ЗА ПЪРВИ ПЪТ – ЧАСТЕН САМОЛЕТ В СПАСИТЕЛНА ОПЕРАЦИЯ

Pan.bg 14 май 2011 | 11:02 views (8670) commentaries(0)
img Ивайло Танев - БУЛСАР
снимки на автора


На 12 май 2011 г. в 12.30 часа в БУЛСАР получихме от МСКЦ – Варна, към ИАМА молба за осигуряване на самолет и екип за въздушно търсене на изчезнал моряк от борда на кораб „Amazing”, плаващ от порт Николаев за Босфора в район, отдалечен от нашия бряг на около 200 км. Бяхме изненадани, защото повече от три години твърдим, че най-бързият, ефективен и икономически изгоден модел на първоначално търсене в морето е използването на малък самолет, а тези, които трябваше да се заинтересоват, не ни обръщаха внимание. И ето – сега, без предварителна уговорка, без каквато и да е готовност, трябваше да докажем това, което твърдим.
В рамките само на няколко минути отговорихме положително с уговорката, че за подготовка на самолета и екипа е необходимо време около 1.5 - 2 часа, тъй като самолетът е в хангар на летище Калиманци, а екипажът и екипът от подготвени доброволци–наблюдатели и въздушно-морски координатор са във Варна. След половин час получихме потвърждение, че ИАМА ще поеме експлоатационните разходи на самолета PIPER SENECA II – LZ-ABP с логото на БУЛСАР на бордовете си.
Започна трескава подготовка - подбор на екипа, зареждане на самолета, оценка на риска за спасителния екип и т.н. За координатор бях определен аз, а от МСКЦ – Варна, получих конкретния план за района за търсене. Ръководството на БУЛСАР от своя страна развърна виртуалния си център за подпомагане на координатора. Уточниха се имената и телефонните номера на служебните лица, които щяха да бъдат търсени при необходимост. Мобилните телефони се оказаха на различни оператори, но това не е проблем за БУЛСАР, тъй като разполагаме с трицифрен номер във всички оператори.
Час и 40 минути след възлагането самолетът излетя за изпълнение на задачата. Трудности имаше, тъй като видимостта бе намалена, а облачността – ниска и това ни принуди да слезем на височина не повече от 100 м. над морето. Голямата отдалеченост от брега и малката височина на полета влошиха радиовръзката




и повече от час нямахме връзка с брега. Изпълнихме шаблон по линията на курса с двойно връщане. Минавахме над кораби, виждахме дори сравнително малки плаващи предмети, но не открихме следи от човек. За съжаление, информацията за инцидента е била предадена от кораба с около 12 часа закъснение, и то не в нашия а в друг спасителен център. Мисията по претърсване на района бе успешно осъществена от петима доброволци – двама летци, двама наблюдатели и координатор. Доказахме, че по оперативност и професионализъм не отстъпваме на добрите практики по света. Чакаме оценката на специалистите и обществото.


image
Самолетът

image
Нос Галата

image
Варненският залив

image
Районът

image
От птичи поглед
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още
eXTReMe Tracker