Бриг. ген. Румен Радев: Няма окончателно решение на военната експертиза за избор на изтребител

Pan.bg 12 мар 2013 | 13:25 views (8238) commentaries(23)
img Бриг. ген. Румен Радев: Няма окончателно решение на военната експертиза за избор на изтребител
Интервю на Д.Ставрев, сп."Клуб КРИЛЕ"


„В процеса на преговорите има много сериозно развитие по проекта. Държавите са в процес на оптимизиране на своите предложения и никое от тях не може да бъде пренебрегнато към момента.”

Eкип на сп. „Клуб криле” се срещна с бр. ген. Румен Радев, заместник-командир на ВВС и ръководител на интегрирания проектен екип по проекта за нов самолет за ВВС и взе интервю за хода и предварителните резултати от преговорите със страните потенциални изпълнители на проекта. Представяме предварително част от интервюто, което ще бъде публикувано в пълен обем в следващия брой на списанието.


image

Г-н генерал, какви дейности бяха осъществени от ръководения от Вас екип в резултат на предоставения от Министерския съвет на 19.12.2012г. мандат за водене на преговори с държавите потенциални изпълнители на проекта?
Най-важното е, че екипът използва максимално предоставената възможност и в този подготвителен период работихме напрегнато за осигуряване на прозрачност, равнопоставеност и конкурентност на трите предложения и за постигане на най-добри условия за българските ВВС. В тази връзка разработихме подробен документ „Evaluation Criteria & Final Evaluation Information”, който предоставя на кандидатите пълна информация за методологията на оценяване и изисква от тях детайлна техническа и финансова информация по строго определени изисквания. На практика, разработеният документ покрива в съществен обем една открита, прозрачна и детайлна процедура.
Документът не само ясно определя правилата на играта, но и открито подканва страните да подобрят предложенията си относно оборудване, услуги и цени преди окончателния избор.
Документът бе изпратен едновременно до четирите държави (Швеция, Италия, Португалия и САЩ) на 29.01.2013г. с очакване не само предоставянето на исканата информация да повиши прецизността на анализа и оценката на предложенията, но и да спомогне за получаването на значително по-добри резултати за България. В документа бе посочен срок за отговор от страните 25.02.2013г.

image

Как протекоха преговорите с определените държави – Италия, Швеция, Португалия и САЩ?

В течение на повече от година нямаше съществено развитие по отношение на актуализиране на предоставената техническа информация и цените по отделните предложения.
Мога със задоволство да споделя, че създадената обстановка на откритост и конкурентност чрез изпратения в края на януари т.г. документ до страните доведе до изключително ползотворни и обещаващи за България резултати по време на преговорите. Явно някои от страните очакваха по-ясни условия за развитието на проекта, за да оптимизират съществено своите предложения.
Срещите с представителите на министерствата на отбраната на четирите държави бяха проведени в следните периоди: 14-15.02.2013 г. с Италия, 24-25.02.2013 г. с Португалия и САЩ и 28.02-01.03.2013 г. с Швеция. Преговорите с Италия бяха ръководени от заместник-министър Валентин Радев, а с Португалия, САЩ и Швеция – от мен.

Каква нова информация и какви нови детайли по отношение на предложенията си предоставиха тези страни?
Без да изтъквам конкретни параметри, мога да споделя, че има съществено развитие при някои от предложенията. Въпреки недостатъчното време за реакция от страна на държавите, последните се отнесоха изключително сериозно към своето участие в проекта и благодарение и на настойчивостта на нашия екип, бе постигнат значителен напредък в оптимизирането на предложенията и в придобиването на повече информация за обективен анализ и оценка.
Налице е редуциране на общата цена при някои от страните. Допълнително, от първоначалните предложения е премахната цената за интеграция на оборудване и въоръжение (например една от страните искаше първоначално значителна сума за интеграцията на контейнер за целеуказване, докато в процеса на преговорите бе договорено това да се предостави безвъзмездно).
Налице е и съществено подобряване на параметрите на схемите за плащане. Отново мога да дам пример с предложение, което първоначално не допускаше никакво разсрочено плащане, а вече е актуализирано не само с дългосрочна разплащателна схема, но дори и с гратисен период.
Eurofighter и Gripen направиха решителна крачка напред към доближаване до нашите изисквания относно концепцията за техническа поддръжка чрез увеличаване на времевите интервали за инспекции на самолетите и предоставянето на необходимото техническо оборудване и висока квалификация на нашия инженерно-технически състав, водещи до снижаване на експлоатационните разходи.
Предоставена бе и част от липсващата информация относно тактико-техническите и оперативните характеристики на самолетите.

Какво следва оттук нататък? Има ли окончателно решение на военната експертиза за избор на най-удачен вариант?
Няма такова решение и то няма как да бъде взето на настоящия етап.
Налице е съществена разлика в информацията не само за ценовите параметри, но и за оперативните и тактико-техническите характеристики на самолетите, получена първоначално в отговор на молбата ни за предоставяне на информация в сравнение с информацията, предоставена ни по време на преговорите. Въпреки значителния прогрес в обмена на информация обаче, все още не сме получили данни за някои от важните тактико-технически и оперативни характеристики на самолетите, което затруднява формирането на крайна и обективна оценка според разработения математически модел.
Особено важно е, че държавите демонстрират сериозни намерения за оптимизиране на предложенията си - чрез редуциране на цената, разсрочване на плащанията, безвъзмездна интеграция на оборудване и въоръжение и адаптиране на системите за техническа поддръжка. Във връзка с това те поискаха повече време за подготовка на окончателни предложения, като се очаква техните разчети да бъдат предоставени в рамките на текущия месец.
Към момента очакваме италианската страна да ни предостави допълнителна оптимизация на своето предложение, особено касаещо параметрите на началния логистичен пакет, техническата поддръжка и експлоатационните разходи.
Продължаваме да очакваме оптимизиране на логистичния пакет от САЩ за експлоатация на самолет F-16 MLU, придобиван от Португалия. Считаме че тук са налице реални предпоставки за съществено намаляване на цената чрез предоставяне на употребявано оборудване и съвместно ползване на оборудване и съоръжения с ВВС на САЩ на територията на авиобаза Граф Игнатиево.
По предложение на Шведската страна, през настоящия месец се очаква среща на експерти на двете страни в България, на която да се уточнят в детайли нашите изисквания, така че съответното предложение да бъде по-добре структурирано и оптимизирано в техническо и ценово отношение. По време на последната среща, Швеция отново потвърди сериозните си намерения за разгръщане на мощни програми за индустриално сътрудничество и офсет и предостави нова информация в тази област. Макар тези възможности да не са от компетенцията на ръководения от мен екип, те следва да се предоставят на вниманието на съответните компетентни ведомства.
Към всички тези предложения и възможности трябва да се отнесем с най-голяма сериозност, така че да изберем най-добрия за нас вариант.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 23

  1. #1
    @@ 12 мар 2013, 14:01
     
    0
     
    0

    Госин генерал,бъдете внимателни с избора на нов аероплан( ако от вас зависи нещо).

  2. #2
    Wladi 12 мар 2013, 14:09
     
    0
     
    0

    Г-н Радев трябва да се забързате за новия самолет.Ако няма развитие още 1 гд. всичко остава на крилете на Миг-29.Не знам как мислите за 9 броя самолети дали ще бъдат достатъчни , но определено трябва да включите в договора опция за още самолети ,че с 9 май май няма да стане.Дано като един от ръководителите на ВВС да се обявите против свалянето на Су-25 следващата година, във вас вярват много Безмерци и Българи ! Аз може да не ви харесвам , но май трябва Вие да решите кой ще е новия самолет на ВВС ,а не министъра на отбраната . И накрая престрешете се да кажете на целия български народ , колко пари ви отделят за подръжка и нова техника във ВВС. Недейте да мизерства те, и едвам едвам да кътате ! Пожелавам Ви късмет.

  3. #3
    селскостопанец 12 мар 2013, 14:57
     
    0
     
    0

    Румене, дано след като наследиш Коцето , основният многоцелеви аероплан на ВВС да не бъде АН 2 - супердълбока модернизация.
    Сега все още имаме 5-6 летящи Мига и Сута.

  4. #4
    ZORO 12 мар 2013, 15:00
     
    0
     
    0

    Усещате ли как след падането на аню взеха да се прокрадват и други мнения,а дъртия официално обяви че избора вече е направен,оказа се че не е точно така...дано разума в празните политически тикви на което и да е ново правителство вземе някъкъв превес и се спрат на грипен или тайфун

  5. #5
    voyageur 12 мар 2013, 16:34
     
    0
     
    0

    "мощни програми за индустриално сътрудничество" - Ми ададе, нека ги задействат теа МОШНИ ПРОГРАМИ, ако са изгодни зако са дърлят и рзаправят, да ги почват...пък то си идва...по-после...!!!

  6. #6
    __ 12 мар 2013, 18:17
     
    0
     
    0

    ...яяяя, че как още никой не се е изплюл, че критериите са такива, щото каквото и да сложиш на входа, все F-16 излиза...къде сте господа с "будна съвест"...давайте, че ще загубите форма, иначе за какви ви плащат...

  7. #7
    885 12 мар 2013, 19:05
     
    0
     
    0

    №4
    Радев ако беше против Ангелов за стари F-16MLU нямаше да праштат 5 делегаци , щеше да каже ''абе чакайте г-н Министър има още 2 оферти'' , и така а не да прашта Русев и други момчета в Португалия.Тук не трябва Аню да решева а пилотите .Бриг.Ген. Радев, бъдете безпристрастен за новия самолет и се възползвайте до 12 Май да се обвържете за някой самолет . Че може да дойде някой като Волен и да вземем HAL Tejas от Индия . Радев имаш 2 месеца да спасиш ВВС !!!

  8. #8
    :) 12 мар 2013, 20:08
     
    0
     
    0

    Ако дойде Волен ще вземем веднага СУ 35 или Т 50 ПАК ФА,в най лошия случей J2..

  9. #9
    г-н Станисляви 12 мар 2013, 20:47
     
    0
     
    0

    То и сега можем да вземем Су-35 ама нали говорим за подръжка и т.н .За oбслужване на Ф-16 центрове имат само Белгия, Дания, Гърция, Португалия и Турция от днес и Полша.Полша взе свойте Ф-16 през 2004 , чак след 9 гд. те направиха такъв център като имат много по-развита икономика от българската.Те плащаха на други страни , което е по-скъпо.Същото е за и ЕФ2000 единствено Грипен е по-евтин за подръжка и може да се изгради център, и в България за който да имаме пари.Такиви се изграждат в Унгария и Чехия .Вярно Ф-16,ЕФ2000 и Грипен са шедьоври на западното самолетостроене ама трябваше да допуснем на финала и някой източни образци , който са по-евтини Миг-29 Миг-35. Сега всичко е в ръцете на Радев нека направи добър избор и по възможност да не е 1 ескадрила.

  10. #10
    Gladen 12 мар 2013, 21:13
     
    0
     
    0

    Стига с тези самолети,ХОРАТА ХЛ“Б и ТОК искат!

  11. #11
    S-125 12 мар 2013, 21:41
     
    0
     
    0

    Радев лош добър сам самолет няма да избере дали ще е Волен ,Ангелов или някой друг все ще му покаже ''правия път'' .
    Предлагам на всички в този форум да се организираме и да подкрепим легия ''Раковски'' или да направим неше сдружение.Хората който тук имат нещо общо с Армията и са бивши офицери,настоящи ,летци,моряци само да са кадърни те ще ни представляват пред МО , като се правят на умници показваме им ''изхода''.Любители като мен ще говорим на хората какво правят с техните пари и други полезни дейности .Нашите представители като по-компетентни ако видят ,че МО ощетяват армията да се вдигнем и да ги направим на 5 стотинки , и да кажем на народа какво правят с неговите пари.Ако се съберем 10-15 хил. човека ,който и да е министър ще клекне.Тогава хора като Радев ще решават каква техника харесват а не каквато им дадът . Живи и Здрави всички !

  12. #12
    Vov 13 мар 2013, 01:06
     
    0
     
    0

    Румене, не се съмнявам, че всички сте работили компетентно и всеотдайно и моделът за оценка качествата на самолетите е добър.
    Но нека всички, които обичаме българските ВВС, не се държим така, като че ли е съвсем ясно, че ни трябва нов многоцелев изтребител - поне 8 - 10 броя...
    Българската икономика (данъци и такси и пр.) не създава достатъчен ресурс за действително поддържане на Изтребителна авиация. Надявам се никой сериозно не мисли, че 8-10 самолета представляват род авиация - каквото и многоцелево оборудване, въоръжение и екипажи да има към тях?!

    Генералските длъжности не биха намалели, ако този род авиация бъде заменен с друг - с по-съвременна и перспективна матер. част, но не пилотирани самолети.

  13. #13
    Реалист 13 мар 2013, 01:20
     
    0
     
    0

    Мисля, че е наложително, като временна мярка, да придобием (респ. закупим) на символична цена една-две ескадрили нови многоцелеви МиГ-29 от последните модификации, за да се осигури още малко време на екипа по избор на нов изтребител да завърши както трябва оценката на избраните варианти. Щото то, дежурството, трябва да се носи междувременно и не трябва да се излагаме пред чужденците.

  14. #14
    до Зоро 13 мар 2013, 14:42
     
    0
     
    0

    Уважаеми Зоро,
    За проблемите на ВС през последните десетилетия не са виновни само твоите "тикви", а неграмотността и сервилността на т.н. "военна експертиза". Тя може би е добра в писането по форумите, в участието във висооооокопатриотични, родолююююююююбиви, професионални, северно/южно и источно/западни съюзи и организации, в ПР-мероприятия, но за нейните действителни възможности може да се съди по състоянието на текущите способности на ВС, по всички елементи на тяхната архитектура - от нормативната и доктриналната база, до състоянието на техниката и съоръженията, а също и нивото на подготовката на личния състав. Без да съм песимист и да чертая бъдещето само с черни краски: когато изграждането на способностите е обърнато с главата надолу - т.е. започва се от вида (комисионните за) на определена материална част, резултатът винаги ще подобен или същия като всички останали досега.

  15. #15
    ZORO 13 мар 2013, 16:45
     
    0
     
    0

    DO 14
    Благодаря за коментара,висок стил заслужаващ похвала но не мисля че удачно да се обвиняват читателите или интересуващи се от авиация за лошото състояние на нещата както намекваш,за всичко това са виновни продажните ни правителства( до едно) и донякаде безсилието(или нежеланието) на съответните военни ведомства да повлияят върху политиците относно важни за националната ни сигурност елементи като техниката на въоражение,заплащенето и мотивацията на военнослужещите и т,н...

  16. #16
    до Зоро 13 мар 2013, 20:12
     
    0
     
    0

    Моля в никакъв скучай да не се приема написаното като обида за форумците - единственото желание беше да се осветли мястото и ролята на т.н. висша военна експертиза в настоящото състояние на системата за отбрана, включително и за формирането на отговорна отбранителна политика и изграждане на способности.

  17. #17
    Тони 13 мар 2013, 20:18
     
    0
     
    0

    До #16
    Точно така те разбрахме! :)

  18. #18
    ZORO 13 мар 2013, 21:57
     
    0
     
    0

    Няма значение,тук сме не за да се обиждаме а за да става обществен дебат на тия теми,всеки да си изказва мнението,различни гледни точки и нека хората от които нещо би зависело,които също са тук сред нас се вслушат в нагласите.. ай лека ви вечер :)

  19. #19
    косто костов 13 мар 2013, 22:34
     
    0
     
    0

    Нали знаете случая с нашия революционер дето го пратили до Виена да купи оръжие за въстанието. Той праща телеграма . Тук искат пари... али / или / дупе. Обратният отговор от тукашната страна бил: Пари нема-ДЕИСТВУВАЙ . Не бива да се съмняваме в компетентността на нашите експерти. Проблема няма да бъде в тях а в по -горното "историческо " твърдение.

  20. #20
    Zoro 13 мар 2013, 23:53
     
    0
     
    0

    Браво!

  21. #21
    kuku 14 мар 2013, 00:36
     
    0
     
    0

    В заглавието Ви е написано много ясно: Няма го Аню - няма и военна експертиза!Наемете го срещу комисионна и ще има всичко.

  22. #22
    peta rezerva 14 мар 2013, 08:48
     
    0
     
    0

    Каквото и да си пишат и измислят, каквито и експертизи да правят, в края на краищата идва посланичката на САЩ и решават в чия полза ще е. Между впрочем военната експертиза вече 15 години не може да определи каво трябва да остане, какво да се изхвърли и какъв самолет ни е нужен. Един искаше да останат МИГ-21 и да се изхвърлят МИГ-23. После взеха да съжаляват за 23-ките, обаче мандалото клопна. Други казаха че не им трябват 22-ките, защото няма какво да разузнават. Сега някои съжаляват за тях. После набедиха СУ-25 че са стари и вече нептребни, въпреки че Сухопътните държаха за него, защото им е нужна въздушна подръжка. Опаткаха ги до няколко, които да ги показват на шоуто. После заклеймиха 29-ките че били скъпи, неефективни и загледаха тенджерите от Виетнам. Даже Попето ходи чак до Америката да ги види. После решиха да вдигнат летвата и измислиха Ф-18. Добре че не го взеха, но Кмета си отиде за това. Същото е и с вертолетите. Всеки си има собствено мнение от летците кой самолет и вертолет предпочита и като има малко власт гледа да го наложи. А политиците гледат да угодят на по-големите ни нови братя и винаги те решават.Когато Прасето подписа за Грипен още на другия ден Пардюто довтаса в кабинета му и преговорите с Грипен прекъснаха. Затова ще си карате Кугарчетата, ще въздишате по Грипенчета и Тайфунчета, а това, което е нужно на България никога няма да влезе при нас

  23. #23
    Математик 14 мар 2013, 12:11
     
    0
     
    0

    Спокойно, без вълнения,обвинения и нерви....метематическият модел е така направен, че дава един и същ отговор

Напиши коментар

Задължителни полета*

Социални мрежи

Поръчайте с до -25% отстъпка

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка