10 МиГ-23БН чакат купувач в двор на ТКЗС

Pan.bg 09 дек 2012 | 10:52 views (3885) commentaries(7)
img desant.net

Знаете ли с какво е известно пловдивското село Катуница? С имението на така наречения Цар Киро? Ядец! Селото е известно с притежанието на цяла ескадрила изтребители МиГ-23БН и няколко бройки от емблематичните реактивни учебно-тренировъчни самолети Aero L-39, съхранявани надлежно в селскостопанския двор на бившето ТКЗК. Тук ключовата дума е „надлежно”, а не ТКЗС, но за това по-нататък.
В случая не става дума за разкриването на дълбоко пазена военна тайна, а за огласяване на нещо, което е типично за българската армия, превърнала се в дойна крава за печени чиновници. За които пък е нормално да карат „Ламборджини” вместо „Голф”, например…

В скоби: Стоян Стоянов (Стуци Ламборджинито) не търгуваше точно с изтребители, а беше шеф на мегаагенцията „Социални дейности” в Министерство на отбраната. През 2009 г. ДАНС му отне достъпа до класифицирана информация и го подпука, водено от подозрения за подмяна на договори при строителството на скъпото и непродаваемо военно НДК в София. А после го и уволниха от армията.
Но в гаража на Стоянов остана едно уникално Lamborghini countach, оценявано на около 2 млн. долара. А да – и пикантериите около пребоядисването на 2 БМВ-та втора ръка в цвят „пепел от рози”…

Ако излезем от гаража на човека с ламборджинито и се завърнем в селскостопанския двор на бившето ТКЗС в Катуница, за момент можем да си помислим, че сме попаднали в авиобаза Чешнигирово, но малко назад във времето – някъде през 2002 година, когато е бил последният полет на МиГ-23БН.
Ето какво казва в тази връзка анонимен автор във форума на столичен всекидневник:

Предишните две правителства са съсипали армията. Те изтъргували 140 военни самолета като старо желязо за стотинки. МиГ-23БН са купени като старо желязо за 2 бона парчето преди години. Според непотвърдена информация с тях разполага фирмата „Йотов и син". Земеделска кооперация край Пловдив разполага с 10 изтребителя бомбардировача. Бойните самолети отлежават от 5 години в двора на бившето ТКЗС в село Катуница. Последният полет на МиГ-23БН бил през 2002 г. от авиобаза Чешнигирово. Летището имало общо 36 бомбардировача, преди да го закрият. Шест били загубени през годините при катастрофи и аварии. Съдбата на останалите 30 доскоро бе неясна.
Съдбата на десетте изтребителя, за които говорим, остава неясна, но поне за моментното им състояние има




доста подробна информация.

МиГ-23БН и L-39 са в учудващо добро състояние и видимо не липсват части от тях. За всяко набито око е ясно, че някой поддържа техниката, пише форумец с никнейм „Минувач”. Човекът явно живее в Катуница или поне често минава оттам, или пък има професия, която му дава възможност да разпитва този и онзи – знае ли човек.
От постинга му научаваме, че два пъти в месеца в ТКЗС-то в Катуница идват техници, които нещо човъркат по самолетите - така разказвали по-разговорливите от селото.

Следващите редове са скучни за неизкушените от военната летателна техника, но пък носят ценна информация: Прицелните системи на миговете и въоръжението им са в наличност. Уязвимите им части са грижливо покрити. Съдейки по центъра на тежестта, двигателите на изтребителите не са демонтирани. Бомбодържателите, оръдията и лазерните прицелни системи са по местата си. Антените на комуникациите, навигацията и системите за активен отговор и опознаване също са по самолетите. Важните системи не са махнати, защото се демонтират в комплект - блокове, кабели, антени, пултове за управление.
Тази информация говори, че самолетите са купени и се стопанисват от фирма, която има пълен лиценз за търговия с бойна техника и оръжие. Нали помните – предупредихме ви, че ключовата дума е „надлежно”.

Както и че вероятно се изчакват купувачи, готови да броят достатъчно много за тези морално остарели, но иначе култови като тактико-технически характеристики изтребители, които високо се ценят в някои малки африкански държави. А също и от някои големи американски колекционери на летателна техника.
А сега нека се върнем и към повода бивши и настоящи пилоти да пропишат по форумите с гняв и мъка. В понеделник един прилично отдалечен от управляващите вестник разкри, че 6 щурмови самолета Су-25 от авиобаза Безмер са продадени за над 8 млн. лв. и вече пътуват по море за Грузия…след малко ще разберете защо.

Разглобяването на самолетите е започнало в средата на миналия месец. Сайтът "Бесове" пусна снимки с натоварените части на кораба Pera, който пътува за Грузия. Справка в сайта marinetraffic.com показва, че корабът плава под флага на Сиера Леоне, а крайната му дестинация е пристанище Поти. Разглобените самолети ще бъдат доставени в авиационния завод Tbilisi Aircraft Manufacturing в Тбилиси, където ще претърпят капиталов ремонт, за да могат да летят отново, разказаха източници от оръжейния бранш.

Това е цитат, затова и не сме поправили капиталовия ремонт на капитален… Ценното в публикацията, за която говорим е, че предизвика Министерство на отбраната да отговори от страниците на друг, доста приближен до управляващите вестник.
Така научаваме, че през лятото фирма „Снабдяване и търговия - МО" е обявила търг с тайно наддаване за шест Су-25 с начални цени от 96 700 до 101 200 лв. за всеки самолет. В наддаването са участвали 7 фирми, а побеждава „Трансмобил" ООД. Дружеството е предложило да плати по 1 350 000 лв. за четири от машините и по 1 340 000 лв. за останалите две без ДДС. Чуйте сега и политическата (само)оценка:

Това е втори много успешен търг на "Снабдяване и търговия - МО", която преди година успя да продаде шест бойни хеликоптера Ми-24 и шест транспортни Ми-17 за близо 30 млн. лв.
Новата политика на МО е да продава всичко ненужно на армията, а парите да бъдат използвани за модернизация на техниката. Само за деветте месеца на тази година "Снабдяване и търговия - МО" има 62 млн. приходи от продажба на техника и боеприпаси.

В тази връзка читател с никнейм „Старият капрал” казва това, което си мисли всеки нормален българин: Няма ли прокуратура да спре това безобразие-още не е късно! Значи за метнат домат те съдят и те заплашват 2 години затвор, а за неизгодна вредоностна сделка-да продадеш стари самолети на безценица, и после да купиш наново стари самолети -но за стотици милиони-няма последици? Значи ако говориш против власта и мяташ домат-затвор, а за далавери със военно имущество-няма последици?

А ето и още информация от анонимен форумен автор, която може да ви направи малко по-подковани в търговията с оръжие на старо, както и в технологията на някои търгове.
„Според мен схемата е следната:
1. Съвсем съзнателно е определена изключително ниска първоначална цена за самолет с цел да се подведат евентуалните участници в търга да вдигнат цената до 200, айде 300 000, но определена фирма със сигурност да спечели "изненадващо" с по 1 000 000 на самолет. (За сведение, мисля, новопоръчаните тролейбуси за Софийския градски транспорт са по около 1 000 000 лв. броя.)

2. Въпросната фирма има предварителна договореност с Грузия за продажба, примерно на двойно по-висока цена, която включва както печалбата за фирмата, така и комисионните на всички "фактори", осъществили сделката. Не е изключено разходите по сделката, както и комисионните да бъдат покрити от презокеански "спонсори".

3. Най-вероятно самолетите няма да останат в Грузия, а на тях след съответни тренировки ще летят преминали на страната на сирийските "бунтовници" летци, познаващи тази техника.
Една такава схема до известна степен обяснява и ниската първоначална тръжна цена и ниската продажна. Обяснява и политическите мотиви за сделката”.

Толкова засега. Някога Су-25 беше основен самолет за бойната ни авиация. Неговото предназначение е да поддържа операциите на сухопътните войски.
Но в момента, както писа в миналия брой Велизар Енчев, сухопътните ни войски не могат да напълнят дори и половината стадион „Българска армия”.
И затова на тази армия са й оставени цели 12 самолета Су-25, които доскоро не летяха поради липсата на пиропатрони за катапултите на летците.

И накрая, но не на последно място – мнозина смятат, че продаваме на безценица добри самолети, за които имаме обучени пилоти и технически персонал, за да си купим безбожно скъпи за възможностите на България изтребители-втора ръка, най-вероятно F-16. Което също може да бъде добра сделка за когото трябва и за който знае достатъчно…
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 7

  1. #1
    Ефрейтор 09 дек 2012, 12:04
     
    0
     
    0

    Тъжната истина колеги ...

  2. #2
    zlpetrov 09 дек 2012, 12:59
     
    0
     
    0

    Всичко е вярно.Виждам го с очите си на месеца поне веднъж.Дори са зачохлени и имат заглушки на въздухозаборниците и соплата,гумите са напомпени и т.н.Изобщо поддръжката им е перфектна.Но май няма да дочакат продажба защото стоят там може би вече 5-6 години.Доколкото знам само два са продадени на Чад или Мали преди 2 години.

  3. #3
    mikoyan 09 дек 2012, 13:23
     
    0
     
    0

    !!!!!!!!!!! ТОВА Е РЕПОРТАЖА НА НОВА ТЕЛЕВИЗИЯ ЗА ТЕЗИ МИГ 23 !!!!!!

  4. #4
    като теглим чертата.. 09 дек 2012, 15:52
     
    0
     
    0

    МО е получило приход от две сделки с авиационна техника - 8080 000 лв, а нищо не се е чуло да бъде модернизирано или пък просто ремонтирано от чакащите от дълги години на земята авиотехника. През 2004 г. бяха продадени два МиГ-23МЛД на Бряг на слоновата кост, а БН-ите са в Катуница от края на 2006 г. Радвам се, че пан.бг разбра, че има и друг вестник, освен атака..

  5. #5
    доп. 09 дек 2012, 16:00
     
    0
     
    0

    38 000 000 лв.

  6. #6
    кату 09 дек 2012, 16:59
     
    0
     
    0

    От няколко месеца, горе-долу 3, на същия двор се намират и 3 Ми-24. Изглежда е същата фирма. По-интересното е, че там се намира и един румънски Л-29.

  7. #7
    §22 10 дек 2012, 09:43
     
    0
     
    0

    Аааа ми те многоцелевите изтребители вече били на българска земя! :) Една ескадрила БН и една МЛД е напълно достатъчна да изпълнява многоцелеви задачи, така както би го направил и F-16 C/D, че вариантите A/B block 15 май не са многоцелеви ;) А и са от времето на 70-те години, когато Израел воюва със Сирия ;) за справка:
    http://www.bgspotters.net/articles/001/
    Та г-н гАню може да пазарувате на воля, без да се притеснявате, че ще стресирате колегата си Дянков ;)

Напиши коментар

Задължителни полета*

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка