Спешна модернизация на МиГ-29

Pan.bg 10 сеп 2013 | 12:17 views (7653) commentaries(18)
img За сп.“Клуб КРИЛЕ“,
инж. Ал. Йорданов


В условията на безпрецедентна икономическа, финансова и политическа криза закупуването на нов многоцелеви(всецелеви) изтребител, би било меко казано, неразумно и дори налудничево. Неразумно, защото всички анализи се правят на база евентуални прогнозни резултати за бъдещо икономическо развитие, а както знаем перспективите пред българската икономика в близко и далечно време не са особено радостни.
Разбира се при такива неперспективни прогнози всяка една покупка от такова естество ще натовари военния бюджет неимоверно и ще обрече придобиването на новия изтребител на провал. Съмнително е и увеличението на военния бюджет до заветните 1,5% от БВП на страната и като виждаме окаяното състояние на икономиката, няма да ни е трудно да прогнозираме, какво ще се случи.
При тези обстоятелства най-разумно би било страната ни в спешен порядък да се обърне към руската самолетостроителна компания МиГ за модернизиране на наличните ни МиГ-29А , които между впрочем никак не са малко на брой – цели 15 броя! За повечето експерти – военни,икономически и политически е пределно ясно, че военното министерство няма да разполага в близките десетина години с необходимите финансови средства за закупуване на 8 или 10 броя многоцелеви изтребители. Добре би било в тези трудни времена да се вгледаме в това с което разполагаме и да си направим равносметка, че то никак не е малко, като количество (15 броя МиГ-29А и 10 броя СУ-25) и дори, като качество. Изтребителите ни МиГ-29А и щурмоваците СУ-25 не са модернизирани от както са постъпили на въоръжение от преди двайсет и повече години, а това не говори никак добре за държава с апетити за нещо ново и по-модерно. Българския данъкоплатец ще зададе редица въпроси, които разбира се биха били напълно основателни, като например: дали след, като постъпи на въоръжение новият многоцелеви(всецелеви) изтребител страната ни ще се грижи така нехайно за него, както до този момент за наличните ни 15 броя МиГ-29А и останалите десетина СУ-25? Не е тайна за никого, че това с което разполагаме, като налична техника се дължи единствено и изцяло на неимоверните усилия и умения на инженернотехническия състав.
Разбира се, че въпросите, които възникват около придобиването на многоцелевият изтребител нарастват, като аритметична прогресия и техните отговори
са смесица от много и комплексни показатели, касаещи, както икономиката на страната, така и политическите нагласи на бъдещи правителства. Ще съумее ли страната ни да отговори на високите финансови, логистични и инфраструктурни изисквания на всецелевия изтребител след придобиването му? Опасявам се, че отговорите на тези не много и не особено сложни въпроси е НЕ и това е още една основателна причина да се вгледаме в това с което разполагаме, а то, както споменахме по-горе никак не е малко, като количество и дори, като качество и бойни възможности.
image
Опита, който страната ни натрупа след придобиване на нова авиационна техника (военнотранспортните вертолети КУГЪР и самолети СПАРТАН) показва, че все още не сме готови за новите предизвикателства около придобиването на нова такава. Бърз и рязък завой в придобиването на нова техника не е ясно до къде ще отведе бойната ни авиация след, като е видно за всички проблемите, които въникват и средствата с които се опитвме да ги решваме. Такива примери имаме от най-скорошни придобивки на военнотрнспортните вертолети „КУГЪР” , чиято логистична поддръжка не е на необходимото ниво, а това примесено с капризната модерна техника донесе не малко главоболия на военното ведомство. Проблеми от подобно естество имаше и при военнотрнспортните самолети „ СПАРТАН” , където единия престоя доста на земята, поради инцидент на летище Варна и последвала канибализация в полза на останалите два. Тук ми се струва е момента да си припомним, че Пентагона отделя огромни (за нашите разбирания) средства, през три години за модернизация на флота си от Ф-16 и това се прави по авионика, въоръжението, планера, двигателя и др. Тези малки и периодични модернизации превръщат Ф-16 в интересен и атрактивен за закупуване самолет, дори и след неговата 36-37 годишнина. Руската Федерация също осъществява подобни модернизации на самолетите си МиГ-29,МиГ-29СМТ и дори производство на най-новите модификации на МиГ – МиГ-29М и МиГ-29М2, като дори прибягва до производството на самолети с корабно базиране МиГ-29 К закупени наскоро от Индия и Русия.
Добре е да си припомним и небива да забравяме горчивия опит, който натрупахме след провала на модернизацията на щурмовите вертолети Ми-24 и военнотранспортните Ми-17 и дългия период от време в който те са „закотвени” на земята. От казаното до тук бихме могли да си направим изводите, че е най-целесъобразно модернизация на наличните МиГ-29, която трябва да е дълбока и с дългосрочна визия, а самата тя трябва да се извърши от фирмата производител. След, като можем да експлоатирме МиГ-21 в продължение на 50 години и руските инженери-специалисти са били „ поласкани” от отличното техническо състояние и поддръжка на малкото с остатчен ресурс мигове (МиГ-21), нищо не пречи да изградим една визия за бъдещата експлоатация и на МиГ-29. Бедна държава, като нашата небива и неможе да си позволи покупката на лъскви „лимузини” за сметка на вече налични и никак лоши возила.
image
Неразумните аналогии, които се правят с прехода от изтребител четвърто, към пето поколение са малко пресилени и недооценени. Добре е да напомним на господата от Атлантическия клуб и в частност Соломон Паси, че в семейството на всецелевия изтребител Ф-35 влизат най-богатите държави в света : САЩ; Великобритания; Канада; Норвегия; Япония; Холандия и Турция. Дори и сред тях, като Япония и Канада отправиха заплахи за оттегляне от проекта поради неразумно високи цени и неясноти за сроковете за придобиване. Това трябва да се каже за да е ясно на г-н Паси и неговото обкръжение, които в продължение на много години се опитват да лансират идеята, че покупката на Ф-16 ще бъде своеобразен преход към зтребителя от 5-то поколение, че малка и бедна България няма да смогне и да се нареди сред най-силните икономики в света.
Много хора си задават въпроса: Какво ще стане с петнадесетте МиГ-29 и останалите Су-25 след придобиването на многоцелевия изтребител и няма ли тази не малка и не лоша бройка изтребители и щурмовици да останат на заден план във финансирането, поддръжката и експлоатацията? Въобще въпросите нарастват лавинообразно, но основните изводи които могат да бъдат направени са, че страната ни е твърде бедна да закупи нови или дори трета ръка самолети и модернизацията на наличните МиГ-29 и Су-25 е неизбежна и безалтернативна.
image
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 18

  1. #1
    DDT 10 сеп 2013, 13:54
     
    0
     
    0

    "Бедна държава, като нашата небива и неможе да си позволи покупката на лъскви „лимузини” за сметка на вече налични и никак лоши возила". Г-н инж. Йорданов, много точно сте го казали-наистина в този им вид и с подготовката на "шофьорите" им те са само едни возила. А между другото, някой "експерт" би ли се ангажирал с един анализ при сегашното състояние на ПВО при един регионален конфликт и военни действия срещу България колко от наличните "возила" ще могат въобще да излетят за ответни военни действия. С моите скромни познания бих казал, точно николко. Извода е много жесток и никой не ангажирам с него. Ако някой мисли по-различно, да сподели.
    И г-н инженер, не се излагайте! Само в цитираното от мен по-горе изречение имате три правописни грешки.

  2. #2
    ... 10 сеп 2013, 15:29
     
    0
     
    0

    15 миг29 10су25 и 10 ми24 ако успеят да вдигнат,долу горе става да се отсрамим пред света..пък нов самолет май ще видим през крив макарон :))) в това отношение братята румънци май ни минават :))

  3. #3
    Червеноармеец 10 сеп 2013, 18:59
     
    1
     
    0

    Нима си въобразявате ,че проамериканското лоби в нашата мила родина ще позволи каквато и да е модернизация на руските машини.Или Ф-16 или смърт за българските ВВС.Това е техния лозунг.А иначе
    преставители на това лоби има във всички партии.
    Забравете модернизацията ,оттук няма да изскочи заека.

  4. #4
    Rebel shooter 10 сеп 2013, 19:14
     
    0
     
    0

    DDT, недей да пишеш за "шофьорите" защото те не са виновни за нищо, освен за това че още не са си пуснали рапортите и не са отлетели в гражданската авиация за поне три пъти повече пари. Малко уважение към тях моля Ви. Те имат сравнително ниска подготовка защото са поставени в такива условия, а не защото ги мързи да летят, нали така?
    Понеже искаш "експертно" мнение за ПВО в момента ще ти кажа "експертно" - колкото толкова, т.е. колкото можем ще вдигнем на смъртен бой, ако ме разбираш.
    П.С. Още си чакам извинението по една друга статия, в която беше коментирал че на правителството остава малко време, мисля че беше от юли месец.
    П.С. - 2. Заставам зад тезата на автора изцяло и неведнъж във форума съм изразявал и подкрепял подобни тези. Просто колкото и да не ни се иска реалността е такава, това ни е единствения възможен вариант поне в близките 5 години.
    П.С. - 3. DDT, прав си че автора е допуснал правописни грешки, но поне като критикуваш правописа на човека оправи своя иначе е комично.

  5. #5
    Teraflop 10 сеп 2013, 19:40
     
    0
     
    0

    Отдавна нашите руски братя предложиха да заменят старите ни МиГ-29 с нови машини и само да доплатим разликата.Но...както винаги в България скъпи на триците и евтини на основните суровини,се оказахме с голи тумбаци.Е,нали сме в НАТО- Ефове ще купуваме.Не стига,че Армията е на командно дишане,ами и политиците не дават да й се помогне.Простотия българска.Но....на Бойко Борисов авиацията му трябва да си хвърка тук-там,а не пилотите да водят въздушни схватки.За тези неща да си играят компютърни игри.Така де.

  6. #6
    итс 10 сеп 2013, 21:07
     
    0
     
    0

    Доколкото ми е известно има 6 броя модернизирани СУ-25 по натовски стандарти които са на път да бъдат продадени или нарязани на скрап!!!!!

  7. #7
    Ужас 10 сеп 2013, 23:27
     
    1
     
    1

    Уважаеми г-н инженер Ал.Йорданов. Мисля, че политиците са взели решение за посоката на развитие на БА още с кандидатстването за членство в НАТО?! Или бъркам?! Неписан закон е, че НАТО съществува заради Русия и нейния вече ограничен брой партньори! Та как точно виждате нещата нашият "противник" да бъде лоялен партньор в поддръжката на Българските ВВС??? А по отношение на лобитата и г-н Паси сте прав! Но и Вие като че ли сте от едно друго лоби.... А именно гравитиращите около Александър Александров и компания! Преди да говорите за модернизация на МиГ-29 се запознайте задълбочено с нивото и резултатите от подобни модернизации!!! Инженерната Ви специалност не е критерии за компетентност,което се вижда и от статията! Въпросът не е просто да се лети на нещо, а каква работа може да се свърши с това, на което летите. Дори и модернизация на МиГ-29 би ни оставила в 20 век далеч зад нашите партньори от НАТО. И за Ваша информация експлоатацията и на Ф-16 и на Грипен е значително по евтина от тази на МиГ-29. Най-страшното обаче е, че има хора които вярват на Вашите необосновани и изпълнени с носталгия по миналото писания! Поне взехте ли си хонорарчето от г-н Ал.Александров?! Успех в каузата Ви!

  8. #8
    gost 11 сеп 2013, 02:09
     
    1
     
    1

    До "Ужас" - "Дори и модернизация на МиГ-29 би ни оставила в 20 век далеч зад нашите партньори от НАТО. И за Ваша информация експлоатацията и на Ф-16 и на Грипен е значително по евтина от тази на МиГ-29. Най-страшното обаче е, че има хора които вярват на Вашите необосновани и изпълнени с носталгия по миналото писания!"
    Наистина написаното е ужас... Някой превръща злобата си в претенция. Господине, ако наистина се интересувате от авиация, трябва да сте информиран, че МиГ-29А доста носи на модернизация... И то такава, че ще бъде плътно "рамо до рамо" с "нашите партньори" от НАТО. Или сте един от тези, които чакаха за комисионна от престъпния опит за покупка на 8 дърти бараки Ф-16А MLU за 700 милона лева? Слава богу, лакомията и болната фантазия на А.Ангелов не успяха!

  9. #9
    DDT 11 сеп 2013, 09:42
     
    0
     
    0

    Rebel shooter, написал съм "шофьори" в духа на статията. На мен лично ми стана обидно след като инженера нарича бойните машини "возила". От това всеки може да си направи извода за сериозността на статията и професионализма на нейния автор. Мисля, че няма за какво да ти се извинявам по отношение на правителството. Ще поживеем, ще видим. А можеш ли ми каза какво пък е направил военният министър до сега. Само пуполистки обещания, демонстриране на намерения и нищо повече. Веднаж го казах и пак повтарям-новият многоцелеви самолет няма алтернатива, т.е. има-още по-голямо задълбочаване на технологичната пропаст между нас и нашите съюзници и в резултат на това закриване на бойната ни авиация. За моя правопис не съм съгласен-посочи.

  10. #10
    ffffff 11 сеп 2013, 11:47
     
    0
     
    0

    За ква авиация става въпрос, че нещо не схванах. Къде е тя??????

  11. #11
    Ужас 11 сеп 2013, 16:12
     
    1
     
    0

    Г-н gost, какви комисионни съм очаквал си е моя работа.... Нека поговорим за модернизацията на 29! Когато откриете някъде по света МиГ-29 (модернизиран или нов) с Линк-16, с контейнер за целеуказване, с възможност за използване на "Smart weapons"- нямам време да Ви обяснявам какво е това, тогава ми се обадете, за да ме убедите, че наистина сте запознат с възможностите за модернизация на този самолет. Докато се доверявате на глупостите на инж.Йорданов и Ал. Александров няма да имам време за Вас!

  12. #12
    gost 11 сеп 2013, 18:36
     
    0
     
    0

    Г-н Ужас, опасявам се, че доста неща трябва да ви обяснявам, на не съм убеден дали си заслужава. Впрочем, има и доста по-бърза система за пренасяне на данни от Link-16, тя е интегрирана в 5-то поколение изтребители. Имате право, никой не е модернизирал МиГ-29 напълно по стандартите на НАТО, дори полската модернизация е "куца". Но това не означава, че не може да бъде модернизиран до най-високо ниво. И още нещо - не познавам инж. Йорданов (а и в написаното има доста неточности и считам, че Ал. Александров е слаб търговец, угодническите му писания за недоразумението МиГ-29М с нищо не помагат на РСК "МиГ"

  13. #13
    Ужас 11 сеп 2013, 19:32
     
    1
     
    0

    Г-н gost, мога да Ви гарантирам, че модернизацията на 29, за която всички мечтаят и вярват, че ще го направи съвместим с НАТО е НЕВЪЗМОЖНА!!! Нали сте убеден, че бедна България не може да си позволи да бъде първата страна, която иска каквото и да било различно от вече интегрираното в Словакия, Полша и т.н?! Поинтересувайте се какви са настроенията спрямо руснаците на страните, които вече "модернизираха" 29-ките си! Не са много щастливи хората! Не че самолетът е лош... Производителите не са коректни! Имаше един пишман генерал, който преди много години казваше: "МиГ-29 ще е последния боен самолет на България..." Комай този идиот ще се окаже прав!

  14. #14
    Rebel shooter 11 сеп 2013, 21:07
     
    0
     
    0

    DDT, разбрах те за "Шофьорите", прав си и за "Возилата". Статията може и да не е сериозна, но с риск да се повторя ще напиша отново, че реално ние в обозримо бъдеще друга алтернатива нямаме. Изправени сме до стената със свалени гащи. Пиша го с болка, но това е реалността. И на мен ми се иска да придобием ново поколение многоцелеви изтребители, (независимо от кой производител) с които да заменим наличните ни остарели машини, но нямаме необходимите средства за постигане на тази цел. Както вече стана ясно и за 3-та употреба дори нямаме, (Иначе повярвай Аньо щеше да ги купи) но и за ел. крушки, хартия и акумулатори дори нямаме, а какво остава за такава скъпа техника? Действително се е отворила технологична "пропаст" между нас и водещите държави от НАТО, но тя се отнася за всички родове войски, а не само за ВВС. Пример за това е злополучното участие на фрегатата "Верни" на учението в Шабла тази година.
    За министъра ще ти кажа, че според мен действа малко мудно и плахо към настоящия момент. Има някои доста добри и полезни действия, които е заявил че ще извърши, но е още рано за генерални оценки и изводи. Както и ти си написал по въпроса за съдбата на правителството, ще поживеем, ще видим.
    Понеже ме помоли да посоча правописни грешки, които си допуснал, ще ти посоча такива, но го правя с уговорката, че не целя да се заяждам и да се правя на велик. Считам, че смисъла на думите е по-важен от правописа, но все пак трябва и да се спазват някакви правила ако уважаваме езика си. Обикновено не правя забележки за правописа защото всеки допуска такива по различни причини. Кой повече, кой по-малко, но когато се критикува правопис, трябва критикуващия да е изряден в това отношение.
    Грешките в първия коментар:
    1. "Г-н инж. Йорданов" - г-н се слага или пред име, или пред титла, звание, длъжност. Не се комбинира с посочените и името на адресата.
    2. "казали-наистина" - тук тирето е неправилно поставено, а вместо него след "казали" трябва да има или запетая или точка.
    3. След "анализ" трябва да има запетая.
    4. След "ПВО" трябва да има запетая.
    5. След "България" трябва да има запетая.
    Грешките във втория коментар:
    1. След "обидно" трябва да има запетая.
    2. "пуполистки" се изписва - популистки.
    3. "Веднаж" се изписва - веднъж.
    4. "повтарям-новият" - тук тирето е неправилно поставено, като слива двете думи. Вместо това, след "повтарям" трябва да има запетая.
    5. "има-още" - тук тирето е неправилно поставено, като слива двете думи.
    6. След "съюзници" трябва да има запетая.
    7. След "това" трябва да има запетая.
    8. "съгласен-посочи" - тук тирето е неправилно поставено, като слива двете думи. Вместо това, след "посочи" трябва да има, а познай какво ;)

  15. #15
    gost 12 сеп 2013, 15:08
     
    0
     
    0

    Г-н Ужас, аз съм миролюбив човек, затова ще Ви отговоря само за две неща:
    1. Няма нищо невъзможно! Поне що се отнася до изтребителите.
    2. Кой, по дяволите, говори тук за руснаци? Тяхната авионика е поне (ама наистина поне) 15 години назад в сравнение с някои държави, които щат не щат, трябва да пазят ден и нощ суверенитета си.
    И накрая - може би новият самолет на българските ВВС направи първия си полет на 28.08.2013г? Дай боже да е така. Е, производителят трябва да го "пипне" още тук-там.. След няколко години ще пердаши ф-35 на пазара.

  16. #16
    Ужас 12 сеп 2013, 19:37
     
    0
     
    0

    Е сега вече разбрах кой сте. Много вода ще изтече докато самолетът, за който говорите бъде приет на въоръжение точно в България. Не сме узрели за това! А иначе не си мислете, че модернизация на 29 без Руснаци е възможна. За справка Румъния!

  17. #17
    от село 15 сеп 2013, 09:10
     
    1
     
    0

    ХА-ХА-ХА Дойдоха на валаст руското лоби зад което стой руския агент Станишев и започна да се говори за ремонт за стара руска техника за милиони евра.БСП и ДПС си знаят ,че ще вземат по-лесно комисионни от руснаците за разлика от западните компании така ,че бъдете спокойни ще си карате раздрънканите МИГове още поне 20 години.Ама народа добре го е казал прост народ слаба държава;)

  18. #18
    Preslav 15 сеп 2013, 10:43
     
    0
     
    0

    От село - тогава докато бяха твоите хора на власт от ГЕРБ да бяха купили нещо ново за ВВС бе?!!1 Защо не го направиха ами само изнасилваха БА и ВВС като се возиха до където си искат...

Социални мрежи

Поръчайте с до -25% отстъпка

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка