Ген. Попов: Да спрем да оцеляваме, а да градим ВВС, България има нужда от тях!

Pan.bg 14 окт 2011 | 14:42 views (4710) commentaries(1)
img Димитър СТАВРЕВ, сп."КЛУБ КРИЛЕ"

Откровен разговор с командирът на българските ВВС генерал-майор Константин Попов за българската авиацията ден след като навърши 50 години, между стрелбите в Шабла и авиофестивала БИАФ 2011

image

Генерал Попов отбелязахте своя 50-годишен юбилей. Какво предизвикателство е един толкова млад генерал да има толкова голям опит и да командва ВВС в един от най-сложните и отговорни периоди от тяхното развитие и трансформиране?
Честата употреба на думата “предизвикателство” може би взе да я изчерпва от съдържание. Един генерал който има в сърцето си ВВС има много цели и амбиции. Смятам, че от името на вече 50-годишните мога да кажа, че тези задачи и цели трябва да са свързани с перспектива. И тъй като разговаряме с вас непосредствено след стрелбите в Шабла, тази сутрин генерал Славеев каза нещо което ще остане паметно за мен. “Г-н генерал, тези стрелби бяха нашия подарък за вас”. Аз мисля, че това кратко изречение се казват много неща, защото тези стрелби отразяваха какво всъщност правим ние. Първо тава са едни много паметни стрелби поради няколко причини - бяха широко отразени в медиите, втора наистина толкова високопоставени гости не е имало на полигон “Шабла” и аз искам да благодаря за високите оценки, за смелостта, за хладнокръвието на всички които бяха там и изказаха своето мнение за тези стрелби. Защото дори на тези високопоставени гости демонстрирахме какво може ВВС и те останаха с ясното съзнание, че това е реално учение и че не са поканени на театър. И това което е най-важно поред мен – в това учение демонстрирахме много нови неща. Първо мишенната обстановка и всички които като вас са идвали на толкова много учения знаете колко е трудно да се създаде една толкова разнообразна мишенна обстановка. Тази година имаше управляеми мишени (радио-управляеми мишени – РУМ – бел. ред.), новоразработени балистични мишени. По тези нови РУМ мишени МиГ-29 стреля с цялото си управляемо въоръжение! Стреля с една от ракетите (Р-27 – бел. ред.) едва за втори път по такъв тип мишена за цялата си история в България, а добре знаете че тя е 22 години. Второ – стреляха всички дивизиони на ЗРВ по всички видове мишени. Работихме заедно със сръбските ВВС.




Те бяха първата чужда нация стреляла със самолет на този полигон. Изключително взаимодействие! Проведоха се отстрели, реални на мишени и то от млади момчета от авиобаза “Граф Игнатиево”, които “обгоряха” в една реална обстановка. Едновременно с това бе организирано и честването на 50-годишнината на 1-ва ЗРБр, която доказа, че носи числото 1 в сърцето си когато става въпрос за стрелби. И най-важното за стрелбите а Шабла – всички цели бяха поразени от ВВС. Аз мисля, че това беше един голям подарък не само за мен, но и за българските ВВС. Защото се демонстрира смелост, иновативност, модерност и искам едновременно с това искам дебело да подчертая и можене. Защото всички тези момчета и момичета които участваха в тези стрелби доказаха, че са големи професионалисти и големи българи. Е ако продължа малко темата по въпроса който ми зададохте, това е и целта и задачата на всички, не само на генералите във ВВС – не да оцеляваме и да съхраняваме ВВС, а да създаваме ВВС такива какви са нужни на България.
image
Споменахте за многото новости демонстрирани, при това с успех, на Шабла. От друга страна за първи път работите с изцяло нови документи регламентиращи вашата работа - “Бяла книга за отбраната”, “План за развитие на Въоръжените сили до 2015 г.”, “Дългосрочен инвестиционен план на МО 2011-2020 г.”, новите документи за летателната дейност. Какво предстои да се промени за ВВС като мисии, задачи и за различните видове авиации – изтребителна, вертолетна, транспортна, учебна, за ЗРВ и РТВ? Каква нова перспектива ви дадоха тези нови документи?
Аз мисля, че това са основополагащи документи за БА в които са заложени перспективите. На конференцията която ще бъде на 2 септември в Пловдив (бел. ред. – в рамките на БИАФ 2011 и посветена на 100-а годишнина на българската авиация) ще представя обстойно как ние във ВВС подреждаме нещата. Но понеже споменахте и новите документи които регламентират летателната дейност – ето това е духа в който работим. Нова философия, свързана с нови отговорности, с провокиране на мисълта на всеки един във ВВС който трябва да дава принос. И в края на краищата тази саморегулираща се система от нови документи ща изгради новата авиационна култура на мислещи и можещи хора. Това са фундаментални неща, нещото което трасира бъдещето на ВВС. Защото ВВС не е командира, не е заместника му и Щаба, ВВС има много потенциал от хиляди хора. И ако се разчита на тези хора и им се даде възможност, считам че българските ВВС ще бъдат по-добри, по-можещи и именно за това ние следвате твърдо тази политика на отваряне на вратите във всяка една дейност. Това трябва да се разбира като даване на възможност мъжете и жените от ВВС да се реализират като идеи, като възможности и способности, не кариерно. Това е съвсем друга тема разбира се.
image
Хората несъмнено са най-важната част от структурата и единението във ВВС. Какви промени се налагат и ще бъдат осъществени във връзка с обучението и подготовката на кадрите?
Използвахте много хубава дума – единение. Аз много я обичам. Наистина единението е задължително, защото освен силно лидерство трябва и екипна работа във ВВС. Новостите в подготовката отново са заложени във философията на новите регламентиращи документи. Всеки командир на база има възможност да предложи най-доброто. Той има правото и задължението да направи плана за подготовка. Защото той е близко до хората, до това какво могат и всъщност тук са ключовите думи – ние казваме какво трябва да се постигне, а командирите решават как. Те намират най-доброто решение. Те са най-можещите, най-знаещите и това е доверието което искаме да градим и така да влагаме съдържание в тази дума “единение”. Това е единението.
image
Тези способности и умения на хората трябва да бъдат подкрепени с съответното ниво на техниката. И във връзка с тези нови документи за които говорихме – каква е перспективата за ВВС през следващите 10 години? Всички знаем за проекта за нов изтребителен конкурс, знаем и че решението ще се взема на друго ниво, ще е политическо, но ще е на базата на вашата военнотехническа експертиза. Затова ще ви попитам така – на база на тази военнотехническа експертиза това което бе представено в отговор на RfI от отделните държави и компании до каква степен покрива това което вие искате да видите в новия самолет?
image
Искам да започна с това, че ние нямаме официално разработено задание и това е съгласно пътната карта на проекта. Все още сме та етапа на събиране и анализ на информацията. Но определено се обсъждат варианти които предвиждат и закупуване, евентуално, на допълнително количество леки самолети на много разумна цена, които да повишат ефективността на обучението на курсантите. Всичко това е в сферата на анализа и доказване на необходимостта. На този етап ще ви кажа само това.
Когато говорим за бъдещето става въпрос за приоритети. Мисля, че тези приоритети са подредени и бъдещето ще покаже дали сме прави. Но това което имаме като намерения, считам че ще бъде реализирано, защото имаме подкрепата и на ЩО и на МО. Тези приоритети са съсредоточени около подготовката на младите летци. Включително и днес от Долна Митрополия ми доложиха, че имат готовност и ще бъдат изпитани нови момчета които ще получат клас. Трябва да градим бъдещето сега! Колкото и шаблонно да звучи това е съвсем не лека задача.
В последните години успяхте да издигнете международните контакти и сътрудничество на ВВС да едно ново ниво и имате възможността и привилегията да се срещата с много ваши колеги от страните от НАТО и ЕС. Какви са общите тенденции в развитието на ВВС в началото на XXI век, тока което виждате да се реализира при тях и този опит който би могъл да е от полза и у нас?
Първо трябва да се види ролята и значението на ВВС като цяло. Всеобщо е мнението, че ВВС все повече ще играят все по-голяма роля по ред причини. Първо – във ВВС са технологиите. Второ – във ВВС е философията заложена на това как воюва една модерна нация – с превъзходство във въздуха, което да може да осигури пълна подкрепа на другите видове въоръжени сили с високоточни интелигентни оръжия, които максимално да намалят жертвите давани от цивилното население. И още една голяма тема – отварянето на ВВС към населението и използването им в хуманитарни операции.
image
Защото най-големият брой жертви всъщност се дават след военния конфликт, когато настъпи хуманитарна криза. ВВС имат изключително големи способности и възможности в това направление. И аз смятам, че ние в България се отваряме в тази посока. Сами си помислете какво направихме след решението на Министерския съвет по MEDEVAC, взаимодействието с МВР, гасене на пожари, с Министерството на здравеопазването по превоз на болни, на спешни случаи, на органи за трансплантация. Третата основна тема е взаимодействието – във въздуха ние трябва да можем да се разбираме и да можем да действаме в коалиционен формат, със всички! Времето е изключително кратко, нещата трябва да са изключително ясни, да са координирани за да могат да се реализират за броени секунди. В нова отношение също можем да се похвалим с добри инициативи. Както и чрез международните учения които провеждаме, като добър пример е партньорството със сръбските ВВС, така и това което правим по т.нар. Cross border operations (бел. ред. трансгранични операции в рамките на мисията “Еър полисинг”) с Румъния и Гърция, скоро и с Турция. Мисля че в това отношение работим в правилната посока.
Наред с тези теми които споменахте, в световен мащаб има и една друга ясно изразена тенденция – използването на БЛА в широк набор от мисии и задачи. Какви са вижданията на българските ВВС в тази област?
Разработва се стратегия за БЛА, знаете за нея от предишни интервюта с мен и моите колеги. Знаете, че ВВС имат желания и визия за този тип летателни апарати, те са заложени в плана за развитие. Искам да споделя с вашите читатели нещо ново – когато става въпрос за работа с други държави трябва да споделя, че ние имаме едно много положително и ясно изразено отношение към една инициатива на американските ВВС. А имено – създаване на структура която да използва възможностите на БЛА в рамките на НАТО. Защото се оказва НАТО има абсолютна необходимост от ISTAR или най-общо казано от средства за осъществяване на разузнаване и наблюдение от въздуха. Това бе още веднъж ясно демонстрирано в хода на операцията в Либия, и от продължаващата операция в Афганистан. Когато имаш time sensitive targeting и dynamic targeting (бел. ред. става въпрос за цели с променлив статут във времето, като и да подвижни цели) ти трябва да имаш пълна информация. Такава може да се достави само от ВВС. Това е нещо, което за първи път го казвам публично. Става въпрос за инициативата NATO Allied Ground Surveillance на базата на апарати Euro Hawk и проекта за придобиване от България на наземен терминал за тази система.
Това е на стратегическо ниво, що се отнася да дейностите в рамките на българските ВВС конкретните задачи и съответно системи ще станат ясни с одобрението на концепцията което ще е съвсем скоро. Тя се разработва от ЩО, ние сме предали нашата част от анализите и експертизите. Това което мога да кажа, е че със Стратегията се търси всеобхватен подход за използването на БЛА във всички видове въоръжени сили и на всички нива. Мисля, че това е правилния и държавнически подход, защото не може да се изхожда само от нуждите на ВВС. В края на краищата БЛА работят в полза както на стратегическото ниво, така и на тактическо и оперативно ниво за всеки един вид въоръжени сили.
image
Предстои ви още едно мащабно, тежко и отговорно събитие – началото на честванията на стогодишнина на българските ВВС с фестивала БИАФ 2011. Какво е посланието което искате да отправите към българския народ с този авиационен празник?
Това което искаме да кажем, е че сме достойни наследници на едни славни герои от миналото, че и сега можем и че ще можем и занапред. България има нужда от ВВС – добри, модерни, способни, в интерес на всички! Не напразно и мотото на фестивала е “Небе за всички”.

image
Предстои 16 октомври – празника на ВВС. Това е повод за размисъл, обобщение, анализ на постигнатото и на това което предстои да се направи. Каква бе за Вас като командир на ВВС последната година? Като динамика и събития всички знаем че тя бе доста натоварена и се случиха доста събития. Какъв е обаче погледът отвътре?
Трудно бих казал нещо повече от това което вие обобщихте в едно изречение. Накратко – това бе една динамична, но и доста фундаментална година. Точно такава тя трябва и да бъде в навечерието на вековния юбилей. Искам да каже нещо – само веднъж има стогодишнина. Веднъж се чества! Този път сме решили празникът да е в Пловдив и се надявам вие и вашите читатели да присъствате. Надявам се, че ще бъде интересно и ще видите колко много неща бяха направени. Ще бъде направен един добър отчет на това което всички свършиха през годината в името на ВВС. Ще видите колко много учения, колко много задачи бяха изпълнени. Не бих могъл да ги побера в няколко минути. Страхувам се да не пропусна нещо, а всички неща са важни. На този 16 октомври ние всъщност ще покажем, че с работа, с ентусиазъм и заредени с творчество хората могат много.

Разговорът проведе
Димитър СТАВРЕВ
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 1

  1. #1
    toy e 14 окт 2011, 19:11
     
    0
     
    0

    От сега на колегите честитя, празника голям и желая им - силни и мощни криле! Да, в Пловдив нека бъде защото тук навред мирише на керосин и можем във всички условия да летим! Тук е люлката, залюляна, от силните мъже -обрулени, защото те пазят родното небе! Подаръци са това за нас от Филибето, уважаваме и Вас, за което обричаме ви на Лидер и в небето!

Напиши коментар

Задължителни полета*

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка