Аню Ангелов: НАМАЛИХМЕ ЗАДЪЛЖЕНИЯТА НА МО КЪМ МЕСТНИ И ЧУЖДИ ФИРМИ 4 ПЪТИ

Pan.bg 06 май 2011 | 11:57 views (1335) commentaries(0)
img www.monitor.bg

Благодаря на всички военнослужещи, на цивилните служители от Министерството на отбраната и структурите на пряко подчинение, от въоръжените сили за това, че изпълняват своите задачи, макар и в трудна обстановка и в трудните условия, в които те живеят и служат. Поздравявам ви с настъпващия празник Гергьовден и с Деня на храбростта и на Българската армия и въоръжените сили и ви пожелавам много здраве, щастие, успехи, упоритост, дръзновение и най-вече да сбъднете мечтите си!

­ - Г-н Ангелов, това е вторият ви Гергьовден на поста министър на отбраната. Каква е равносметката ви, какво направихте през този период и какво още не успяхте?

­- Ще започна с това, което не успяхме. Не успяхме да направим така, че да осъвременим инфраструктурата в районите на поделенията, това го оставяме за тази и за следващата година. Не успяхме да осигурим някои жизненоважни процеси за въоръжените сили по ред, по който на нас ни се искаше. Става въпрос за храненето и униформите. Всичко това създава проблеми и смятам, че усилията през тази и през следващата година ще бъдат насочени в тази насока. Искаме да променим системата за храненето и обличането, тъй като тази не работи добре и е далече от изискванията на войниците, сержантите и офицерите. Това ще е нашата основна задача през май, юни и юли. Не успяхме да се освободим от ненужните имоти заради стагнацията на пазара, липса на търсене. Така не успяхме да изпълним нашия план за приходи през 2010 година. Това, от което съм особено доволен, е, че направихме обстоен анализ на структурите на въоръжените сили. От този преглед се родиха редица стратегически документи, без които не би трябвало да работим ­ Стратегията за национална сигурност, Националната отбранителна стратегия, Планът за развитие на въоръжените сили, Бялата книга на отбраната, Дългосрочният инвестиционен план до 2020 г. Всичко това ни дава онази стратегическа основа, върху която да градим по-нататък прилагането є на практика. Второ, което също считам като успех, е намаляването на задълженията на МО към местни и чужди фирми почти 4 пъти. Това ни дава малко повече свобода на действие за управление на финансите. Естествено, въведохме редица принципи на пълна прозрачност за изразходване на финансовите средства, ежедневно отчитаме всяка една дейност. На всяко тримесечие




правим анализ и отчет на изпълнението на бюджета на МО, а също така и на състоянието на въоръжените сили. Това ни дава възможност да бъдем честни към обществото за публичните разходи и да осигурим на хората най-необходимото. От всичко това имам чувство на умерено задоволство за направеното през годината.

­- Започвате съкращения като част от реформата в армията не само на чиновници, но и на войници?

­ В сряда беше приет нов устройствен правилник от Министерския съвет,с който предвиждаме да намалим още състава на администрацията със 184 щатни бройки. В структурите на мое пряко подчинение още 525 щати длъжности ще бъдат намалени, също така се предвижда още 180 длъжности да бъдат намалени в оперативните щабове. Знаете, че от първи юли няма да има щаб по осигуряването и поддръжката съгласно промените в Закона за въоръжените сили. Всичко това се извършва много плавно и на базата на анализа ни през тази година. При прегледа на досегашната работа на интегрираното министерство отчетохме, че все още има дублирани функции. Няколко дирекции изпълняват едни и същи задачи и не е ясно кой носи отговорността. Има и няколко малки поделения, които са в процес на ликвидация. Това са най-вече складове, от които вече нямаме необходимост. Бойни поделения не пипаме през тази година. Има секретни графици за всяко поделение кога и как ще се съкращава и реорганизира. Съкратените ще получат обезщетения ­ по една заплата за всяка година служба, както е по закон, но не повече от 20. Имаме програма за адаптация на освободените от военна служба, система от мотивационни и преквалификационни курсове за желаещите. Много от военнослужещите ще могат да намерят място в други поделения и гарнизони, където се увеличава личният състав. Има регистър, отделен за офицери и друг за сержанти и войници, на базата на който могат да кандидатстват за продължаване на службата в друг гарнизон.

- България ясно е заявила, че желае да попадне в бъдещия противоракетен щит на НАТО. Преди дни Румъния подписа договор за приемане на елементи от него на своя територия. Водят ли се разговори и с България?

­ Все още не се водят официални, както и неофициални разговори с България. Ние сме обявили нашето желание за участие в строителството на общата противоракетна отбрана на НАТО в Европа и във финансирането му. Политическото решение е много ясно, то е оформено в декларацията на държавните глави по време на срещата на високо ниво в Лисабон. Там е казано, че строителството ще се осъществява по два подхода. Първият е усъвършенстване на сега съществуващите национални системи за ПРО и ПВО. Разчетите на НАТО показват, че това ще струва 200 млн. евро в продължение на 10 години, разпределено между всички 28 страни членки. Вторият подход е за сметка на САЩ и е разполагане на техни елементи на ПРО на територията на европейските страни членки или на кораби. При всички случаи ние ще участваме във финансирането на базата на пропорционално разпределени квоти, както сега плащаме членския си внос в НАТО. С Румъния вече е подписано споразумението за разполагане на прехващачи на балистични ракети.

- Вече има мнение, че тези ракети са в опасна близост до нас?

- Въпросът е искаме ли да сме под противоракетен щит. Ако искаме да сме под този щит, то трябва да възприемем разполагането на такива елементи. Мисля, че нито един българин не би искал да сме уязвими от балистични ракети по цели на наша територия.

- Процедурата, която започнахте по избор на нов тип многоцелеви изтребител, разбуни сериозно духовете и интересът е голям. Преди дни казахте, че изборът ще е политически. Какво ще има най-голяма тежест при избора?

- Аз казах „по-скоро политическо решение, отколкото конкурс”. Под думата „конкурс” имам предвид търговския подход­ обявява се обществена поръчка, участват фирми, съответно една печели. Не върви за една такава изключително скъпа инвестиция да се подходи по такъв начин. Ние сме задължени по закона за отбраната и въоръжените сили да представим на парламента инвестиционен проект. Този акт на парламента е по същество политическо решение.

Доставката и поддръжката за целия жизнен цикъл на новия изтребител ще бъде предмет на междудържавен договор. Фирмите пак могат да участват чрез своите правителства с конкретни предложения. Именно за това ние поискахме информация чрез правителствата. Формиран е специален проектен тим , който анализира всички предложения. При всички случаи ще се оценяват няколко неща. Първо ­ цена. Тази цена трябва да може да бъде покрита с ресурсите, с които ще разполага Министерството на отбраната в обозримо бъдеще. Второ ­ качеството на изтребителя, който ще бъде приет на въоръжение. Трето ­ каква схема на покриване на разходите ще бъде предложена, дали трябва да се плати веднага, или това може да бъде във времето със самата периодизация на доставката. Всички тези въпроси ще се оценяват много подробно, също така ще се оценяват и възможностите за след гаранционна поддръжка. Дали тя може да бъде по-евтина, ако няколко държави имаме един тип самолет и можем да го поддържаме със съвместни усилия заедно с подготовката на летците. Всичко това ще бъде взето предвид.

­ - Имате предвид Румъния?

- Румъния, Гърция, Турция, близките държави, които също имат намерение да придобият такъв тип изтребител. Много са факторите и можете да бъдете сигурен, че сега не ги изброявам всичките. Онези хора, които са приели моите думи като факт, че едва ли не политиците сами ще решават, без да се интересуват от всички тези фактори ­ това не е вярно. В проектния екип има и военна експертиза, и икономисти, и финансисти. Затова си даваме такъв дълъг срок, ще продължат и разговорите с отделни държави дали може да се подобри това, което са ни предложили. На практика няма да има търговски конкурс в този смисъл, но държавите ще се конкурират със своите предложения. Искаме да избегнем това, което е било досега. При обикновен търг отношенията Министерство на отбраната ­ фирма, често са обременени с корупционни практики.

- Много сериозно от години се говори, че има предложение от САЩ да ни дадат стари, но консервирани F-16 на нулева цена. Има ли такова предложение при сегашната процедура?

­- Преди години е имало такова запитване от страна на България. Това е било през 2008 г. Преговорите обаче са прекратени. Един е въпросът какво те ще предложат, друго е какво ние ще приемем. Не трябва да се обвързва въпросът с това, че ние искаме да имаме стратегическо партньорство със САЩ, Франция или Швеция. Въпросът е на много реалистична преценка. Можем ли да го поемем като задължение? Мога да ви кажа откровено, че ако не можем да намерим баланс между ресурсите, които имаме, и предложенията, ние просто няма да придобием нов тип многоцелеви изтребител.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още
eXTReMe Tracker