията в осигуряването са ни поставени отговорни задачи, които сме длъжни да изпълни успешно. Винаги съм споделял пред целия личен състав информацията, която ми е известна за бъдещето на базата, но и съм ги убеждавал, че успешната ни дейност е гарант за нашето бъдеще.
- Добре обучени ли са безмерските пилоти? Каква е сравнимостта между нас и натовските пилоти, между нашата и тяхната подготовка? Каква е тяхната оценка за нашата работа?
image
- Ние натрупахме солиден опит от участия в редица международни учения, който за съжаление започна да се «разпилява» поради отхода на опитни пилоти и авиационни специалисти, вследствие на породената от постоянните трансформации несигурност за бъдещето и поради тедостатъчното осигуряване с горива и консумативи през последните години. Нашият нальот е несравнимо по-малък от този на пилотите от американските ВВС, с които сме имали най-често възможност да тренираме. Въпреки това сме чували доста ласкави отзиви както за нашата подготовка, така и за възможностите на самолета. Това обаче не ни успокоява, защото ние от доста време летим на възможния безопасен минимум и нямаме голяма възможност да се усъвършенстваме и да надграждаме.
- Как си партнирате с разположените в базата Ви хеликоптери и личен състав от Гранична полиция?
- С колегите от СОВН на Гранична полиция работим съвместно от началото на тази година и то успешно. Предоставили сме им част от хангарите и помещенията на еповр, както и помещение в КДП. Предстои ремонт на сградата на бившия технически дом и част от укритията в зона «Изток» на базата, където в бъдеще те ще могат да разположат личния си състав и авиационната техника. Имат възможност да използват модерните КИНС системи на базата, както в учебни полети така и при изпълнение на задачите по охрана на източната и югоизточната граници на РБ. Тази съвместна работа още веднъж доказва значимостта на авиобаза Безмер за националната сигурност на страната и необходимостта от нейното по-нататъшно модернизиране и развитие.
- Как ще бъде отпразнувана 60 годишнината? Вашите пожелания за юбилея?
image
- Ще организираме редица мероприятия в навечерието на юбилея – спортни състезания, концерт, изложба на авиационна тематика и други. И разбира се кулминацията ще е на самия празник 5-ти октомври. След съгласуване на плана в командването на ВВС ще имаме възможност да го публикуваме. Надявам се да има приятни изненади за многобройните ни гости.
Пожелавам на всички военнослужещи, цивилни служители, ветерани и техните семейства здраве, оптимизъм и сбъдване на мечтите им!
Сигурен съм, че ще отпразнуваме заедно още много юбилеи на авиобазата!
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка