26 години от гибелта на полковник Иван Даев

Pan.bg 29 сеп 2020 | 08:38 views (1380) commentaries(0)
img ================================================================
На 29 септември 1994 г. при изпълнение на тренировъчен полет - пилотаж на малка и пределно малка височина с МиГ-29 (борд 25) загива командирът на авиобаза Равнец полковник Иван Кирилов Даев.Непосредствена причина за катастрофата е недостиг на височина при преминаване от ляв в десен вираж през гръб.
================================================================
image
imageimage
image
image

Rasho Sonq Radkovi Radkovi
През 1994 година на днешната дата загина моя приятел Иван Кирилов Даев. С прекрасния летец и приятел Ванката от Пловдив се запознахме на лагер школата към ДОСО. Бяхме заедно в продължение на два месеца, след което Ваньо беше приет за курсант във ВНВВУ “Георги Бенковски”. След една година във военното училище влязох и аз и приятелските чувства продължиха през цялата ни съвместна курсантска служба. Иван Кирилов Даев завърши военното училище през 1976 г. и бе разпределен да служи в 15 изтребителен полк с. Равнец. Една година след това го последвах и аз към същия полк. Въпреки че летях на летище Балчик, дружбата и приятелството ни продължиха и по време на съвместните ни учения срещи между двете ескадрили на полка. Често се случваше да работим съвместно по учения на един и същи канал на радиовръзката и всеки път се поздравявахме взаимно-двамата се познаваме по гласовета. Нямате представа какво взаимно уважение Един септемврийски ден на 1984 г. съм дежурен по СКП на летище Балчик и, откъм морето подходи за кацане дежурния изтребител от първа ескадрила, вдигнат по контролна цел. Дадох му условията за кацане и от въздуха се обади Иван Кирилов Даев. Приех го с удоволствие, но след кацането Ванката ми съобщи: -Днес прочетоха заповед, изпращат те с още осем летци на служба при нас в Равнец.

- Защо, какво става, аз имам семейство, едвам продумвам, истина ли е? -Ела на стоянката ще ти кажа. Отговори Иван. Вземам дежурната кола и на централна стоянка. За първи път разбрах, че вече всичко е решено без някой да ме е питал. Заредиха самолета на Иван Даев и той излетя и се прибра на летище Равнец. Само след няколко дена ни прочетоха официално




заповедта и службата започна в съвместно да служим в Равнец. През следващата есен Иван Кирилов Даев замина за военна академия “Георги Сава Раковски”, която завърши през 1987г.. През 1992.г. Иван Даев е назначен за командир на 15 полк. Отидох му на гости през 1994 г. Прие ме като брат, искрено ми завидя на купеното от Австрия на старо десет -петнадесет годишно Рено 11, „То таблото е истинска дискотека, завиждам ти” с мъка сподели Ваньо- той като командир на полк караше раздрънкан стар двадесет годишен лейтенантски, купен на старо „Москвич”. Под неговото ръководство полкът продължи традициите да бъде водещ в българската авиация. В България през 1994 г. и 1995г. на демонстративни полети последователно пристигнаха Американските демонстративни групи “Сините ангели” и “Буревестници” на самолети Ф-18 и Ф-16, които направиха демонстративни полети на летище Пловдив. Техните полети предизвикаха командира на полка м-р Иван Кирилов Даев да създаде българска група за демонстративни полети “Морски орли” в състав на четворка. Групата се представя много добре, ходи в чужбина, но среща постоянни пречки в своите тренировки. В този момент цялата българска авиация е в затруднение, няма гориво, няма резервни части, няма уважение от страна на политиците и командването. Въпреки това м-р Иван Даев дава всичко от себе си полкът да бъде запазен в бойна готовност. Командирът на полка лети като инструктор на МиГ-29 с всички летци, раздава се по-всички направления, поддържа духа на летците си въпреки неприятностите, които го дебнат от всички страни. На 29.09.1994 г. в 16ч. 30 мин. Иван Кирилов Даев излита за изпълнение на зона пилотаж над летището. На пределно малка височина изпълнява стръмен вираж над полосата и завърта самолета около надлъжната ос за преминаване от ляв вираж в десен вираж през гръб, носа на самолета рязко забива надолу към земята от непремахнатото своевременно претоварване и самолета МиГ-29 по гръб се забива в 16ч. 36 мин. непосредствено до полосата под погледа на целия полк. Погребан е в Бургас. Моя приятел Ванката-летял 1000 ч. на МиГ-21 ПФМ-е забравил, че МиГ- 21ПФМ го върти, без загуба на височина-въпреки, че си със голямо положително претоварване. Миг -29 е носотежък и задълбава към земята при не премахнато претоварване
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка