Вашингтон и Хелзинки подготвят сделката ледоразбивач срещу изтребители

Pan.bg 18 юли 2020 | 22:58 views (997) commentaries(0)
img
pan.bg
Съобщението за предстоящото залагане в Русия в корабостроителницата „Звезда“ в Далечния Изток на атомния супер ледоразбивач "Лидер" неминуемо отекна и в САЩ. "В момента разработваме най-големия ледоразбивач в света" - заяви американският президент на среща с военните във Флорида. "Ние се подготвяме и ще се опитаме, ако можем, да създадем още 10 ледоразбивача. В момента ние имаме само един, а в Русия те са 40." Невъзможно е да се отгатне каква сметка е правил Доналд Тръмп и какво е сравнявал, но е необходимо обяснение. В "Балтийската корабостроителница" в Санкт Петербург, а сега и в новата корабостроителница "Звезда" в Приморието, Русия е изградила и ще продължава да изгражда мощни ледоразбивачи, предимно ядрени, за да осигури надеждна навигация на корабите по Северния морски път, да разшири навигацията и корабоплаването в източния сектор на Арктика, където ледените условия винаги са били най-трудни. А ледоразбивачите под американски флаг, за които Тръмп говори, по същество са военни кораби, които принадлежат на бреговата охрана на САЩ. Освен мощни дизелови двигатели и здрав корпус, те носят на борда си много специална техника изключително за военни цели. По-специално, за да се събира и предава разузнавателната информация, да се поддържа сигурната комуникация с ударните кораби на ВМС на САЩ, да се създадат различни видове радиосмущения, ако е необходимо, да се осигури целеуказване. А цената на такъв "пълнеж" може да достигне 30 % или повече от цената на целия ледоразбивач. През втората половина на 70-те години бреговата охрана на САЩ получи два "тежки" (според американската класификация) ледоразбивача: Polar Star (Полярна звезда) и Polar Sea (Полярно море). Определеният им ресурс - тридесет години, те отдавна изразходиха. След аварията на главната му силова установка през 2011 г., Polar Sea бе изтеглен от експлоатация и известно време служеше като източник на резервни части за Polar Star. През последните двадесет години (от 2000 г. насам) ледоразбивачът Healy (на снимката) е основният борд на бреговата охрана на САЩ с развърнати на него пет изследователски лаборатории. Водоизместването му (16 000 t) е по-голямо от това на "Полярна звезда" и "Полярно море", а ледоразбиващият му капацитет е по-слаб - максимум 1,6 m. Healy не замина за Антарктида, но проправи път към Северния полюс през 2015 г., като




част от поддръжката на международната научна програма GEOTRACES, в която участваха и руски учени. Това е "паркът" на ледоразбивачите и те ще се обновяват и попълват в САЩ. Но целта за това не предизвиква никакво съмнение - да се сдържа и контролира нарастващото руско присъствие в Арктика. Както отбелязват някои руски медии, за Русия извеждането на съвременните атомни ледоразбивачи към Северния морски път за подпомагане на целогодишната навигация е „инструмент за развитието на нейната икономика, а американските ледоразбивачи са инструмент за поддържане на американското влияние“. Русия, разбира се, има и морска гранична служба и тя включва ескортиращи кораби от подсиления леден клас и дори ледоразбивачи. Но днес става въпрос за нещо друго - кой и с какви цели възнамерява да отиде в Арктика. И кого вижда за съюзник. Преди месец президентът Тръмп инструктира да се разработи програма за развръщане на полярен флот от ледоразбивачи до октомври 2028 година. И тогава, през юни 2020 г., на церемонията при смяната на командващия на бреговата охрана на САЩ, която е същият вид въоръжени сили като сухопътните сили, военновъздушните сили, флота и Корпуса на морската пехота, той каза, че тази служба ще получи „първия си след 40 години тежък ледоразбивач." А на неотдавнашната среща във Флорида той каза, че сега САЩ обсъждат възможността за изграждане на ледоразбивачи с по-ниска цена. "Много по-евтино, отколкото беше. Ще ви изненада", предадоха медиите интригуващите думи на Доналд Тръмп. Разгадаването им се крие в едно съобщение от Хелзинки. Според РИА Новости оттам две финландски издания едновременно - Ilta-Lehti и Ilta-Sanomat - прогнозират, че корабостроителниците на Финландия с голяма вероятност могат да бъдат избрани за изграждането на новите ледоразбивачи, поръчани от САЩ. Във връзка с това вестникът Ilta-Sanomat припомня, че "финландското ноу-хау в областта на ледоразбивачите беше демонстрирано например на срещата на президентите Саули Ниинисте и Доналд Тръмп миналия октомври. Американците имат интерес към темата, а Финландия има опит в тази област". "Съобщението от Белия дом" - пише пък Ilta-Lehti "ще бъде музика за много уши във Финландия, която от години се опитва да продаде или отдаде под наем ледоразбивачите си на САЩ." Но най-интересното е по-нататък: вероятността Финландия да бъде избрана за място за изграждане на новите ледоразбивачи за САЩ определено ще се увеличи, ако властите в Хелзинки изберат американските фирми Boeing и Lockheed Martin при закупуването на нови изтребители за финландските ВВС. Финландското Министерство на отбраната обмисля пет варианта: Boeing F / A-18 Super Hornet, Lockheed Martin F-35 (и двете от САЩ), Dassault Rafale (Франция), Eurofighter Typhoon (Великобритания) и Saab Gripen (Швеция). И Финландия вече изпрати до всичките пет производителки чрез правителствата на тези страни покани, да участват в търг за доставка на бойни машини за националните военновъздушни сили. Според условията на търга новите изтребители трябва да пристигнат във Финландия през 2025-2030 година. А програмата за изграждане на ледоразбивачите, подкрепена от Конгреса на САЩ, привежда по аналогия РИА-Новости е проектирана до 2029 година.
Превод и редакция Л. Дойчинов
По информация на https://rg.ru
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка