На 16 февруари преди 60 години започва околосветското плаване на американската ядрена подводница „Тритон”

Pan.bg 17 фев 2020 | 10:24 views (335) commentaries(0)
img Източник:''Svodka.start.bg''; https://www.blitz.bg, Ганчо Каменарски

На 16 февруари 1960 г. американската атомна подводница „Тритон” (Triton) предприема своето подводно околосветско плаване (операция Sandblast), като повтаря маршрута на флотилията на Фернандо Магелан.

Подводницата „Тритон” е единствената американска подводница с два ядрени реактора. Проектирана е като подводница за радиолокационен дозор, след това е преоборудвана като многоцелева. В момента на постъпването й в строя през 1959 г. това е най-голямата и скъпа ($109 млн., вкл. ядреното гориво) подводница в света.
Проектирането на подводници за радиолокационен обзор (SSRN) започва точно в средата на 1950-те години. Окончателните й тактико-технически данни са следните: водоизместимост - 6000 т. в надводно и 7800 т. в подводно положение; дължина – 136 м., въоръжение – 6 торпедни апарата 533 мм.; максимална скорост – надводна 30 възела и подводна 27 възела; екипаж – 172 души; има трикоординатен радар за засичане и определяне на ракетни траектории.
Това е най-дългата подводница в американския флот до 1979 г., когато е спусната на вода подводницата „Охайо”.
Сумарната мощност на двигателна установка достига 34 000 к. с., но при ходовите изпитания развива мощност от 45 000 к.с. Първият командир на подводницата капитан 1 ранг Едуард Бич твърди, че в случай на нужда може да достигне 60 000 к.с. Всеки двигател върти отделен гребен винт.
„Тритон” притежава най-голямата в американския флот надстройка – 21 м. дължина и 7 м. височина, в която се намира трикоординатният радар в неактивен режим.
Отначало е предвидено да бъдат построени 8 подводници от типа на „Тритон”. Но с нарастване на стойността им от проектната цена 78 млн. на 109 млн. долара строителството е отказано.
„Тритон” е спуснат на вода на 19 август 1958 г. в присъствието на 35 000 гости. На 1 февруари 1959 г. подводницата е въведена в състава на флота.

Околосветското плаване

По време на своето изпитателно плаване „Тритон” за първи път в историята извършва подводно пътешествие около света. На 16 февруари 1960 г. „Тритон” навлиза в Северния Атлантик, а 9 дни по-късно доближава скалите св. Петър и Павел между Бразилия и бреговете на Западна Африка, откъдето започва историческото си плаване.
Оставайки в подводно положение от излизането си от базата Гротън, „Тритон” се отправя към нос Хорн и заобикаля южния край на Америка. Тук недалеч от Монтивидео (Уругвай) поводницата изплава принудително на 6




март, за да предаде заболял матрос на крайцера „Мекон”.
Подводницата пресича Тихия океан, отминава Филипините и Индонезия, пресича Индийския океан, заобикаля нос Добра Надежда и на 25 април победно се връща в началната точка на пътешествието. На 10 май „Тритон” се прибира в базата си Гротън, щат Кънектикът.

Значение на плаването

От политическа гледна точка околосветското плаване на „Тритон” повишава международния престиж на САЩ. От военна гледна точка то демонстрира огромната автономност и висока подводна скорост на атомните подводници от първото поколение. По време на плаването подводницата събира и океанографски данни.
За това плаване подводницата е удостоена с благодарност от президента, а Едуард Бич лично получава от ръцете на Дуайт Айзенхауер орден „Legion of Merit”.
Известният американски историк Берн Дибнер отбелязва важността на операция Sandblast в исторически контекст: „Епохалното достижение на Магелан е великолепно продължено от „Тритон” през 1960 г. Както и пътешествието на Магелан, пътешествието на „Тритон” създаде нова философска концепция. То показа, че хората с месеци могат да живеят и да работят на дълбочина в океана. Доказано е, че новите източници на енергия позволяват на 8000-тонния кораб без дозареждане да извърши околосветско плаване. Демонстрирано е, че изкуството на наблюдението, навигацията, комуникациите и управлението са доведени до такива предели, че пътешествието под вода е възможно с голяма точност.”
За времето на околосветското плаване от 24 февруари до 24 април 1960 г. подводницата изминава 26 723 морски мили (49 438 км.) за 60 дни и 21 часа със средна скорост 18 възела (33,3 км/ч), като четири пъти пресича екватора.
Общият път, изминат от „Тритон” за 84 дни и 19 часа изпитателно плаване, съставлява 36 335 морски мили, от които 83 дни и 9 часа (98%) и 35 980 мили (99%) са под вода.
Вестник „Ню Йорк Таймс” описва околосветското плаване на „Тритон” като „триумф на човешката доблест и технически опит, подвиг, който може да се оцени като още една ярка победа на САЩ в завоюването на морето”.

Съдбата на "Тритон"

През 1962 г., с началото на производството на самолета за далечно радиолокационно откриване WF-2 Tracer, функцията на радиолокационен дозор става неактуална, подводницата е преоборудвана в многоцелева и през 1964 г. става флагман на атлантическите подводни сили.
В 1969 г. „Тритон” първа от атомните подводници е изведена от състава на флота. До 1993 г. тя се намира на стоянката на резервния флот в Норфолк, независимо, че е извадена от военноморския регистър още през 1986 г.
През 1993 г. подводницата е избуксирана в корабостроителницата Пюджет Саунд и се нарежда в редицата за нарязване по програма за утилизация на атомни кораби и подводници. На 1 октомври 2007 г. „Тритон” застава на дока за утилизация, която е завършена на 30 ноември 2009 г.

image

image
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker