Чакат съдебен иск от Япония заради отказания заем за порта

Pan.bg 21 сеп 2012 | 14:15 views (2834) commentaries(0)
img Народно дело

Япония вероятно ще предяви иск към България заради опита да се разтрогне междуправителственото споразумение за отпускане на заем от японската банка за строителството на нови контейнерни терминали във Варна и Бургас. Договорът е подписан в съответствие с японското законодателство и много малко са специалистите, които могат да прогнозират какъв иск би предявила Япония, призна генералният директор на Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ (ДППИ) Мирослав Петров. Тепърва се разглеждат и претенциите от страна на избрания консултант по проекта. По информация на „Народно дело“ сумата, за която фирмата претендира, надхвърля 1 млн. евро. По думите на Петров сега специалистите уточнявали дали са спазени от нейна страна всички условия по договора и дали тя е действала достатъчно икономично и разумно при подготовката и сформирането на екип. Макар договорът с избраната международна компания да е сключен по нашето законодателство, в ДППИ силно се надявали да не се стигне до съд.
Друга сериозна сума обаче виси като дамоклев меч и застрашава финансовото състояние на предприятието. Ежегодно съгласно споразумението на страната ни се начислява „такса ангажимент“, която е свързана с това, че милионите стоят блокирани в японската банка и чакат да бъдат използвани. Така вече 2 години таксата се трупа, макар и все още да не е поискано да бъде платена. Годишният й размер в зависимост от курса на йената е около 600 000 лева. Засега нямаме пряк ангажимент ние да плащаме, каза Петров. От сигурни източници обаче „Народно дело“ научи, че именно това е планът. Имало е възможност договорът с японците да се преразгледа и България да се възползва от един от параграфите му, според който страната ни няма да усвои парите, но няма да плаща и неустойки, дори и да се развали споразумението. Натрупаната „такса ангажимент“ и задълженията към консултанта пък щели да се разсрочат за 18 години, а изплащането им да започне след 2015 г. „Имаше такова предложение още по времето, когато бях генерален директор, но то не беше прието дори на ниво Министерство на транспорта по непонятни за мен причини”, призна предшественикът на Петров кап. Георги Генчев. Представители на банката са били на посещение у нас до вчера и са си тръгнали доста разочаровани от решението на правителството да се разтрогне споразумението,
научи още „Народно дело“.

Борислав Гуцанов, лидер на БСП – Варна
Това е безумие, което съсипва Варна

Окончателният отказ от японския заем е поредното безумно решение на правителството на ГЕРБ. Управляващите така и не разбраха, че от това зависи бъдещето на града ни. Този проект щеше да осигури привличането на нови товари и модерното развитие на логистиката, а с това и разкриването на нови работни места. Контейнерният терминал щеше да осигури на България стотици милиони приходи, респективно и средства за общината, и да осигури сигурност на много варненски семейства. Заедно с неговото изграждане щеше да стане и обособяването на новата атракционна зона на пристанище Варна-изток.
Нямам представа за мотивите за окончателния отказ от японския заем. Не изключвам обаче той да е продиктуван от идеята за отдаването на концесия и на пристанище Варна-изток, и на пристанище Варна-запад, което пък е друго пълно безумие. То ще се отрази пагубно на порта, а оттам и на града ни за следващите 30–35 години, които са срокът на подобен договор. Силно се надявам, че решението не е плод на нечисти интереси за концесионирането на пристанището, за което според слуховете се обещават и вече се раздават големи комисиони. За съжаление след управлението на ГЕРБ няма да остане камък върху камък и ще трябват поне двама мандата, за да се съгради разрушеното отново и да започне да се надгражда.

Иван Портних, областен председател на ГЕРБ
Решението си има финансова обосновка

Доста лаконичен в коментара си беше лидерът на ГЕРБ – Варна, Иван Портних. Вероятно зает около вчерашната визита на лидера си Цветан Цветанов във Варна, той дълго не вдигаше мобилния си телефон. В крайна сметка все пак успя да каже: “Най-вероятно това решение си има своята финансова обосновка. Поради икономическата ситуация в момента и рестрикциите тези пари сега не могат да бъдат вложени “. Като причина за отказа във Варна да влязат средства от японската банка за инфраструктура той видя и в „невъзможността в момента да се реализират тези проекти“.

Атракционна зона на морска гара
равняваше Варна по Европа

Нова атракционна зона на морска гара щеше да равни Варна по европейските морски пристанища, където старите товарни кейове са изнесени от града. Така е в Лондон, Генуа, Барселона и на много други места. С отпуснатото от Япония финансиране трябваше да се построи нов контейнерен терминал в езерото срещу „Максуда“. Постепенно товаро-разтоварните дейности от настоящото пристанище трябваше да се изнесат от града и на мястото им да се отвори зона за отдих. Замисълът е там да се изградят модерен Аквариум и нов театрален комплекс със зала, която може да даде сцена на световни събития. Тя от своя страна щеше да направи реална кандидатурата на Варна за културна столица на Европа. Проектът включваше изграждане на пътнически и яхтен терминал. Както и историческа част. Там трябваше да бъде обособена като музей подводницата, която държавата даде за стопанисване на общината.
Правителственото споразумение между България и Япония беше договорено и разписано по време на правителството на Станишев. Заради него държавата сключи меморандум с община Варна, с което се даваше право тя да движи нещата по строежа и експлоатацията на бъдещата най-нова атракционна зона във Варна. Как да изглежда тя, трябваше да стане ясно след обявен международен конкурс за проектантите.
След идването на ГЕРБ обаче проектът беше замразен, а новите управляващи пуснаха в ход друг – концесиониране на порта. Според запознати процесите около това в момента се бавят заради предстоящите догодина избори. „ГЕРБ не смеят да изберат концесионера сега, защото ако той веднага започне реформи и съкращение на хора, те ще загубят избиратели. Веднага след изборите обаче планът бързо ще влезе в действие“, коментират политически наблюдатели.

Концесията се подготвя

Процедурата за концесия на пристанище Варна все още е наникъде, признаха от Министерството на транспорта. Извършват се предконцесионни анализи, с които трябва да се прецени дали да се отдаде целият порт на един стопанин, или той да бъде управляван на отделни терминали, казаха от Министерството на транспорта.
Процедурата е буквално зациклила от близо 2 години, когато се реши, че няма да има строителство на нов контейнерен терминал с пари от японския заем, а ще се премине на варианта концесия. И тогава се заговори за стартиране на предконцесионните анализи. Изборът на фирма, която да изготви анализите, стартира едва преди година – през октомври. В началото на лятото пък във Варна министърът на транспорта Ивайло Московски увери, че на фирмата й остават още няколко седмици работа, за да приключи с документацията.

Read more: http://www.narodnodelo.bg/news.php?news=69004#ixzz276LnPbF4
Under Creative Commons License: Attribution
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Поръчайте с до -25% отстъпка

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка