Историята и краят на парахода "Кооператор"

Pan.bg 12 окт 2011 | 02:43 views (5236) commentaries(0)
img На 2 .08. 1928 г. корабостроително дружество “България”, основано през 1927 г. във Варна, закупува от турски собственик един малък кораб и го нарича „Кооператор”. Корабът е построен в Англия през далечната 1887 г.
image
Снимка - в."Политика" - 24 ноември 1928 г. - архив на П.Панчелиев

“Кооператор” има 83,8 БРТ, 48 НРТ и товароподемност 45 т. Размерите му са: дължина - 25,40 м; широчина - 4,45 м; газене без товар - 1,20 м, а с товар – 2,10 м. Има парна машина с мощност 42 к. с. и развива скорост 7-8 възла. Екипаж –12 души.
Клисификационните норми на френското “Бюро Веритас” определят “Кооператор” за годен да плава в близкото крайбрежно плаване. Първоначално корабът работи в Гърция под името “Ерини”, като превозва стоки и пътиници. Пътниците са превозвани на палубата, тъй като освен двата хамбара за стоки няма други промещения. След време е продаден в Турция, където работи в Мраморно море под името “Дорулук”. Остава без работа в продължение на две години и собственикът му решава да го използва в България за превоз на пътници между Варненската морска градина и местността “Св. Константин” (днес курорта “Дружба”), но българските власти го определят като негоден за тази дейност, поради малката му устойчивост.
image
Чертеж - Илия Тодоров, Българските кораби

След като през 1928 г. дружеството купува този кораб, веднага е организиран ремонтът му във Варна. Своята дейност “Кооператор” започва с превоз на пътници по крайбрежието. При едно плаване до Балчик със 160 пътници на палубата и неправилно разместен товар корабът при едно накреняване загребва вода на борда си. За щастие всичко завършва благополучно, на тази му дейност е прекратена. Оттогава с него се започва превозването на дървен материал от Обзор до Варна.
На 25 .09. 1928 г. потъва при скелята в село Гьозекен (днес град Обзор), докато го товарят безразборно с дървен материал. Направени са опити за изваждането му, но по финансови причини дружеството се отказва и го изоставя.
Най-изненадващото е, че потъва при абсолютно тихо море и само на 100 метра от брега. След потъването му става ясно, че капитанът му Георги Стоев не следи натоварването, а предпочита да си
доспи в каютата. Хамалите нахвърлят дърветата, както им падне и още преди тръгването си корабът поема с левия си борд вода и точно след 10 минути вече е на дъното на 3 метра и половина дълбочина. Когато капитанът се събужда вместо да организира екипажа, пръв се спасяват. Стоящите наблизо рибарски лодки и гемии не предприемат нищо. На другия ден идват на помощ военните моряци от миноносеца "Строги", както и влекачите "Осъм" и "Левски", но надигналото се вълнение завинаги оставя "Кооператор" на дъното на морето...

Източници:
1. Илия Тодоров - Българските кораби
2. Чони Чонев - Корабите, том 4
3. Атанас Панайотов, сп."Клуб ОКЕАН", Скандалът с парахода "Кооператор"
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка