В съвременния човешки геном откриха ДНК на неизвестен - „супер-архаичен“ прародител

Pan.bg 12 сеп 2020 | 12:17 views (757) commentaries(0)

Учените са открили в генома на съвременен човек ДНК на неизвестен прародител, който се е скрепил с денисованците. Може би е ген на Homo erectus, предполагат изследователите. Но не можем да говорим за това недвусмислено, тъй като геномът на Homo erectus все още не е секвениран. Статия за това е публикувана в PLOS Genetics, Daily Mail пише накратко за проучването.

Процесът, когато различни клонове на родословното дърво на човек се кръстосват, се нарича интрогресия.

Учени от лабораторията Cold Spring Harbor в Съединените щати са разработили алгоритъма ARGweaver-D, който може да открие фрагменти от ДНК от други видове в човешкия геном, дори ако генният поток е бил минимален и е възникнал преди хиляди години, а също така произхожда от неизвестен източник.

В своето проучване те анализираха генома на двама неандерталци, един Денисов човек и двама съвременни човека.

Стана възможно да се установи, че 3% от генома на неандерталците се появили поради кръстосване с по-древни видове преди около 300 000 години. Също така 1% от генома на Денисов му е бил прехвърлен от по-възрастен неизвестен роднина. Около 15% от същите „супер-архаични“ гени, които Денисовите получили от мистериозен прародител, са попаднали в съвременните хора.

Учените допускат, че това може да е Homo erectus и вероятно този вид човек може да е живял на територията на Евразия едновременно с ранните неандерталци и денисовци, а също и да се е кръстосвал с тях. Засега това не може да бъде доказано или опровергано, тъй като ДНК на Homo erectus не е секвенирана.

„Този ​​нов алгоритъм може да се върне по-назад във времето от всеки друг изчислителен метод, който съм виждал. Изглежда, че е особено ефективен при откриване на древна интрогресия “, каза изчислителният биолог и съавтор на изследването Адам Сипел.

Учените отбелязват, че вероятно интрогресията може да възникне винаги, когато двете групи се припокриват във времето и пространството. Алгоритъмът може да се използва и за изследване на други видове, които са претърпели значителни епизоди на кръстосване, например сред вълци и кучета.

Източник: naukatv.ru Снимка: naukatv.ru