Ще оставим ли ВВС без пилоти?

Pan.bg 23 сеп 2010 | 13:30 views (4518) commentaries(15)
img http://otbrana.alle.bg

Въпросът е на полковник от запаса Тома Ковачев, зам.-председател на СЛВБ, заслужил летец

Съюзът на летците ветерани в България (СЛВБ) изразява тревогата си от текста на Решение № 576/06.08.2010 г. на Министерския съвет, с което е приет законопроект за поправка в Кодекса за социално осигуряване (КСО), отнасящ се до пенсиите на военните летци от реактивната авиация, който е влязъл в 41-ото Народно събрание.

Член 104, ал. 5 от КСО разпорежда, че трудовият стаж за военните летци от реактивната авиация се формира като една прослужена година се зачита за три години трета категория труд. Тази разпоредба поставя летците, миньорите, подводничарите и водолазите в една категория труд.. Но нима най-висококвалифицираната, най-рискованата професия на едноместните военни пилоти от бойната реактивна авиация ще се извади от въпросната категория и се прати неоснователно в друга, по-лека?

Безспорно е, че няма друга професия в света, която да е съизмерима с летателната на тези пилоти. Посочената в чл. 104, ал. 5 от КСО категория за пилотите е научно обоснована, като аргументирано отчита екстремния, но и високоотговорен труд на тези военнослужещи. Статистиката показва, че средната възраст на военните летци от едноместната реактивна авиация в България е 51,5 години.

За да се подготви един боен пилот, освен полученото висше летателно-инженерно образование във Военновъздушното училище, са необходими поне от три до пет години усилена летателно-бойна подготовка в бойните части за професионални действия денем и нощем в прости и сложни метеорологични условия. Подготовката на такъв пилот струва на държавата не по-малко от 15 млн. лева, а поддържането на равнището на неговата летателно-бойна подготовка в бойната част ежегодно струва около 2,5 млн. лева (по задължителните норми на НАТО). За 15 години служба в бойната част държавата разходва до 35 млн. лева за един пилот.

Безспорно е, че това е най-скъпо струващият на държавата специалист, но и необходим за сигурността на нейните въздушни граници.

Неоправдано и дори безумно е да не се отчитат вложените огромни средства в подготовката на бойните реактивни пилоти, защото това е дълготрайна инвестиция за защита на небето на Родината и изпълнение на поетите задължения от Република България към НАТО.

Напоследък, поради недостатъчна летателна подготовка и неясно бъдеще относно пенсионирането на тези пилоти, само от началото на 2010 г. са напуснали по собствено желание
ВВС 25 от тях. За сравнение от 1 август 1943 до 26 август 1944 г. през Втората световна война бойната ни авиация губи 24 пилота.

Ако такова е предложението на правителството относно действащите бойни реактивни летци, то е крайно необоснователно и е с тежки последици за тях, защото ги демотивира да служат повече във ВВС. При влизане в сила на тази поправка в КСО фактически при 15 години служба във военната авиация, вместо 45 години трудов стаж, приравнен към трета категория труд, пилотът излязъл в пенсия ще има едва 25 години стаж трета категория и ще получи 47,5% по-малък размер на пенсията си, отколкото преди промяната. Можем да си представим какво ще произлезе от това както относно мотивацията още да служи, така и доколко ще успее да поддържа бързо влошаващото си здраве.

Медицинската характеристика на летателния труд убедително показва, че поради необичайните условия за човека в небето, големите претоварвания и ускорения в полет, вредните външни и в пилотската кабина излъчвания особено на големи и пределно малки височини, напрегнатата работа във въздуха, често при остър дефицит от време с гибелен изход при закъсняла реакция, оказват големи физически и психически натоварвания на бойния пилот и го поставят в перманентен стрес, което води до усилено износване не само на нервната система, но и на целия организъм. Влязъл в авиацията с цветущо здраве, военният пилот излиза с увредено и скоро е споходен от тежки заболявания като инфаркт, инсулт, рак и други, които го погубват. Продължителността на живота му, който е принуден да поддържа с повече лекарства и болнично лечение от другите пенсионери, по изключение надвишава 50 години.

Авиационната медицина оценява труда на бойния реактивен пилот като уникален по своята производителност (на едноместния военен самолет летецът упражнява едновременно няколко професии: на пилот, щурман, борден инженер, борден радист и оператор на въоръжението, за разлика от многоместните военни самолети), провеждан в необичайна за човека среда (без твърда опора), изискващ най-високи физически и умствени качества от пилота.

Съюзът на летците ветерани на България настоява, в интерес на запазване на военната авиация на България и нейните пилоти, да се отклони това неадекватно и необосновано предложение относно изменението в трудовия стаж и пенсионирането на бойните реактивни пилоти и да се остави в сила досегашната разпоредба на чл. 104, ал. 5 от КСО. Ако успеем, ще съхраним военната авиация на Република България, една от най-старите в Европа и в света, необходима като доблестен и всеотдаен защитник на въздушните граници на Отечеството, днес и в бъдеще.

23.09.2010 г.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 15

  1. #1
    никито 23 сеп 2010, 21:39
     
    0
     
    0

    Ееееее,най-сетне някой да изреве за "горките" летци.
    Я да направим една проста сметка колко от тях наистина летят!Горе-долу 20% от л.с. на една авиобаза води що годе редовна летателна дейнос.Останалите са ... тюфлеци.Общоизвестна тайна във ВВС са т.н. "финансови полети" на голяма част от летателния състав,с които гореспоменатите господа си осигуряват доста приличен месечен доход.Освен това има и "мотивационни" сумички.Има и една наредба за допалнителните заплащания на военнослужещите,според която г-да летците получават допълнително заплащате за всяка изпълнена задача,въпреки че това им е работата-да летят.
    Свалям шапка на авиаторите,които живеят за професията си,които се "спукват" от летене,но останалите просто нямат моралното право да се наличат летци и да се ползват от облагите на своите колеги.

  2. #2
    ТЮФЛЕК 24 сеп 2010, 09:39
     
    0
     
    0

    До "никито"
    Ти ли бе мамина душицо празноглава си тръгнал да завиждаш на военните пилоти .Защо не дойде да преминеш през АДа на АЛК -да те врътнат на стола за 5 минути,да те качат в барокамерата на 5000м или да направиш няколко оборота на центрофугата.А след година две да минеш НМЧ(нова материална част)- да подишаш под налягане,да ти сложат височинно-компенсационния костюм и хермо шлема за да дишаш един час кислород,който да намали съдържанието на азот в кръвта,че да не се получи газова емболия когато те качат в барокамерата на 12000м.Или и ти си поредния малодушен завистник- когото са скъсали лекарите и който вместо да уважава хората преминали през това ,започва да им гледа в канчето с мизерни превилегии.
    Ако не си караш колата два месеца и влезеш в трафика на големите градове,вероятно се оглеждаш като мишок,за да не би някой по-забравил от теб да ти смачка ламарините,а знаеш ли какво е да се качиш на самолет след такъв период - мишок с мишок!!!
    Ей заради такива като теб пред казана на българите в АДа- няма пазачи,защото ако някой тръгне да излиза,другите го дърпат надолу.
    И да знаеш,че не получават пари за всяка изпълнена задача- а се заплащат задачи само от специални видове подготовка. И понж са толкова много пари- ще ти кажа,че ако имаш две деца с тези пари неможеш да им купиш по един хубав шоколад- виж,за марципан ще стигнат.
    Така,че тесногръдието и мъничката ти душичка- си ги запази за себе си .и мисли ,не как дазавиждаш- а да направиш своя живот по-добър и такъв ,че да ти е хубав да го живееш .

  3. #3
    никито 24 сеп 2010, 12:55
     
    0
     
    0

    Тюфи,единственото ти натоварване е това на АЛК-то!А и това да стигнеш от столовата до тоалетната и там да освободиш натрупаното напрежение.
    За специални задачи не ми говори-"...за задача да се считат 3 (три) полета по кръга...".Защо ли трябва да ти плащат за нещо,за което получаваш заплата?
    При "редуциране","оптимизация","съкращение" на л.с. приоритетно се спасяват летци.Назначават се на всевъзможни длъжности,за заемането на които нямат никакъв ценз.Всъщото време уволняват специалисти имащи и знания и умения.
    Тюфинце,аз моят живот съм си го направи вече по-добър и по-хубав.Пък ти и тебеподобните(има ли такава дума?) като не ви устройва да седите на земята,напуснете и летете!Ама ви устройвааааа,щото париците дето ги вземате са грешни.Не е като да те сбръчква претоварването и да остарееш без време.
    Айде със здраве и не се обиждай,че истината боли!

  4. #4
    TЮФЛЕК 24 сеп 2010, 20:31
     
    0
     
    0

    Ехххххххх малодушнико - на теб ли пеликанче такова да ти обяснявам,че специален вид подготовка е сложния пилотаж,бойното използване и ........... други такива.Полета по кръга не е специален вид подготовка и за него не се получават допълнително пари .Само ,че ти не каза на какво са те слъсали на АЛКто:))))))))
    Но пък аз ще ти оговоря с това което е казал Ян Хус ,преди да го изгорят на кладата :
    "О, свещена простота "

  5. #5
    никито 24 сеп 2010, 21:22
     
    0
     
    0

    Ооооо Тюфи,ти знаеш какво е Пеликан???Брех,явно и други такива думички поназнайваш,но те едва ли ще ти помогнат,когато ти дръпнат копанката от охранената зурла!АЛК-то сигурно е много важна част от ценностната ти система,която разделя качествените и некачествени хора в авиацията!Сигурно само там се чувстваш авиатор,а? А когато облечеш гащиризончето!?!Или като се дуеш пред кифлите,че си летец?То кивито и щрауса също са птици,ама не съвсем!
    Чл.21 ал.2 от "Наредба № Н-15/27.04.2010г." за справка на тюфлека!!!
    Айде байно,че изпусна папкането!

  6. #6
    ТЮФЛЕКА 25 сеп 2010, 09:05
     
    0
     
    0

    Охо усещам,че се обиждаш от думата "пеликанче"- това е чудесно:)
    Вероятно си чувал и стихчето:
    "Пеликана птица проста,
    мисли се за лебед .........."

  7. #7
    никито 25 сеп 2010, 16:49
     
    0
     
    0

    Хе-хе-хе,кой ли се обижда?!?Някой бяха НУРС-ове,а сега са ТЮФЛЕЦИ!!!
    Тюфи,явно нещо си нервен,а?От що ли?Сигурно защото вече няма папкане сутрин и обед по таблица 4!А може би,защото някой иска да ти развали рахатлъка-папкане,спинкане,тоалетничка и хайде пак отново докато избуташ 15-те годинки до пенсийка?!?Междувременно ще се правиш на пилот.Лошото е,че вече ще трябва да се напънеш с по 2 задачи на 6 месеца,ама...кво ти пука,нали истинските авиатори те возят във втора кабина като куфар!Я сподели колко часа имаш във въздуха!А по-добре недей,че ще се изложиш!Едва ли ще ти стигнат за ГА!Пък и там приемат професионалисти с бривет,а не позьори с дипломка "летец-пилот за ВВС".Виждаш,че падаш от високата въздушна кула и се гипсираш.
    С "пеликанската" си диплома за инженер си гледам живота-ти му мисли!

  8. #8
    ТЮФИ 25 сеп 2010, 20:46
     
    0
     
    0

    Съжалявам пеликанче- нещо не ти се връзва,ама нали си си птица проста:)
    Имам повече часове от колкото сме били под турско и византийско робство- взети заедно !!!!
    И колегите които не летят интензивно, не по тяхна вина ги возя - АЗ ,разбра ли ме.
    И се равам,че не ти ми подготвяш самолета - въздухар с въздухар.
    Ти никога няма да разбереш какво е да си във въздуха и да ти се подчинява една метална машина,ти си създаден да си влечуго ,а аз да съм птица !!!!

  9. #9
    никито 26 сеп 2010, 10:41
     
    0
     
    0

    А пък аз имам още повече часове!!!Я докажи дали е така!
    Обиди се,че те наричам Тюфлек и започна да ми даваш примери колко тежко ти било на АЛК-то и сега изведнъж се пишеш на ас.Нещо се оплиташ в лъжи мазньо.Време ти е за годишната АЛК -да те врътнат на стола и да подишаш кислород,че нещо се самозабрави!Пък не се шашкай толкова,5 минути на стола не би трябвало да те плашат,ти си Птица(киви,паун,щраус,но не и пеликан-той поне литва от време на време)!
    Ако не са колегите да ти подготвят самолета,нали знаеш кога ще литнеш,птицо!?!С малкия си мозък не проумяваш,че в авиацията всички са свързани.Едни без други не могат.Всички специалисти,които участват в полети имат една единствена задача-БЕЗОПАСТНОСТ,която преведено на прост език означава:след приключване на полетната смяна ВСИЧКИ да се приберат живи и здрави при семействата си.Разделението на "ние птиците" и "вие влечугите" е глупаво.В този на мисли наличието на "привилегировани" групички силно демотивира както едните,така и другите.Та те така!!!
    Ти не се обиждай толкова,защото е по-добре да ти кажат истината в очите.Във военната авиация има повече летци,отколкото са необходими.Грешка е те да бъдат залъгвани,че някога ще летят интензивно-някой може би,но повечето-не.Вместо да държат в "студен" резерв неподготвени пилоти,за които да се харчат много средства(първоначално обучение,издръжка и т.н.) е разумно тези хора да бъдат насочени в други области на авиацията,но след съответните квалификационни курсове.Сегашното статукво на тези "пишман" пилоти(прав си,че са такива не по своя вина) е като на прасето в кочината-знае,че ще бъде "отсвирено" но не му пука и се угоява.Познавам авиатори,на които стоенето на земята и чакането на светлото бъдеще не им хареса и се уволниха.Сега по един или друг начин летят.Ако толкова обичаш летенето,направи така,че то да е в кръвта ти,а не в ....!

    П.П.Повече не мисля да пиша тук,тъй като смятам,че няма смисъл да споря с радиото!Хайде със здраве,Тюфи!

  10. #10
    комбат 28 сеп 2010, 13:25
     
    0
     
    0

    Абе вие малоумни ли сте? Колко са пилотите, истинските пилоти, в БГ?!? Нали се броят на пръсти...Лично познавам не един пилот, с 20-30 летателни часа за 10 години служба..Повече какво да говорим!!!! Всички останали са позьорчета, които вземат грешни пари!!! 3 години работех в една военно-въздушна учебна база(сещате се коя е) и знам как минава работният ден, пък и цяла година на повечето летци и други: седене по бесетките и играене на тенис!!!!! Един път в годината ги качват на реактивен самолет, че да вземат "летателна заплата" от скромната сума 300лв. на месец! Когато фактите говорят няма право на обяснения.............................................................................................................................................

  11. #11
    Ефрейтор 28 сеп 2010, 13:35
     
    0
     
    0

    до ТЮФИ:

    Мисля, че ще е на-добре да млъкнеш - ще вземеш да кажеш нещо, което не трябва! какво ще кажеш?

  12. #12
    xxxxx 28 сеп 2010, 16:05
     
    0
     
    0

    Незнам защо се дърляте един друг и само си гледате в канчетата.
    Проблема е че в момента заради това предложение си отиват всички МОЖЕЩИ ПИЛОТИ.
    Ще останат само най-големите началници и тюфлеците както ги нарекахте по горе.
    После ще изгонят и тюфлеците и пеликанчетата, защото няма да има кой да лети на малко останалите самолети.
    Бог да пази БЪЛГАРСКАТА АВИАЦИЯ!!!!

  13. #13
    славей 06 окт 2010, 17:29
     
    0
     
    0

    ммм... на това ли викате авиация , щяли да си отидат последните .... ми добре . Бог няма как да я опази , ами поне да ни закрият , че да нестане някой сакатлък... а за парите , малко са на всицки, така це не си плуйте в остите

  14. #14
    Simeon Tanev 02 ное 2010, 23:01
     
    0
     
    0

    Много злоба...
    От ващите коментари ще излезе че сте най- достойните хора, даже мисля че затова ни е толкова зле държавицата защото има много като вас!
    Срамя се да се нарека БЪЛГАРИН заради вас, дребни душици...

  15. #15
    turbobits.net 08 яну 2011, 04:55
     
    0
     
    0

    фильмы 2010-2011 - но по настоящему скачать кино безплатно, {{скачать фильм|скачать фильм}|

Социални мрежи

Поръчайте с до -25% отстъпка

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка