Warning: getimagesize(://): failed to open stream: Няма такъв файл или директория in /home/panbgwz9/public_html/view_article.php on line 197

Параходни дружества, който обслужват българските пристанища до създаването на БТПД (1893 г.) и параход "Съединение" на Х.К. Теофано

Pan.bg 17 яну 2012 | 20:54 views (4494) commentaries(0)
img Параходни дружества, който обслужват българските пристанища до създаването на БТПД и параход "Съединение" на Х.К. Теофано

Петър Ив. Търновски,
правник и публицист

Преди появяването на Б.т.п. д-во /бел. ред. - 1893 г./, държавата била принудена да подпомага чуждите параходни д-ва:

1. Германската компания "Дойче Леванте Линии", правейки 24 рейси годишно с нашите пристанища до Анверс и Хамбург

2. Французката компания "Фресине" - Генуа - Марсилия

3. Австрийския Лойд /днес се именува "Лойд Триестино"/ - с параход "Султан" за крайбрежно плаване Бургас - Варна, 2 пъти седмично

4. параход "Съединение" на Х.К. Теофано

Помощта е възлизала годишно средно от 120,000-150,000 зл. лева...Бълг. правителство, под натиска на общественото мнение, намери за уместно през 1910 г. да прекрати подпомагането на горните компании, защото и останалите параходни дружества без всякакви привилегии и помощи, искаха да извършват вноса и износа.

image

Забележка: според Тремол Иванов Теофанидис /=Х.К. Теофано/ е частен корабособственик, на който се изплаща годишна субсидия в размер на 170 000 златни лева за поддържане на два рейса седмично между Варна-Бургас. Иванов не уточнява името на кораба на Теофанидис, с който се извършват рейсовете между Варна и Бургас, но вероятно тук става дума за парахода "Съединение" посочен под №4 в списъка на Петър Ив. Търновски.

image

В изданието "Български алманах за 1894 г." с редактор-стопан Петър А. Петров е публикувана тарифа на билетите за пътувание с парахода "Съединение" между Бургас-Анхиело-Варна-Балчик и обратно (в левове). От тарифата е видно, че корабът е превозвал пътници в I и III класа.
Цените на билетите са както следва: от Бургас до Анхиело - 4 лв. (I класа) и 2 лв. (III класа), от Бургас до Варна - 10 лв. (I класа) и 5 лв. (III класа), от Бургас до Балчик - 14 лв. (I класа) и 9 лв. (III класа), от Анхиело до Бургас - 4 лв. (I класа) и 2 лв. (III класа), от Анхиело до Варна - 10 лв. (I класа) и 5 лв. (III класа), от Анхиело до Балчик - 13 лв. (I класа) и 8 лв. (III класа), от Варна до Бургас - 10 лв. (I класа) и 5 лв. (III класа), от Варна до Анхиело - 10 лв. (I класа) и 5 лв. (III
класа), от Варна до Балчик - 6 лв. (I класа) и 4 лв. (III класа) и т.н.
Данните, публикувани в "Български алманах за 1894 г." вероятно са събирани от неговия редактор Петър А. Петров през предходната 1893 г. В този смисъл тарифата на билетите за пътувание с парахода "Съединение" е ценен източник на информация за цените на билетите за пътнически превози между пристанищата Бургас-Анхиело-Варна-Балчик след Съединението на Княжество България с Източна Румелия през 1885 г. и преди въвеждането в експлоатация на параходите "Борис" и "България" на БТПД през 1894 г. Интерес представлява и името на парахода на Х.К. Теофано - "Съединение". От публикуваната тарифа е видно, че то се изписва на кирилица. Дали обаче името на парахода е обвързано по някакъв начин с историческия акт на Съединението между Княжество България с Източна Румелия през 1885 г. е трудно да се каже. Възможно е Х.К. Теофано да е придобил парахода под това име и да го е запазил.

image

image сп. "Морски сговор", бр. 2

Стоян Райчевски. Старият Бургас. Издателство "Захарий Стоянов", София 2011

Раздел "Бургаска хроника след освобождението", стр. 91

Трагедията с потъналия параход на дружество "Черказ" (1882 г.)


Поддържащият редовна връзка по море от Варна до Бургас и обратно параход на Одеското пароплавателно дружество "Черказ" на 29 януари 1882 г. претърпява злополука и потъва. Той се удря в подводни скали между Св. Никола и манастира "Св. Анастасия" и скоро след това морските вълни го поглъщат. Няколко от неговите пасажери загиват, останалите са спасени. Новината за тази катастрофа хвърля в скръб Бургас, защото в нея загива г-жа Гюлмезова, съпруга на видния бургаски гражданин Михаил Гюлмезов. Избавените от катастрофата обвиняват за злополуката капитана, който по техните думи бил пиян и повтарял само "ничего". В хамбара на парахода превозвали и едър добитък. Няколко вола доплували чак до брега на с. Св. Никола.

Забележка: корабът, който се натъква на подводни скали на 29 януари 1882 г. се нарича "Черкаск". Това е товаропътнически параход построен през 1869 г. (според други източници през 1868 г.) в корабостроителницата A. Leslie & Co., Hebburn по поръчка на РОПиТ («Русского общества пароходства и торговли»). Строителен № 105. Предаден на РОПиТ на 15 март с.г. Вместимост - 1572 брт, дължина - 85,8 м, широчина - 10,1 м, газене - 5,3 м, мощност на парната машина - 650 к.с., скорост - 10 възла, брой на пътниците - I кл. - 18 души, II кл. - 34 души, III кл. - 150 души. През определен период от биографията си параходът "Черкаск" вероятно се е наричал и "Кобчик". За съжаление годините, през които е носил това име не се уточняват. На 11 февруари 1882 г. корпусът на "Черкаск" се пречупва и той потъва. Информацията е по www.retroflot.com/dobrovoljnyj_flot.html

image
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка