PC-9M в българските ВВС

Pan.bg 17 апр 2013 | 13:34 views (8188) commentaries(0)
img На 18 ноември 2004 г. в 12-а учебна авиобаза авиобаза Каменец пристигнаха първите шест учебно-тренировъчни самолета от ново поколение PILATUS PC-9M.

С приемането на въоръжение на самолетите РС-9М беше положено действителното начало на модернизацията на българските ВВС. Договорът за закупуване на шестте самолета РС-9М и един самолет за специални мисии РС-12, на обща стойност 33 млн. евро, беше подписан на 5 декември 2003 г.

По време на специализиран курс в завода на фирмата-производител Швейцария, за периода септември-ноември 2004 г. са обучени осем инструктори. След пристигането на самолетите РС-9М в България, на тях вече са преминали или преминават курс на обучение над 20 военни пилоти За една година в българското небе са налетяни общо над 800 часа и са извършени над 1800 кацания.

Опростеното обслужване и високите технологии заложени в конструкцията на самолетите и двигателя позволиха не само да бъдат усвоени в рекордно кратки срокове самолетите РС-9М в авиобаза Каменец, но и те да запишат сериозно участие в първото си международно учение на НАТО. От 24 август до 5 септември 2005 г. пет от новите самолети бяха пребазирани на летище Граф Игнатиево до Пловдив и взеха участие в голямото международно учение „Кооператив Кий 2005”, изпълнявайки ролята на самолети-нарушители. Самолетите налитат време на учението над 70 часа, като трябва да се отбележи, че те изпълняват всички поставени задачи без нито един технически отказ.

image

PILATUS PC-9M e учебно-тренировъчен самолет задвижван от турбовитлов двигател тип PT6A-62 с мощност 1150 конски сили, и развива максимална скорост в хоризонтален полет от 550 km/h.
РС-9М представлява най-модерното решение за начално и напреднало обучение на военни пилоти, като част от Интегрирана Система за Обучение на Военни Пилоти, включваща също компютърно-базиран клас за теоретично обучение и модерен симулатор-тренажор снижаващ значително разходите по подготовка. Завършването на системата за обучение във ВВС на Р България би позволило да се готвят пилоти за най-модерните бойни самолети на XXI век при многократно по-ниски разходи в сравнение със самолетите от същия клас, задвижвани от реактивни двигатели - разходът на гориво на РС-9М е 200 литра на час срещу 800-900 литра за реактивните самолети. В същото време, изключителните летателни характеристики и високата скорост на полета правят РС-9М напълно конкурентен на




реактивните учебни самолети, при неколкократно снижение на оперативните разходи.

Самолет PC-9M в момента разполага с най-модерното приборно и радиоелектронно оборудване от всички летателни апарати на въоръжение във ВВС на Р България. С въвеждането му на въоръжение, военната ни авиация направи сериозна стъпка напред към усвояване на най-авангардните информационни технологии в областта на военната авиация. Дисплеят на челното стъкло позволява да се лети без да се отвлича вниманието на пилота от външната обстановка, като по този начин се намалява риска от сблъскване с друг самолет, птици или със земята. Също така, с използване на дисплея на челното стъкло и основния кабинен дисплей, пилотите придобиват навици за полети на модерните бойни самолети от ново поколение, които предстои да постъпят на въоръжение във ВВС на Р България. Вградената модерна система за видеозапис на полета и следполетен контрол позволяват многократно възпроизвеждане на полетното задание по време на разборите на земята.

Тактико-технически характеристики на самолет PC-9M

Максимална скорост в хор. полет, km/h 550
Минимална скорост, km/h 143
Дистанция на излитане, m 390
Дистанция на кацане, m 700
Скороподемност, m/s 21
Максимална далечина на полета, km 1920
Максимално претоварване +7/-3,5
Тегло на самолета празен, kg 1725
Максимално излетно тегло, kg 3200


ФИРМАТА-ПРОИЗВОДИТЕЛ

Основана през 1939 г., фирма Pilatus Aircraft (ПИЛАТУС ЕЪРКРАФТ) е световен лидер в производството на учебно-тренировъчни турбовитлови самолети в света. Самолетите построени в завода на ПИЛАТУС в Станс (централната част на Швейцария) летят в небето на 34 държави по целия свят.
Учебно-тренировъчните самолети от фамилията PC-7 и PC-9M са построени в над 760 броя. Самолет PC-9 в различни варианти днес лети в небето на 14 държави, и на негова база, по лиценз предоставен от ПИЛАТУС, е разработен основният учебно-тренировъчен самолет за ВВС на САЩ – Т-6, който се произвежда от корпорацията РЕЙТИЪН. Опитът на всички оператори на учебно-тренировъчни самолети през годините е събран обобщен и намира отражение в последната модификация PC-9M, приета на въоръжение във ВВС на Р България.
Фирма PILATUS се гордее с факта, че е избирана за партньор на българската военна авиация. От своя страна, ВВС на Р България и военните ни пилоти също могат да се гордеят, че притежават и експлоатират успешно най-авангардният турбовитлов учебно-тренировъчен самолет в света.
От 19 декември 2003 г. на въоръжение в Транспортна авиобаза Враждебна е приет самолетът за специални мисии PILATUS PC-12.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка