19.1.1937 г. Милиардерът-плейбой Хауърд Хюз поставя световен рекорд за скорост със самолет

Pan.bg 19 яну 2013 | 12:14 views (5994) commentaries(0)
img blitz.bg

На 19 януари 1937 г. 31-годишният Хауърд Хюз поставя нов световен рекорд за скорост със самолет, като прелита от Лос Анджелис до Ню Йорк за 7 часа 28 минути и 25 секунди.След това на 10 юли 1938 г. той поставя нов рекорд, като извършва за 91 часа околосветски самолетен полет. Затова през 1938 г. летището на Хюстън (Тексас) е преименувано на „Летище Хауърд Хюз”, но старото име е върнато поради възраженията на гражданите летището да носи името на жив човек.

image

И за да няма недоразумения веднага трябва да се поясни, че това е същият Хауърд Хюз, който е прославен не само като американски пилот-рекордьор и авиоконструктор, но е известен кинопродуцент, прочут плейбой, невероятен ексцентрик, авантюрист, един от най–богатите хора в света и една от най-противоречивите личности в историята на САЩ. Проявява особено ексцентрично поведение в залеза на живота си.

Като тийнейджър Хюз декларира своите цели в живота - да стане най–добрият играч на голф в света, да стане най–добрият пилот в света, да стане най-добрият продуцент на филми в света. Въпреки че посещава множество престижни училища( Fessenden School в Западен Нютън, Масачузетс, и училището „Тачър“ Thacher School в Охай, Калифорния), той никога не се сдобива с диплома. Бащата на Хюз урежда специално за него обучения по финанси и инженерни науки в Калифорнийския технологичен институт като впоследствие го записва в Университета Райс.

На 19-годишна възраст Хюз наследява през 1924 г. от починалите си родители 17 млн. долара, изключително в доходоносната петролодобивна компания „Хюз Туул Къмпани”, на която веднага става изпълнителен директор.

Хюз използва своето богатство, за да реализира мечтата си да стане филмов продуцент. Двата негови филма, които излизат през 1927 г., Everybody's Acting и Two Arabian Knights се превръщат във финансов успех. Филмите му The Racket от 1928 и The Front Page от 1931 г. са номинирани за наградите на Академията. Хюз е продуцент и сценарист на филма от 1930 г. – Hell's Angels, даващ израз на любовта му към авиацията, а също и на филма Scarface от 1932 г. Може би най–известният му филм си остава The Outlaw от 1940 г. с участието на Джейн Ръсел.

По това време той придобива и славата на женкар, има връзки
с много известни жени, чието изброяване би заело много място.

През целия си живот Хюз е остава страстен почитател на летенето, пилот и самоук авиоинженер. "Искам хората да ме запомнят с едно нещо - приносът ми в историята на авиацията" – заявява той. Хюз поставя множество световни рекорди, а също проектира и конструира няколко самолета, докато е начело на „Хюз Еъркрафт”.

Като авиатор Хюз получава множество награди: „Хармън Трофий” през 1936 и 1938 г., „Колиър Трофий” през 1939 и Octave Chanute Award през 1940 г. Освен това Хюз притежава и специален медал от Конгреса за своя околосветски полет.

През 1938 г. Уилям Джон Фрай, бивш холивудски каскадьор и първи директор на операциите на Trans World Airlines (TWA), поръчва новия 33-местен „Боинг Стратолайнер” - първия самолет с отделена пътническа кабина с налягане. Той убеждава Хюз, запленен от новата летателна технология, да финансира покупката. С това си действие през април 1939 г. Хюз се превръща в основен акционер на TWA. През 40–те и 50–те години на миналия век TWA продължава да залага на най–авангардни самолети, като това се дължи преди всичко на собствения интерес на Хюз към самолетостроенето. Трябва да се посочи, че TWA се разраства значително под неговото ръководство.

На 7 юли 1946 година Хюз едва оживява след самолетна катастрофа. Той пилотира първия полет на експерименталния двутелен самолет XF-11 (дължина – 20 м, разпереност на крилото 31 м и тегло 26 тона) с шпионско предназначение. Общата конфигурация напомня изтребителя от войната Lockheed P-38 Lightning.

Планът на полета включва представянето на самолета в Лос Анджилис, но изтичане на масло на един от двигателите предизвика спирането му, последвано от стръмно пикиране на самолета към земята. Хюз се опитва да спаси машината, като я приземи на игрище за голф на „Кънтри Клуба” в Лос Анджелис, но секунди преди да достигне този терен самолетът рязко пропада и се разбива в квартала на Бевърли Хилс, който заобикаля площадката. Самолетът спира едва след като е разрушил три къщи и резервоарите му избухват в пожар.

Хюз лежи безпомощен до горящия самолет, докато не го измъква сержант от флота, който по това време е на гости при приятели в съседна къща. Хюз получава множество наранявания вследствие от катастрофата: счупена ключица, шест счупени ребра и изгаряния трета степен, които остават своя белег за цял живот. Легендарните мустачки на Хюз, които той носи впоследствие, са опит за прикриване на малък белег, получен в този инцидент.

Едно от най–големите предизвикателства пред Хюз е създаването на гигантския хидроплан Н-4 „Херкулес” с 8 двигателя с мощност по 4000 к.с., станал известен като Spruce Goose (буквално "Смърчовата гъска", макар че в действителност е използвана бреза). Всъщност това е 190 тонен масивен летящ „кораб”, предназначен да превозва 750 напълно екипирани войници или танк М4 „Шерман”.

image

image

image

Понеже американското правителство не позволява на Хюз да използва алуминий, който е под строги ограничения по време на войната, той изгражда самолета предимно от дърво в своята фабрика. Това е самолетът с най-голямо крило в човешката история – 97,5 м.

Самолетът е поръчан от правителството на САЩ, за да се използва във Втората световна война, но не е завършен до приключването на бойните действия.

На 6 август 1947 г. Хюз е призован да свидетелства пред Сенатската комисия, разследваща военните поръчки, за да обясни защо самолетът не е бил доставен на армията по време на войната. Комисията обаче се разпуска, без да приеме окончателен доклад. Самолетът е можело да бъде видян за дълъг период от време в Лонг Бийч, Калифорния, преди да бъде преместен в Орегон, където сега е част Evergreen Aviation Museum.

Първият полет на „Гъската” не е обявен предварително и е изпълнен по спонтанно решение на милиардера между слушанията в Сенатската комисия. На 2 ноември 1947 г. той се качва с още общо 35 души - Дейв Грант като втори пилот (без пилотски бревет), двама бордни инженери, 16 механици, още двама души от екипажа, 7 журналисти и 7 представители на авиационната индустрия. Целта е да се направят няколко маневри в залива на Лонг Бийч в Калифорния. След две плъзгания по водата четирима от журналистите слизат, за да напишат и предадат статиите си. Тогава Хюз прави още един завой, засилва празния 100-тонен самолет и го вдига във въздуха за 70 секунди на височина около 20 метра.

Милиардерът авантюрист продължава до 1962 г. да плаща на 300 служители, подписали декларация за строга секретност, които поддържат самолета в готовност за полет. След тази година броят им е намален до 50 и те работят за корпорацията до смъртта на Хюз през 1976 г.

През седемдесетте години на миналия век Хюз се връща във бизнеса с авиокомпании, като купува „Еър Уест” и я преименува на „Хюз Еъруест”.

В края на 50–те години на миналия век Хюз развива симптомите на маниакално–компулсивно разстройство (МКР). Известният със своята елегантност Хюз внезапно изчезва от публичното внимание и се превръща в мистерия. В медиите се появяват всякакви слухове за неговото поведение. Според различни слухове Хюз ту е смъртно болен, ту умствено нестабилен или мъртъв, или дори заместен с двойник.

Хюз започва отшелнически начин на живот, съпътстван от наркотици, живее в заключени тъмни помещения и с постоянен страх от микроби. Въпреки че плаща немалка месечна заплата на бръснар, който е на повикване, Хюз си прави прическа и подрязва ноктите веднъж годишно. Има няколко доктори на заплата, но почти никога не ги вика, а дори и да получи тяхното мнение, той никога не изпълнява предписанията им.

Хюз се пристрастява към кодеина (инжекционно), валиума и други обезболяващи, губи значителна част от теглото си, събира урината си в бутилки .Той настоява да се използват хартиени кърпи, с които да се покрива всяка повърхност, преди да я докосне, като предпазно средство срещу микробите.

Хюз е боледувал от сифилис като младеж и в голяма степен странното му поведение към края на живота му се отдава от много днешни негови биографи на третата фаза на тази болест.

Със своя антураж Хюз се мести от хотел на хотел от Бевърли Хилз през Бостън до Лас Вегас, където купува „Дезърт ИН”, защото го заплашват с изхвърляне. Става известен с това, че модернизира Лас Вегас като купува от Мафията значителна част от града. Купува и телевизионни станции като KLAS-TV в Лас Вегас, за да има какво да гледа през нощите, в които страда от безсъние.

Хюз ообожава сладоледа с банани и ядки на „Баскин Робинс” и неговият антураж изпада в ужас, когато разбира, че „Баскин Робинс” спира от производство този сладолед. Те правят специална поръчка от 1 тон сладолед и го доставят от Лос Анджелис до Лас Вегас. Няколко дни след пристигането на поръчката Хюз заявява, че сладоледът с банани и ядки му е омръзнал и сега иска само ванилов сладолед. Години след това помощниците на Хюз раздават безплатен сладолед с банани и ядки на своите приятели и техните семейства.

В Невада Хюз има изключително политическо влияние, често пъти е влияел върху изхода на избори и приемането на закони. Все пак неговото влияние има и граници - той се страхува от ефекта на опитите с ядрено оръжие на повърхността, които се провеждат в щата по това време и предлага един милион долара на президентите Линдън Б. Джонсън и Ричард Никсън, за да ги спрат. Помощниците на Хюз никога на предлагат подкупите, но се знае, че Джонсън отказва офертата, а така и не се стига до контакт с Никсън.

Когато състоянието на Хюз се влошава, той се мести на различни места – Бахамските острови, Ванкувър, Лондон, както и на други места, като винаги живее на последните етажи на сградите в апартаменти със затъмнени стъкла. Всеки път, след като се изнесе, хотелите имат нужда от основни ремонти.

На 5 април 1976 г. Хюз умира на борда на самолет на път към Методистката болница в Хюстън. Милиардерът е едва на 70 г., но е в състояние, което го прави напълно неразпознаваем и поради това ФБР настоява за потвърждаване на самоличността му чрез сравнение на пръстови отпечатъци. Тялото му е в изключително лошо физическо състояние, а рентгеновият преглед показва наличие под кожата на ръката му на счупени игли.

Хауърд Хюз е погребан в гробището Гленуд в Хюстън, щат Тексас.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка