„КАЛИАКРА” МНОГО НАДЕЖДИ И ЕДИН ПРОБЛЕМ

Pan.bg 30 апр 2010 | 12:58 views (2709) commentaries(0)
img В. Димитров, сп. „Клуб ОКЕАН”

След като министър-председателят Бойко Борисов прие да бъде патрон на регатата „Исторически морета-2010”, а варненският кмет Кирил Йорданов оглави инициативния комитет и едноименното сдружение, като че ли подготовката на престижното за България морско събитие придобива по-голяма степен на надеждност. Акумулиране на средства, подготовка на цялата инфраструктура, ред организационни въпроси и т.н. – за всичко това има само три седмици. Главният организатор на регатата от българска страна – изпълнителният директор на „БМКЦ” АД к.д.п. Тома Томов, е оптимист, че ангажираните в подготовката субекти ще си свършат срочно и качествено работата, а морския бизнес финансово ще подпомогне плаването на флагмана на регатата във втората гонка – баркентината „Калиакра”. Тя ще отплава за Волос (Гърция) на 5 май. Сега му е времето на широката публика да бъде представен капитанът на ветрохода, както и текущите му задачи по предстоящата регата.
Капитанът на „Килиакра” Станислав Калудов е роден в Пловдив на 25 април 1978 г. Баща му е завършил Морското училище по специалност „Морски свръзки” и повече от 20 години е бил офицер във ВМС. След двама негови братовчеди, Станислав е поредният четвърти мъж от фамилията, завършил ВВМУ „Н. Й. Вапцаров” точно 30 години след баща си, по специалност „Корабоводене за гражданския флот”. В продължение на 6 месеца дипломираният навигатор е стажант помощник-капитан на м/к „Й. Лютибродски”. Зареждат се длъжностите трети помощник-капитан на м/к „Ал. Димитров” и м/к „Персенк”, втори помощник-капитан на м/к „Добруджа” и на контейнеровоза „Гео Милев”.
Защитил правоспособност за длъжност старши помощник-капитан и завършил курс в БМКЦ, в края на август 2008 г. той получава предложение – спешно да заеме в Бремерхафен, Германия тази длъжност на учебната баркентина „Калиакра”. Зад гърба на старпома Станислав Калудов са две регати, а по предложение на капитан Тома Томов заема освободеното от него място на капитан на баркентината на 22 март т.г. – седмица преди да я поведе в поредната регата „Garibaldi Tall Ships Regatta – 2010” – първата му самостоятелна изява на мостика. Новото за капитан Калудов е непрекъснатата отговорност, легнала на плещите му – за екипажа, за кораба, за цялостното представяне на „Калиакра” в морето и по пристанищата. Според него „Гарибалди” е една прелюдия към по-сложната, продължителна и домакинствана от




България следваща регата „Исторически морета – 2010”.

image

При хроническия недостиг на средства, състоянието на кораба е добро. През миналата година е бил междинният доков ремонт, сменени с нови са само четири ветрила. Останалите са от периода 2007-2009 г. Подвижният такелаж също е частично подменен. Главен проблем се оказва осигуряването на практиканти.
Ако в добрите си години корабът е имал щатен екипаж от 25 души, с течение на времето сега те са достигнали критичния минимум – 11, толкова, колкото позволяват плаване с двигател. За плаване под ветрила, особено за участие в състезателни гонки, са нужни още и практиканти. Те са и източник на средства за текущата издръжка на кораба и за логистиката на конкретното плаване. По време на последното плаване през март-април единствен български практикант от Варна до Пирия е била служителката на Варненското пристанище Елена Дечева, заедно с по един грък и сърбин. Там се качват канадец и французин. Основната група – 37 италианци, се качват от Генуа и плават до финала на гонката в Трапани. Практикантите за „Исторически морета 2010” обаче още неса определени! Свободните „валенции” са 25.
Капитан Калудов е доволен когато на борда има практиканти – чужденци, но според него функцията на баркентината е да приобщава младите българи към морето, да им дава качества за плаване под ветрила. Според него в понеделник трябва на борда вече да дойдат практикантите, които ще участват в плаването. Необходимо е те да преминат определена подготовка, да заживеят с корабния ритъм и задълженията си, да усвоят мерките за безопасност.

image

Дано оптимизмът на организаторите и насърчителните знаци на морския бизнес и властите, че ще подпомогнат набирането на практиканти, с което ще се осигури плаването на кораба, се трансформират в конкретни суми, а те в - конкретни имена сред питомците на морските учебни заведения, както и извън тях с едно ограничение – не по-млади от 15 години. За всички останали подробности и организация на този процес готовност имат служителите на корабособственика – „БМКЦ” АД.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка