Защо на министъра на отбраната не му харесаха въпросите около "Спартан"

Pan.bg 19 яну 2012 | 18:35 views (3600) commentaries(4)
img На 16 октомври 2011 г. в 11,30 в сградата на МО министърът на отбраната Аню Ангелов и старшият вицепрезидент по маркетинг и продажби на италианската компания “Аления Аеронавтика” Масимо Гионе подписаха Рамково споразумение и първия договор за “Интегрирана логистична поддръжка на самолети С-27J Spartan от състава на Военновъздушните сили”. Рамковото споразумение е за срок от 10 години, като първият конкретен договор е за 5 години. Стойността му е 25 млн. евро, като по думите на министър Аню Ангелов средствата са осигурени в бюджета на МО за 2012 г. и следващите 4 години. По думите на министъра договорът подписан през 2006 г. между Министерството на отбраната и компания “Аления Аеронавтика” – Италия, за 5 военнотранспортни самолета С-27J Spartan е бил на стойност 91,8 млн. евро. В резултат на преговорите през 2010 г. и 2011 г. той е редуциран до 3 самолета.

Това са фактите.


Първият зададен въпрос бе на сп. „Клуб КРИЛЕ” и бе свързан с договора подписан от „Аления Аеронаутика” с Литва за който бе съобщено в ОФИЦИАЛНИЯ й сайт на 25 октомври, за 3 самолета С-27J Spartan за срок от 3 години и на стойност 10 млн. лв. Въпросът ни бе откъде идва разликата от 3,26 млн. на година в сравнение с параметрите на договорът с българското МО.

Ето и базата за нашия въпрос:
Alenia Aeronautica has recently signed a contract with the Lithuanian armed forces worth about EUR 10 million to provide logistics support to the Lithuanian air force’s C-27J aircraft. The contract is for the supply of logistics support services to the client over a period of three years, covering the entire fleet of three C-27J aircraft operated by the Lithuanian Air Force. As well as providing the client with spare parts and ground support services, Alenia Aeronautica will also offer a specific on-site assistance service.
Превод:
„Аления Аеронаутика” подписа наскоро договор с литовските въоръжени сили на стойност около 10 млн. евро за осигуряване на логистична поддръжка на самолетите C-27J на литовските ВВС. Договорът е за доставката на логистични услуги на клиента да период от 3 години и покрива целия флот от 3 самолета C-27J използвани от литовските ВВС. Също така осигуряване на клиента на резервни части и услуги по
наземно обслужване. „Аления Аеронаутика” също така ще предложи специфични услуги за подпомагане на място”.

Ето каква бе официалната реакция:
Министър Аню Ангелов: „Въпросът е към г-н Гийоне. Аз не знам какво е ставало в Латвия или Литва”.

Масимо Гийоне: „Има много различия. В Литва договорът е за 2 години, тук е за 5 години. Втората разлика е че този договор има дейности по обучение и подготовка на личен състав. Трето е че договорът с Литва не включва резервни части. Ако сравните 2 години и 10 млн. евро и 5 години и 25 млн. евро – двата договора са напълно сравними”.

image

Аню Ангелов: „Нека аз да добавя нещо. За тези 10 години на практика България българските въоръжени сили няма да се занимават с ремонт и поддръжка. Трябва да отчитате това. На практика с договора който сключихме днес всяка една неизправност следва да бъде отстранявана със съответните резервни части без ние да се грижим нито за резервните части, без да се грижим да обучаваме личен състав който да прави това и най-важното по този начин ВВС получават летателни часове напълно осигурени за тези 10 години. Зная за този стремеж за сравнения, но 1 договор е между 2 страни и в никакъв случай не трябва да се оценява какви било в Литва, какво било в Латвия и Естония”.
По-късно министър Ангелов заяви, че в хода на преговорите за междинното споразумение с което бе редуциран броя на C-27J от 5 на 3 са стартирали и разговорите за рамковото споразумение. „Въпросът бе да имаме оперативно готова техника, а не паметници какъвто е единия самолет в продължение на над 3 години. Това е националния интерес и аз и МО защитихме това да не се повтаря в следващите 10 години”. По отношения на директния офсет министър Ангелов заяви, че той е преизпълнен, защото е на база договора за 5, а не за 3 самолета. На въпроса на борд 071 министър Ангелов заяви, че тя е повредена изцяло по вина на българския екипаж и всички разходи за неговото възстановяване ще са за сметка на МО. Масимо Гийоне заяви, че въпросът с индиректният офсет не е решен и тепърва предстои да се договаря и изпълнява.

Няколко въпроса към министър Ангелов (защото той не пожела да отговаря повече по темата):

Въпрос 1: В Литва договорът е за поддръжката и резервните части за 3 самолета, 10 млн. евро за 3 години или 19,56 млн. лева, което прави по 6,52 млн. лв. на година. При това е общоизвестен факт че литовските C-27J летят много повече от нашите, както до Ирак в началото, така и до Афганистан в момента, доставени са малко преди нашите и съответно имат по-голям нальот и чисто практически нужда от по-обемна поддръжка. В България договорът е за 5 години за 25 млн. евро или по 9,78 млн. евро на година. При това борд 073 би трябвало да е в гаранция до 31 март 2013 г., т.е. ? от срока на договора. Нальотът на нашите C-27J е значително по-малък по чисто финансови причини. И тук ясно изпъква разликата от 3,26 млн. на година. Въпросът е от къде идва и накъде отива.

Въпрос 2: На 5 февруари 2011 г. Министерският съвет одобри проект за инвестиционен разход „Интегрирана логистична поддръжка на самолети С-27J Spartan от състава на ВВС” на стойност 92 млн. лв. за 10 години. Пита се защо през първата половина са предвидени 48,9 млн. или 53,15% от цялата сума, при положение, че с напредването на времето и нарастването на нальота бе трябвало да растат и сумите за поддръжка. Още повече, че както казахме по-нагоре борд 073 е в гаранция още 1 година и 3 месеца.

Въпрос 3: Масимо Гийоне заяви, че сумата е по-голяма, защото е включено и обучение на наземния състав за поддръжка. От друга страна минута по-късно министър Ангелов заяви, че МО и ВВС нямат да имат никакви грижи за поддръжката на самолетите в следващите 10 години. Пита се ако „Аления Аеронаутика” ще поддържа самолетите какво ще стане с техниците в авиобаза „Враждебна”, ще бъдат ли съкратени. И защо се харчат пари за тяхното обучение, ако няма да поддържат и ремонтират C-27J.

Няма да коментираме опитите на г-н Масимо Гийоне да манипулира данните за договора с Литва, защото ясно е записано, че е за 3, а не за 2 години - публикувани са и на официалния сайт на компанията в която е старши вицепрезидент маркетинг и продажби. На министър Аню Ангелов ще си позволим да препоръчаме той и хората, които подготвят многомилионни договори да се интересуват живо какво правят другите държави, особено тези от НАТО. Защото иначе трудно ще се реализират идеите за съвместно закупуване на изтребители и друга военна техника които широко бяха пропагандирани през 2011 г. А и нали ще правим „интелигентна отбрана” все пак? Беше ни обяснено че това означавало по-големи способности с по-малко средства.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 4

  1. #1
    john 20 яну 2012, 12:00
     
    0
     
    0

    Тоя вече не го и коментират. Просто на всички им омръзна :(

  2. #2
    koko 20 яну 2012, 14:10
     
    0
     
    0

    Chte go komentirat kogato vleze v zatvora.

  3. #3
    night hunter 20 яну 2012, 22:27
     
    0
     
    0

    Аню е за затвора тоя боклук ще ни съсипе армията.Няма ли кои да го спре тоя нещастник.

  4. #4
    запасняк 23 яну 2012, 15:56
     
    0
     
    0

    И за него трябва да има "На колене, като отявлен престъпник!!!" и да чуем как щракат белезниците...

Социални мрежи

Поръчайте с до -25% отстъпка

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка