Ген.Радев: Gripen – съвременни способности при ниски разходи

Pan.bg 18 юни 2014 | 13:41 views (19814) commentaries(75)
img Gripen – съвременни способности при ниски разходи
Командващият българските ВВС генерал-майор Румен Радев пред сп. „Клуб КРИЛЕ”, бр.7 2014
Интервюто взе Димитър Ставрев



В средата на април 2014 г., от 14-и до 16-и, официална делегация от Министерството на отбраната и ВВС на Република България посети МО на Унгария и авиобаза Кечкемет, където са базирани унгарските изтребители JAS39 Gripen C/D. Целта на мероприятието бе запознаване с опита на унгарската страна в модернизацията на военновъздушните сили и по-специално придобиването на нови бойни самолети, включително запознаване отблизо с опита на унгарските ВВС по придобиването, поддръжката и експлоатацията на самолет Gripen. Както е известно, те експлоатират 14 изтребителя от този тип - 12 едноместни Gripen C и 2 спарки Gripen D.
Към настоящия момент от всички бивши страни-членки на Варшавския договор, сега членки на НАТО и ЕС, единствено бойните самолети на България са оперативно несъвместими с Алианса и поддръжката им изцяло зависи от страни извън НАТО и ЕС.
Делегацията бе ръководена от началника на политическия кабинет на министъра на отбраната Иван Жерков. В състава й бе и ръководителят на Интегрирания проектен екип за новия изтребител и заместник-командир на българските ВВС (по това време) бр. ген. Румен Радев.
Миналата година екипът за работа по бъдещия изтребител начело с бр. ген. Румен Радев извърши задълбочени анализи и обоснова финансовите и оперативните предимства на придобиването на новопроизведен изтребител пред модернизацията и експлоатацията на МиГ-29. Екипът е внесъл обосновани предложения по този въпрос пред ръководството на МО.
По повод посещението в Унгария се срещнахме с бр. ген. (тогава) Румен Радев и разговаряхме за изводите след посещението в Унгария.


image

- Генерал Радев, какво научихме по време на визитата за процеса на модернизация на унгарските ВВС с нов боен изтребител?

- Искам да започна това интервю с ясната уговорка, че Gripen е едно от трите основни предложения към България за доставка на нов тип боен самолет. Другите предложения са употребявани Eurofighter от Италия и F-16MLU от Португалия с логистичен пакет от САЩ. Всяко от тези предложения има своите определени предимства и заслужава нашето внимание.
Още по-интересен за нас е опитът от експлоатацията на тези самолети в страни, сходни с нас по мащаби и исторически опит. Затова и визитата ни в Унгария бе особено




ценна.
Процесът на превъоръжаване на Унгария с нов самолет бе дискутиран в Министерството на отбраната в Будапеща в присъствието на командващия на унгарските ВВС. Събеседниците ни отговаряха на нашите въпроси относно придобиването на самолета с усещането за една отдавна приключила процедура и вече забравена история. Завидях им, защото тези хора бяха съсредоточени изцяло към разгръщането на бойните способности на новия изтребител в множество учения и в изпълнението на задачи в системата на НАТО. Наложи се да се търси помощта от отдели и дирекции в МО и ВВС за повече информация за процеса, приключил за тях отдавна. А ние тепърва започваме да го организираме.
Унгария е първата страна от бившия Варшавски договор, която взема решение за придобиване на нов тип бойни самолети преди повече от 10 години. Процесът е иницииран през 1999 г. след войната в Сърбия, която на практика показва невъзможността на Унгария да участва в операции на НАТО поради оперативната несъвместимост на наследената авиационна техника. На дневен ред е бил поставен въпросът - модернизация на МиГ-29 или придобиване на нов тип боен самолет. Взето е решение да не се модернизира МиГ-29, а да се пристъпи към закупуване на „западен” тип многоцелеви изтребител.
Най-важното, което научихме, е че Унгария е имала ясна позиция, изхождаща изцяло от интересите на унгарските ВВС и необходимността от технологично развитие на унгарската икономика. Това, което са постигнали, е неоспорим успех.

image

- Как е била организирана процедурата по избор и придобиване на новия изтребител?
- Решено е било договорът за новия тип боен самолет да се сключи между правителството на Унгария и правителството на съответната държава, предлагаща самолетите. За вземане на информирано решение са изготвени три независими доклада с разчети:
- доклад от Министерството на отбраната относно бойните възможности на различни алтернативи. Разглеждани са пет самолета: F/А-18 и F-16 от САЩ, Mirage 2000-5 от Франция, Eurofighter от Германия и JAS-39 Gripen от Швеция;
- доклад от Министерството на икономиката относно сравнението на икономическите ползи за страната от реализирането на отделните алтернативи;
- доклад от Министерството на финансите относно предлаганите схеми на плащане.
Поради високите цени на F/А-18, Eurofighter и Mirage в последната фаза са останали за сравняване само предлаганите от САЩ употребявани F-16A/B, модернизирани до стандарта MLU, и предлаганите от Швеция употребявани JAS-39А/В Gripen.

- Какви критерии по отношение на въоръжението и системите на новия изтребител са заложени в проекта?
- Краткият отговор е, колкото и изтъркано да звучи, пълна оперативна съвместимост със стандартите и изискванията на НАТО. Интересно е да се отбележи еволюцията в техните изисквания. В самото начало е поставено условие само за възможност за изпълнение на мисията Ер полисинг и това се залага в договора. Впоследствие обаче тези изисквания се преразглеждат сериозно за включване на съвременни способности „въздух-земя”. Това от своя страна води до усложнения и преразглеждане на договора, съпроводено с известни сътресения в програмата за придобиване и усвояване на самолета.
За нас остава изводът, че когато се заявява една такава сериозна стратегическа система като новия изтребител, трябва да търсим всички способности, от които ще имаме нужда след 10, след 20 години, когато икономиката на страната ще е на друго равнище и когато е трудно отсега да преценим спектъра от възможни заплахи. Просто от началото трябва да предвидим всички възможни сценарии и да сме готови за тях. Казано накратко, трябва да се вземат далновидни решения в началото, а не впоследствие да се усложняват програмите за придобиване, водещо до повишени риск и разходи.

- Как е взето крайното решение за придобиването на шведските изтребители JAS39 Gripen?
- Крайното решение за закупуване на 14 броя употребявани самолети JAS-39 Gripen А/В е взето от министър-председателя на заседание на Министерския съвет, проведено на 11 септември 2001 г., след запознаване с всички предложения и разчети. Основните аргументи за избора на Gripen са били:
• производителят на Gripen (компанията Saab) е европейски. За информация - по време на вземането на решение страната води преговори за присъединяване към ЕС;
• правителството на Швеция, с изпълнител компанията Saab са предложили 110% офсет срещу практически липса на офсет от другите кандидати;
• възможности за лизинг на самолетите;
• облекчени финансови изисквания от страна на Швеция и прилагането на гъвкави схеми за разплащане;
• най-ниска стойност на разходите за жизнения цикъл на сравняваните самолети.
Преговорите с правителството на Швеция стартират на 2 октомври 2001 г. и след месец и половина, на 23 ноември 2001 г., е подписан меморандум за разбирателство между двете държави. Договорът за лизинг е подписан на 20 декември 2001 г. и ратифициран от парламента още на следващия ден – 21 декември 2001 г..
Първоначално договорът за лизинг предвижда придобиването на 14 употребявани самолета JAS-39А/В Gripen и осигуряването на логистична поддръжка за нальот от 20 800 летателни часа за период от 12 години (от 2002 до 2014 г.).
Впоследствие, през 2003 г., предметът и срокът на договора са променени, като вече предвиждат придобиването на лизинг на 14 нови самолета Gripen от варианта C/D и осигуряването на логистична поддръжка за нальот от 16 800 летателни часа за период от 10 години (2006 – 2016 г.). През 2012 г. крайният срок на договора е удължен до 2026 г. Тук трябва да се отбележи, че избраният вариант на финансов лизинг гарантира, че самолетите ще станат собственост на Унгария след изплащането на последната вноска по лизинга през 2026 г. Реалното плащане е разтегнато в цели 20 години.
Изпълнението на договора стартира през 2005 г. с обучение на пилоти и техници. Първоначално са обучени 15 летци и 38 техници, но тази бройка се е оказала недостатъчна и допълнително са обучени летци и техници.
Първите самолети са доставени през 2006, а последните - през 2007 г. През 2009 г. ескадрилата с 14 JAS 39 Gripen C/D е декларирана за готова за носене на бойно дежурство по Air Policing и Унгария снема от въоръжение самолетите МиГ-29. Според ръководството на МО и ВВС на Унгария едновременната поддръжка на Gripen и МиГ-29 е била съпътствана с огромни трудности и рискове.
image
- Генерал Радев, един важен въпрос е този за практическата организация на взаимоотношенията между Унгария и Швеция. Как е структуриран мениджмънтът на проекта?
- Мениджмънтът на проекта в Унгария е организиран на три нива:
• Съвместен направляващ комитет (Joint Steering Committee) - на ниво правителства на двете държави;
• Комитет по компетенции (Reference Committee) - на ниво МО и ВВС на Унгария от една страна и агенцията за експорт на въоръжение (FXM, в структурата на МО на Швеция) и ВВС на Швеция от друга;
• Национален програмен офис - специално създаден в МО на Унгария отдел за непосредствено ръководство на дейностите по изпълнение на договора.
- Придобиването на нов тип самолет изисква определени промени и в инфраструктурата на авиобазата в Кечкемет. Как е бил решен въпросът?
- Изграждането на инфраструктурата в авиобазата е било национално задължение, като значителна част от нея е модернизирана и изградена преди подписването на договора за Gripen. Последните дейности по привеждане на инфраструктурата на авиобазата в съответствие с изискванията за опериране на самолетите са завършени непосредствено преди началото на доставката на самолетите.

- Опитът от модернизацията в българското МО доказа необходимостта още при сключването на договора за ново въоръжение и оборудване да се осигури интегрирана логистична поддръжка. Как унгарските ВВС са решили този важен въпрос?

- Това е фундаментален въпрос за успеха на проекта – изграждането на ясна и стройна организация на всички нива в авиобазата, в командването на ВВС и в МО, които да обезпечат нормалната и безпроблемна експлоатация. На всички нива са изключително доволни от начина на поддръжка на самолета.
Договорът за финансов лизинг и техническа поддръжка първоначално е сключен за срок от 10 години, като за командването на ВВС е абсолютно ясно количеството летателни часове за всяка година. Резултатът е очевиден: спокойствие, увереност, пълно съсредоточаване върху постигането на необходимите бойни способности и водене на активна летателна подготовка. Това е голямото предимство на тази програма. Мисля, че това е нещо, от което трябва да се поучим - от начина, по който е организирана интегрираната логистична поддръжка. Ако се сравни ангажиментът на командването на техните ВВС и на МО за поддръжка на самолетите в изправно състояние с ангажимента, който има командването на българските ВВС и на нашето МО за поддръжката на нашите самолети, ще установим, че се разминаваме драстично. Ние не знаем не през годината или следващите 10 години, а следващия месец колко часа ще можем да осигурим на пилотите - с всички негативни последствия върху воденето на планова и ефективна летателна подготовка. Унгарците са абсолютно разтоварени в това отношение, докато при нас ежедневно огромна част от дейността ни отива за решаване на сложни логистични проблеми, които изскачат всеки ден. В Унгария са избегнати безкрайните като време и неясни като изход процедури, обжалвания, забавяне и неизпълнение на договорености – при тях това просто липсва.
Конкретно по въпроса за унгарските ВВС - изградената система за логистична поддръжка като част от договора за лизинг гарантира като минимум непрекъснато поддържане на 70% изправни самолети. Това осигурява едновременно носене на дежурство по Air Policing и изпълнение на регулярна летателна подготовка. Логистичната поддръжка от страна на Швеция се характеризира с висока степен на надеждност и стриктно изпълнение на договорените летателни часове.

- Какви системи оборудване и въоръжение извън предлаганите от производителя са доставени заедно с новия изтребител в Унгария?
- Унгарското МО е доставило по програмата GFE (Government Furnished Equipment) всички системи, които не са обект на производство в Швеция, а се доставят от САЩ. Това става основно чрез механизмите на програмата FMS (Foreign Military Sales) – цялото крипто оборудване, системите за опознаване, системите за защита на комуникациите, системата за обмен на данни Link 16, GPS. Това е нещо изключително важно за съвместимостта на самолета и за реализацията на бойните му способности. Като въоръжение подходът на унгарската страна е изключително балансиран, на равнище на минималната достатъчност. Но в същото време са постигнали отлични възможности в мисиите „въздух-въздух” и „въздух-повърхност”. За „въздух-въздух” няма нужда да говорим – стандартен пакет за близък и далечен въздушен бой. Интересна е програмата им за „въздух-повърхност” – те са закупили директно от Израел съвременни контейнери за целеуказване, имат закупено управляемо ракетно въоръжение за действия по наземни цели, предстои да придобият управляеми високоточни авиобомби с лазерно и с GPS насочване. При нашето посещение в Кечкемет видяхме летците да тренират интензивно за действия по земни цели. Участват редовно в учения на унгарските въоръжени сили и по линия на НАТО. Изпълняват успешно задачи по близка авиационна поддръжка и изолиране на района на бойните действия.

- Как е решен един друг важен въпрос – този с обучението и подготовката?
- Придобити са съвременни технически средства за обучение – симулатори и компютърни системи за подготовка и анализ на полетите, позволяващи водене на високоефективна летателна подготовка.

- Споменахте в началото на разговора, че един от основните аргументи на унгарското правителство за избора на Gripen е бил силният офсет. Какви са резултатите от него?
- Правилно отбелязвате, че един от основните аргументи при избора на Gripen е предложението за офсет от страна на Швеция. По изрично искане на унгарската страна офсетът е почти изцяло ориентиран към националната икономика и само малка част от него касае пряко поддръжката на самолетите. Деветдесет процента от офсетните задължение са изпълнени още преди доставката на първите самолети, а към настоящия етап изпълнението е сто процента. Освен директните инвестиции в унгарската икономика и откриването на стотици работни места офсетът е гарантирал и експорта на стоки и материали от Унгария на чужди пазари. Трябва да се отбележи, че към настоящия момент 5% от БВП на Унгария се създава от офсетни проекти, реализирани по договора за придобиване на Gripen.

- Интегрираният проектен екип със сигурност е запознат вече и с опита на Унгария и на Чехия по придобиването на нов боен самолет. В Чехия има оперативен лизинг, който гарантира около 2100 часа нальот на година. В Унгария споменахте, че използват финансов лизинг. Кой от двата модела е по-подходящ за българските реалности и възможности?
- Всеки от двата модела има своите предимства. За мен категорично унгарският модел е по-подходящ. Защо – в края на лизинговия период самолетите остават собственост на държавата, а това е в духа на нашите традиции да се грижим за нашите си самолети като добри стопани.
Ако сравним това, което плаща Чехия за 10 години оперативен лизинг, и това, което плаща Унгария в момента при положение, че в края самолетите ще станат собственост на страната, крайният резултат е в тяхна полза и нашето категорично мнение е, че това е по-подходящата за нас схема за придобиване.

- Заем се изплаща, наем никога...
- Много правилно. При предпочитания от нас метод знаеш, че в крайна сметка самолетът си е твой. Това е страшно важно.

- Предполагам, че сте дискутирали с унгарските си колеги как е преминал процесът на приучване от МиГ-29 на Gripen?

- Процесът е протекъл плавно и много успешно. Проблемът в усвояването на Gripen не е в техниката на пилотиране. След МиГ-29 нямаш никакъв проблем да усвоиш Gripen. Проблемът е в това да се научиш да управляваш информацията. Това е сериозната трудност и предизвикателство, с които са се сблъскали в унгарските ВВС. Образно казано, това е все едно от малък джобен калкулатор да седнеш пред мощен съвременен компютър. В Gripen управляваш много информация от много сензори и проблемът не е вече в управлението на самолета, а в управлението на мисията, като на базата на този огромен обем информация да намериш най-подходящото решение. Това са неща, които особено за по-младото поколение летци се удават сравнително по-бързо. Казано накратко, оперативното използване на Gripen няма почти нищо общо с досегашната ни практика от използването на МиГ-29, да не говорим за МиГ-21. На нашите изтребители голяма част от информацията просто я няма. Докато нашите летци гадаят за въздушната и наземната обстановка, при Gripen всичко е визуализирано и летецът сам трябва да вземе решение как най-добре да реши задачата.

- След посещението ви в Унгария доколко способностите на платформата Gripen C/D отговарят на тези, заложени в нашите технически изискания към новия боен самолет на българските ВВС?
- Ще бъда много кратък – напълно отговарят на нашите изисквания. Дори в много отношения превъзхождат нашите изисквания. Съвременните въздушни операции са информационни по своя характер. Решаващият фактор за ефективност при тях е наличието на навременна, пълна и достоверна информация за обстановката във въздуха. Става въпрос както за действията на противника, така и на твоите собствени сили. В това отношение мога да кажа, че в Gripen са интегрирани съвременни информационни системи. Gripen има собствена система за обмяна на тактическа информация, извън Link 16. Така че въпреки че самолетът е компактен, се характеризира с високи летателни качества, с много добра система за самозащита, с изключително добра информационна система и интегриране на всички съвременни средства за поразяване на въздушни и наземни цели. Интегрирани са и контейнери за разузнаване и за целеуказване, така че наистина предлага съвременни способности, които още дълги години ще са адекватни на заплахите.

- Генерал Радев, като споменахте информационния характер на съвременните конфликти, придобиване на един такъв модерен нов изтребител, какви промени ще наложи в информационната инфраструктура на БА, за да използваме пълните способности на тази платформа?
- Голямото предимство на Gripen е в това, че той е изключително непретенциозен към наземната инфраструктура. Знаете, че като концепция той е създаден за експлоатация в условията на разсредоточено базиране, с използване на шосейни участъци и с обслужване от наборни военнослужещи. Откъм логистиката нещата са доста улеснени. Разбира се, трябва да се направят някои неща в авиобаза Граф Игнатиево - да се ремонтира част от инфраструктурата и да се изгради нова, но това като финансови вложения на фона на целия проект е нещо пренебрежимо малко.
Откъм системи за обмен на тактическа информация Gripen би се вписал изключително добре, защото в последните години във ВВС се разгърнаха сериозни проекти, които събират и обобщават радиолокационната информация в реално време. Така че тази информация като опозната картина на въздушната обстановка вече я имаме. Изградихме единно УКВ поле на територията на страната. Имаме и наземен терминал за Link 16. В резултат с информационната структура в системата за командване и управление на българските ВВС ние до голяма степен сме готови. Една мощна информационна платформа като Gripen би се интегрирала с минимални усилия към съществуващите ни системи.

- А към системите на другите въоръжени сили – СВ и ВМС?
- Това е въпрос на време. Вече се работи с изнесени терминали за наблюдение на въздушната обстановка и за управление по време на съвместни учения и тренировки и мисля, че няма проблем в бъдеще да се създаде единно информационно поле. Така Gripen ще може да получава и да изпраща информация до максимално широк кръг от потребители – щабове, командири и дори отделни подразделения.

- Имахте ли възможност да летите на Gripen в Унгария?

- Летял съм на самолета и в България. Това, което трябва да се отбележи, е цената на техническа поддръжка на този самолет - там е сериозното предимство на самолета. Поддръжката показва финансови и технически параметри, които я правят поносима за по-малки държави като нашата. И ако сравним с поддръжката на сегашния ни основен изтребител – МиГ-29, ще има снижаване на разходите. Това е казано на база анализи в Проектния екип. Категорично Gripen се явява много по-икономичен за поддръжка от типовете авиационна техника, която имаме в момента. Това се дължи на много фактори – нови технологии, които са използвани, на много по-големия междуремонтен ресурс който е заложен в двигателите, в системите и оборудването.
image
- По отношение на реализирания в Унгария офсет трябва да говоря с други хора. Какво е обаче личното ви впечатление от реализацията на тази мощна икономическа инжекция в унгарската икономика?
- Не съм специалист по офсет, но мащабите на реализирания офсет в Унгария са реалното доказателство, че това е един национален проект. Трябва да се оценят всичките му аспекти, не само чисто военните, но и икономическите и финансовите, а дори и образователните. Трябва да се оцени какво би дал един такъв проект на икономиката, как ще увлече млади хора в областта на образованието по отношение на изучаването на нови технологии в авиационната сфера. При правилно реализиране проектът може да донесе сериозни вложения в българската икономика, и то в областта на високотехнологични продукти. Точно това, от което тя има нужда – индустриално сътрудничество, трансфер на ноу-хау в сферата на високите технологии с откриване на така нужните ни нови работни места. И със стимулиране на износа на произведените стоки и услуги. Има шанс в България не само да се произвежда, но и да се включим в нови разработки в рамките на мащабни международни проекти.

- Какви изводи могат да се направят след запознаването с унгарския опит?
- Изводът лично за мен е, че Унгария е подходила държавнически към такъв важен национален проект, постигайки баланс между два важни сектора в държавата: сигурност и икономика.
Начинът на реализиране на проекта е довел до стабилност и предсказуемост във воденето на летателната подготовка и придобиване на съвременни бойни способности при поносими разходи.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 75

  1. #1
    Pesimik-Tehnik 18 юни 2014, 13:56
     
    4
     
    1

    Повече от това ВВС не може да направи. За съжаление от тука на сетне всичко остава в ръцете на продажниците от парламента. Браво Румене и честит рожден ден!

  2. #2
    Браво 18 юни 2014, 13:59
     
    2
     
    0

    Възможно ли е разумът да надделее над комисионните?

  3. #3
    Wladi 18 юни 2014, 15:33
     
    0
     
    1

    Първо честит рожден ден на генерала и успех в живота и армията !
    Много ми хареса интервюто , много добри въпроси всичко точ , но аз имам въпрос , може и да съм пропуснал , но все пак ще питам .
    "Поддръжката показва финансови и технически параметри, които я правят поносима за по-малки държави като нашата. И ако сравним с поддръжката на сегашния ни основен изтребител – МиГ-29, ще има снижаване на разходите"
    При този отговор , след като при Грипен ще има снижаване на разходите за експлоатация , а в бъдеще бюджета на МО трябва да достигне 2% от БВП това означава ли ,че успоредно с Грипен ще можем да ползваме наличните Миг-29 ? И не говоря както беше казал Радев първоначално за 6 броя и постепенно оттегляне на самолета , а дали ще може да се поддържа цяла ескадрила както е сега примерно 12 броя ? Това ми е въпроса .
    С 2 думи казано във ВВС и МО мислят ли след покупката на "нов" самолет да поддържат и наличните Миг-29 , а може би и СУ-25 ?

  4. #4
    чоко-боко-барабоко 18 юни 2014, 15:36
     
    0
     
    0

    "На нашите изтребители голяма част от информацията просто я няма. Докато нашите летци гадаят за въздушната и наземната обстановка, при Gripen всичко е визуализирано и летецът сам трябва да вземе решение как най-добре да реши задачата. "

    Е как не можахте да научите нашите пилоти да гадят по свестна метода, като напр. доказаните в практиката гадаения на боб, кости, пръчици И-дзин или карти Таро! След като толкова много години момчетата са били оставени да гадаят непрофесионално за въздушната и наземната обстановка, гледайки празният въздух пред себе си?

    Освен това, научете ги на някое свястно и безотказно работещо заклинание, в случай, че не им се отвори резервен парашут или катапулта заклини в кабината, поради липса на пресни пиропатрони!

    Абракадабрите стоят в основанието на нашата бойна авиация цели три десетилетия, затуй поне малко да му мяза - назначете кощеи и ведми на щат, та те да баят против противниковото уручене!

  5. #5
    чоко-боко-барабоко 18 юни 2014, 15:59
     
    0
     
    0

    Забравих да споделя най-важното - ще видим Gripen в България, само когато приключи цялата тази "абракадабра" в говоренето на сегашните и бъдещите ресорни политици, сиреч - НИКОГА!

    А за все още питаещите надежди, за нов или друг изтребител, освен мрачно предизвестения крантав и скопен F-16A/B (Block 15), амнайста употреба, ще припомним епичните слова на Песен трета от La Divina Commedia — Inferno:

    "О вий, прекрачващи тоз праг, помнете - надежда всяка тука оставете"!

    ... надежда всяка тука оставете...

    ... надежда всяка тука оставете...

    ... надежда всяка тука оставете...




    Но между грешниците шум възникна;

    с рев, с скърцане на зъби в мрачния свод

    сганта на думите му се откликна.

    ***

    Кълнеха Бога, человешкий род,

    живота, тез, кои са ги родили,

    местото, времето и своя плод:



    а после с плач навлязоха унили

    в таз лодка, дето ще се изредят

    онез, кои са Бога огорчили.



    Безплатен музикален поздрав към сектата на "вярващите в чудеса" с фамозната песен на Лили Иванова - Абракадабра:

  6. #6
    bebo1985 18 юни 2014, 16:16
     
    0
     
    0

    Честит рожден ден генерале!

  7. #7
    Колдун, Митя Кощеевич 18 юни 2014, 17:06
     
    0
     
    0

    Още една колдунская абракадабра:

    "- Какви критерии по отношение на въоръжението и системите на новия изтребител са заложени в проекта?
    - Краткият отговор е, колкото и изтъркано да звучи, пълна оперативна съвместимост със стандартите и изискванията на НАТО. Интересно е да се отбележи еволюцията в техните изисквания."

    Нека щатните гадатели във ВВС отгадаят (освен евентуалните промени във "въздушна и наземна обстановка") и как в непосредствено бъдеще ще "еволюират" интересните изисквания на НАТО?

  8. #8
    полковника 18 юни 2014, 18:28
     
    1
     
    0

    Изключително балансирано интервю-по-добри въпроси и отговори едва ли могат да се дадат. ЧОКО, не се прави на интелигент, а имай вяра в работния екип и изобщо във ВВС. Таз година нов командир, а догодина-нов самолет и ВВВУ "Г. Бенковски".

  9. #9
    ПВО 18 юни 2014, 18:47
     
    0
     
    1

    Греция попросит РФ модернизировать свою систему ПВО
    http://zavtra.ru/content/view/gretsiya-poprosit-rf-modernizirovat-svoyu-sistemu-pvo/
    Греция планирует попросить Россию помочь с модернизацией своей системы ПВО.
    Об этом в среду заявил журналистам замглавы Рособоронэкспорта Игорь Севастьянов.
    "Греческая сторона хочет попросить РФ помогать по теме апгрейда систем (ПРО и ПВО). Негативных отзывов об этих системах Россия не получает", — сказал Севастьянов, возглавляющий российскую делегацию на международной военной выставке Eurosatory-2014.
    Между тем эта страна более полувека входит в НАТО — в альянс Греция вступила еще в 1952 году, в ходе первого расширения этой организации.
    Греция — единственная из стран НАТО, имеющая на вооружении российские комплексы ПВО С-300. Эти комплексы в середине 1990-х годов в России купил Кипр, однако из-за резкой реакции Турции по договоренности с Афинами комплексы были размещены на греческом острове Крит, а затем переданы в собственность Греции.
    Кроме того, на вооружении Греции состоят советские зенитные ракетные комплексы "Оса".

  10. #10
    ivo 18 юни 2014, 19:04
     
    0
     
    4

    само като прочетох заглавието и се отказах да чета пропагандната статия. пише ниски разходи е кое им ниското като в цял свят са изнесени данните за разходите на различните машини. да на грипен са най-евтините от всички западни изтребители но парите за покупка и поддръжка на три грипена ще стигнат за 4 миг-29м. както в момента 12 кугара на година излизат по скъпо от 15 миг на година. абе що за идиоти ни управляват и как промиха мозъците на народа. нестига че руското е най-евтино но и най-добро. и винаги когато сме били против русия сме били на губещата страна и сме губили територии и сега пак на там сме тръгнали

  11. #11
    Pesimik-Tehnik 18 юни 2014, 19:48
     
    1
     
    0

    Ивчо, не си ли вече разбрал, че евтино и хубаво е само с жена ти в къщи. В природата такова животно няма. Както казва една шега, комунистите са измислили любовта, че да ........... без пари.

  12. #12
    Tuvalu 18 юни 2014, 20:09
     
    1
     
    0

    Статията на ген. Радев даи да модернизираме миговете или да купум нов самоле мисля е задължителна при споменаването на темата за нов самолет. По дъбр и аромениран анализ от нея не съм чел.

  13. #13
    чоко-боко-барабоко 18 юни 2014, 20:19
     
    0
     
    0

    "Таз година нов командир, а догодина-нов самолет и ВВВУ "Г. Бенковски"."
    ----------------------

    Полковник, ако трябва да съм честен и аз много искам визираното по-горе да стане факт, но вече съм почти смъртоносно заразен от вируса на неверието, което неминуемо ме изважда от редовете на сектата в БА на "вярващите в чудеса"... И аз искам Грипен, ама знам, че и тази година тати няма да ми купи колело, също както миналата година, нито ще ми купи догодина, нито още по-догодина... А дано, ама надали...

    Такива са родните реалии, които имат свойството да навяват тъга на талази, дори в душите на най-оптимистично настроените сред нас.

  14. #14
    Pesimik-Tehnik 18 юни 2014, 20:43
     
    0
     
    0

    До Неразбиращ. Не съм съгласен с теб. Ако има поне един генерал със собствено мнение то това е Румен Радев. Много табута е рзчупил в родната авиация, за което, друг не се бе нагърбвал. А статията е много коректна и точна, като изразява не двусмислено мнение в полза на Gripen.

  15. #15
    Дедо Прецаки 18 юни 2014, 21:07
     
    0
     
    0

    Добре де, я ме светнете мен (а и другите лаици), като го "придобием" тоз евтин и толко убав Gripen (това е без грам ирония), след него не вървят ли куп други разходи: тренажори, обучение на технически състав, резервни части, поддръжка, въоръжение и т. н....? Това смята ли го някой или не, като ударим калема и на тоя харч какво ще излезе накрая? Хич не мисля да вземам страна, щото не разбирам от самолети и си го признавам, ама знам, че това не е като да си купиш лека кола...!

  16. #16
    чоко-боко-барабоко 18 юни 2014, 21:27
     
    1
     
    0

    "А статията е много коректна и точна, като изразява не двусмислено мнение в полза на Gripen."

    Едно е безспорно - статията наистина е хубава и на ниво. Обаче има един силно терзаещо ме въпрос - колко генералски и/или експертни мнения ще са необходими, за да се наклони везната в полза на Gripen? А ако на едното блюдо приложим деликатния натиск на само едно USA-сенаторско пръстче-кутренце, а на другото натоварим цялото мастито генералско тяло на БА, как мислите, на чия страна ще да се наклонят везните? Но колкото ида ни натискат, на босия цървулите не могат да вземат, освен ако не му дадат още един вековечно заробващ заем... Не ни трябват нито Gripen, нито дръгелите F-16! Хубаво ще е, докато мечтателно се реем в розовите облаци на крилете на Gripen-а, да си припомним експертното мнение на един друг генерал, макар и от СВ, но също повече от достоен за уважение:

    "Под външен политически натиск приказваме врели-некипели приказки, колко са негодни МИГ-29, Су-25 и Су -22. Изхвърлихме един добър самолет МИГ-23, който можеше да изпълнява такива задачи на многоцелеви. И накрая останахме без тактическа авиация и бойни вертолети, набутаха ни Кугарите, които са без никакви бойни качества и превърнахме ВВС в авиотранспортна фирма. Отказахме по тази причина, за да се харесаме на Запада предлаганата цяла ескадрила нови МИГ-29, сега ще хвърлим 700 милиона за Ф-16, които са с по-ниски показатели от МИГ-29. Нали целта бе да се сдобием с многофункционален боен самолет за изпълнение на широкоспектърни бойни задачи, напълно съвместим със съюзните средства за ръководство и управление, притежаващ превъзхождащи летателно-пилотажни характеристики, бойни възможности и надеждност. Изтребител който ще осигури на нашите ВВС качествено ново ниво, както при изпълнение на съюзните ни задължения така и при изпълнение на задачите при участие във въздушни операции. Не е казано никъде в документите каква марка самолет да притежаваме. В документите не, но други казват какъв самолет ни е необходим и всички наши експертизи са зависими от тях. За съжаление липсата на необходимото финансиране не ни дава възможност за закупуване на нова авиационна техника за нуждите на ВВС, което превръща проблема за модернизация на съществуващия боен авиационен парк в една от ключовите необходимости в по-нататъшното развитие на ВВС. Може да не се харесва на братята ни от запада и от Америка, но ние нямаме по-разумно решение. Това е причина модернизация на съществуваща авиационна техника да се прави и от богатите държави. Най-вече поради липса на финансови средства, модернизация на авиационния си парк отдавна извършиха редица държави въоръжени с F-16, с “Грипен”, с F-4 “Фантом” и др. За пример можем да дадем Гърция, която извърши успешна модернизация на своите много по-стари от нашите МИГ-29 - гръцки F-4 Фантоми. И пак за Гърция и другите страни, включително и САЩ – всичките снети от въоръжение самолети не се разкомплектоват, не се слагат като паметници по площади, не се режат, а се консервират и поставят в оперативен резерв."

    http://www.pan.bg/view_article-1-16784-GenCvetkov-Pod-natisk-prikazvat-kolko-sa-negodni-MiG-29-i-Su-25-Bylgariq-nqma-drugo-reshenie-osven-da-modernizira-MiG-29.html

  17. #17
    Квинтесенциално... 18 юни 2014, 23:05
     
    0
     
    1

    Квинтесенциално казано:"Не е казано никъде в документите каква марка самолет да притежаваме. В документите не, но други казват какъв самолет ни е необходим и всички наши експертизи са зависими от тях."

    С известна недоизреченост ген. Цветков признава, че всички наши експертизи са зависими от онези, другите, които казват какъв самолет ни е необходим. А те (кои ли са те?) казват, че много, ама много ни трябва точно F-16 и никой друг! Какво тук значат някакви си шведи?

    От друга страна, имаме наличен прецедент с Чехия и Унгария, което иде да ни рече следното: вероятно и на тях, подобно на нас, им е казвано от какъв изтребител имат нужда, вероятно настойчиво са били притискани достатъчно дълго от сенатори, улеснявайки ги в правилния и политически коректния избор, но техните генерали и политици явно не са били чак толкова безгръбначни, колкото на лобиращите за Дженерал Дайнамикс им се е искало...

  18. #18
    OP 18 юни 2014, 23:11
     
    0
     
    0

    Това интервю дефакто казва само едно - нямаме пари и единствената възможна схема за придобиване е на лизинг!
    Преди бързаха за евтиния ф-16 на старо. Пари не им осигуриха. Сега стана ясно, че пари за покупка няма да има и вече Грипен на лизинг е отлична опция. Ми що чакахте толкова дълго? Това можеше и през 2005 да се направи!
    Отговорът е, че не е важно да се вземе правилно решение навреме. Номера е да се ходи постоянно в командировка, ако и отчетите да са изписани аргументирано и точно на научен език!
    Последният капитан на консервираната подводница помни ли го някой с колко плавания е бил?. Да не стане да се запомнят последните ни командири във ВВС с подобни успехи?...

  19. #19
    Варимез Варимезов 18 юни 2014, 23:18
     
    0
     
    0

    Тоз път, драги ми OP, си отчайващо прав!

  20. #20
    BaiVan 18 юни 2014, 23:45
     
    0
     
    0

    Новият самолет за ВВС - Qaher-313

    хем ефтин,хем стелт,хем 5то поколение.


    Майтапа настрана,ако наистина вземем една ескадрила Грипени на лизинг(лично на мен ми се струва най-логичния избор),България ще порасне в очите на "Европа",и още повече в очите на Българите.
    От което следва,че няма да има Грипени.
    Иначе генерала да жив и здрав.

  21. #21
    OP 19 юни 2014, 02:47
     
    0
     
    0

    Колега, предпочитам да греша в тоя случай!

  22. #22
    bbb 19 юни 2014, 08:27
     
    0
     
    0

    Единственото което ми дава надежда е че има наистина хора които мислят с главите си! Говоря за тези които са писали последните 3 коментара. За щастие все още съществуват, за разлика от тези които са на върха в структурите на МО. Навремето са казали "Обул се Илия, пак с тия".

    "#14 Пуснато от Pesimik-Tehnik(нерегистриран) на 18 юни 2014, 20:43

    До Неразбиращ. Не съм съгласен с теб. Ако има поне един генерал със собствено мнение то това е Румен Радев. Много табута е рзчупил в родната авиация, за което, друг не се бе нагърбвал. А статията е много коректна и точна, като изразява не двусмислено мнение в полза на Gripen."

    СМЯХ ДО СКЪСВАНЕ! Така ги разчупи, че направо ги счупи! Имаше идеи да разчупва, но съм се убедил в едно - зависи от къде духа вятъра! Последен пресен пример статии за недостатъците на МиГ-29, за предимствата на F-16, и накрая опция за Gripen.
    Последователен е само в способностите които малко, да не кажа напълно се разминават с действителността!

  23. #23
    Смях до скъсване 2 19 юни 2014, 08:51
     
    0
     
    0

    БББ - с твоето заключение наистина си отчайващ пример за върховна глупост.
    Ти летял ли си дълги години на МиГ-29?
    Ген.Радев е летял, последователен е. Решителен е.
    Първи от всички заяви какви са недостатъците на МиГ-29 и никой не го оспори. Да хубав самолет е, но има недостатъци. Да - евтин е за експлоатация, но за да остане в българските ВВС е скъп за модернизация. Ходиха в чужбина - Полша и Чехия,и в България бяха техни делегации - казаха им колко пари. Нашите си направиха сметката - няма смисъл да се инвестира в модернизация, при положение, че тя излиза колкото цената на Грипен. Само че Грипен няма да летят до 2030 г. в България, а МиГ-29 ще летят и с модернизацията до тогава.
    Така че какъв е смисълът? Да се наливат пари от пусто в празно.
    Но какво ли ти обяснявам - дали ника ти не символизира и Боко тиквата...
    Ген.Радев мисли с главата си, ходи, попива от опита, прави заключения, които наистина са решаващи и уместни за българските ВВС. И никъде в доклада си до МО и до МС не е препоръчал F-16...
    Това, че вие лобирате и тролите е друго...

  24. #24
    bbb 19 юни 2014, 09:35
     
    0
     
    0

    Дали е върховна глупост времето ще покаже!
    На какво съм летял - не е на МиГ-29! Какви са недостатъците на МиГ-29 - не ги знае само Ген. Радев! Кои са вашите дето са си направили сметката - не знам! Ника ми символизира моето име! Не се и опитвай да ми обясняваш защото не можеш! Чети си докладите и си лобирай за каквото искаш! Решаващо и уместно за българските ВВС е не да правиш заключения, а да се грижиш и малкото което ти дават да разпределиш така че да постигнеш максимума!
    И понеже сте имали наглостта да ми давате определения ще си позволя да дам и аз едно -
    Решителен и последователен кон с капаци!

  25. #25
    До БББ`-полк.о 19 юни 2014, 09:44
     
    0
     
    0

    Неуважаеми БББ, щом нямате достойнство да се представите значи за Чеп за зели не ставате...
    Ето - аз съм полк.ор Тодор Найденов, служил съм в славната Габровница.
    А вие - доста сте под нивото на ген.Радев, щом го обиждате на "кон с капаци", а в същото време не сте летели на МиГ-29, значи не може да дадете компетентно мнение за настоящия български изтребител.
    А и къде в горното мнение човекът е заявил, че само ген.Радев знае за недостатъците на МиГ-29? Казал е - първи от всички...
    Не пъхайте думи в устата на други хора, не преувеличавайте, не лъжете. Не е хубаво, така мнението ви прилича на лапешко.
    Изобщо отговаряте напълно на народната мъдрост - 8 милиона българи, 8 милиона разбирачи на авиация. Останете си със здраве, но моля ви, не публикувайте долнопробни коментари, които не са авиационно издържани.

  26. #26
    Графче 19 юни 2014, 09:51
     
    0
     
    0

    Какво му се връзвате на тоя БББ?Ядец го е доста, че ген.Радев дава истински интервюта, в които той само има честта като българин, мъж и пилот да казва истината. И то в наистина любимият сайт на военните, а не в някакви си аматьорски, пълни с долнопробни "разбирачи" на авиацията, които сеят куп лъжи за българските ВВС.
    10 такива като него и България ще оцелее.
    Майка му мечка!
    Генерале, ние от Графа сме зад теб, знаеш го!

  27. #27
    bbb 19 юни 2014, 09:52
     
    0
     
    0

    Изобщо не съм имал намерение да обиждам ген. Радев!
    Напротив самия него много уважавам! Кон с капаци беше за вас понеже вие много разбирате от определения! Също си останете със здраве!

  28. #28
    Майтап 19 юни 2014, 10:02
     
    0
     
    0

    БББ е разгадан. Той е Жорш Ганчев от българският бизнес блок и е летял на Ту-134 до Ленинград и на ДЦ-10 до Холивуд. Не, може би е българският Бойко Борисов и е летял на всичко, което може да лети в България.

  29. #29
    ДОВСЕ 19 юни 2014, 10:03
     
    0
     
    0

    Всеки един от предлаганите варианти за самолет е чудесен и удовлетворява напълно стратегическите ни цели.По скоро възпиращият фактор е финансовият,кой най много ни оттърва.

  30. #30
    Pesimik-Tehnik 19 юни 2014, 10:14
     
    0
     
    0

    До bbb Приятелю, като пиша, че Румен много табута е рзчупил в родната авиация имах предвид начините на водене на въздушен бой, височините, прехватите и изобщо тактиките на воденето им. В това отношение може да бъде сравняван със старият ген. Симеонов, ако ти говори нещо, щото ми се струва, че си от випуските, които завършиха с по 18 часа в Долна и нито един самостоятелен полет.

  31. #31
    Варимез Варимезов 19 юни 2014, 15:04
     
    0
     
    0

    Айде стига дребнави заяждания и навлизане в класически битови свади! И без това нацията пращи и се къса по всевъзможните си шевове от кавги и разединение.

    По презумпция всеки има право на собствено мнение и вероятно всеки си има предостатъчно лични основания, за да го отстоява, но нека не бъде за сметка на честа и достойнството на друг - още повече пък на гърба на български генерали!

    Дотук имаме една нелоша дискусия, провокирана от чудесната статия, с мнението на почитаемият генерал-майор Румен Радев. Нека се постараем да направим дискусията още по-продуктивна! Ще резюмирам главните изводи, които са следните:

    1-ви извод, Gripen на лизинг е отлична и относително лесна за аргументиране опция;

    2-ри извод, Чехия и Унгария са прецедент, който доказва, че е практически възможно да се устои на прикрит външен натиск или дори на грубо лобиране, стига да проявим малко характер и самостоятелност в мисленето;

    3-ти извод, не бива да изтърваме питомното (визирам МИГ-29, Су-25), гонейки дивото (SAAB JAS 39 Gripen).

    Да не отписваме прибързано МИГ-29, за да не се питаме в недалечно бъдеще: защо ни трябваше навремето да изпуснем питомното, та сега да тичаме да гоним дивото. Същата мисъл, немците я казват още по-тематично, съвсем подходящо за нашия случай: "Besser den Spatz in der Hand als eine Taube auf dem Dach" (По-добре врабче в ръката, отколкото орел в небесата)!

    Вече направихме прибързана и левашка грешка, след като изхвърлихме на бунището един напълно приемлив многоцелеви самолет МиГ-23, а сега търсим максимално евтин и навсякъде приложим многоцелеви изтребител, който да може да поеме целия "товар" на гърба си! Е, точно такова "муле", пардон - самолет, нийде няма и няма да има... Трябва да остане в строя и Су-25, който никакъв "Грифон" не може да го замени...

  32. #32
    OP 19 юни 2014, 20:23
     
    0
     
    0

    #31
    Колега, няма да има вариант 3 ако се приеме лизинга. Ще го има само докато се премине напълно към Грипен, а после техниката и техниците....

  33. #33
    Варимез Варимезов 19 юни 2014, 20:57
     
    0
     
    0

    Резонна забележка ОР! В най-благополучният за нас случай, т.е. ако се приеме лизинга, вариант 3 би било хубаво да се развие по следния, също съвсем благополучен и държавнически издържан сценарий: всички снети от въоръжение налични самолети да не се разкомплектоват, и да не се слагат за паметници по плевни и площади, да не се режат за скрап и радост на циганите, а да се консервират и поставят в оперативен резерв, както го правят в САЩ! Вярно е, че нямаме на разположение като Щатите сухия климат на техните пустини, но от друга страна, място все ще им намерим - цялата ни държава вече е обърната на полупустиня (и в буквален, и в преносен смисъл).

  34. #34
    Zoro 19 юни 2014, 23:07
     
    0
     
    0

    абе квото и да си чешете езиците тук,грипена си е слаба машина,няма и 100 KN тяга,какви летателни характеристики ще очаквате от тая пуча въшка...трябва ни мощен,двудвигателен изтребител- МИГ29 Eurofighter Typhoon F 18 Hornet

  35. #35
    OP 20 юни 2014, 00:14
     
    0
     
    0

    Жоро, Жорооо!....
    Две невинаги е повече от едно.

  36. #36
    KOREKTOR 20 юни 2014, 08:35
     
    0
     
    0

    До #34 Пуснато от Zoro

    Zoro,

    И аз тук по коментарите преди се опитах да намекна подобни думи, че Грипенчето може и да е свръхмодерно и шаренко, но сие като играчеца.

    Според мене, пак казвам според мене някои хора пекалено са чели рекламни диплянки и са гледали рекламни клипчета.

    Лично аз, пак казвам лично аз съм извънредно писимистично настроен като чета рекламните ТТДанни на Грипена. Без никакви притенции да съм някакъв специалист, но това самолетче да може да носи въоръжение почти колкото Су-27, Су-30 вразните му модификации, Су-35, че и бомбера Су-34 и в същото време да има обсег на действие съпоставим със споменатите вече Су-та, е поне според мен такъв филма НЯМА. Поданните които съм чел на Грипена му дават оръжеен товар към 7500 кг. на 11 точки на окачване, а н Су-тата руснаците пишат за 8000кг по на 12 точки. Хайде за точките на окачване не споря, да си ги цвъкат колкото си искат.

    И при това натоварване моля ви се и при тази доста по-слаба тяговъоръженост Грипена бил имал и превъзходни маневрени характеристики. Айде де!!!

    А сега плюнките могат да започнат

  37. #37
    KOREKTOR 20 юни 2014, 08:41
     
    0
     
    0

    До #35 Пуснато от OP

    А тебе превантивно те предупреждавам, само се обади и гледай пак да си позволиш да псуваш мен или други тук и то на ***** както си си го позволлил ****** ***** в коментарите на новината за:

    "В Луганск е убит американски генерал?"

    Коментарът е цензуриран, заради обиди/нецензурни изрази. Admin - админите рано или късно се намесват ;)

  38. #38
    OP 20 юни 2014, 09:23
     
    0
     
    0

    Коментарът е цензуриран, заради обиди/нецензурни изрази. Admin

  39. #39
    KOREKTOR 20 юни 2014, 10:00
     
    0
     
    0

    Г-н Администратор,

    Прошавайте за нахалството ми, но къде сте?

    Преди време прочетох тук, че сте баннали някой си за системно псуване в коментарите му на МАЙКА.

    Е, тези същите действия от страна на ГОВЕДОТО Ор извънсистемни ли са?

    Правилата се прилагат еднакво към всички. Админ

  40. #40
    KOREKTOR 20 юни 2014, 10:06
     
    0
     
    0

    Коментарът е цензуриран, не е по темата. Admin

  41. #41
    OP 20 юни 2014, 10:28
     
    0
     
    0

    Коментарът е цензуриран, не е по темата. Admin

  42. #42
    Варимез Варимезов 20 юни 2014, 11:04
     
    0
     
    0

    "абе квото и да си чешете езиците тук,грипена си е слаба машина,няма и 100 KN тяга,какви летателни характеристики ще очаквате от тая пуча въшка...трябва ни мощен,двудвигателен изтребител- МИГ29 Eurofighter Typhoon F 18 Hornet"
    ---------------

    Ние сме "джобна" държава, подобно на Унгария и Чехия, следователно и на нас би ни вършил добра работа един "джобен" и мултифункционален изтребител, нещо като добре познатото на всички джобно швейцарско ножче. Що за неразумен максимализъм е да се иска "мощен,двудвигателен изтребител - МиГ-29; Eurofighter Typhoon; F-18 Hornet" в нашето плачевно състояние?


    Това с презирането на "еднодвигателният", в полза на "двудвигателният", звучи малко като твърде философските разсъждения на Мечо Пух: "Колкото повече, толкова повече! Има само едно нещо, което е по-хубаво от гърненце с мед… и това са две гърненца с мед.". То е ясно това, че "две гърненца" са по-добре от едно, и че още по-добре ще е да са три, четири или пет, ама дали ние сме в положение да избираме???


    Здрав разум се иска и нищо друго, а той в нашият случай е още по-дефицитен и от парите! Дано тези, от които все пак нещо зависи, в тази държава, чуят едно от най-релевантните на ситуацията към момента, и това е мнението на генерал-майор Румен Радев:

    "Изводът лично за мен е, че Унгария е подходила държавнически към такъв важен национален проект, постигайки баланс между два важни сектора в държавата: сигурност и икономика.
    Начинът на реализиране на проекта е довел до стабилност и предсказуемост във воденето на летателната подготовка и придобиване на съвременни бойни способности при поносими разходи."


    ------------------------------------------

    Извън темата - ОР, странен хъс имаш към лошите обноски, които са недопустими за един офицер, бил той и бивш! Приведи поведението си в опрятност, ако обичаш...
    ------------------------------------------

  43. #43
    OP 20 юни 2014, 11:15
     
    0
     
    0

    Коментарът е цензуриран, не е по темата. Admin

  44. #44
    Черноборсаджия 20 юни 2014, 11:33
     
    0
     
    0

    OP, да не би да си ударил кьоравото, като играеш на борсата, също както пацана "Риъл МакКой"?


    — Какво си направил, та да заслужиш плаване с Морската пехота? Да не си се изпикал в купа за пунш?

    — Нещо такова — неясно отговори Риъл Маккой, после се отдалечи с небрежна походка.

    — Аз хвърлих един цивилен през една витрина — каза Джейк на ръководителя-кацане. — А ти какво си направил?

    Маккой въздъхна, отвори очи и се втренчи в Графтън.

    — Предполагам, че ще го разкажеш на целия кораб.

    — Опитай.

    — Е, добре, спечелих прекалено много пари. Разговорих се за това с момчетата. Накарах ония от Личен състав да ми напишат молба за напускане. Но преди да успея да я пусна по етапния ред, шкиперът ме привика. Каза ми, че богато копеле като мен трябва да си брои парите на големия сив кораб.

    — Много пари? Никога не съм чувал за подобно нещо. Да не си обрал лавката?

    — Не. Нищо подобно.

    Маккой стана, въздъхна и потри лицето си с ръка.

    — Не. Просто играех на борсата.

    — На коя борса?

    — Борсата.

  45. #45
    KOREKTOR 20 юни 2014, 12:26
     
    0
     
    0

    До #42 Пуснато от Варимез Варимезов

    Пишейки по-горе, не оспорвам и не отричам, че явно в настоящите условия Грипена е най-добрия за нас вариант. Най-вече чисто нови машини съвремени, а не "тунинговани" трета ръка ПРАХОСМУКАЧКИ.

    Един 40 годишен МОСКВИЧ (съвсем сучайно избрах марката) и един 30 годишен ГОЛФ 2-ка с каквито аеродинамични спойлери предни и задни, антикрила за притискане да ги кичеш няма да литнат по пътищата. така и с ПРАХОСМУКАЧКИТЕ.

    В горните си писания само изразих неверие относно някои характеристики от ТТД на Грипена.

    И пределно ясно е, че за нашата България колкото една човешка длан разните му тежки Су-та (изключвам Су-25) и тежкия F-15 не са ни необходими.

  46. #46
    Zoro 20 юни 2014, 15:52
     
    0
     
    0

    За коментарите че ни трябва джобен изтребител- абе пичове,повечето от вас които пишете тук сте образовани и предполагам не сте случайни...много добре знаем че като сме в НАТО най вероятнитите противници на грипена ще са руските изтребители,и то говоря за новите сериозни руски изтребители...войните ученията досега са показали че на Су30 Су27 Миг29 могат да се опрат само F15 Eurofighter Typhoon F 18 Hornet и Рафала...и това че видите ли сега хората стреляли отдалеко и след това се прибирали...дрън дрън,вие кво си мислите че руските самолети не могат да стрелят отдалеко?? с новите си радари с фазирана решетка и съвременни ракети,един миг31 не може да стреля отдалеко?? хаха
    тия момчета лятящи на грипенчето което в UK го ползват като учебно изтребителче...кажете ми приятели на авияцията и пилоти и техници...с каква увереност ще се изправят да да летят срещу съвременен руски изтребител????аз лично не бих даже и дръзнал да излятя за прехват на су 30/35 или миг 29 ОВТ...единствено с машини като Тайфуна,Рафала,F18 ще имаме шанс за противодействие и най важното-пилота да се прибере жив и здрав при семейството,човешкия живот е най важният,никога не го забравяйте!!!!

  47. #47
    Fulcrum 20 юни 2014, 16:01
     
    0
     
    0

    Che to Gripena ima aktivna fazirana reshetka za razlikat ot taifuna f-15 i f-18 .Radev misli kato men.Na nas ni trqbva Gripen.

  48. #48
    Баш Аслан Посран 20 юни 2014, 16:46
     
    0
     
    0

    "...много добре знаем че като сме в НАТО най вероятнитите противници на грипена ще са руските изтребители,и то говоря за новите сериозни руски изтребители...войните ученията досега са показали че на Су30 Су27 Миг29 могат да се опрат само F15 Eurofighter Typhoon F 18 Hornet и Рафала..."


    Ако я докараме до сбиване с рашата, то америкосите и без покана ще си стоварят тежките изтребители на Графа, само дано преди това братушките не са ни разорали като полигона в Капустин Яр.

    -----------------

    "ще имаме шанс за противодействие и най важното-пилота да се прибере жив и здрав при семейството,човешкия живот е най важният,никога не го забравяйте!!!!"

    Ако се стигне до най-лошата работа, пилотът дори и "да се прибере жив и здрав", може да няма останало живо семейство, при което да се прибира!

    Абе май някои хора сериозно мислят, че ще се стигне дотам, че и ние ще вземем да се репчим на братушките??? Ехо-о-о, има ли някой вътре в главата! Елементарна аритметика - нас нали НАТО ще ни пази, а за нас остава ние самите да се опазим от НАТО! Ние с руските блядове няма какво да делим! Ай гидилим Анадол бурда, Булгаристан йок рахат. Анадола чок ама чок рахат! А ако руските человеци искат чак толкова да се бият с някого на Балканите - ей къде е 1-ва Орда Селимийе-Юскюдар, Истанбул, там е чок берекет - тугай командос до тугай командос...

    Ние нащо биене вече сме си го взели в аванс, за 100 години 5 войни! И всичките без една загубени! Ай гидилим - нека стоим по-надалеч от голямото мурабе, то е за баш пехливаните Иван и сър Елтън Чон... На нас Gripen-а ни трябва само за да си вардим нашето си, а не да спираме бързия влак на гара Яна... Анадънму аркадашлар?

  49. #49
    Енчо Добрев 20 юни 2014, 17:18
     
    0
     
    0

    Коментарът е цензуриран, не е по темата. Admin

  50. #50
    По-по-най! 20 юни 2014, 17:40
     
    0
     
    0

    Коментарът е цензуриран, не е по темата. Admin

    Нас Gripen-а не може ни уварди от руснаците, но това не пречи точно той да е най-правилния избор за България!

  51. #51
    KOREKTOR 20 юни 2014, 18:10
     
    0
     
    0

    Ех Енчо, Енчо,

    До #49 Пуснато от Енчо Добрев

    Няма-а-а-а, няма да те лъхне акъла.

    Кога стана НАТОВЕЦ с главни букви, кога ти почерня *****. Перефразирам онова за калайджията. Ама няма как, нали задокеанските ти господари КРАВАРИ ви набиват в тиквите постояно, че Путин ви е основния враг. Основния ви враг сте си самите вие, защото се мислите за страховити СОЛДЖЪРИ, поне такивата като теб подобните. Дано не се налага да я проверяват тази твоя СТРАХОВИТОСТ.

    *************

    **************

    ************

    Коментарът е цензуриран, заради обиди/нецензурни изрази. Admin

  52. #52
    KOREKTOR 20 юни 2014, 18:46
     
    0
     
    0

    До #46 Пуснато от Zoro

    Искам да изкажа едно мое несъгласие с теб и с едно не зная защо налагано мнение за СУПЕРСТВОТО на SUPER HORNET-а.

    За това, че достойни противници на Миг-29 и разните Су-27, Су-30....., Су-35 са F-15, Eurofighter Typhoon и Рафала e така.

    Но да се слага прехваления SUPER HORNET редом до тях е ..........

    Че тя неговата максимална скорост 1915 км/ч е далеч под скоростта на РУСНАЦИТЕ, а на F-15 e и даже още малко по-висока. 2500км/ч за Су-27 и СУ-35, а на F-15 е 2600км/ч. на МИГ-овете е 2400км/ч.

    За Eurofighter Typhoon и Рафала e по-нисичка но, не драстично, около 2200км/ч.

    Е някои казват, че не скоростта е главния фактор. Той SUPER HORNET-а бил бъкан със супер авионика и апаратура и гледал надалече и стрелял надалече и не му била необходима скорост. Дрън, дрън. Колко надалеч вижда и стреля е много споррно. AIM-120 AMRAAM e ракета за средни дистанции:

    http://www.airwar.ru/weapon/avv/aim120.html

    Ето дават и руснаците до 50км.

    И това е най-дългата "ръка" въздух-въздух на SUPER HORNET

    Външен товар: на общо 9 възела за окачване с капацитет от 13 700 паунда (6215 кг) външно гориво и боеприпаси. Нищо особено

    Да спомена,че според специалистите и с маневреността във въздуха изобщо не го бивало.

    Просто поредното американско рекламно супер чудо на авиацията

  53. #53
    Fulcrum 20 юни 2014, 19:25
     
    0
     
    0

    Skorostta ne e vajna est vse pak na nas ni trqbva multifunktsionalen iztrebitel a ne prehvashtach.Rafale ima nai-viso9ki vuzmojnosti kato savkupnost ot anti vuzduh i zemq obache e mnogo skup evrofaitura po nazemni tseli e slab.Gripena e perfekten za nas po evtina podrujka i idealen i za zemq i za vuzduh kato se ima predvid che shte mahnem i su-25 shte ni trqbvat i dobri samoleti za nanasqne na udari po nazemni tseli.Anadumo da ima sluchaino nqkoi ne razbral?Shtom generala misli kato men rabotata e qsna.

  54. #54
    KOREKTOR 20 юни 2014, 21:48
     
    0
     
    0

    До #53 Пуснато от Fulcrum

    Fulcrum,

    Добре де, тук най-често чета, по земята, по земята. Е хубаво де като толкова държим на удари поземята защо ще шкатрираме Су-25. И кой от тези всички нови кандидати ще го замести най-добре и ще изпълнява ударни функции като неговите. Имам впредвид неговата защитеност при тези удари. Или някой ще каже, те тези новите ще стрелят отвисоко и отдалече с много умни оръжия. Пак ще кажа дрън, дрън. Умни, умни, колко умни?

    А когато се наложи да се удря по големи площи с НУРС-ове или да се удря със свободно падащи бомби и да се пикира. Или говоря глупости за отживелици според някои.

    Ако някои смятат така, то тогава според тях руснаците са големи диванета и будали та показаха такива стрелби и удари на АВИОДАРТС-2014

  55. #55
    Fulcrum 20 юни 2014, 22:44
     
    0
     
    0

    Nikoi nqma da go zameni napulno ama nali pravime kompaktna armiq s edin osnoven tip samolet.Nqmame nito pari a i nujda ot razlichni tipove samoleti.Protivopostavqneto otpredi 1989 umrq.Nqma da uchastvame v totalna voina.Su-25 e visokospetsializiran samolet s malko prilojenie nqmame pari nza takava armiq trqbvat mnogofunktsionalni samoleti.Dori Usa koito imat pari zamestvat A-10 s F-35 tochno poradi tezi prichini.

  56. #56
    Бай Аслан Насран 20 юни 2014, 22:44
     
    0
     
    0

    Най-новата политика на МО е да се продава всичко ненужно на армията, а парите да бъдат използвани за модернизация на техниката. Хе-хе...

    "Снабдяване и търговия - МО" да продаде на някоя африканска страна 10 бр. Су-25 и с остатъка от парите от продажбата, след задължителното справедливо разпределение на комисиони и бонуси сред най-отличилите се търговци, да закупи един сандък пиропатрони с изтекъл ресурс, за да могат да летят останалите 2 бр. Су-25.

    Абе вие не разбрахте ли, че има ли самолет, има и проблем, няма самолет, няма и проблем! НУРС-овете могат да се подвесят на мотоделтапланери, а за шофьори на на хвърчилата следва да се назначат храбрите селски бегове от Бистришките тигри и леопарди!

  57. #57
    KOREKTOR 21 юни 2014, 00:10
     
    0
     
    0

    До #55 Пуснато от Fulcrum

    Fulcrum,

    А тези нови многофункционлни няма ли да ни излезат много през носа при условие, че нямаме пари за поддържане на Су-25 и тези новите няма да го заместят.

    Що така ми се върти из главата ми, че от тези нови многополуфункционални самолети "най-евтин" е Грипена с неговите 70 милиона, ама долара ли, евро ли бяха не разбрах. Честно казно за валутата не съм сигурен. Другите Тайфуни, F-18-ки са към 100 милиона долара. Рафала пък хептен с неговите 120 милиона.

    В съшото време МИГ-29М2 е към 50 милиона долара. Само за сравнение го споменавам.

    А новото Су-25 е сигурно два пъти по-евтин от МИГ-а. Защо тогава не си поддържаме наличното Су-25?

    Е тогава щом ни трябва самолет главно за удари по наземни цели що ще ручаме жабетата?

  58. #58
    Fulcrum 21 юни 2014, 00:34
     
    0
     
    0

    Kakvo znachi nqma da go zamestqt.Da nqma da sa bronirani a shte sa uqzvimi no te shte mogat da izvurshvat tochni udari koito sa dosta po-ogranicheni pri su-25.V momenta a i za v budeshte nashite samoleti shte se izpolzvat za ohrana na nebeto.Su-25 e nenujen.Okolo nas nqma konflikti spokoino e na praktika udarna aviatsiq e samo skup i izlishen luks.Predpolagam che i nqkakvi bezpilotnitsi shte vzemem.

  59. #59
    KOREKTOR 21 юни 2014, 01:25
     
    0
     
    0

    До #58 Пуснато от Fulcrum

    Fulcrum,

    Добре, няма лошо да вземем нови самолети, ама за този за който си говорим Грипена, колкото ше са му ударите по земята, толкова и ше му е и охраната на небето. Всичкото му ще е полу. Пази боже да ни пази от цели нарушители. Искам да кажа по-добри от него.

  60. #60
    Fulcrum 21 юни 2014, 10:33
     
    0
     
    0

    E mi da toi e multifunktsionalen navsqkude se raboti po takiva proekti.Ne sme Rusiq ili Usa da podurjame chisti prehvashtachi shturmovitsi i tn.Skupo e a i te imat VPK koito podurjat a nie nqmame.Nqma kak da imame takova raznoobrazie ot voenna tehnika kakto prez studenata voina.Veche nqmame takiva protivnitsi.A i nasheto naselenie neprekusnato namalqva prez sotsa gonixme 9 mkiliona a sega sme 6 s mangalite i tn.Vij durjavi s analogichen broi naselenie kakvi armii imat.Sushtevremenno e dobre da nasochim pari za protivopojarni samoleti che tam maika plache.

  61. #61
    KOREKTOR 21 юни 2014, 10:55
     
    0
     
    0

    До #60 Пуснато от Fulcrum

    Fulcrum,

    Всичко ми е на 95% ясно и съм съгласен.
    5% несъгласие са свързани с необходимата потребност да баталясаме Су-25.

    Поляците по-балами ли са от нас, че са, но не са чак толкова по-богати от нас, че си оставиха даже Су-22 на въоръжение до изчерпване на ресурса им. А това щяло да стане някъде към и след 2020 година.

    Значи те могат, защото искат да имат. А ние не можем, зашото някой явно иска да нямаме.

  62. #62
    Fulcrum 21 юни 2014, 21:09
     
    0
     
    0

    Su-25 e durt.Bez edna modernizatsiq do Su-39 ili do skorpion nqma da stane.Malki vuzmojnosti za visokotochni udari.

  63. #63
    KOREKTOR 21 юни 2014, 22:28
     
    0
     
    0

    До #62 Пуснато от Fulcrum

    Малки възможности за високоточни удари.

    Ние нали не искаме много.

    Су-25СМТ може много.

    А този СКОРПИОН не беше ли грузинското Су-25?
    Е, те два броя имаха и какво стана с тях по време на 08 08 08 не помня. Що ми се струва, че гипомляха руснаците.

  64. #64
    fulcrum 22 юни 2014, 00:09
     
    0
     
    0

    E az tova govorq.A skorpiona beshe razrabotka s elbit non poradi lipsa na interes go sprqxa.

  65. #65
    Емо Калев 22 юни 2014, 12:55
     
    0
     
    0

    Мислете за Грипена като за по-малката от двете злини. Щото ако не е Грипен, то ще ни набутат без много-много да ни питат, трета употреба F-16.

    Ясно е, че най-добрият вариант е да модернизираме съществуващите си самолети, но никой няма да ни го позволи, особено в сегашната геополитическа ситуация. А сме го решили, а онези 3-ма надути сенатори, двама от които въобше не могат да ни намерят и на географската карта, ще довтасат мигновено и ще бият през ръцете.

    Грифона поне се произвежда в традиционно неутрална и наистина независима държава (малко такива останаха по света) и придобиването му няма да ни държи в зависимост от един или друг "голям брат".

  66. #66
    KOREKTOR 22 юни 2014, 13:50
     
    0
     
    0

    До #65 Пуснато от Емо Калев

    Аз вече го казах, че съм на същото мнение. Не ми е по моя лаишки вкус, но Грипена е най-добрия вариат при сегашните условия.

    Добре ще е поне да се купят ли, лизинговат ли най-новите модификации на самолетчето. Почти всеки ден излизат данни за него. Тъпкан е с най-новите технологии и апаратури.

    И е най-евтиния вариант от всички.

  67. #67
    Mitten 22 юни 2014, 15:44
     
    0
     
    0

    Як-130 - Mitten (учебно-боевой самолёт, лёгкий штурмовик) - ето какво може да ни свърши работа по-добре и по-евтино от Грифона, има само един кусур - руски е!

  68. #68
    Fulcrum 22 юни 2014, 19:08
     
    0
     
    0

    I kak shte ni svurshi rabota.Kato e dozvukov kak shte izvurshvash prehvat i vodish vazdushen boi?Gripena e za nas i tova e.

  69. #69
    KOREKTOR 22 юни 2014, 19:56
     
    0
     
    0

    До #68 Пуснато от Fulcrum

    Fulcrum,

    Ако това е проблема, скоростта, тогава да вземем китайския L-15 (JL-10) братовчед на Як-130. Той е с друг украински двигател с по-голяма тяговъоръженост от Як-а и развива свръхзвукова. Ако не греша някъде над 1600 км/ч. Самитеруснаци пишат добри работи за него.

    Китайския самолет е почти копие на Як-130. Разработен е на база на Як-а по документация предоставена от КБ Яковлев в бедните 90-те Елцинови години. Борба за живот Те и италианците така направиха тяхното М-346 "Мастер" копие на Як-130. Пак по Елциново време.

  70. #70
    Варимез Варимезов 22 юни 2014, 20:58
     
    0
     
    0

    Сега какво се оказа? Оказа си, че Грифона е много хубав, дори твърде хубав за нас! Остава само да го получим, а не много по-вероятното недоразумение F-16A/B...

    Шаманизмът при политиците, както винаги, ще реши поредната абракадабра в БА и в частност във ВВС.

    Още отсега да е ясно, че ако генералът от МВР с околожка в стил Версаче отново яхне държавата - F-16A/B ще е...

  71. #71
    Fulcrum 22 юни 2014, 22:35
     
    0
     
    0

    Da za nego znam.Ne e losh variant da no ne znam kakva e suvmestimostta mu s nato.

  72. #72
    KOREKTOR 22 юни 2014, 22:50
     
    0
     
    0


    До #71 Пуснато от Fulcrum

    Fulcrum

    Няма невъзможни неща.

    МиГ-овците как правят или поне казват, че могат да правят НАТО-вски МиГ-ове.

    Предполагам ако имат клиенти и китайците ще направят варианти с НАТО-вска съвместимост.

    И естествено много е важно, ако ли не и най-важното тези клиенти да имат смелостта да кажат на БИГ БАТИ да си гледа работата.

  73. #73
    KOREKTOR 23 юни 2014, 10:03
     
    0
     
    0

    Fulcrum

    Това:

    "И естествено много е важно, ако ли не и най-важното тези клиенти да имат смелостта да кажат на БИГ БАТИ да си гледа работата."

    Важи обезателно и за Грипена в пълна сила.

    Обаче, а дано, ама надали.

  74. #74
    Fulcrum 23 юни 2014, 18:34
     
    0
     
    0

    Koi znae kakvi daratsi f-16 block 2 shte ni nabutat razkonserviraniot nqkoq pustinq.Samo gledaite katodoide tikvata na vlast.

  75. #75
    Варимез Варимезов 23 юни 2014, 21:22
     
    1
     
    0

    Стига самосъжаление и самоосъждане! Не сме чак толкова лоши, нито сме чак толкова глупави!

    Ще се справим някак и този път, имайте вяра в себе си, имайте вяра в народа си, имайте вяра и че разумът ще победи - в частност, че Грипенът ще брани нашето небе в близките едно-две десетилетия! Има добри шансове за това...

Напиши коментар

Задължителни полета*

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка