Ветроходите във Варна

Pan.bg 20 май 2010 | 11:06 views (9995) commentaries(0)
img сп."Клуб ОКЕАН"

„Акела”
image
Руската яхта „Акела” е построена през 1985 г. в Полша. Собственост е на Института по воден транспорт, който е към Университета по водни комуникации в Русия. Университетът притежава собствен флот от 10 малки плавателни съда, на които се обучават студенти.
„Акела” участва 7 пъти досега в регатата „Тол Шипс”. Яхтата плава няколко пъти в шампионати в Санкт Петербург и в Националната ветроходна надпревара на Русия. „Акела” е от клас С, дълга е 13,61 m.

„Александър фон Хумболт”
image
Ветеранът, който посещава Варна е известният ветроход „Александър Фон Хумболт”. Построен е през 1906 г. в корабостроителницата Бременхафен, Германия. Първоначалната му функция е на фар – да осветява пътя на другите плавателни съдове. След 1920 г. е преместен от Сонденберг в Кил и плава предимно в Балтийско море. През 1957 г. потъва – блъснат е от шведски товарен кораб. Изваден е след 2 години и отново влиза в експлоатация. „Хумболт” плава със зелени платна, заради спонсора си – пивоварната „Бекс”. На кораба се обучават множество кадети. През зимата плава в Атлантическия океан, в района на Канарските острови, а през лятото – в Северно и Балтийско море.
Корабът е клас А, дължината му е 62,6 m.

„Акварел”
image
Френската „Акварел” е частна яхта, проектирана от известния архитект Даниел Бомбингер. Тя е изцяло с дървена конструкция, на борда и няма употребени железни елементи. По ветрилно стъкмяване е гафелна шхуна. „Акварел” е клас B, построена е през 1996 г. и е дълга 15,4 m.

„Астрид”
image
Холандският бриг „Астрид” е друг стар и красив ветроход, който ще посещава Варна. Външността на плавателния съд е съчетана с неговата модернизирана и луксозна вътрешност. Построен е през 1918 г. и е с дължина 41,35 m, клас А.

„Дар Млоджиежи”
image
Полският учебен съд е 3-мачтова фрегата. Построен е през 1982 г. в корабостроителницата в Гдиня. Името му означава „Дар от младите”. Той е кораб близнак с още 5 ветрохода – „Дружба”, „Херсонс”, „Мир”, „Палада” и „Надежда”. Участва във всички ветроходни международни регати от 1982 г. до днес. „Дар Млоджиежи” е с дължина 108,8 m, клас А.

„Деваручи”
image
Индонезийската




баркентина е атракцията на регатата „Исторически морета – 2010”. Тя е построена през 1952 г. в Хамбург, Германия. Всъщност килът й е поставен в корабостроителницата още през 1932 г., но след избухването на Втората световна война, проектът е замразен. Ветроходът носи името на индонезийския бог на смелостта и истината, Деваручи. Плавателният съд е собственост на индонезийските ВМС и на него се обучават военни кадети. Базата му е в Сурабия, дълъг е 55,3m, клас А.

„Фар Барселона”
image
Испанската шхуна е построена през далечната 1874 г. и е най-старият кораб, който осещава Варна. На нея се обучават 12 практиканти по време на плаване. Участието на кадетите е спонсорирано от кметството на Барселона и от няколко граждански фондации. Плавателният съд е клас В, с дължина 30,74 m.

„Идеа Дуе”
image
Италианската шхуна е спусната на вода през 1986 г., като на нея се обучават 25 практиканти по време на плаване. През 1992 г. тя участва в регатата „500 години Колумб”, а след това плава и в още няколко надпревари. Дълга е 20,19 m, клас С.

„Марея”
image
Ветрилното стъкмяване на плавателния съд е гафелна шхуна. Собственост е на молдовци, клас В, построена е през 1954 г.

„Мейби”
image
Ветроходът е спуснат на вода през 1933 г. Построен е от известния холандец Ян Якоб в Амстердам. По време на Втората световна война е скрит, а след нея е модернизиран. През 1956 г. взема участие в първата регата „Тол Шипс”. През 1989 г. шхуната е продадена на настоящите собственици, които я обновяват и през 2007 г. тя се завръща в морето. В момента плава под британски флаг, дълга е 26,13 m, клас С.

„Мир”
image
Ветроходът-гигант е построен в Гданск, Полша, през 1987 г. Той изпълнява функциите на учебен кораб. На него се обучават до 144 кадети. „Мир” се предлага и на частници, за круизни плавания по определени маршрути.
По време на състезанията „Мир" неизменно е носител на различни награди в своя клас. Но най-запомнящо се е участието му през 1992 г., посветено на 500-годишнината от откриването на Америка от Христофор Колумб. „Мир" става абсолютен победител. Важната награда е предадена на екипажа на кораба от Негово величество краля на Испания, Хуан Карлос I, член на Почетния международен комитет за „Гранд“ регата. Плава под флага на Русия, дълъг е 108,8 m, клас А.

„Митс”
image
Едномачтовата яхта е собственост на гърци. Построена е през 2008г., като обикновено се базира в порт Халкида. „Митс” („митично”) изпълнява круизни плавания за туристи – посещава исторически гръцки местности и острови. Дълга е 12 m, клас D.

„Шабаб Оман”
image
Баркентината е посланик на Оман във всяко пристанище, което посещава. На борда й се обучават военни кадети. Построена е през 1971 г. в Шотландия. Избрана е от шотландски дъб и бор от Уругвай. Първото й име е „Капитан Скот“. Използва се за нуждите на Министерството на младежта, а през 1979 г. ветроходът е прехвърлен към Кралския военноморски флот на Оман и е преименуван. Оттогава се използва като учебен кораб, на който стажантите получават важни навигационни умения. Дълъг е 51,46 m, клас А.

„Тамара”
image
Украинският кеч е построен през 1999 г. Базиран е в порт Одеса и е собственост на Недиак Сергий. Дължината му е 17, 75 m, клас D.

„Текла”
image
Гафелният кеч е построен в далечната 1915 г. в град Влаардинген, Холандия. Първото му име е „Граф ван Лимбург”, като в следващите 10 години служи за риболов. През 1925 г. е преименуван на „Текла” и е продаден на Дания, където е преоборудван в товарен кораб. През 1980 г. е откупен от Холандия и е предназначен за учебно плаване. Дълъг е 36 m, клас В.

„Тенасиус”
image
Корабът е построен изцяло от дърво и е най-големият плаващ ветроход в момента от този материал. Баркът е спуснат на вода през 2000 г. и плава под британски флаг. Дълъг е 67 m, базиран е в Саутхемптън, клас А.

„Антверп Флайер”
image
Едномачтовата алуминиева яхта е спусната на вода през 1991 г. Строителството на кораба е започнато във Франция от Шантие де Био, а после е довършено в Белгия. Плавателният съд е конструиран да плава в студените води на Балтийско море и е изключително бърз. Дължината му е 27,3 m, клас В.
„Бодрум”
image
Двумачтовата дървена шхуна турска регистрация е красив плавателен съд. Построена е през 2001 г., базира се в Бодрум и служи за круизни плавания между прекрасните острови на Турция. Дълга е 35 m, клас В.

„Ханса”
image
Испанската едномачтова яхта е построена през 1994 г. Базирана е в порт Ла Коруня и е собственост на компанията Servicios Nauticos SL. Дълга е 18,27 m, клас D.

„Идефикс”

image
Едномачтовата яхта плава под френски флаг. Построена е през 1998 г. в Дюнкерк. Собственост е на Денис Теуник, който я дава под наем на туристи. Дълга е 13,74 m, клас D.

„Адонис”
Нова гръцка частна яхта – собственост на туристическото дружество Adonis Shipping. Плавателният съд обслужва туристи, като ги развежда до различни гръцки острови.

„Вож”
image
Едномачтовата яхта с бермудско ветрилно стъкмяване е собственост на австрийци. Тя е построена през 2008 г. Първото й международно участие е през април 2010 г. в регатата „Гарибалди”. Дълга е 12,12 m, клас С.

„Кристиана V”
Едномачтовата яхта е собственост на гърци. Построена е през 2000 г. и служи за круизни пътувания на туристи. Дълга е 15,95 m, клас С.

„Мати”
Едномачтовата яхта плава под хърватски флаг. Построена е през 2008 г., служи за обучение на млади яхстмени от академията „Делфи”. Дълга е 12 m, клас С.

„Съни Куйн”
image
Яхтата е дълга 12 m. Неин строител, собственик и шкипер е Светльо Димитров. Плавателният съд е спуснат на вода на 29 юли 1995 г. Управляван самостоятелно от своя шкипер (в отделни отсечки и с допълнителен екипаж), Sunny Queen четири пъти напуска Черно море – през 1996-1997 г. до Гърция, през 1998-1999 г. до Америка, през 2002-2005 г. – в околосветско плаване и през 2005-2006 г. до Канарските острови, оставяйки зад кърмата си общо над 65 000 морски мили. Светльо Димитров е носител на Златен глобус „Кор Кароли” – през 1999 и 2005 г.

„Калиакра”
image
България има своя участник на ветроходната регата „Исторически морета – 2010”. Това е ветроходът „Калиакра”. Всъщност именно той е корабът, който знаят малки и големи, и който присъства неизменно от далечната 1986 г. в медийното ни пространство. Каква е историята на плавателният съд?
През 1981 г. СО „Воден транспорт" (сега Параходство „Български морски флот") взема решение да се възроди практиката за подготовката на корабоводителски кадри за българския търговски флот. И понеже нямаме ветроход, а кадетите са обучавани на славния „Патриот”, е решено да се поръча в друга държава нов плавателен съд.
Дължината на ветрохода е 52 m, широчината – 8 m, газенето – 3,75 m, пълното водоизместване – 392 t. Екипажът се състои от 21 души и 30 практиканти. Ветрилното стъкмяване е разположено на 3 мачти с общо 15 ветрила.
От 1984 г. „Калиакра” e учебен кораб не само за моряците от търговския, но и от военния флот на България. След 1989 г. редовно взема участие в международните регатите Cutty Sark, а по-късно Tall Ships Races, Stan, а също и във „Ветрило 89”, Grand Regata Collumbus 92. През 2003 г. баркентината участва в снимките на руския филм „Бягащата по вълните“ по произведения на Александър Грин. На 28 юни 2005 г. участва в парада по случай 200-годишнината от битката при Трафалгар, където баркентината играе ролята на френската фрегата Redutable. В момента ветроходът е собственост на Българския морски квалификационен център.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка