МИЧМАН СВЕТОСЛАВ АВРАМОВ – „СТАРШИНА НА 2019 ГОДИНА“ В БЪЛГАРСКИТЕ ВМС

Pan.bg 20 яну 2020 | 00:30 views (1137) commentaries(0)
img
Валентин Димитров, сп. „Клуб ОКЕАН“, снимки личен архив

Най-интересното обстоятелство около мичман Светослав Аврамов - кавалер на отличието „Старшина на 2019 г.“, е, че преди 16 години той е „Матрос на 2003 г.“ Ако всичко в това съвпадение е случайно, то съвсем закономерно е, че отдадеността в службата, отговорността, старанието и професионализмът пресичат двете награди в личността на един достоен военен моряк.
Мичман Светослав Аврамов е роден на 30 май 1971 г. в град Берковица. Той е на пет години, когато семейството се премества във Варна. Оттогава започва и сближаването му с морето. Завършил е тогавашния техникум по механотехника в града по специалност „Студена обработка на металите“. Година и половина е моторист - наборен матрос на граничен катер 522 в Пункт за базиране Атия. В началото на 90-те години морските граничари плават интензивно, съществува известно напрежение в граничната зона, не са редки и конфликтите с незаконните турски рибари в наши води.
След уволнението Светослав започва работа във Варненската корабостроителница като корабен монтьор, надграждайки върху специалността от техникума и опита на корабен моторист. От 1993 до 2000 г. върши всякакви корабостроителни работи в завода, докато мъчително приключва неговата активна експлоатация.
Точно по това време се разгръща кампанията по набирането на кадрови матроси за ВМС. Те навлизат в екипажите първо на подводниците, след това – и на надводните кораби. Вече с отговорностите на семеен с едно дете, оценявайки своите възможности, бившия наборен матрос и корабостроител взема важно професионално и житейско решение – кандидатства за кадрови матрос. Назначен е отново за моторист, сега вече на корвета „Бодри“ в патрулния дивизион във Варна. Сигурно има нещо симптоматично в това, че без прекъсване, вече 19 години служи само на този кораб.
Първите месеци на него са трудни. Корветата в този период няма механик, всички негови функции изпълнява старшината на електромеханичната бойна част офицерски кандидат Мариян Атанасов, който и сега е на същата длъжност. Всичко, каквото знае и може, изключителният професионалист предава на младия матрос.
В продължение на три години матрос Светослав Аврамов е моторист на единия от главните двигатели, бързо навлиза в службата, проявява любознателност и старание. Епизод от този период, през 2003 г, днес си спомня тогавашният помощник-командир на кораба капитан-лейтенант Ваньо Мусински (днес капитан І




ранг и заместник-командир на Флотилия бойни и спомагателни кораби). Командирът на електромеханичната бойна част лейтенант Росен Николов докладва, че трябва да се сменят набивките на валолинията - операция, която стандартно изисква излизане на кораба от строя, вдигане на док... Помощник-командирът нестандартно иска това да стане в базови условия. Машинната команда, сред която е и Светослав, се справя със задачата. Възможно е и това събитие да е надделяло сред мотивите за определянето на най-добрия матрос за същата година.
През нея той е изпратен на курс в Морското училище, след който вече е кадрови старшина ІІ степен и старши моторист. „Прехвърлен“ е на втория двигател, но помага на моториста на първия. В длъжностния списък на кораба и съответстващите му званията настъпват промени и след около три нови години, когато се пенсионера един колега, Светослав Аврамов заема длъжността старшина на група мотористи. Междувременно, след задължителните краткосрочни курсове, званията му се сменят до мичман.
Корветата не е в първа младост (през август м.г. се навършиха 30 години от вдигането на българския военноморски флаг), материалната част поднася всякакви изненади. Мичман Аврамов се гордее, че благодарение на професионализма на машинната команда за всичките години на неговата служба няма учение, задача, плаване, което да не е доведено до успешен край. Някои ситуации обаче ще помни винаги. Сред тях е смяната на четирите главни двигателя преди пет години в Пункт за базиране Бургас. С помощта на ремонтната работилница личният състав се справя със задачата със собствени сили и средства. А тя е сложна – трябва да се махне надстройката, да се среже палубата, да се подменят четири двигателя, които тежат по пет тона. С новите двигатели трябва да се свържат различни системи – маслена, въздушна, горивна... Сменяни са и дизел-генератори, както и други агрегати.
През изтеклата 2019 г. корвета „Бодри“ участва в интензивна плавателна кампания. В нея са рутинните учения на единичния кораб, на дивизиона и на Флотилията бойни и спомагателни кораби „Черно море 2019“, флотското учение с международно участие „Бриз 2019“, както и два международни екстремума. През април „Бодри“ се включва в международното противоподводно учение, организирано от румънските ВМС „SEA SHIELD 2019” сред кораби от ВМС на Румъния, Турция и Гърция, както и от Втората постоянна фрегатна група на НАТО (SNMG-2). През юли корвета „Бодри” участва в международното американско-украинското учение „SEA BREEZE 2019” заедно с кораби от ВМС на Румъния, Турция, Украйна и Грузия.
Във всички плавания задачите са изпълнени успешно, за което заслуга има целият екипаж, от командира до последния редови матрос. Мичман Светослав Аврамов е проникнат от разбирането, че главната отговорност на електромеханичната бойна част обаче - да осигури хода на кораба, да захрани с енергия всички оръжия и апаратури, е свързана с познаване и поддържане на материалната част, спазване на експлоатационните инструкции, с бдителна вахта на море. И в базови условия от „машината“ зависи животът на кораба – да бъде топло и светло, да работят всички механизми и устройства по целия кораб. Във всичко това той е за пример. Служебната „философия“ на мичмана е кратка и ясна – „Да можем да се справим с всичко“. Наистина със силите на бойната част през миналата година е решен сериозен проблем. Дизел - генераторът изисква спешен ремонт. Той е извършен отново със собствени сили, в базови условия, за около два седмици – тъкмо между поредицата от планираните учения. Рязане на палуба, разглобяване и изваждане на агрегата на части, дефектация, ремонт, изпитания, монтаж... всичко отработено, точно и бързо.
В мотивите, съпровождащи номинацията за наградата „Старшина на 2019 г.“, могат да се срещнат няколко ключови думи – отговорност, инициативност, самоусъвършенстване, професионализъм, отдаденост, мъжество... Мичман Аврамов счита, че наградата му е признание за машинната команда, за целия екипаж, защото без неговото съпричастие, без колективно мобилизираната среда не би могъл да си свърши добре работата. Наистина, в координатната система на годишните флотски награди корвета „Бодри“ има свое относително голямо присъствие. През 2002 и 2003 г. от нея е „матрос на годината“, през 2005, 2013 и 2018 г. командирът на кораба е „офицер на годината“, през 2016 г. – „екипаж на годината“. През 2019 г. последната „валенция“ в комплекта - „старшина на годината“, е попълнена достойно и заслужено от старшината на група мотористи в електромеханичната бойна част на кораба мичман Светослав Аврамов.

image
Мичман Аврамов минути след награждаването, 16 декември 2019 г.

image
Веднага във фокуса на медиите

image
На вахта в поста за управление

image
На любимия кораб – 19 години

image
В стоманеното сърце на корветата

image
„Матрос на 2003 г.“

image
„Бодри“ – 30 години в българските ВМС

image
Признанието
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker