ГАЛЕРИЯ: СЛЕД 1 ГОДИНА ЛЕЙТЕНАНТИТЕ "ЩУРМУВАТ" F-16!

Pan.bg 24 фев 2020 | 17:06 views (890) commentaries(1)
img
След 1 година лейтенанти „щурмуват“ F-16
АВТОР ЕВГЕНИ ГЕНОВ - в. БА

kursanti piloti f16При строга организация, безупречна дисциплина и учебен процес на макс във Военновъздушната учебна база (ВВУБ) „Георги Бенковски“ в Долна Митрополия вече втора седмица тече подготовката на пилоти за бъдещия многоцелеви изтребител F-16, блок 70, с който предстои да се превъоръжат родните ВВС. В това се убеди екип на в. „Българска армия“, който посети наскоро базата.
Тук се обучават трима лейтенанти и един старши лейтенант – те са най-младите пилоти сред избраните от целия летателен състав на ВВС. Випускници са на вече бившия авиационен факултет на Националния военен университет от 2017 и 2018 г. и ще преминат тук интензивен едногодишен летателен курс, преди да заминат отвъд Океана. У нас са летели само на турбовитловия учебен самолет „Пилатус“. Сега трябва да овладеят учебно-бойния реактивен Л-39. Първия месец им предстои само теория, след което ще се качат на дозвуковата машина. Образно казано, преди да седнат в кабината на F-16, ги чака дълъг маратон с много препятствия, който трябва да пробягат успешно, за да стигнат до финала.
Обучението в базата е само началото – нещо като загрявка за сериозното изпитание. Тук те трябва да получат способности, които ще им дадат самочувствие, защото в САЩ ще се обучават за пилоти на F-16 с колеги от цял свят. Именно с тази нелека задача се е нагърбил подполковник Пламен Ковачев, който е началник на курса и заместник-командир на ВВУБ по летателната подготовка. А негови първи помощници в тази нелека мисия са инструкторите майорите Петко Димитров, Пламен Иванов, Петър Муков и капитан Янчо Христов.
„Момчетата не са преминавали през реактивен самолет. До момента са летели на „Пилатус“ или на аналогичен на този витлов учебно-тренировъчен самолет. А реактивният самолет има своите особености както по отношение на динамиката на полета, на височинния диапазон и скорост на полета, така и по отношение на техниката на пилотиране. Затова най-добрият вариант е с междинна стъпка към реактивен самолет, какъвто е Л-39.“, обяснява подполковник Ковачев. На този самолет пилотите ще преминат последователно, като се започне от полети по кръга, зони на средна височина, маршрути на средна височина, зони на малка височина, маршрути на малка височина, сложен пилотаж, след това




полети в група, двойка формация от два самолета, после бойно използване, прехват на въздушна цел един срещу един.
Два самолета взаимно ще си правят прехвати и след това т.нар. типова атака. Тоест, симулирана атака на другия самолет като цел. В рамките на тази календарна година в определения лимит за всеки пилот ще бъдат преминати тези видове подготовки. Което означава, че те ще получат базисни умения, които са валидни и по-нататък на какъвто и тип боен самолет да летят. Те ще са приложими до края на летателната им кариера. Преди да се случи всичко това обаче, в продължение на един месец момчетата ще изучават подробно Л-39. Те не го познават, за тях той е като бял лист. Затова сега изучават конструкцията, фюзелажа, системите, двигателя. „Освен това ще учат и практическа аеродинамика, не само технически данни, но и сложна математика – формули за подемната сила и т.н., и как тези формули се прилагат за самолет Л-39“, уточнява пък майор Димитров.
След като овладеят теорията, пилотите тръгват към второто стръмно стъпало – реални полети. А те се осъществяват на принципа от простото към сложното. Подполковник Ковачев откроява друг важен акцент в подготовката – индивидуалният подход. „Към всеки от четиримата подхождаме строго индивидуално според личните качества и особености. Познаваме всеки от тях много добре като личност, като характер, с неговите проблеми и т.н, а това е голямо предимство, за да разчитаме на успех да постигнем целта на обучението, която сме си поставили“, смята началникът на курса.
От ВВУБ изрично уточниха, че това не са единствените пилоти, които се обучават при тях за F-16. В други бази на ВВС летци с по-голям опит поддържат тренинг в зависимост от степента на подготовката си. Те ще заминат преди младите си колеги.
Подборът на пилотите за F-16 е направен след преглед и оценка на целия летателен състав по критерии, изработени и спуснати от командването на ВВС. Всички пилоти, които се вместват в техния диапазон, включително и възрастов, са били оценени и класирани отначало по документи, а след това по професионални качества и способности. После според класирането с всеки е проведена беседа и е получил комплексна оценка не само като професионалист. Тези, които ще заминат на обучение в САЩ, са номинирани от командира на ВВС, но само след изразено лично съгласие и желание.

Подполковник Пламен Ковачев, началник на курса и заместник-командир на ВВУБ по летателната част:
„Тук, в курса, ние градим способности у тези млади момчета. Способности, които ще им дадат самочувствие, че са подготвени. Така ще стоят наравно с пилотите от другите държави, когато се влеят в един поток. Те ще отидат в база, където се подготвят пилоти за F-16 от цял свят. Така че ние искаме те да се чувстват комфортно в тази среда и да имат самочувствие, базирано на сериозни професионални качества.“
image


Старши лейтенант Михаил Янев от авиобаза Граф Игнатиево:
„Мога да кажа, че поемам отговорност за действията си. Осъзнавам, че курсовете и тук, и там, в САЩ, ще бъдат натоварени. Специално за мен мотивацията за приучаване на Л-39 е много висока. Смятам, че това ще ми помогне много за следващото приучаване на нов тип боен самолет.“
image

Лейтенант Светослав Ангелов от авиобаза Граф Игнатиево:
„В очакване съм да се науча как се лети на реактивен самолет. Обучавал съм се в САЩ и съм летял в база „Калъмбас“, щата Мисисипи, на самолет Т-6, аналог на „Пилатус“. Там дават базисна подготовка, но тук теоретичната е много по-добра. Освен това тук практическата подготовка е много по-сложна.“
image

Лейтенант Мартин Сотиров от авиобаза Безмер:
„Имам високи очаквания от курса за Л-39. Досега не съм летял на реактивен самолет. Курсът в САЩ ще е труден, но се надявам подготовката тук да ни е в помощ от това, което ни предстои като обучение там.“
image

Лейтенант Марио Караиванов от ВВУБ:
„Очакванията ми са за тази една година да придобия необходимите умения и навици, както и опит да летя на реактивен самолет. Това ще е от полза за обучението ми в САЩ, защото подготовката там ще бъде много интензивна и динамична.“
image
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 1

  1. #1
    THUNDER 24 фев 2020, 18:28
     
    2
     
    3

    Щурмуването на Ф16 ...

    https://www.segabg.com/sites/default/files/_sega/styles/sega-max960-nocrop-watermark-conditional/public/comix/f-16.jpg?itok=EpZHmAxS

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker