Warning: getimagesize(://): failed to open stream: Няма такъв файл или директория in /home/panbgwz9/public_html/view_article.php on line 197

Самолетите

Pan.bg 13 ное 2011 | 18:44 views (4113) commentaries(0)
img Видяхме с какво разполагат Въздушни войски към деня на получаването на бойните знамена. Вече стана дума за бомбардировачите P.Z.L.37 “Лос”, които така и не получаваме. “Най-урожайна” на нови самолети е 1939 г. През тази година паркът на Въздушни войски се обогатява със 192 самолета. От германия, която се готви за война, не може да се очакват нови самолети. Но през предната 1938 г. Райхът е анексирал Чехия и в ръцете на Luftwaffe са попаднали големи количества сравнително добри бойни самолети. Така Въздушни войски се сдобиват с 12 произведени в Чехословакия по френски лиценз бомбардировачи МВ-200 “Бухал”, с 60 изтребителя Avia534B “Доган”. (Този изтребител-биплан през 1936 г. участва в състезания в Цюрих по време на авиационната седмица, провеждана там. Той се нарежда на второ място след абсолютния победител Bf 109 Messerschmitt). Разузнавателните Letov-Smolnik S-328 “Врана” също са цели 60 машини. Най-добрите самолети, които получават Въздушните на Н.В. войски през тази години, са 24 чехословашки бомбардировача Avia B-71 “Жерав” (или “Катюша”). Последните са чехословашка версия на съветския скоростен бомбардировач Туполев СБ-2.
Последната година от периода, който разглеждаме, донася на Въздушни войски най-модерните самолети. България за пръв път се сдобива с изтребители Bf 109E-4 Messerschmitt “Стрела” и бомбардировачи Dornier Do 17M “Ураган”. От “Стрелите” са дошли 10 съвсем нови самолети, а от “Ураганите” – 12 ремонтирани в заводите на Dornier самолети. Допълнително са доставени от трофеите на Вермахта още 8 бомбардировача Avia B-71 “Жерав” и 12 изтребителя Avia 534B “Доган”.
Много интересно описва “излизането на светло” на първите български изтребители Ме109 нашият въздушен ас, генерал Стоян Стоянов в книгата си “Ние бранихме тебе, София”.
“...Един ден, беше събота, след като изпи половин литър коняк, Ванек (5) се качи на самолета и излетя. Вместо обаче да направи обичайните обиколки около летището той се насочи към София, като взе височина над 3000 метра. Започна изпълнението на такива фигури от висшия пилотаж, каквито никой дотогава не бе виждал с боен самолет, пък и самолетът бе съвсем непознат за всички обикновени хора и за мнозина от военните. Моторът ревеше на пълни обороти. Стръмните и отвесни спускания почти до покривите на зданията в центъра на града, както и изтеглянията нагоре с въртенето на самолета във възходяща спирала следваха едно след
друго. Целият град застина в захлас и недзоумение. Какво е това? Тревога или... Каква е тази машина, кой е този пилот? Улиците и площадите се изпълниха с любопитни зрители. Спряха движението трамваите и превозните средства. Всички се учудваха. “Месершмит” над София?! Та ние нямаме “Месершмит”-и. Кой друг освен германец може да лети с него? Чудеха се цивилните, военните, летците. А военните аташета на заинтересованите държави настръхнаха. И веднага подадоха протестни ноти...”
Отговорено е, че като суверенна държава България има право да купува каквито изтребители иска. А пилотът поручик Стоянов е българин, завършил изтребителна школа в германия. Налага се поручик Стоянов да бъде “обвинен” във въздушно хулиганство. Но военните аташета не искат да повярват, че български летец е правил цялата тази каскада от фигури. Затова след няколко дни над Божурище поручикът трябва да покаже пред надошлите дипломатически представители и журналисти, че наистина той е бил миналата събота над града с чудесния изтребител Ме 109-4 на Въздушните на Н.В. войски. Явно се е справил успешно, защото дипломатическия вой престава.
Интересен факт: през 1040 г. е посещението на командира на въздушните на Негово Величество войски полковник Бойдев в съветския съюз в състава на българска военна делегация. Водят се преговори за доставка на съветско въоръжение за българската армия, в това число и самолети. Полковник Бойдев разговаря лично с началника на Генералния щаб на Червената армия маршал Борис Шапошников, като тема на обсъждане е доставката на 60 изтребителя Поликарпов И-16, 10 учебни изтребителя (вероятно УТИ-4) и 50 скоростни бомбардировача Ар-2 (модернизиран вариант на намиращите се вече на въоръжение у нас СБ-2/Avia B-71 “Жерав”). Но преговорите съвпадат по време с военните преговори между Райха и Съветския съюз в Берлин (12-14 ноември 1940 г.). Те завършват безрезултатно, което в последна сметка се отразява и на развитието на сделката за доставка на съветски самолети и на военна техника изобщо. В Райха гледат много ревнива на вероятността от военно обвързване на България със съветския съюз и дават щедри обещания за военни, в това число и авиационни доставки.
През периода 1935-1940 г. Въздушни войски получават и значително количество български самолети – от Казанлък 6 машини КБ-2А “Чучулига”, 20 машини КБ-3 “Чучулига І” и 28 машини КБ-4 “Чучулига ІІ”. Държавната аеропланна работилница ДАР-Божурище доставя 12 самолета ДАР-8 “Славей”, 6 самолета ДАР-3 “Гарван І”, 6 самолета ДАР-3 “Гарван ІІ” и 12 самолета ДАР-3 “Гарван ІІІ”.
За нуждите на подготовката на авиационни кадри освен българските самолети са доставени и значителни количества немски и чехословашки учебни самолети. Самолетите Focke-Wulf FW 44 “Врабче” (39 броя) и Heunkel He 72 “Канарче” (5 броя) са едни от най-известните в света за начална подготовка, а 28-те чехословашки Avia 122 “Оса” и 10-те немски Bucker Bu 131 Jungmann “Лястовица” са отлични за фигурен пилотаж и за тренировка в маневрен въздушен бой.
Инженер Цветан Лазаров започва в Божурище работа по ДАР-9 “Синигер4, който трябва да замести, по-точно да спре вноса от Германия на “Врабче”-тата и “Канарче”-тата, което е икономически много по-изгодно за страната. Но първите “Синигер”-и ще полетят през 1941 г. А тази година от историята на Въздушните на Негово Величество войски ще разгледаме във втора книга (1941-1945 г.).
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка