Митът за армията на САЩ

Pan.bg 20 апр 2013 | 16:18 views (6652) commentaries(28)
img Posted by infobalkani


Професионализмът е нещо по-друго, макар че в армията на САЩ има доста голям брой професионалисти. На служба постъпват млади хора поради различни причини – финансови проблеми, желание да получат възможност да им платят образованието и други. В основата си личният състав на армията са хора от бедни или неосигурени семейства.

До началото на активното участие на САЩ в световни конфликти – (Ирак, Югославия, Афганистан), с набирането за служба в армията практически нямаше проблеми. Младите хора с удоволствие постъпваха на служба.

Решаваха си проблемите и … се уволняваха. Мнозина оставаха на служба за срокове до 20 години. Този период на служба вече даваше право на пенсия и всякакви социални осигуровки.

Но ето че станаха събития, в които САЩ започнаха да играят водеща роля. Както и всяка война, войните, които водят САЩ предполагат загуби, осакатявания, ранявания и всякакви други “прелести”, след които животът на човека става тежък. А още по-тежко е, ако се опитват да го изолират от обществото и се правят, че нищо страшно не е станало.

По време на първата война в Персийския залив американската телевизия съобщаваше, че загубите са около 64 души.

По-късно, когато новинарските агенции пресметнаха общите загуби, постъпващи от различни източници, те станаха вече 146 човека. По сведения на ветеранската организация на САЩ от 2002 година, загубите на американските войски, взели участие в ”Първата война в Залива”, се оценяват на 8013 души!

Постепенно, с открехването на истината и все по-голямото затъване на Щатите в локални войни, лозунгът към постъпващите в армията “Получи всичко, което можеш да получиш(!)”, получи за американците съвсем друго звучене: “Всичко, което можеш да получиш, е смърт!”. Е, или в най-добрия случай можеш просто “да откачиш” за целия си останал живот.

В резултат, агенциите за набиране на нови войници започнаха да изпитват трудности. Младите хора, като си представят последствията от такъв избор, се въздържат от подписването на контракт за служба в армията.

Сега в армията на САЩ американците са малцинство. Мнозинството са “зелените карти” — чужденци, които са имигрирали в Съединените щати и за да получат американско гражданство, – постъпват в армията на САЩ. И не горят от особено желание да поддържат честта на пагона. С други думи, те ще се съгласят на всяка съмнителна работа,




за да получат желаната “хартийка”. Типичните американски военнослужещи изглежда така: 25-годишени, много негри, неестествено голям процент войници с очила – (не против прах, а с диоптри).

Мнозина военнослужещи, които вече са отслужили своите 20 години, за да получа пенсията си и са се канили да се уволнят, понастоящем остават на служба, тъй като министерството на отбраната настоява, че обстоятелствата не позволяват да приемат оставката им!

В резултат на бойните действия и използването на нови мощни средства за поражение, мнозина военнослужещи са заболели от тежка форма на болести, които в мирно време се срещат много рядко.

Световната здравна организация специално разследва това обстоятелство и направи извод, че “кратковременният случаен контакт с уранов хексафлуорид с висока концентрация (“DU”) предизвиква остро респираторно заболяване, което може да стане причина за смърт”. В доклада на СЗО се отбелязва, че при плъхове и морски свинчета, “след кратък дихателен контакт с уранов хексафлуорид, след 30 дни се наблюдава оток на белите дробове – (течност в белите дробове), кръвоизливи, възпаления и емфиземи”. При опитните животни няколко дни след контакт с източника на заразяване се наблюдавал отказ на бъбреците. Урановият хексафлуорид или “обеднен уран” беше използван във войната против Ирак — ето защо продължава да расте броят на смъртните случаи сред участниците във войната в продължение на 10 години след нейното завършване.

Войната в Ирак, както и всяка война, предполага намаляване на личния състав – (смърт, раняване, дезертьорство). За да се осигурят войските с хора, в тях се изпращат поначало зле обучени запасняци и персонал от Националната гвардия. Те попадат в ситуации, когато не е по силите даже и на най-професионално подготвените военни специалисти да издържат на такива огромни натоварвания. Ето че същите тези “воини” — (фармацевти, сладкари и фабрични работници от малките градчета на средните щати на Америка), се хвърлят в огъня на партизанската война, в която участва почти цялата страна.

Разбира се, върху решението на американските младежи да постъпят на служба в армията, влияе фактът на пребиваването на военни контингенти на САЩ на териториите на Ирак и Афганистан. Мнозина знаят за загубите. Мнозина са виждали осакатени и болни. И най-главното, правителството на САЩ, (както някога и властите в СССР), се опитва да намали загубите, да скрие информацията за истината за войната. Ето защо мнозина жители на Америка не искат да участват в действията на тяхната армия, а мнозина и не могат.

Три четвърти от американците на наборна възраст са неспособни да носят службата в съвременна армия, – съобщава “Washington Profile”.

До този извод са стигнали специалисти от „Управление кадри” в американската армия (Army Recruiting Command). По техни данни, в САЩ живеят 32 милиона млади хора на възраст от 17 до 24 години. Обаче сред тези потенциални войници само 4,3 милиона съответстват на изискванията, на които трябва да отговарят новобранците.

Сред онези 27,7 милиона души, които не отговарят на стандартите на американската армия, 4,4 милиона са лица с криминално минало, а също така страдащи от алкохолизъм, наркомания или затлъстяване.

Още 2,6 милиона страдат от други болести, които не им позволяват да постъпят в редовете на въоръжените сили. Всички останали – (около 20 милиона!) не са подходящи поради, нивото на своето интелектуално и физическо развитие.

Както беше съобщено по-рано в пресата, през 2008 година във връзка с проблемите с набирането на хора за въоръжените сили, Пентагонът свали интелектуалната летва за новобранци за сухопътните сили.

През последните 5 години в армията на САЩ се наблюдава рекорден брой самоубийства.

За увеличаването на броя на самоубийствата допринасят войните в Ирак и Афганистан. Установено е, че през 2008 година са се самоубили 128 войници на САЩ – (данни за 2009 и 2010 година засега няма). Американски военни казват, че не знаят точните причини, поради които все повече войници посягат на живота си. Обаче признават, че своята роля за това играят продължителните командировки в зоните на военни действия. През 2007 година в американската армия са извършени 115 самоубийства, а през 2006-а — 102. Показателите за 2008 година означават, че за първи път от времената на войната във Виетнам, броят на самоубийствата в армията пропорционално е надминал съответните показатели сред гражданското население.

“За нас решаването на този проблем е една от най-важните задачи, — казва министърът на сухопътните войски Пит Грийн. — Защо расте броят? Ние не може да кажем защо. Но ние можем да ви уверим, че правим всичко възможно, за да повлияем на ситуацията”.

Около 35% от самоубийствата са извършили войници, които изобщо не са изпращани в местата за носене на службата, а 30% от самоубийците са служили по местоназначение. Още 35% от случаите са станали у дома, — най-често след повече от година след връщането им от армията.

Като оценява трезво състоянието на своите сухопътни сили, тяхното командване залага за компенсиране на ниското качество на военнослужещите от най-ниското звено – на високо технологични образци оръжие и нови принципи на водене на военни действия. Новата американска доктрина “Всеобхватна операция” гласи, че победата може да се постигне без използване на сухопътен компонент. Войникът ще дойде на бойното поле чак след установяването на режима на окупация.

В хода на войната против Югославия през 1999 година, американското военно командване изпита новата доктрина за водене на бойни действия по цялата територия на противника: нанасяне на удари по центровете, контролиращи производството, населението и транспорта. Съставна част на тази концепция, разработена една година преди нападението срещу суверенната балканска страна, съществуваше също положението за действия за изпреварване на противника в областта на вземането и изпълнението на решения, което се извършва едновременно с действия по разрушаване на командната верига на противника и по общата планова деморализация на неприятеля.

Във войната през 1999 година Югославия представляваше своеобразен полигон, на който беше проверено преминаването от доктрината за въздушно-земното сражение, определена в устава на Сухопътните войски на САЩ – „FM 100”, – към доктрината за въздействие върху противника от разстояние с управляеми системи оръжие, а също така с методите на политико-пропагандно въздействие върху силата на волята на личния състав на армията на противника и самия народ.

За щастие или за съжаление, югославският опит се оказа твърде скоротечен и твърде специфичен, за да се изяснят всички предимства и недостатъци на този метод. В Ирак и Афганистан вече всичко беше различно. Обаче главната цел на американското военно командване – да воюва без войници, — се очертава доста ясно. Показва ли това косвено качеството на “живата сила” на американската армия? Без съмнение. Да желае да води бойни действия без използване на хора може само онзи, който не е сигурен в качеството на човека. При това ясно се разбира, че в случай на малко повече собствени жертви, – много бързо може да се стигне до прекратяване не само на конкретната операция, но и на цялата война.

Проблемите с вътрешен характер са обусловени от принципа на комплектуване на войските. Отчитайки негативните последствия от комплектуването на армията в САЩ, е необходимо да се осъществява балансиран подход към принципа на комплектуване на армията в Русия.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 28

  1. #1
    доцент Колев 20 апр 2013, 17:52
     
    0
     
    0

    От кой сайт е превода? Чудя се защо до момента, от 2004 г. насам не съм видял подобни публикации в българска медия? Ще се намери ли храбрец да пише за проблемите на "дезертьорите" в съвременните професионални армии? Или такива няма??Актуална ли е темата за "експедиционните възможности" на БА? Или не?Къде ги експертите "Тони" и доцент "Докторов" да коментират?

  2. #2
    Доцент Докторов 20 апр 2013, 20:46
     
    0
     
    0

    Колев, здравей! Тук съм! Не знам този, който се крие зад infobalkani кой е, но аз съм прекарал доста време с американски военнослужещи от всички видове ВС и съм разговарял с доста от тях, но незнайно как депресарско настроение сред тях не съм констатирал...За дезертьори не съм чул, възможно е да има, както има и във всички непрофесионални армии. На въпроса ти защо до момента, от 2004 г. насам не си видял подобни публикации в българска медия не мога да отговоря, въпреки желанието ми, за дезертьорите мога да направя един рисърч и да ти отговоря подробно, за "експедиционните възможности" на БА...тях просто ги няма въпросът ти е стюпид и безсмислен, ако поне малко си в час със състоянието на БА в момента...Ти да не би да си нямаш работа!? Неадекватно се държиш бро...

  3. #3
    Тони 20 апр 2013, 21:57
     
    0
     
    0

    Здравейте доцент Колев!
    До всички
    Разбира се нямам нищо против да се публикува всякаква информация, но е глупаво да си правите изводи само от прочетеното.
    Не знаете кой е източника на информацията.
    Не знаете кой каква цел „се опитва да постигне” с такава информация.

    Автора на тази информация е Анатолий МАТВИЙЧУК и тази информация е публикувана преди 10.03.2013г.

    http://www.soldatru.ru/read.php?id=1307

    Всеки да си прави изводите САМ!

  4. #4
    Beckam 20 апр 2013, 22:12
     
    0
     
    0

    Еееее ама недейте така де! На хората силата им е в руския, не в западните езици, вие от къде искате да превеждат!? А и обичат в такива сайтове да надничат дето са с разширение .ru...Нали трябва да се образоваме, а от тези сайтове информацията е най меродавна:))

  5. #5
    Хм.. 20 апр 2013, 22:20
     
    0
     
    0

    Така е войниците и на US са утрепки както и нашите. Това са най-простите в обществото, но им плащат.
    И тук става така. А старите офицери дето са си мислили, че ще са досктойни в обществото са излъгани.

  6. #6
    Wladi 20 апр 2013, 22:28
     
    0
     
    0

    Абе господа Вие нормалнили сте ?
    Тони понеже си защитник на САЩ имал ли си допир с оръжие от Америка ? От къде знаеш примерно ,че Ф-16 е по-добър от Миг-29 , бил ли си свидел на въздушен бои или само си чел а , че само говориш за тия португалски "гълъбчета" ?? САМИ СИ ПРАВЕТЕ ИЗВОДА ЗА ТОНИ !
    Докторов не знам какъв допир си имал с американски войник , но преди година имаше 1 американец бивш войник беше по някаква прогрма за изоставените деца . Човека е бил в Ирак и каза ,че преди битка са пили някакви хапчета . Ефекта е бил следния след попадане на шрапнел в рамото му той не е усещал болка . Това само по себе си говори каква е Армията на САЩ , наркомания и това са били воиници хах .

    Тони и Докторов не знам колко време сте били във БА ако изобщо сте служили.Но престанете да говорите за руско,натовско и американско оръжие , организиране и т.н .Да прочетете няколко книги не е достатъчно идете и питаите във "Графа" или "Безмер" кое предпочитат руско или американско оръжие. Това ,че Радев си е получил образованието във САЩ и иска Ф-16 е лошо за ВВС , защото там не искат Ф-16 !

    Прави си ти извода Тони !

  7. #7
    филип 20 апр 2013, 22:34
     
    0
     
    0

    Споко Влад за 20 години видях как от смърт за Америка стана смърт за Русия.И Уса-то ще издиша един ден а аз като тигър в храстите си чакам момента за атака хубавото е че съм с едно 20 години пред всички про-американски дришняри.Дет се казва къде съм срал гъби берете сега.

  8. #8
    OP 20 апр 2013, 22:37
     
    0
     
    0

    В общ смисъл оценката на автора е правдива. Безумно е само на базата, че източникът е руски да се омаловажава значението на материала. САЩ не изнасят зад граница несглобени и невъоръжени части. В тоя смисъл е нормално лицата, с които сте се срещали да са подготвени и мотивирани. Не така стои проблема с военнослужещите вътре в САЩ. И затова фокусът на статията е върху подбора, подготовката и мотивацията на новопостъпилите. Морал и здраве - това са липсващите звена в днешната американска младеж. Това е реалния ресурс за набоп на военнослужещи и той не може да бъде подменен с по-добър. Недобри физически показатели, ниска степен на образованост, отсъствие на мироглед, криминално минало, леност - все неща, характерни за продукта на американската машина. С такъв ресурс са обречени на лош подбор и упадък. Така изглеждат нещата отвътре. От България е трудно да се види това.

  9. #9
    ZORO 20 апр 2013, 22:52
     
    0
     
    0

    Единственото нещо за което признавам американската армия пред руската е че там човешкия живот значи нещо и с помоща на новите технологии се опитват да намалят жертвите,момчетата не трябва да умират от страх всеки път когато се качат на самолета за мисия..

  10. #10
    Доцент Докторов 20 апр 2013, 23:11
     
    0
     
    0

    Wladi, кви глупости ми редиш за Радевци, Графа и Безмер!? Една армия да не се измерва с ВВС, ти знаеш ли колко ОФИЦЕРИ от Графа и Безмер не могат да ми начертаят една проста схема на организзацията на Българските въоръжени сили щото знаят само пътя от офиса до хангара, ако ги питам кво друго има в БА освен ВВС, кой знае как ше мигат насреща, кой ти говори за мигове и ефове, бе вземете да прогледнете накрая, говорим за стратегия, подготовка, кадри...Тоя ми говори кое било по-добро миг-29 или ф-16...Ами естествено, че няма да го искат американците, ти кола на 30 години ще си купиш ли...ама що да не си купиш, като те гледам как мислиш. Бил чул един войник казал пили хапчета...И ти кво повярва, а !? Аз съм общувал 7 години с американски войници и съм им видял подготовката не съм научил за нея от руски сайтове...мега интернет разбирачи...

  11. #11
    Военен 21 апр 2013, 08:15
     
    0
     
    0

    Ей Докторов, направи ли рисърч, и намери ли някакъв неСТЮПИД отговор. Заради ей такива като тебе в момента армията ни е на такова ниво. Щото в момента американизацията е в най-пълна сила. "БРАТЯТА" американци си плащат за да върви тяхната контрабанда апък ей такива като тебе ги приемат с отворени ръце. И к`во, имало в графа офицери които не знаят структурата на армията. Еми, умнико, иди ти им върши работата като си толкова знаещ. Имаш ли си представа за нивото на подготовка на армията че приказваш. Като ти "тупнат" един самолетен двигател и ще се чудиш кое е предното и кое е задното.
    Едно време България е имала 700 бойни самолета ... 150 хил. армия ... Но добрите американци са ни казали- НЕ! НИЕ ЩЕ ВИ ПАЗИМ! ...
    Който не храни своя армия, храни чужда!!!
    Ама нека Доцента Докторов и разни такива като него знаят пътя за развитие на ВС.
    Вие сте АНТИбългари бе

  12. #12
    do Zoro 21 апр 2013, 09:32
     
    0
     
    0

    Много криво си разбрал концепцията им ! Цената на човешкия живот е еднаква навсякъде ! Просто с използване на нови технологии, държавната пара отива в големите оръжейни компании, а ако се набляга на войничора, парите ще отиват за повече заплати, застраховки, осигуровки, обучение, социални програми т.е. пак ще се връщат рано или късно пак в държавата! И още в момента живота войника се цени много повече в руската армия, отколкото в американската!
    По статията: писанията че в УСА арми последните години за войници (не офицери и сержанти)влизат само утайки и прашоляк от който нищо не става са абсолютно верни, лично ми са се оплаквали за това американски офицери! Но така е с професионалната армия, когато службата е непривлекателна! В руската армия, не че е по-привлекателна, но войничора е наборен, което обуславя наличието на качествени кадри дори на най-ниските нива, те просто нямат избор!

  13. #13
    OP 21 апр 2013, 10:16
     
    0
     
    0

    Айде аз пак да се обадя. Руснаците са точно толкова дегенерати (пияндурници, наркомани, лениви, затъпели, и необразовани) колкото и американците. По техни собствени оценки образователната им система е в срив през последните 20 тодини. Мегаломанията им съвсем не е по-слаба от на западняците. В Чечня се осраха многократно. В Кубан, само на 150 км. от столицата, джамиите са повече от жилищните сгради (хиперболизирам естествено, но е общо взето така). В Москва скинарите редовно ядат пердах от кавказците, а в Тайланд и Близкия изток на рускините им сцепват задните части. Та не ги хвалете много "братушките".

  14. #14
    Военен 21 апр 2013, 10:36
     
    0
     
    0

    Хехе ... OP като влизаш в про-американски сайтове такива неща пише :D ... Братле айде да имаме и ние малко представа какво става.
    Апък да американците в Ирак и Афганистан не се усраха, просто зараги манията за пари на няклко човека умряха стотици хиляди.
    Каква е разликата между терориста който натиска спусъка и убива няколко човека и дипломата който с едно телфонно обаждане или с един подпис убива хиляди а?

  15. #15
    OP до 14 21 апр 2013, 11:29
     
    0
     
    0

    Хехеее...14, хайде прочети първия ми коментар и после хехекай!

  16. #16
    Защо? 21 апр 2013, 11:45
     
    0
     
    0

    ЗАЩО бе хора ... напъвате се и се дерете кой е по, по , най . Като някакво деца дето спорят Русия или Америка е по силната държава. Разбрахме разделени сте на 2 - Изтока и Запада , русофили и американофили , но ЗАЩО всички сте българофоби . Какво ви интересуват великите сили и техните наборни или професионални войници. Да си гледаме нашата армия ( каквото е останало от нея ) и да се стремим да я подобрим , а не само да грабим и да си мълчим като мищоци . Ако всеки прави по едно МАЛКО , но полезно нещо, ще има ГОЛЯМ ефект. Да помогнем на нас си , не ги мислете големите те и с пропадняците си пак са велики сили , а ние с интелигенцията си сме нищожни.

  17. #17
    Мдаа 21 апр 2013, 13:56
     
    1
     
    0

    Доцент Докторов, а Вие като сте такъв стратег и можете да чертаете схемите, за които говорите дали можете да пилотирате самолет или да ремонтирате самолетен двигател.... или просто да заредите танка с гориво?! Без да се обиждате, но стратезите ни докараха до това състояние, а не "простите" (според Вас) Безмерци, Графалий и т.н. А това за хапчетата е абсолютна истина!!! Пият ги всички, които отиват на бойна мисия. Само че предназначението им е различно! Но ги пият не само Американците. И Руснаците не правят изключение! За тази информация съм абсолютно сигурен

  18. #18
    Доцент Докторов 21 апр 2013, 14:26
     
    0
     
    0

    До "Защо" - стискам ти ръката, добре казано. Сега се обръщам към псевдовоенните смешници - "военен" и "мдаа". Военен, само не ме наричай антибългарин тъй като изобщо не ме познаваш, освен това не съм американофил нито русофил, а националист и желая най-доброто за БГ. Рисърчи правя всеки ден и виждам колко е зле руската армия, виждам как е пропита от корупция, виждам как губи международни пазари поради некачествен експорт, виждам как все още лежейки на стари лаври успяват да сдържат амбициите на САЩ...Виждам, че като пазари им останаха държави като Виетнам и Венецуела...и Алжир...Видях как Индия им каза елате да си вземете самолетите щото ни омръзна да ни продавате боклуци и вече ще работим с Франция...И още много виждам всеки ден по отношение на Русия и реформата във въоръжените и сили...Сега на другия ти СТЮПИД въпрос - как ще гледам двигателя на Миг-29...ами ще го гледам така както ти ще гледаш двигателя на С-300, малоумнико, ако знаеш изобщо кво е тва и не ме занимавайте повече с двигателите на миг-29 щото не всичко се върти около тях...Вие с оня мдаа може и разбиращо да го гледате ама ела на С-300 кф да ми направиш да те видя как ще гледаш, щото толкова бутони сте виждали само на плейстейшъна като си мислите че пилотирате самолет....

  19. #19
    мисионер 21 апр 2013, 14:33
     
    0
     
    0

    Смешна работа. Илитерати. Служил СЪМ и при Варшавския договор и при НАТО. Продсто сте смешници щом се чепкате за простотии. Нито американците са наркомани и самоубийци, нито в Кубан джамиите били повече от жилищата. А в Тайланд най-чного се котират тайландките.

  20. #20
    Мдаа 21 апр 2013, 16:09
     
    0
     
    0

    Доцент Докторов, бъдете жив и здрав! Нямам време да разбивам ничии комплекси. Явно решението за съкращаване на ЗРВ е правилно! Голяма част от състава там е загубил ясна представа за реалността. Копчетата на С-300 си ги натискайте сам и внимавайте да не паднете от стола!

  21. #21
    Доцент Докторов 21 апр 2013, 16:24
     
    0
     
    0

    Абе за ВВС е било по-правилно:)))

  22. #22
    Военен 21 апр 2013, 18:03
     
    0
     
    0

    Доцента май натиска само копчетата на компютъра май ... И неразбрах покрай кое С-300 ли си срещал многото американски военни за които каза или просто ти е хоби да ги изслушваш. Наясно ли си кво става наистина в армията или само четеш статийки за това. Прави си рисърчовете ама не занимавай хората с високо интелекруалните си мнения. А и да знаеш, като се мъчиш да пишеш с по-висок стил и да използваш думи на английски не значи, че написаното има кой знае какъв смисъл...;)
    ВВС, самолетите и плейстешъните остави на нас. Ти се заеми по-сериозно с рисърча

  23. #23
    Доцент Докторов 21 апр 2013, 19:28
     
    0
     
    0

    Аз съм ви ги оставил, де...и двата:))) Само се разменяйте с "мдаа" от време на време, като поправяте двигателите на миг-29, че да остава и за другия нещо...

  24. #24
    fuck russia 21 апр 2013, 20:55
     
    0
     
    0

    мда много простотия и то по адрес на една поръчкова пропагандна статия.
    оправили сме си хала , че гледаме в канчето на другите.
    адмирации за номер #16

  25. #25
    Мдаа 21 апр 2013, 21:38
     
    0
     
    0

    Абе хора, ми като всички знаем, че статията е поръчкова, защо се палим толкова...? Но явно тук има и поръчкови коментатори?! Да живее БА и нейните мекерета!!! Обикновените изпълнители да мрат (колко жалко)!

  26. #26
    Коцев 21 апр 2013, 21:59
     
    0
     
    0

    Напълно безсмислени спорове, Русия САЩ...стига бе! Евтина пропаганда и почваме да плюем кой е по-зле, вместо да гледам себе си. САЩ не са цвете ама и стига с тая Русия де, 21 век стана. Трябва алернатива за БГ!

  27. #27
    Pitankata 23 апр 2013, 02:52
     
    0
     
    0

    ""аз съм прекарал доста време с американски военнослужещи от всички видове ВС и съм разговарял с доста от тях, но незнайно как депресарско настроение сред тях не съм констатирал." От малки ги учат на американска усмивка, та затуй :)

  28. #28
    Tрезвен 25 апр 2013, 10:42
     
    0
     
    0

    ""Трябва алернатива за БГ!""
    Алтернативата за БГ армията е да си гледа в канчето

Напиши коментар

Задължителни полета*

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка