70 години от създаването на 19 ИАП (продължение)

Pan.bg 19 мар 2021 | 13:06 views (954) commentaries(0)
img пан.бг
Източник: Музей на авиацията - Крумово

В седмицата, посветена на 70 - та годишнина от създаването на 3-та иаб, Ви припомняме за някои от нейните най – добри пилоти и техните постижения при усвояване на бойната техника и в защита на страната.
В началото на май 1950 г. с цел приучаване на новата материална част за СССР заминава група от 15-и иап. Сред тях са майор Васил Величков, капитан Димо Караангелов, началник щаб капитан Йордан Миланов и заместник - командирът капитан Колев. Бързо са усвоени Як-11 и реактивните Як-17 и Як-23, като пръв на последния лети майор Величков. Програмата за приучаване преминава в съкратени срокове и без произшествия. В края на март 1951 г. започват да пристигат в страната първите Як-17 и Як-23. На 22 април майор Васил Величков изпълнява първия реактивен полет в небето над България. При полета се проявява проблем в двигателя, което налага принудително кацане, без обаче да са нанесени щети по машината.
В първите дни на август 1951 г. Георги Разсолков е назначен като младши пилот в 19-и иап. През юни 1957 г. той, заедно с кап. Илия Еленски, кап. Георги Антов и кап. Рашко Коев заминават за СССР за усвояване на свръхзвуковия самолет МиГ-19С и МиГ-19П. На 12 септември Г. Разсолков трябва да изпълни „Упражнение 11” - преминаване на скоростта на звука при височина 10 000 м. Един от знаците за успех е получаването на силен гръм при достигането на необходимата скорост - нещо, което никой от другите пилоти във въпросния ден не успява да постигне. Поради сложна метереологична обстановка Разсолков се издига на по-голяма височина за да излезе от облаците, заемащи 2/3 от зоната му. Наближавайки летището вижда, че скоростта му е 1200 км/ч - нещо строго забранено при такава височина. След кацането очаква да бъде порицан заради неволното нарушаване на въздушната дисциплина. За изненада на Разсолков неговият инструктор капитан Ткаченко остава доволен от представянето му, а той става първият българин летял със свръхзвукова скорост.
До 1954 г. българското въздушно пространства е обект на множество посегателства от чужди разузнавателни самолети и балони. През нощта на 8 септември с.г. е установен пореден нарушител в небето над България. От летище Граф Игнатиево излитат в зоните
си за дежурство кап. Илия Еленски в района на Свиленград и ст. лейтенант Разсолков. След кратко преследване, близо до границата с Гърция, кап. Еленски осъществява контакт със самолета –нарушител, открива огън и успява да го порази. Чуждата машина пада на гръцка територия, а зачестилите нахлувания в българското въздушно пространство рязко спират. Това е един от най-големите успехи на българската бойна авиация в следвоенния период, а кап. Илия Еленски се нарежда сред героите в авиационната ни история.
В периода 14 август - 18 септември 1963 г. в България пристигат 12 МиГ-21Ф13. Това е първият самолет в страната, който може да достигне два пъти скоростта на звука и първата машина с триъгълно крило. Първоначалната подготовка на групата от дванадесет летци се провежда от 25 февруари до 30 май 1963 г. в Краснодар, СССР. Полетите се извършват без учебен самолет, като за такъв се използва учебният МиГ-15 УТИ , след което се лети на бойните самолети МиГ-21Ф13. Всички пилоти успешно завършват курса за обучение и се завръщат в страната. На 12 ноември 1963 г. кап. Иван Бедрозов става първият пилот, който лети в България с новата машина.

image
image
image


Снимка 1: полк Васил Стоичков Величков
Снимка 2:На брега на Каспийско море. Първи ред: Христо Кривчев, Г.Антов, Васил Василеску, Милчо Стоянов. Втори ред: Иван Младжов, Мончо Ганев, Георги Разсолков, А. Кибарски Илия Еленски и Васил Халваджян
Снимка 3: полк. Иван Бедрозов
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка