Кораби проект 204

Pan.bg 27 юни 2011 | 07:57 views (7100) commentaries(0)
img Кораби проект 204
(НАТО - клас "Поти")

И. Тодоров, Българските военни кораби (1879-2002), Еър груп 2000

По-нататъшното развитие на проект 201 е създаването на МПК проект 204. ТТЗ за неговата разработка са поръчани през 1956 г. на Зеленодолското ПКБ. Главен конструктор на този кораб е А. В. Кунихович.

Освен оригиналната си архитектура и разместване на въоръжението корабът има и оригинално задвижване. Гребните винтове, задвижвани от дизелови двигатели М-503 с мощност 3300 к. с., са поместени в тръби със сопла, като два независими газотурбокомпресора с мощност по 15 000 к. с. нагнетяват въздух, при което се създава допълнителна тяга.

При задвижването само с дизелови двигатели корабът достига скорост от 17,5 възла, а при включването на газотурбокомпресорите скоростта се увеличава двойно - до 35 възла. Установката обаче е много шумна, сложна при експлоатация и ненадеждна. Независимо от това по този проект е построена голяма серия от кораби.

image

В други флотове - България (6), Румъния (3).

Тактико-технически характеристики

За нуждите на Българския флот са доставени 6 кораба от този проект.

Построени са в Зеленодолск 1961 - 1968 г.

Години на постъпване във ВМС на България

1968 г. - No 33 "Храбри" (бивш К-159), от 1983 г. No 14, по-късно No 44.

"Напористи", "Строги" и "Летящи"

Бивш МПК 77 (заводски номер 808). Заложен на стапел на 3.05.1961 г. в ССЗ No 532 на името Б. Е. Бутомы в Керч. Спуснат на вода на 13.10.1962 г. Влиза в строя на 30.09.1963 г. и постъпва в състава на Черноморския флот. 30.10.1966 г. изведен от състава на флота и на 17.12.1982 г. продаден на ВМС на България. 1997 г. No 38 "Напористи", по-късно No 43

Бивш МПК 59 (заводски номер 816). Заложен на стапел на 12.03.1965 г. в ССЗ No 532 на името на Б. Е. Бутомы в Керч. Спуснат на вода на 30.12.1965 г. и на 18.04.1966 г. включен в състава на Черноморския флот. На 14.10.1975 г. изключен от състава на ВМФ на СССР във връзка с продажбата му на ВМС на България. 28.06.1975 г. No 34 "Строги" (бивш К-160)

Бивш МПК 109 (заводски номер 818). Заложен на стапел на 4.11.1965 г. в ССЗ No 532 на името на Б. Е. Бутомы в Керч. Спуснат на вода на 26.08.1966 г. и




на 7.01.1967 г. включен в състава на Черноморския флот. В периода от 24.08.1981 г. до 15.09.1982 г. в "Севморзавод" на името на С. Орджоникидзе в Севастопол минава през капитален ремонт, след което е изключен от състава на флота във връзка с продажбата му на ВМС на България. 30.08.1975 г. No 36 "Летящи", по-късно Nо 41

30.08.1975 г. "Безстрашни", от 1983 г. No 15, по-късно No 46

1990 г. No 37 "Бдителни", по-късно No 42.

Водоизместване - 439/555 т.

Размери:

- дължина - 58,6 м;
- широчина - 8,2 м;
- газене - 3,1 м.

Задвижване - две газови турбини Д2Е с мощност 36 000 к. с. (2х18 000 к. с.), 2 дизелови двигателя М-504А - 2х4750 к. с., 2 винта.

Скорост - 36 възла.

Скорост с дизелови двигатели 19 възла, 2ДГ-200 kW, 107 т гориво, 6 т машинно масло, 4 т турбинно масло, 6 т котелна плюс 12 т питейна вода.

Район на действие - 2500 морски мили при скорост 14,5 възла, 1500 морски мили при скорост 18 възла.

Автономност - 7 денонощия.

Екипаж - 58 души.

Въоръжение:

- артилерийско - 1 двойно 57-мм АК725; ПВО - "Стрела 2М";
- противоподводниково - 4 единични торпедни апарата 406 mm, ОТА 40-201; 2х12 РБУ 6000 (боезапас: 96РГБ-60).

Електроника - жирокомпас "Курс 4", лаг ЛГ-4, пеленгатор АРП-50, ехолот НЭЛ-5, автопилот АП-3, авторулеви "Албатрос", навигационна РЛС "Донецк", хидролокатор 2М.

"Строги" и "Напористи" са изведени от строя и продадени за нарязване през 1997 г. на Турция. "Напористи" потъва по време на буксировката край Маслен нос.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker