Генерал Радев пред сп. „Клуб КРИЛЕ”, бр.7 2014: Gripen – съвременни способности при ниски разходи

Pan.bg 28 апр 2017 | 06:17 views (4557) commentaries(3)
img Gripen – съвременни способности при ниски разходи
Командващият българските ВВС генерал-майор Румен Радев пред сп. „Клуб КРИЛЕ”, бр.7 2014
Интервюто взе Димитър Ставрев


В средата на април 2014 г., от 14-и до 16-и, официална делегация от Министерството на отбраната и ВВС на Република България посети МО на Унгария и авиобаза Кечкемет, където са базирани унгарските изтребители JAS39 Gripen C/D. Целта на мероприятието бе запознаване с опита на унгарската страна в модернизацията на военновъздушните сили и по-специално придобиването на нови бойни самолети, включително запознаване отблизо с опита на унгарските ВВС по придобиването, поддръжката и експлоатацията на самолет Gripen. Както е известно, те експлоатират 14 изтребителя от този тип - 12 едноместни Gripen C и 2 спарки Gripen D.
Към настоящия момент от всички бивши страни-членки на Варшавския договор, сега членки на НАТО и ЕС, единствено бойните самолети на България са оперативно несъвместими с Алианса и поддръжката им изцяло зависи от страни извън НАТО и ЕС.
Делегацията бе ръководена от началника на политическия кабинет на министъра на отбраната Иван Жерков. В състава й бе и ръководителят на Интегрирания проектен екип за новия изтребител и заместник-командир на българските ВВС (по това време) бр. ген. Румен Радев.
Миналата година екипът за работа по бъдещия изтребител начело с бр. ген. Румен Радев извърши задълбочени анализи и обоснова финансовите и оперативните предимства на придобиването на новопроизведен изтребител пред модернизацията и експлоатацията на МиГ-29. Екипът е внесъл обосновани предложения по този въпрос пред ръководството на МО.
По повод посещението в Унгария се срещнахме с бр. ген. (тогава) Румен Радев и разговаряхме за изводите след посещението в Унгария.

image

- Генерал Радев, какво научихме по време на визитата за процеса на модернизация на унгарските ВВС с нов боен изтребител?

- Искам да започна това интервю с ясната уговорка, че Gripen е едно от трите основни предложения към България за доставка на нов тип боен самолет. Другите предложения са употребявани Eurofighter от Италия и F-16MLU от Португалия с логистичен пакет от САЩ. Всяко от тези предложения има своите определени предимства и заслужава нашето внимание.
Още по-интересен за нас е опитът от експлоатацията на тези самолети в страни, сходни с нас по мащаби и исторически опит. Затова и визитата ни в Унгария бе особено


ценна.
Процесът на превъоръжаване на Унгария с нов самолет




бе дискутиран в Министерството на отбраната в Будапеща в присъствието на командващия на унгарските ВВС. Събеседниците ни отговаряха на нашите въпроси относно придобиването на самолета с усещането за една отдавна приключила процедура и вече забравена история. Завидях им, защото тези хора бяха съсредоточени изцяло към разгръщането на бойните способности на новия изтребител в множество учения и в изпълнението на задачи в системата на НАТО. Наложи се да се търси помощта от отдели и дирекции в МО и ВВС за повече информация за процеса, приключил за тях отдавна. А ние тепърва започваме да го организираме.
Унгария е първата страна от бившия Варшавски договор, която взема решение за придобиване на нов тип бойни самолети преди повече от 10 години. Процесът е иницииран през 1999 г. след войната в Сърбия, която на практика показва невъзможността на Унгария да участва в операции на НАТО поради оперативната несъвместимост на наследената авиационна техника. На дневен ред е бил поставен въпросът - модернизация на МиГ-29 или придобиване на нов тип боен самолет. Взето е решение да не се модернизира МиГ-29, а да се пристъпи към закупуване на „западен” тип многоцелеви изтребител.
Най-важното, което научихме, е че Унгария е имала ясна позиция, изхождаща изцяло от интересите на унгарските ВВС и необходимността от технологично развитие на унгарската икономика. Това, което са постигнали, е неоспорим успех.

image

- Как е била организирана процедурата по избор и придобиване на новия изтребител?
- Решено е било договорът за новия тип боен самолет да се сключи между правителството на Унгария и правителството на съответната държава, предлагаща самолетите. За вземане на информирано решение са изготвени три независими доклада с разчети:
- доклад от Министерството на отбраната относно бойните възможности на различни алтернативи. Разглеждани са пет самолета: F/А-18 и F-16 от САЩ, Mirage 2000-5 от Франция, Eurofighter от Германия и JAS-39 Gripen от Швеция;
- доклад от Министерството на икономиката относно сравнението на икономическите ползи за страната от реализирането на отделните алтернативи;
- доклад от Министерството на финансите относно предлаганите схеми на плащане.
Поради високите цени на F/А-18, Eurofighter и Mirage в последната фаза са останали за сравняване само предлаганите от САЩ употребявани F-16A/B, модернизирани до стандарта MLU, и предлаганите от Швеция употребявани JAS-39А/В Gripen.

- Какви критерии по отношение на въоръжението и системите на новия изтребител са заложени в проекта?
- Краткият отговор е, колкото и изтъркано да звучи, пълна оперативна съвместимост със стандартите и изискванията на НАТО. Интересно е да се отбележи еволюцията в техните изисквания. В самото начало е поставено условие само за възможност за изпълнение на мисията Ер полисинг и това се залага в договора. Впоследствие обаче тези изисквания се преразглеждат сериозно за включване на съвременни способности „въздух-земя”. Това от своя страна води до усложнения и преразглеждане на договора, съпроводено с известни сътресения в програмата за придобиване и усвояване на самолета.
За нас остава изводът, че когато се заявява една такава сериозна стратегическа система като новия изтребител, трябва да търсим всички способности, от които ще имаме нужда след 10, след 20 години, когато икономиката на страната ще е на друго равнище и когато е трудно отсега да преценим спектъра от възможни заплахи. Просто от началото трябва да предвидим всички възможни сценарии и да сме готови за тях. Казано накратко, трябва да се вземат далновидни решения в началото, а не впоследствие да се усложняват програмите за придобиване, водещо до повишени риск и разходи.

- Как е взето крайното решение за придобиването на шведските изтребители JAS39 Gripen?
- Крайното решение за закупуване на 14 броя употребявани самолети JAS-39 Gripen А/В е взето от министър-председателя на заседание на Министерския съвет, проведено на 11 септември 2001 г., след запознаване с всички предложения и разчети. Основните аргументи за избора на Gripen са били:
• производителят на Gripen (компанията Saab) е европейски. За информация - по време на вземането на решение страната води преговори за присъединяване към ЕС;
• правителството на Швеция, с изпълнител компанията Saab са предложили 110% офсет срещу практически липса на офсет от другите кандидати;
• възможности за лизинг на самолетите;
• облекчени финансови изисквания от страна на Швеция и прилагането на гъвкави схеми за разплащане;
• най-ниска стойност на разходите за жизнения цикъл на сравняваните самолети.
Преговорите с правителството на Швеция стартират на 2 октомври 2001 г. и след месец и половина, на 23 ноември 2001 г., е подписан меморандум за разбирателство между двете държави. Договорът за лизинг е подписан на 20 декември 2001 г. и ратифициран от парламента още на следващия ден – 21 декември 2001 г..
Първоначално договорът за лизинг предвижда придобиването на 14 употребявани самолета JAS-39А/В Gripen и осигуряването на логистична поддръжка за нальот от 20 800 летателни часа за период от 12 години (от 2002 до 2014 г.).
Впоследствие, през 2003 г., предметът и срокът на договора са променени, като вече предвиждат придобиването на лизинг на 14 нови самолета Gripen от варианта C/D и осигуряването на логистична поддръжка за нальот от 16 800 летателни часа за период от 10 години (2006 – 2016 г.). През 2012 г. крайният срок на договора е удължен до 2026 г. Тук трябва да се отбележи, че избраният вариант на финансов лизинг гарантира, че самолетите ще станат собственост на Унгария след изплащането на последната вноска по лизинга през 2026 г. Реалното плащане е разтегнато в цели 20 години.
Изпълнението на договора стартира през 2005 г. с обучение на пилоти и техници. Първоначално са обучени 15 летци и 38 техници, но тази бройка се е оказала недостатъчна и допълнително са обучени летци и техници.
Първите самолети са доставени през 2006, а последните - през 2007 г. През 2009 г. ескадрилата с 14 JAS 39 Gripen C/D е декларирана за готова за носене на бойно дежурство по Air Policing и Унгария снема от въоръжение самолетите МиГ-29. Според ръководството на МО и ВВС на Унгария едновременната поддръжка на Gripen и МиГ-29 е била съпътствана с огромни трудности и рискове.
image
- Генерал Радев, един важен въпрос е този за практическата организация на взаимоотношенията между Унгария и Швеция. Как е структуриран мениджмънтът на проекта?
- Мениджмънтът на проекта в Унгария е организиран на три нива:
• Съвместен направляващ комитет (Joint Steering Committee) - на ниво правителства на двете държави;
• Комитет по компетенции (Reference Committee) - на ниво МО и ВВС на Унгария от една страна и агенцията за експорт на въоръжение (FXM, в структурата на МО на Швеция) и ВВС на Швеция от друга;
• Национален програмен офис - специално създаден в МО на Унгария отдел за непосредствено ръководство на дейностите по изпълнение на договора.
- Придобиването на нов тип самолет изисква определени промени и в инфраструктурата на авиобазата в Кечкемет. Как е бил решен въпросът?
- Изграждането на инфраструктурата в авиобазата е било национално задължение, като значителна част от нея е модернизирана и изградена преди подписването на договора за Gripen. Последните дейности по привеждане на инфраструктурата на авиобазата в съответствие с изискванията за опериране на самолетите са завършени непосредствено преди началото на доставката на самолетите.

- Опитът от модернизацията в българското МО доказа необходимостта още при сключването на договора за ново въоръжение и оборудване да се осигури интегрирана логистична поддръжка. Как унгарските ВВС са решили този важен въпрос?

- Това е фундаментален въпрос за успеха на проекта – изграждането на ясна и стройна организация на всички нива в авиобазата, в командването на ВВС и в МО, които да обезпечат нормалната и безпроблемна експлоатация. На всички нива са изключително доволни от начина на поддръжка на самолета.
Договорът за финансов лизинг и техническа поддръжка първоначално е сключен за срок от 10 години, като за командването на ВВС е абсолютно ясно количеството летателни часове за всяка година. Резултатът е очевиден: спокойствие, увереност, пълно съсредоточаване върху постигането на необходимите бойни способности и водене на активна летателна подготовка. Това е голямото предимство на тази програма. Мисля, че това е нещо, от което трябва да се поучим - от начина, по който е организирана интегрираната логистична поддръжка. Ако се сравни ангажиментът на командването на техните ВВС и на МО за поддръжка на самолетите в изправно състояние с ангажимента, който има командването на българските ВВС и на нашето МО за поддръжката на нашите самолети, ще установим, че се разминаваме драстично. Ние не знаем не през годината или следващите 10 години, а следващия месец колко часа ще можем да осигурим на пилотите - с всички негативни последствия върху воденето на планова и ефективна летателна подготовка. Унгарците са абсолютно разтоварени в това отношение, докато при нас ежедневно огромна част от дейността ни отива за решаване на сложни логистични проблеми, които изскачат всеки ден. В Унгария са избегнати безкрайните като време и неясни като изход процедури, обжалвания, забавяне и неизпълнение на договорености – при тях това просто липсва.
Конкретно по въпроса за унгарските ВВС - изградената система за логистична поддръжка като част от договора за лизинг гарантира като минимум непрекъснато поддържане на 70% изправни самолети. Това осигурява едновременно носене на дежурство по Air Policing и изпълнение на регулярна летателна подготовка. Логистичната поддръжка от страна на Швеция се характеризира с висока степен на надеждност и стриктно изпълнение на договорените летателни часове.

- Какви системи оборудване и въоръжение извън предлаганите от производителя са доставени заедно с новия изтребител в Унгария?
- Унгарското МО е доставило по програмата GFE (Government Furnished Equipment) всички системи, които не са обект на производство в Швеция, а се доставят от САЩ. Това става основно чрез механизмите на програмата FMS (Foreign Military Sales) – цялото крипто оборудване, системите за опознаване, системите за защита на комуникациите, системата за обмен на данни Link 16, GPS. Това е нещо изключително важно за съвместимостта на самолета и за реализацията на бойните му способности. Като въоръжение подходът на унгарската страна е изключително балансиран, на равнище на минималната достатъчност. Но в същото време са постигнали отлични възможности в мисиите „въздух-въздух” и „въздух-повърхност”. За „въздух-въздух” няма нужда да говорим – стандартен пакет за близък и далечен въздушен бой. Интересна е програмата им за „въздух-повърхност” – те са закупили директно от Израел съвременни контейнери за целеуказване, имат закупено управляемо ракетно въоръжение за действия по наземни цели, предстои да придобият управляеми високоточни авиобомби с лазерно и с GPS насочване. При нашето посещение в Кечкемет видяхме летците да тренират интензивно за действия по земни цели. Участват редовно в учения на унгарските въоръжени сили и по линия на НАТО. Изпълняват успешно задачи по близка авиационна поддръжка и изолиране на района на бойните действия.

- Как е решен един друг важен въпрос – този с обучението и подготовката?
- Придобити са съвременни технически средства за обучение – симулатори и компютърни системи за подготовка и анализ на полетите, позволяващи водене на високоефективна летателна подготовка.

- Споменахте в началото на разговора, че един от основните аргументи на унгарското правителство за избора на Gripen е бил силният офсет. Какви са резултатите от него?
- Правилно отбелязвате, че един от основните аргументи при избора на Gripen е предложението за офсет от страна на Швеция. По изрично искане на унгарската страна офсетът е почти изцяло ориентиран към националната икономика и само малка част от него касае пряко поддръжката на самолетите. Деветдесет процента от офсетните задължение са изпълнени още преди доставката на първите самолети, а към настоящия етап изпълнението е сто процента. Освен директните инвестиции в унгарската икономика и откриването на стотици работни места офсетът е гарантирал и експорта на стоки и материали от Унгария на чужди пазари. Трябва да се отбележи, че към настоящия момент 5% от БВП на Унгария се създава от офсетни проекти, реализирани по договора за придобиване на Gripen.

- Интегрираният проектен екип със сигурност е запознат вече и с опита на Унгария и на Чехия по придобиването на нов боен самолет. В Чехия има оперативен лизинг, който гарантира около 2100 часа нальот на година. В Унгария споменахте, че използват финансов лизинг. Кой от двата модела е по-подходящ за българските реалности и възможности?
- Всеки от двата модела има своите предимства. За мен категорично унгарският модел е по-подходящ. Защо – в края на лизинговия период самолетите остават собственост на държавата, а това е в духа на нашите традиции да се грижим за нашите си самолети като добри стопани.
Ако сравним това, което плаща Чехия за 10 години оперативен лизинг, и това, което плаща Унгария в момента при положение, че в края самолетите ще станат собственост на страната, крайният резултат е в тяхна полза и нашето категорично мнение е, че това е по-подходящата за нас схема за придобиване.

- Заем се изплаща, наем никога...
- Много правилно. При предпочитания от нас метод знаеш, че в крайна сметка самолетът си е твой. Това е страшно важно.

- Предполагам, че сте дискутирали с унгарските си колеги как е преминал процесът на приучване от МиГ-29 на Gripen?
- Процесът е протекъл плавно и много успешно. Проблемът в усвояването на Gripen не е в техниката на пилотиране. След МиГ-29 нямаш никакъв проблем да усвоиш Gripen. Проблемът е в това да се научиш да управляваш информацията. Това е сериозната трудност и предизвикателство, с които са се сблъскали в унгарските ВВС. Образно казано, това е все едно от малък джобен калкулатор да седнеш пред мощен съвременен компютър. В Gripen управляваш много информация от много сензори и проблемът не е вече в управлението на самолета, а в управлението на мисията, като на базата на този огромен обем информация да намериш най-подходящото решение. Това са неща, които особено за по-младото поколение летци се удават сравнително по-бързо. Казано накратко, оперативното използване на Gripen няма почти нищо общо с досегашната ни практика от използването на МиГ-29, да не говорим за МиГ-21. На нашите изтребители голяма част от информацията просто я няма. Докато нашите летци гадаят за въздушната и наземната обстановка, при Gripen всичко е визуализирано и летецът сам трябва да вземе решение как най-добре да реши задачата.

- След посещението ви в Унгария доколко способностите на платформата Gripen C/D отговарят на тези, заложени в нашите технически изискания към новия боен самолет на българските ВВС?
- Ще бъда много кратък – напълно отговарят на нашите изисквания. Дори в много отношения превъзхождат нашите изисквания. Съвременните въздушни операции са информационни по своя характер. Решаващият фактор за ефективност при тях е наличието на навременна, пълна и достоверна информация за обстановката във въздуха. Става въпрос както за действията на противника, така и на твоите собствени сили. В това отношение мога да кажа, че в Gripen са интегрирани съвременни информационни системи. Gripen има собствена система за обмяна на тактическа информация, извън Link 16. Така че въпреки че самолетът е компактен, се характеризира с високи летателни качества, с много добра система за самозащита, с изключително добра информационна система и интегриране на всички съвременни средства за поразяване на въздушни и наземни цели. Интегрирани са и контейнери за разузнаване и за целеуказване, така че наистина предлага съвременни способности, които още дълги години ще са адекватни на заплахите.

- Генерал Радев, като споменахте информационния характер на съвременните конфликти, придобиване на един такъв модерен нов изтребител, какви промени ще наложи в информационната инфраструктура на БА, за да използваме пълните способности на тази платформа?
- Голямото предимство на Gripen е в това, че той е изключително непретенциозен към наземната инфраструктура. Знаете, че като концепция той е създаден за експлоатация в условията на разсредоточено базиране, с използване на шосейни участъци и с обслужване от наборни военнослужещи. Откъм логистиката нещата са доста улеснени. Разбира се, трябва да се направят някои неща в авиобаза Граф Игнатиево - да се ремонтира част от инфраструктурата и да се изгради нова, но това като финансови вложения на фона на целия проект е нещо пренебрежимо малко.
Откъм системи за обмен на тактическа информация Gripen би се вписал изключително добре, защото в последните години във ВВС се разгърнаха сериозни проекти, които събират и обобщават радиолокационната информация в реално време. Така че тази информация като опозната картина на въздушната обстановка вече я имаме. Изградихме единно УКВ поле на територията на страната. Имаме и наземен терминал за Link 16. В резултат с информационната структура в системата за командване и управление на българските ВВС ние до голяма степен сме готови. Една мощна информационна платформа като Gripen би се интегрирала с минимални усилия към съществуващите ни системи.

- А към системите на другите въоръжени сили – СВ и ВМС?
- Това е въпрос на време. Вече се работи с изнесени терминали за наблюдение на въздушната обстановка и за управление по време на съвместни учения и тренировки и мисля, че няма проблем в бъдеще да се създаде единно информационно поле. Така Gripen ще може да получава и да изпраща информация до максимално широк кръг от потребители – щабове, командири и дори отделни подразделения.

- Имахте ли възможност да летите на Gripen в Унгария?
- Летял съм на самолета и в България. Това, което трябва да се отбележи, е цената на техническа поддръжка на този самолет - там е сериозното предимство на самолета. Поддръжката показва финансови и технически параметри, които я правят поносима за по-малки държави като нашата. И ако сравним с поддръжката на сегашния ни основен изтребител – МиГ-29, ще има снижаване на разходите. Това е казано на база анализи в Проектния екип. Категорично Gripen се явява много по-икономичен за поддръжка от типовете авиационна техника, която имаме в момента. Това се дължи на много фактори – нови технологии, които са използвани, на много по-големия междуремонтен ресурс който е заложен в двигателите, в системите и оборудването.
image
- По отношение на реализирания в Унгария офсет трябва да говоря с други хора. Какво е обаче личното ви впечатление от реализацията на тази мощна икономическа инжекция в унгарската икономика?
- Не съм специалист по офсет, но мащабите на реализирания офсет в Унгария са реалното доказателство, че това е един национален проект. Трябва да се оценят всичките му аспекти, не само чисто военните, но и икономическите и финансовите, а дори и образователните. Трябва да се оцени какво би дал един такъв проект на икономиката, как ще увлече млади хора в областта на образованието по отношение на изучаването на нови технологии в авиационната сфера. При правилно реализиране проектът може да донесе сериозни вложения в българската икономика, и то в областта на високотехнологични продукти. Точно това, от което тя има нужда – индустриално сътрудничество, трансфер на ноу-хау в сферата на високите технологии с откриване на така нужните ни нови работни места. И със стимулиране на износа на произведените стоки и услуги. Има шанс в България не само да се произвежда, но и да се включим в нови разработки в рамките на мащабни международни проекти.

- Какви изводи могат да се направят след запознаването с унгарския опит?
- Изводът лично за мен е, че Унгария е подходила държавнически към такъв важен национален проект, постигайки баланс между два важни сектора в държавата: сигурност и икономика.
Начинът на реализиране на проекта е довел до стабилност и предсказуемост във воденето на летателната подготовка и придобиване на съвременни бойни способности при поносими разходи.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 3

  1. #1
    още нещо 29 апр 2017, 08:50
     
    3
     
    3

    In 2017 F-16IN lost in the competition with JAS-39 Gripen E, when Lockheed retired from production in India, and decided to move production line from Fort Worth (Texas) to Greenville (South Carolina)
    Това изречение показва доста неща. Става дума за програмата "Произведено в Индия". Последната и най-модерна модификация на Ф-16 беше отхвърлена от индийците в полза на Грипен Е. Бразилия също избра Грипен пред Ф-18 Супер Хорнет, най-добрия американски изтребител. Тези факти само потвърждават универсалността на Грипен, това не е някакво малко "самолетче", а модерен, ефективен изтребител.

  2. #2
    ГРАДСКИЯТ 29 апр 2017, 09:33
     
    5
     
    8

    Отговор на коментар: #1
    ПАРИ ЗА НОВИ САМАЛЬОТИ НЯМА,
    НЕ МОЖАХТЕ ЛИ ДА ГО ПРОУМЕЕТЕ!?
    АВИОЛЮБИТЕЛИТЕ ОТ ВВС-ООД И КОМСОМОЛСКИЯТ ГУМЕН ПЕДЕрадев ДА ДУХАТ
    ТАРАТОРА!:))
    ИМАМЕ НУЖДА ОТ ЗРВ-КОМПЛЕКСИ!
    ПО-ЗДРАВ ЗА АВИОЛЮБИТЕЛИТЕ:

  3. #3
    ГРАДСКИЯТ 29 апр 2017, 13:24
     
    5
     
    1


    Б$-Парите са Убедени Евроатлантици,
    Мислят само как да гепят от народните парици!
    Хвалят Путин every day,
    копелдаците им учат в USA!
    И кълнат се пред народа проЗЗЗ,
    а оставиха го Гол и Бос!
    румИне и ти си мекере,срам за Армията и
    за Народа ни Въобще!
    Правише се на закрилник и герой,
    а слуга си на такива като бай ти ХоЙ!
    От Москва ти пишат бюлетина
    В Брюксел те приемат за Мастия!
    Да ви .. мамицата Аз долна и червена
    на крадците и предатели на Суверена!
    Боже,опазини от Партийци-
    Гладни и крадливи кръвопийци!

Напиши коментар

Задължителни полета*

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка