Разкриха тайнствената причина - защо ракът е нелечим

Pan.bg 05 юни 2020 | 17:23 views (1004) commentaries(0)
img pan.bg

Учени от Института за медицински изследвания Гарван в Австралия откриха, че раковите клетки могат да станат резистентни към лечение чрез мутации, засягащи механизма на копиране на ДНК. Статия, разкриваща тайната за появата на нелечими форми на тумори, е публикувана в списание Science.

Оказа се, че широк спектър от ракови заболявания, включително меланом, рак на панкреаса и саркома, генерират голям брой грешки при копирането на ДНК. Според изследователите това е основна стратегия за оцеляване, която злокачествените новообразувания използват, за да развият резистентност към голямо разнообразие от методи на лечение. Учените са открили, че процесът на натрупване на мутации се активира точно в началото на терапията, дори и да не влияе пряко на ДНК.

Ключовата роля в този механизъм играе генът mTOR, който участва в обезпечаването на реакцията на клетките към стресовите фактори. Когато този ген е блокиран, клетките спират да растат, но се изменя регулирането на други гени, отговорни за възстановяването и копирането на ДНК промените. Честотата на мутациите се увеличава, което в крайна сметка води до резистентност към лечението. Когато туморът стане резистентен към терапията, този механизъм се изключва и копирането на ДНК отново става със същата точност.

Източник: lenta.ru Снимка: searchnews.info