63 ВЕРТОЛЕТА И САМОЛЕТА В БЪЛГАРСКИТЕ ВВС НЕ ЛЕТЯТ

Pan.bg 25 яну 2013 | 16:30 views (9182) commentaries(13)
img Група за анализи

ВВС на Република България стартираха 2013 год. с най-ниския процент летяща авиационна техника в 100 годишната си история. Процентът на летящите платформи спрямо процента на нелетящите е в пъти по-нисък. Работещият потенциал на родните ВВС се топи с всеки изминал месец, поради липса на средства, провалени процедури за прегледи, ремонти и внос на резервни части, тромава и често неграмотна администрация в МО, липса на нормално перспективно и месечно планиране, хаос във финансовото планиране, корупция при набавянето на средства от продажба на стара, снета от въоръжение техника и имоти.
Технологичният дефицит на българските ВВС предизвиква много съпътстващи проблеми, които се задълбочават ежедневно.
Стоящата на земята техника не винаги се подлага на консервация, което предизвиква по-бързи амортизационни процеси от предвидените в техническите изисквания. Поради липса на работещи въздушни средства нальотът на летците е намалял спрямо предходната 2011 г. с 10-15%! Това от своя страна влияе пряко върху подготовката на всички видове специалисти свързани с летателния процес – командири, диспечери, летци, техници, инженери, оръжейници, комуникационни кадри и др.

Много от военнослужещите назначени на нелетящата техника (това са големи количества – всички Ми-24, всички Bell-206, всички L-39ZA, AS532AL Cougar, Ми-17, МиГ-29, Су-25, L-140, МиГ-21 и PC-9) се демотивират и започват да търсят реализация другаде. Доста от подготвените кадри напуснаха ВВС, а на тяхно място не идва никой. Хората, които напуснаха, бяха с огромен летателен и практически опит, а за да може сегашните старши лейтенанти и капитани да достигнат тяхното ниво, при положение, че летят максимум 30 часа на година, ще отнеме повече време, отколкото те имат до пенсия. В края на краищата никой не служи само за едната заплата. Самочувствие и психическа хармония съществуват у човек, който ежедневно вижда резултатите от своя труд. В българските ВВС има типове авиотехника, която е 100 % нелетяща.

Как се чувстват хората назначени на подобни – реално неизползваеми машини?

Част от техниката, която е на земята вече се канибализира. Вземат се здрави части от нелетящите самолети и се превръщат в резервни за летящите. Това понякога става без знанието на фирмата-производител или ремонтчик.
Всеки пробив по целия цикъл на аквизация (животът на едно техническо изделие от избора и закупуването до бракуването му) води до оскъпяване на изделието и не съответства




на предварително заложените средства.
Никой не е изчислил колко се оскъпява допълнително един самолет след забавяне или провал на процедура за прегледи и резервни части. Никой не носи и отговорност за това. Амортизационните коефициенти обаче са безмилостни. Парадоксът е, че нашите машини на едни и същи години в сравнение с други подобни в други ВВС без да летят са вече по-скъпи от техните, които летят. Не е без значение и фактът, че обучените от фирмата-производител специалисти и техници по договорите свързани с придобиването на определена техника, вече напуснаха армията. Обучаването на нови е скъпо. Скъсана е и нишката на приемственост на кадрите. Неритмичният и муден процес по провеждането и провалянето на процедури за обслужване на техниката, огромният документооборот, изкуственото забавяне на едни търгове за сметка на други, натрупването на големи неразходвани средства в края на годината и нецелевото им разходване, водят до безперспективност в обслужването на съществуващата техническа база.
Натрупват се една върху друга планови с непланирани процедури, нови с повтарящи и потретващи своята обява, което доказва, че аквизацията на авиационна техника в БА е по-скоро хаотична, отколкото ритмична.
Българските ВВС имат наистина огромен опит в обслужването на авиационна във своите 100 години съществуване. Вевесарите са поддържали машини от много и различни държави и фирми. Вековният юбилей обаче, те посрещнаха с един тъжен факт – от 70 до 75% от авиотехниката е нелетяща!
Нормално е при подобна ситуация политиците на много високо ниво да се съберат и да решат – могат ли при подобна техническа неосигуреност българските ВВС и БА да осигурят въздушният суверенитет на България и изискванията на съюзниците от НАТО?
И какво да се прави оттук нататък? Отговорът на този въпрос е спешен и не търпи никакво отлагане!


Още 3 статии по въпроса:
http://pan.bg/view_article-49-13827-BJuDZhET-2013-%D0%B2%D0%82%E2%80%9C-FINANSOV-FALIT-ZA-VVS.html

http://www.pan.bg/view_article-1-14956-Bylgariq-e-na-pyt-da-se-prosti-zavinagi-s-edin-ot-temelite-na-nacionalnata-sigurnost-bojnata-aviaciq.html

http://www.pan.bg/view_article-1-14999-A-choveshkiqt-resurs-be-naj-vazhen.html

image
Докога ще слушаме обещания, че Ми-24 ще полетят? От началото на 2010 г. България няма бойни хеликоптери! А според редица документи приети от Аню Ангелов, трябва да имаме!

image
Засега гледаме как български Л-39 летят, но като частни и то в САЩ?

image
Ще стигнем ли до абсурдната ситуация да нямаме нито един изправен Кугър от 12 чисто нови? Ами ако се случи втори Бисер, кой ще спасява?

image
Ми-17 свърши доста работа през 2012 г. при гасенето на пожари. Тази година обаче бройката им намаля. Ами ако има нови пожари кой ще гаси?

image
Кой има полза от това Су-25 да не летят? А в края на 2013 г. и да се разделим с тях поради разбиранията на министъра, че това е лоша руска техника... А в Русия ги модернизираха с опция да летят до 2030 г. Ние ли разбираме повече или руснаците?

------------------------
Група на Българската армия във фейсбук, станете нейни членове: http://www.facebook.com/groups/162227980567491/
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 13

  1. #1
    Колев 25 яну 2013, 17:24
     
    0
     
    0

    Момчета, не се хабете. Ми и Су, както и Миг няма да летят повече (или ще ги гледат как бавно умират без обслужване и части). Не си правете илюзия - така беше с корабите САМО ЗАЩОТО СА РУСКИ(и по-добри).
    А Ген. Ангелов(казвам го с умраза) много добре си върши работата. Сещате се какво има в предвид.

  2. #2
    гpажданин 25 яну 2013, 18:34
     
    0
     
    0

    Как можа точно през отбелязването на 100-годишнината на ВВС точно този тип Аню Ньойски да бъде министър!!! От това по-голямо наказание не се сещам какво може да бъде! Вечно проклятие за Аню Ньойски и компания пенсионери старци-разбойници!!! Всички масово на изборите АНТИ-Аню-Ньойската политика, приземила най-великата въздушна сила на Балканите!

  3. #3
    Pojarnikar 25 яну 2013, 19:00
     
    0
     
    0

    Po povod na Mi 17 Ami koi shte gasi pojarite - estestweno Bojko Borisov nali e pojarnikar?

  4. #4
    Резос 25 яну 2013, 20:38
     
    0
     
    0

    Всички Ми-24 трябва да са 12-13,а Л-39 - 12.

  5. #5
    Bobi 25 яну 2013, 21:53
     
    0
     
    0

    Тази фактология е патетична, но е плод на 20 - годишна тенденция на липса на административен и управленски капацитет, изземване на експертни и ръководни функции от "политически" лица, заиграване с комисионни за всяка обществена поръчка, разпродажба на техника на "всяка цена". Нищо, което не се знае, но какво от това!?

  6. #6
    doncho 26 яну 2013, 10:19
     
    0
     
    0

    Във ВВС не се случва нищо по-различни от това ,което се случва и в държавата ни.на кого да се сърдим след като ние си ги избрахме тези продажни бездарници.

  7. #7
    Preslav 26 яну 2013, 11:36
     
    1
     
    0

    Благодаря на Фоке за хубавата реклама...
    http://www.fokkerc.com/forum/viewtopic.php?f=21

  8. #8
    awiator 26 яну 2013, 17:08
     
    0
     
    0

    Така е колеги...след като сме овце като народ това ще ни се случва каквото ни споходи през тези 20-и кусур години преход към демокрация. Давам за пример египетския народ....ето как там възпитават политиците си към уважение на принципите за демокрация и на уважение към собствения си народ. А нашите дерибеи тук се чувстват безнаказани във всяко едно отношение и знаят че каквото и да направят няма сила в нашето общество която да им потърси сметка. Така извъртяха нещата че техните гардове са много повече от щиковете които останаха в армията ни а генералите ни ги гледат с благодарния поглед на купени кученца когато стане време за новите назначения зд 6-и Май

  9. #9
    georgi bliznakov 26 яну 2013, 17:39
     
    0
     
    0

    Аз съм генералът на генералите. Извинавам се господа генерали за моята некомпетентност и некадърност. Извинявам се, че мисля само за мен и моето благополучие, че не бих ви защитил. извинявам се, че нямам усет за екипна работа и не знам потребностите ви. извинявам се, че позволявам жена да ми диктува правилата,но такава е играта. И за друго трябва да се извиня. затова, че моя подчинена залюбих и така ума си аз загубих. Извинавам ви се господа, но толкоз мога засега!

  10. #10
    филип 27 яну 2013, 02:53
     
    0
     
    0

    Какво стана с подръжката на самолетите Пилатус?

  11. #11
    Pancho Vlad 27 яну 2013, 10:23
     
    0
     
    0

    2 летят. Уж с обещания за 4 тази година. Всичко е пълен фарс, от МО правят огромни спънки на Долна Митрополия. Целта им е България да няма млади и подготвени пилоти. По заповед съсипват и тея хубави машинки. Аню Юдата не иска да имаме ВВС.

  12. #12
    Потребител 29 яну 2013, 13:07
     
    0
     
    0

    хора не се хабете - руската техника никога повече няма да лети (само защото е руска)! и ако летят ще са просто единици, колкото да мине номера !
    Живи и здрави , не си хабете нервите, няма смисъл!!
    Язък, бих казал за държава с такава история като нашата!!!!

  13. #13
    филип 29 яну 2013, 14:38
     
    0
     
    0

    То проблемът е че нищо не лети.Ни Кугари ни Пилатуси ни Спартани а скоро може и без Пантер-и.

Напиши коментар

Задължителни полета*

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка