Учените създадоха стелт-технология, която ще крие металните антени

Pan.bg 11 юли 2020 | 23:57 views (796) commentaries(0)
Физиците от НИТУ "МИСиС" заедно с колегите си от Политехническия университет в Торино (Италия) и НТЦ УП РАН разработиха технология, която прави невидими различни удължени обекти, като антени и различни сензори, съоръжения за кацане на самолетите, корабни мачти и кули на летищата. Изобретението се основава на иновативен метаматериал, който потиска разсейването на електрическия тип на обекта. Всеки удължен метален предмет, например антените или кулите на клетките от GSM-мрежата, включително 5G, има отговор - сигнал, който се появява в отговор на въздействие от електрически тип. За да се скрие такъв обект от радарите, е необходимо той да започне да разсейва облъчването, като предмет с магнитен отговор, който сам по себе си е много слаб. Това е постигнато от учени от руско-италианското научно сътрудничество в рамките на проекта ANASTASIA (Advanced Non-radiating Architectures Scattering Tenuously And Sustaining Invisible Anapoles), кръстен на името на великата княгиня на Руската империя Анастасия Романова. „Ние създадохме специално покритие на базата на идеален магнитен диполен дифузьор, който превръща удължен метален предмет с електрическа реакция в обект с магнитен отговор“, казва един от разработчиците Алексей Башарин - "Това стана възможно благодарение на анаполното състояние на покривния материал, което понижава разсейването на електрическия тип до нивото на магнитното и дори по-ниско. В резултат такъв обект става невидим." Резултатът от работата е публикуван в международното научно списание Scientific Report. Първото от възможните приложения на новото покритие ще бъде stelt- технология за военни и граждански цели - с цел да се скрият различни удължени предмети, като шасита на самолета, антени и различни сензори, корабни мачти и кули на летището. Ако задачата за скриване на тези обекти от противниковите радари е тривиална, подчертават разработчиците, тогава задачата за електромагнитна съвместимост на антените на сателитите е много важна, така че антените да не си влияят една на друга. И това ще бъде възможно само ако те станат "невидими". Методът ще помогне да се скрият структурите на летищата, операторските кули, така че да не пречат на радарите и комуникациите с пилотите. В допълнение, разработката ще намери приложение в така наречените Magnetic light-проблеми, тоест там, където е необходимо да се усилват различни магнитни явления: в нано-антени, нано-лазери и т.н. “Втората идея, изложена в тази работа, се крие

в това, че успяхме да разработим покритие, което прави импеданса на цилиндъра равен на импеданса на заобикалящото го пространство поради специалната форма на синусоидалния метаматериал. Това от своя страна дава ефект, при който електромагнитна вълна, падаща върху такъв обект, изцяло не забелязва цилиндъра и преминава през него безпрепятствено. Важен напредък в нашата работа е, че получихме плоско покритие, а не обемни тежки конструкции“ - добавя Алексей Башарин. Изследователската дейност на екипа засега е теоретична разработка и демонстрира нови методи и открити ефекти. Следващият етап на проекта и непосредствената цел, според разработчиците, е да се научат как да намалят магнитния отговор на удължените метални конструкции. „Вече сме извели необходимата теория за супертороидните конфигурации , сега остава да го покажем експериментално. Така ще се доближим до решаването на проблема с пълната невидимост. Въпреки че е невъзможно да създадем перфектна невидимост, според оптичната теорема, но в нашите сили е да направим голяма крачка към това“ - завършва Башарин.
По информация на https://www.popmech.ru/technologies/news