Уве Тимке пред списание КРИЛЕ: Eurofighter е единственият изтребител, който може да изпълни изискванията към новите европейски ВВС в НАТО

Pan.bg 06 юли 2012 | 12:26 views (4242) commentaries(3)
img Уве Тимке, програмен мениджър на Cassidean Eurofighter, интервю на Н.Димов

- Да предположим, че днес българското правителство обяви, че вие сте победителя в конкурса за нов или втора ръка изтребител. След колко време от тази дата, приблизително разбира се, ще бъде доставен първия изтребител? Като тук се включва времето за преговори, време за производство или за ремонт или модернизация?

- Ако става въпрос за нов самолет – около 46 месеца (т.е. почти три години). Във втория случай, а на този етап Италия може да предложи ‘втора ръка” Eurofighter – 2 до 3 години, като зависи от преговорите между двете правителства, като тук се включва също и обучение на летци и технически състав, т.е. да се подготвят вашите ВВС да експлоатират самолета.
При ‘втора ръка” Eurofighter става въпрос за Транш 1 (Tranche 1), като тук е мястото да се каже, че всички изтребители от тази серия имат възможност нанасят удари по земни цели. Погрешно е разпространеното мнение, че имат способности само „въздух-въздух”. По време на конфликта с Либия всички изтребители Eurofighter бяха от Транш 1 и те действаха почти изцяло по земни и морски цели. Единствената разлика е, че не може да носят най-тежките ракети „въздух-земя” с тегло около 1500 кг. Всеки изтребител Eurofighter, независимо от кой Транш е, е многоцелеви самолет. И по време на самия полет може да се превключи от изпълнение на една мисия към друга. Ако изтребителят е излетял за нанасяне на удари по земни цели, но във въздуха срещне противникови самолети, то той може да превключи на режим „въздух-въздух” и да ги прехване.
- Може ли да предложите „пакетен договор”, който освен самите изтребители, да включва въоръжение, обучение на летателен и технически състав, логистична поддръжка и др.
- Отговорът на въпроса Ви е ДА. Ние, за разлика от конкурентите ни, не продаваме само „продукт“. Закупувайки Eurofighter вие ставате членове на едно семейство, в които всички сме равни. Както знаете, ние предлагаме обучение на летците ви, като то по нищо няма да се различава от това за немските пилоти на Eurofighter. Ще участвате в съвместни учения, ще имате достъп до общата логистична поддръжка, предвиден е трансфер на технологии, като за това сме влезли в контакт с „ТЕРЕМ”. Ако трябва
да обобщя, това ще е сътрудничество между равни в следващите 40 години, а и повече. И пакетът може да не съдържа само военни компоненти. Ако решите да закупите Eurofighter, ще има и политическо отражение. Вие кандидатствате за влизане в Шенгенското пространство и в този случай ще получите още по-голяма поддръжка от нашето правителство, ще получите и повече пари от Брюксел.
image
Снимка - Д.Ставрев

- В случай, че решението на българското правителство е за втора ръка изтребител, какъв ще е остатъчния ресурс/срок на служба на предлаганите изтребители?
- Дори и да изберете втора ръка Eurofighter, остатъчният срок на служба ще е над 30 години. Първите изтребители са доставени през 2004 година, така че в ‘най-лошият’ случай вие ще имате изтребител на около 11 години. А назначеният срок на служба е 40 години и повече. Ако изберете използвани изтребители от Италия, тогава българското правителство ще преговаря с италианското. Ако се спрете на немските Eurofighter - то тогава аз ще съм упълномощен да представям Германия. В скоро време немските ВВС ще вземат решение относно колко изтребители Eurofighter от първия транш ще могат да бъдат предложени за продажба. И ако трябва да бъда открит, аз предвиждам, че вашият избор ще е за немските Eurofighter. И за това има политически мотив – нашият канцлер Меркер е добър приятел с вашия премиер-министър и те взаимно се подкрепят по редица важни международни въпроси.
- Вашите изтребители взеха участие във ръководената от НАТО операция "Обединен защитник" срещу Либия. Какви изводи („lessons learnt”) направихте за участието на самолетите ви в конфликта?
- Всички бяхме свидетели на участието на Eurofighter в операцията срещу Либия, като най-активни бяха британските Typhoon. Ако трябва да обобщя с една дума, то това е високата надеждност на Eurofighter. Изтребителите изпълняваха по три задачи дневно – излитане , полет до набелязаните цели, нанасяне на удари по тях, обратен полет до базата, зареждане с гориво и подкачване на въоръжението и отново във въздуха. Трябва да отбележа, че цялата подготовка за повторен боен полет трае под 30 минути,и ако трябва да бъда точен – 25 минути. Ударите бяха не само по неподвижни земни цели, сгради и съоръжения, но и по подвижни обекти, както и по кораби и катери. Така че, Eurofighter може да се използва и по морски цели. Друго важно качество на Eurofighter, което бе доказано по време на операцията срещу Либия, е възможността му да нанася прецизни удари с няколко вида ракети и бомби и насочване. Имаме на въоръжение ракети с далечина на полета над 150 км и отклонението от центъра на целта е под 2.5 м
- Имате ли някаква статистика на процента изправна авиационна техника Има ли разлика този параметър за различните ВВС?
- Тази информация като цифри можете да я намерите на сайта на Eurofighter.
- Какво е отношението човекочасове/един летателен час (MMH/FH)?
- Това е също лесен за отговаряне въпрос. Има изискване на НАТО максималните часове за обслужване към един час полет да е 8 човекочаса.Това се имаше предвид още в началните стадии на конструиране на изтребителя. За Eurofighter този параметър е доста под 8, данните са класифицирани, но мога да кажа, че са под 6 човекочаса.
- Къде ще се извършва ремонта ?
- Ние разговаряхме с нашия партньор в България „ТЕРЕМ” цялото обслужване да е при тях. Ние планираме да инвестираме средства и в технологии и в обучение. Но в същото време става въпрос само за осем самолета. Ние правим изчисления, ако останете само с тези осем самолета, къде ще е най-изгодно да се извършва обслужването и ремонта. Но ако имате планове да придобиете още осем изтребителя, а доколкото знам, такива са и намеренията на България – то тогава нашия избор ще е „ТЕРЕМ”.
- Каква е цената на един летателен час?
- Точната цифра е 15 100 евро и това сме го обявили официално, включително и в презентациите ни тук, в България
- Защо Eurofighter би бил най-добрият избор на България за нов изтребител?
- Това е най-лесният въпрос. Ето част от предимствата:
- голяма тяговъоръженост и висока вертикална скорост;
- малко относително натоварване на крилото;
- икономични и мощни двигатели;
- свръхзвукова скорост на режим „максимал”;
- най-голям брой точки на окачване – 13;
- единственият истински многоцелеви изтребител;
- Eurofighter е единственият изтребител, който може да изпълни изискванията към новите европейски ВВС в НАТО: да бъде европейски самолет; да бъде съвместим със стандартите на НАТО и да има два двигателя.
- Eurofighter има най-голям процент успешни въздушни боеве (82%) и е изпреварен единствено от 2.5 по-скъпи Ф-22 (изследване на RAND sudy US, Pentagon);
- лекота на пилотиране и автоматично включване на автопилота за предотвратяване влизане в опасни режими на полета;
- висока степен на ситуационна осведоменост благодарение на интеграция на всички системи;
- използване на гласови команди;
- непрекъснат запис на важни за техническото обслужване параметри;
- при отказ или изваждане от строя на отделна система изтребителят зпазва възможност да изпълни задачата си или да води въздушен бой – „graceful degradation”;
- на въоръжение във ВВС на шест страни и поръчки за 707 бройки;
- няма разлики в самолетите за експорт и тези за собствените европейски ВВС;
- гарантирана възможност за обмен на резервни части и компоненти между европейските ВВС;
- съвместно обучение и учения в рамките на единното „Eurofighter семейство”;
- офсет и гарантирана възможност на месните индустрии за включване във високотехнологични европейски проекти.
И накрая – надяваме се, че след всички тези положителни характеристики, България ще проведе честен и открит конкурс и ще избере Eurofighter.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 3

  1. #1
    Ivanov 06 юли 2012, 21:47
     
    0
     
    0

    Мисля че точно този самолет ни е най - нужен.А не старите Ф-16.Ние не сме аборигени та да ни пробутват стари машини, а държава която има солиден принос в авиацията.Нали го засложава ме?

  2. #2
    Уйович 07 юли 2012, 06:21
     
    0
     
    0

    Да, напълно съм съгласен със статията, както и с Вас, г-н Иванов. Еврофайтър е самолетът, който заслужава да бъде до МиГ-29 и Су-25 и до някъде да запълни огромната дупка, зейнала след преждевременното, башибозушко и нелогично елиминиране на МиГ-23, Су-22 и няколко МиГ-29. Eurofighter- дано и успех!

  3. #3
    ivankolev 07 юли 2012, 15:27
     
    0
     
    0

    Според мен това е единственият логичен избор на България. Първите 8 да си ги вземем втора ръка от Германия и след това да мислим за още 8 нови или в най-лош вариант пак втора ръка от Германия.
    Дано повече от добрите ни отношения с Германия да ни помогнат да направим избора и да ни ги предложат на политическа цена.

Социални мрежи

Поръчайте с до -25% отстъпка

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка