Горещи новини
- Малък самолет King Air се е разбил в Китай
- Помпео допуска участието си в президентската надпревара през 2024 г.
- ВМС участваха в тържественото отбелязване на 3 март и 143 години от Освобождението от турско иго във Варна и региона (ГОЛЯМА ПРАЗНИЧНА ГАЛЕРИЯ)
- В Сената внесоха законопроект за ограничаване правомощията на президента на САЩ след ударите в Сирия
- Украински снайперист уби служител на МВР на ДНР, който спасяваше деца
- Американски бомбардировач В-1В над Прибалтика
- 45 години от гибелта на генерал-майор Дело Жулев
- Снимки: Демонстрационна гонка с участието на два яхтклуба за националния празник в Бургас
- Фото-галерия от Созопол: участие на ВМС в мероприятията по случай националния празник на Република България
- Фото-галерия от Бургас: участие на ВМС в мероприятията по случай националния празник на Република България

Навършват се 130 години от рождението на Тодор Александров.
Тодор Александров е роден на 4 март 1881 година в Ново село, Щипско, Вардарска Македония. Учи в Щип и Радовиш, а след това в педагогическото училище в Скопие, където на 16-годишна възраст се включва във Вътрешната македоно-одринска революционна организация (ВМОРО). През 1926 г. в една видинска църква – “Св. Димитър”, редом с образите на светците и ангелите, блясват под ръцете на иконописците ликовете на Васил Левски, на Христо Ботев и на Тодор Александров. Така в каноните на Православието зографите за първи път включват големите поборници за свободата и независимостта на България. От смъртта на Левски и на Ботев е изминал половин век.От смъртта на Тодор Александров – Старийо, по-малко от две години... Когато се описва многострадалната съдба на българите в Македония и борбите за тяхното национално освобождение и стремежа им за обединение с България, има едно име без което всеки разказ не би бил пълен. Името на Тодор Александров. Последният цар на планините, както го наричат съвременниците и последователите му.

При това независимо от политическите предпочитания и моментната конюнктура, въпреки репресиите, забраните и гоненията. Защото, ако някога в душните солунски кафенета петима ентусиасти,заложиха основите на революционната организация на българите от Македония и Одринско,която разтърси из основи вековната империя с пожарите на Илинден и Преображение, с взривовете на парахода “Гуадалкивир” и “Отоман банк”, с паметните сражения по гърбовете на Пирин, Кожух, Огражден, Галичица, Мокра и Бигла, то именно селският даскал Тодор Александров от Ново село, Щипско, събра оцелелите от въстания и погроми, от войни и сражения, вдъхна вяра на разколебаните,намери път към душите и сърцата на обезверените и затворените в себе си, за да превърне обикновената селска завера в мащабна тайна организация, изповядваща веруюто за освобождението на Македония. Именно Тодор Александров превърна селските и окръжните чети в организирана войска. Неуките и безпросветни селяци, методистките пастори, православните попове, помаците от селата в Чеча в организационни работници, съгледвачи, агенти, поборници, готови да се разделят с имот и семейства в името и за честта на Отечеството. Шестнадесет години след смъртта на Гоце Делчев край Баница през пролетта на 1903 г., след Солунските атентати и кланетата, последвали Илинден

Очевидно идеята за създаването на автономия на Македония със столица Солун, в никакъв случай не задава въпроса за националната принадлежност на македонските българи, а още по-малко на техния водач и лидер. Не я поставят под съмнение дори и изстрелите на престъпните убийци, стреляли в горещото сърце на Последния цар на българските планини, скрити в засада зад скалите край Роженския манастир. Големият историк Любомир Милетич, приятел и съгражданин на Тодор Александров, ще напише: "Тодор Александров загина за Македония и България. Угасна великанът-българин, който бе най-чистото въплъщение на българския дух, на народното самосъзнание у македонеца – духовната сила, която никакви земни изкушения и страдания не могат сломи, защото е по-силна и от самата смърт". Професор Романски твърди: “Той скъпеше независимостта и щастието на България, не само защото бе българин, но и защото чувствуваше, че Македония може да чака от свободния български народ само съчувствие и братска подкрепа. Принципът за автономна Македония не произтичаше за него от интереси противни на българския народ, а от необходимостта щото всички българи, независимо от едни или други държавни граници, да бъдат свободни и благоденствуващи…" А народът, най-верният и сигурен съдник на делата ни, ще запее:
От Пирина слиза, мамо, от Пирина слиза,
от Пирина слиза Тодор Александров,
Тодор Александров с негова дружина.
На рамене носи, мамо, на рамене носи,
на рамене носи черна пелерина,
а под пелерина пушка - карабина.
У поясо има, мамо, у поясо има
пунгя кенарлия с десет златни пари,
с десет златни пари и дребни грошове.
Със тех ке си купи, мамо,
пушки за дружина,
с пушки да се борат за Македония,
за Македония, за българско име....
Забранявана и отричана, крита и прошепвана, песента и днес слиза по снежните склонове на Пирин. Всеки ден. Всяка година. В януарски студове и в пролетен полъх, в горещите августовски нощи, пазещи спомена за Илинден и в благодатната българска есен. Във видинската църква, носеща името на “Свети Димитър”, припламва свещица ...От стените, редом със светиите, ни гледат от упор Левски, Ботев и Тодор Александров...
loading...
Други публикации
Напиши коментар