Ген. Златев: Екипажите се справят отлично с трудната задача с пожарите

Pan.bg 04 юли 2012 | 18:29 views (3854) commentaries(1)
img Димитър Ставрев, сп."КРИЛЕ"

Разговаряме с бр. ген. Златко Златев в 13,35 часа в сряда 4 юли 2012 г. на Северния район на летище София където се базират вертолетите Ми-17 участващи в пожарогасенето на Витоша. Разговорът бе прекъснат още в началото от настоятелна молба от страна на МВР вертолетите да излетят „на пожар” (в буквалния смисъл) защото положението е „напечено” (пак в буквалния смисъл на думата). Разговорът протича ходом, на път към вертолетната стоянка, минути преди поредните полети за гасене на пожара над Бистрица


- Г-н бригаден генерал, с колко екипажа се включи 24 авиобаза в гасенето на пожара на Витоша?
- Базата задейства 2 вертолета Ми-17 и 2 екипажа. Първия ден, в неделя, летяхме около 5 часа и половина, в понеделник отново летяхме около 6 часа, вчераq вторникq полетите бяха 8 часа и 10 минути. Вчера изпълнихме 41 захода, днес с първата зарядка сутринта рано направихме 16 захода, колко ще станат до края на деня не знам. Кацнахме в 9,30 за зареждане с гориво. Ядосвам се че сутринта искахме да излетим в 10,00 часа, за да довършим това което бяхме започнали, казаха „Не, всичко е под контрол, планирайте за 14,00”, а ето сега звънят и искат да помагаме че е станало напечено.
В единия екипаж са бр. ген Златко Златев и майор Йордан Йорданов, а другия са полк. Евгени Белкинов и майор Филип Ангелов. Вертолетите са базирани на летище София, Северен район, като в 2 от дните се връщахме до Пловдив.
- Генерал Златев, за вас гасенето е рутинна задача. Какви специфики обаче носи зареждането с вода от планински язовир и гасенето на голяма надморска височина в зона с много труден терен с голяма денивелация?
- Спецификата че гасенето в резервата над Бистрица изисква много точни и прецизни разчети, нещо което мога да кажа с гордост че екипажите го правят всеки ден многократно. Накратко уравнението което трябва да се реши включва надморската височина, външната температура, водата в bambi bucket-а е точно 3 тона, така че можем да варираме само с горивото в резервоарите. Това означава че при конкретната надморска височина и температурата при подаване на задачата определяме горивото което зареждаме за да не се надвишава максималното тегло на вертолета което е 13 тона.
В изминалите дни летиме с 2,3 – 2,4 тона гориво, това ни осигурява 2,5-3 часа полет. Подчертавам че пилотите трябва да мислят с предварение, т.е. така да направят разчета още като тръгват от язовира към пожара къде ще мине пътната линия, на каква височина да започне да пуска водата и с каква скорост. Това означава че водата трябва да се пусне на точната височина и с нужната скорост. Боровете са с височина 45 метра, въжето на bambi bucket-ата е 15 метра, това означава че минималната височина на полета трябва да е 100 метра над терена, което означава че спрямо склона летим буквално над върховете на дърветата. Скоростта на водопускане е 80-100 km/h.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 1

  1. #1
    Gechev 06 юли 2012, 08:07
     
    0
     
    0

    Ниойски, виждаш ли какви мъже съкращаваш?

Социални мрежи

Поръчайте с до -25% отстъпка

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка