Българската авиация през месец юли 1912 г.

Pan.bg 10 юли 2020 | 10:20 views (595) commentaries(0)
img пан.бг
Източник: Музей на авиацията

Месец юли 1912 г. е изпълнен с ключови за българската авиация събития. Най-интересните и същевременно съдбоносни за полагане началото на авиацията ни сведения идват от авиационното училище на Луи Блерио в Етамп, Франция. Те са детайлно предадени от списание „Л‘Аеро”, което се явява главен печатен орган на „Аероклуб дьо Франс“.
Още от самото начало на юли започват авиационните изпити на С. Петров, Хр. Топракчиев и Н. Богданов в училището на Блерио. От брой № 518 от 04.07.1912 г. разбираме, че „Tримата български офицери вече са майстори в осем полета, всеки от които премина първият тест на бревета си.“. За успешното им представяне научаваме от брой № 520 от 06.07.1912 г., в който е упоменато, че „Лейтенанти Симеон Петров, Христо Топракчиев и Никифор Богданов, делегати на българското правителство и обучаващи се в училището от едва един месец, получиха блестящо вчера своите бревети. Тези офицери ще продължат подготовката си с оглед получаването на висша офицерска диплома. От всички български офицери, изпратени едновременно с тях в различни френски, английски и германски военни училища, те са първите, които получават бреветите си, благодарение на перфектната организация на школата „Блерио” в Етамп.“.
След успешните тестове за усвояване на аероплана в полет те се местят от гражданското към военното летище на училището, където продължават обучението си до завършване на пълния курс. За него може да се предположи, че също е придружен с изпит, проведен след средата на юли, тъй като бреветът на Симеон Петров, издаден от Аероклуб дьо Франс с № 949 е с дата 25.07.1912 г.
Заедно с това, през месец юли българското правителство осъществява процедура по проучване, тестване и закупуване на първия за нуждите на армията ни самолет – двуместен Блерио XXI. От статия, озаглавена „Авиацията в България“ в същото списание „Л‘Аеро“, брой № 525 от 11.07.1912 г., получаваме потвърждение за покупката и тестовия полет: „Българското правителство, което изпрати на обучение пилоти в школата „Блерио”, получи вчера първия самолет от тази марка, предназначен за армията. Това е двуместна машина от тип XXI с двигател 70 HP. Пилотът Перейрон, заедно с лейтенант Христо Топракчиев, извърши възхитителен тричасов полет по маршрут Етамп - Блуа като връщането бе осъществено през Питивие, Орлеан, Божанси и долината на река Лоара.
РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > >




Разстоянието от 230 км бе изминато за 2 часа и 55 минути като пилотите достигнаха височина от 2060 метра. Те осъществиха кацане при планиращ полет от височина 900 метра.“. Заключителните тестове и оценка на машината са осъществени на 23-ти юли, тъй като в брой № 538 от списанието е публикувана колонка със заглавие „Един самолет Блерио за България“. В нея разбираме, че „Последната проба на аероплана, тип XXI, който завод „Блерио“ достави за нуждите на българското правителство, се състоя вчера и премина със забележителен успех. Става въпрос за неговото разглобяване и повторно сглобяване. Разглобяването и товаренето му на платформа се извършиха за 22 минути. Разтоварването, повторното сглобяване и привеждането му в изправност за полет отнеха само 15 минути. Лейтенант Симеон Петров, предвождащ комисията, и пилотиращ блестящо този самолет, изрази въодушевлението си относно бързата операция, извършена пред очите му.“.
До края на месеца българските офицери извършват непрекъснато полети на двуместния Блерио XXI, а по продължаващите авиационни новини от Етамп с тяхно участие изглежда, че обучението им продължава и през месец август…



Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!


Българската авиация през месец юли 1912 г.

ПРЕДИШНА СНИМКА 1/3 СЛЕДВАЩА СНИМКА

loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка