Ескадрен миноносец "Железняков"

Pan.bg 30 май 2011 | 07:24 views (6683) commentaries(0)
img Ескадрен миноносец "Железняков"
(бивш "Занте", бивш "Петровски", бивш "Корфу")

И. Тодоров, Българските военни кораби (1879-2002), Еър груп 2000

Снимка - Централен фотоархив на Министерството на отбраната

Ескадреният миноносец "Железняков" принадлежи към серията "Ушаков" тип "Новик", строени специално за Черно море. "Занте" е спуснат на вода на 21 март 1917 г. През 1918 г. почти всички кораби от този клас се самопотопяват, за да не попаднат в ръцете на интервентите. След войната "Занте" е изваден и през 1922 г. преминава през ремонт. През септември с. г. се завръща в Николаев. В следващите две десетилетия името му се променя 3 пъти ("Петровски", "Корфу", "Железняков"). Тези кораби са многократно превъоръжавани и модернизирани. През 30-те години са ядрото на ескадрата от леки миноносци в Черноморския флот. Участват активно в бойните операции през Втората световна война при отбраната на Севастопол и Одеса. "Железняков" се включва в десантите във Феодосия и в Южна Озерейка.
image

"Железняков" в българските ВМС


"Железняков" постъпва в българския военноморски флот на 29.09.1947 г.

Тактико-технически данни

Пълно водоизместване - 1745 т.

Размери:
- дължина - 92,8 м;
- широчина - 9,07 м;
- газене - 3,81 м.

Задвижване - 5 парни котела "Торникрофт" и турбини "Парсонс" с мощност 29,000 к. с.
Максимална скорост - 26 възла.
Район на действие - 1800 морски мили при икономичен ход 20 възла.
Въоръжение - 4х102-мм оръдия, две 76-мм оръдия, две 37-мм оръдия, две 27-мм оръдия, две 12,7-мм картечници ДШК, два 450-мм торпедни апарата, подводни бомби, противоминен параван.
Снабден е с английски хидролокатор и радиолокационна станция.
Екипаж - 172 души.

За пръв командир на "Железняков" в България е назначен капитан III ранг Христо Георгиев Кукенски. Освен за охрана на морските граници на България ескадреният мононосец служи и като школа за подготовката на офицери и моряци. За съжаление тя е прекратена поради липсата на подходящо гориво. Използвано е нерафинирано земно масло, което замърсява пещите на кораба.
През април 1948 г. по време на плаване на борда избухва пожар. "Железняков" е изтеглен на буксир до Созопол. След инцидента ВМС успяват да осигурят гориво. Проблем обаче започва да създава обраслата подводна част на корпуса. Скоростта на кораба постепенно спада до 15-16 възла. Налага се той да бъде ремонтиран в Севастопол. На 20.03.1950 г. "ветеранът" е отчислен от състава на българските ВМС. През
1953 г. се използва като плаваща казарма. Три години по-късно през юли 1956 г. е бракуван и предаден за нарязване.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка