Експерт: Мнимо е превъзходството при сравнението на газотурбинния T-80 с дизеловия Т-80УД

Pan.bg 24 мар 2020 | 20:58 views (631) commentaries(0)
img
pan.bg
Съветските Т-80 по време на Студената война бяха истинско "главоболие" за генералите от НАТО. Наричаха ги "танкове на Ламанша". Смяташе се, че на развърнатите в бившата Германска демократична република танкове са нужни само няколко дни, за да стигнат до този пролив. Дълго време такива бойни машини бяха едни от основните в руската армия. За сравнително кратко време те бяха изтеглени в базите за съхранение, но сега отново служат в армията. Също така в частите започна да пристига модернизираният Т-80БВМ, който по своите характеристики по нищо не отстъпва на най-добрите съвременни чужди модели. Ето защо никак не случайно, че се опитват да "очернят" този забележителен танк, смята експертът Алексей Моисеев на страниците на изданието "Российская газета". Един такъв опит е скорошната публикация в The National Interest, която е изобилства с неточности, смята експертът. "Изглежда, американците все още не могат да простят конфузът причинен от Т-80 на техния Abrams в Абу Даби още в началото на 90-те. T-80У на тогава проведеното изложение за въоръжения възхити специалистите и обикновените зрители със своята огнева мощ, необичайна маневреност и способността си да прави многометрови скокове. За това той тогава беше наречен "летящ танк". А M1A2, който се опита да повтори част от руската програма, не се справи със задачата. В един от участъците на маршрута той падна настрани и не можа да продължи напред". Що се отнася до участието на газотурбинните машини в реални бойни операции, споменати в публикацията, тогава според участниците в тези събития Т-80 се показали от най-добрата си страна. Те често издържали на множество попадения от различни противотанкови оръжия. Да, наистина газотурбинният двигател „гълта“ повече гориво от дизеловия двигател. Турбината обаче консумира значително по-малко масло (16-20 пъти), има голям ресурс, по-подходяща е за работа в зимни условия и в райони с радиоактивно заразяване. Освен това такива двигатели "печелят по точки" и от екологична гледна точка, имат практически чист ауспух, а това е важно за военната техника. Например при съвместен тест в Гърция през 1998 г. екипаж следващ украинския дизелов танк едва не е бил отровен от отработените газове и е трябвало да използва респиратори. В момента украинските Т-80 с двутактови дизелови двигатели се експлоатират само в армията на Пакистан. Беше съобщено, че




те имат проблеми с охладителните си системи. В същото време танковете с газотурбинни двигатели, освен в руската армия, са на въоръжение в Кипър, Южна Корея, Узбекистан, Украйна и Йемен. Любопитно е, че и в Украйна бе решено да се върнат във войските газотурбинните Т-80, а не тези с дизелови двигатели, въпреки че преди това беше разработена програма за монтиране на Т-80БВ на харковските двутактови двигатели. На горепосочения Т-80БВМ защитата, усилена със съвременната "реактивна броня" "Реликт", е значително подобрена. Системата за управление на огъня "Сосна-У" позволява използването на различни боеприпаси, включително снаряди с ядра от обеднен уран и управляеми ракети. Двигателят с мощност от 1250 к. с. получи така наречения режим "малка газ", който значително намалява разхода на гориво. Беше съобщено, че тези танкове ще участват в юбилейния парад на Червения площад.
Л. Дойчинов
По информация на https://rg.ru
Снимка: Пресс-служба Минобороны РФ
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker