Защо Русия трябва да даде втори живот на атомните "Орлан"

Pan.bg 16 май 2020 | 22:24 views (1182) commentaries(1)
img
pan.bg
Руският флот преминава през трудни времена. Надводният му компонент е откровено слаб, а програмата за изграждане на големи кораби за далечната морска зона всъщност е спряна. Всичко това се случва на фона на нарастващата глобална икономическа криза, която има тенденция да завърши с голяма война. Облаците се сгъстяват и нашият флот се нуждае от своите козове „тук и сега“, за да промени по някакъв начин баланса на силите в морето. Наскоро стана известно, че е спряна програмата за строителството на разрушителите по проекта „Лидер“ с атомна силова установка и на модернизираната версия с увеличена водоизместимост фрегата „Адмирал Горшков“. Наистина е скъпо и сложно, един „Лидер“ може да струва на хазната около 100 милиарда рубли, а при фрегатите е сериозен проблемът с двигателите. Известно е, че фрегатите трябваше да бъдат един от малкото носители на хиперзвуковите ракети „Циркон“, на които в Русия много се разчита."Залогът е бит". Това обаче не е краят. Съществува труден, но доста "работещ вариант" с модернизацията на атомните ракетни крайцери по проекта "Орлан". Какво може да означава появата на един такъв кораб начело на военноморското съединение? Първо, ядреният крайцер е в състояние да поеме заслужената роля на флагман и на щаб на съединението, благодарение на модерната си информационно-управляваща система. Второ, мощният му арсенал ще даде възможност за нанасяне на масирани ракетни удари както по морски, така и по наземни цели. На трето място, наличието на свръхдалекобойни зенитни ракети на борда на крайцера ще осигури защитата срещу авиокрилото на авионосната ударна група на потенциалния противник, на неговите самолети-поставачи на смущения и AWACS. Тоест един „Орлан“ начело на съединението руски кораби радикално увеличава неговия ударен потенциал и отбранителна устойчивост. И изглежда много солидно като демонстратор на руския флот. Най-важното е, че тези кораби няма да се изграждат наново, защото те вече са в наличност. Четири такива уникални кораба, които нямат аналози в света, са наследени в Русия от бивщия СССР. Единственият в строя е "Петър Велики", флагманът на Северния флот. Вторият - „Адмирал Нахимов“, сега е в дълбока модернизация. Третият, "Адмирал Ушаков" ("Киров") (на снимката), беше "осъден" на утилизация. Последният, "Адмирал Лазарев", е изведен от строя и е с демонтирана силова установка, очаквайки решението на съдбата си в Далечния




Изток. Информацията за бъдещата му съдба е изключително противоречива. Тихоокеанският флот е най-слабият, а той ще трябва да действа, ако се наложи там, където ВМС на САЩ, Китай и другите страни от Азиатско-Тихоокеанския регион доминират. С цялото уважение към крайцера "Варяг", но "Адмирал Лазарев" начело на Тихоокеанския флот би изглеждал по за предпочитане. Проблемът е, че бъдещата му съдба е под голям въпрос. Има желание да бъде "съживен", но по-скоро май доминира желанието да бъде утилизиран. Аргументите в полза на изпращането на крайцера за скрап звучат в настоящите реалности немного убедително: скъпо ще струва, по-добре е да се построят няколко фрегати с тези средства. А как вървят нещата с изграждането на новите фрегати и ракетни разрушители, споменахме по-горе. Тях ги няма и не се очакват в обозримото бъдеще. Модернизацията на един „Орлан“ се оценява на 100 милиарда рубли, един „Лидер“ би струвал на бюджета същата сума. Но няма "Лидер"-и и няма да ги има, а "Лазарев" и "Ушаков" са в наличност, ръката на "оптимизаторите" още не ги е достигнала. В нашите реалности би било целесъобразно да дадем втори живот на проекта "Орлан" поне докато корабостроителната ни индустрия започне да "щампова" големи надводни кораби със скоростта на китайските ни съседи. 100 милиарда рубли за уникален военен кораб, способен да оперира в далечната морска зона - много ли са или малко? Вероятно не е толкова голяма цената за увеличаване на бойните възможности на руския флот, още повече, че парите ще отидат за вътрешната отбранителна промишленост. Друг е въпросът къде да се ремонтират тези кораби. Производствените мощности са заети, а да се влачи на буксир "Лазарев", лишен от силовата си установка от Далечния Изток до Северодвинск е трудна работа. Обаче варианти се появиха. Както се знае в Приморския край бе открита корабостроителницата "Звезда", където ще бъдат изграждани гигантски танкери и ледоразбивачи от арктически клас за нуждите на нефтената и газовата индустрия. "Опашката" за тях е планирана за години напред, но търсенето на енергоресурси в обозримо бъдеще може да намалее поради световната икономическа криза. Ако държавата има воля да възроди "Орлан"-ите "Звезда" може да получи заповед за модернизиране на крайцерите. Но дали такава воля ще се появи?
Автор: Сергей Маржецкий
Превод и редактиране Л.Дойчинов
По информация на https://topcor.ru
Снимка: MITSUO SHIBATA / wikimedia.org
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 1

  1. #1
    Ghost_ 16 май 2020, 23:13
     
    8
     
    12

    Шансовете за съживяване на "Орлан"-ите са толкова големи, колкото шанса за съживяване мумията на скъпия Владимир Илич!
    Единствено "Петър Велики" ще бъде поддържан козметично, с възможно най-редки излизания в морето, с цел пестене на ресурс.

    Неговата първостепенна задача ще бъде да служи за символ и паметник на величието на флота на РФ.
    И толкоз ...

Напиши коментар

Задължителни полета*

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка