Премиерът Борисов се осмели да каже истината за досегашните модернизационни проекти в БА

Pan.bg 24 ное 2011 | 10:45 views (3083) commentaries(2)
img Митко Василев

Макар словото му от вчера ( http://www.pan.bg/view_article-6-7487-Bojko-Borisov-za-Panterite-Shte-pravqt-lupingi-shte-gonqt-podvodnici-a-sa-bez-nikakvo-vyoryzhenie-I-zashto-sa-ni-Kugyr-i-Spartan-kogo-shte-napadame.html )
да е пълно с фразеологични каламбури и смислови и фактологически неточности за първи път премиер на България казва това, което авиоспециалистите говорят от 7-8 години - липсата на здрав смисъл и здрава икономическа, стратегическа и военно-техническа обосновка при провеждането на проектите за модернизация на БА и ВВС.

ЗАЩО?
1. C27J Spartan - при наличието на 5 броя Ан-26 и близкия в голяма степен до тях Ан-30, разумният ход бе да се закупят 2 броя С-130J за транспортно и логистично обслужване на контингентите зад граница и да се поддържат 2 броя Ан-26, 1 Ан-30 и 4 L-410 за местните нужди - тренировка на парашутистите, превоз на техника и товари в страната и близките страни.
"Спартан"-ите няма спор са с модерна авионика, но на цената която дадохме, можехме не само да вземем двата "Херкулеса", но и да им осигурим поддръжката за поне 10 години. А сега какво стана - платихме, доколкото може да се ориентира човек в противоречивите данни на МО по тези въпроси, около 72 млн. евро за 3 "Спартана" и ще дадем още 92 млн. лв. за 10 години за поддръжката им при положения, че единия стои счупен отдавна, втория и той често често е извън играта, а третия поне още 1,5 години ще е в гаранция и не би трябвало да изисква финансов ресурс за поддръжката.
image
Да обаче предвидените преди още да е проведен търг и да е проведен конкурс (!?!) 92 млн. или по 9,2 млн. лв. на година трябва да се усвояват и какво става - българската фирма-посредник кара ВВС да поръчват купища резервни части само и само да усвои тези 9 млн. лв. Говори се упорито че дори са поръчани 4 бордови тоалетни - за 3 самолета!!! При това я си представете колко самолета едновременно ще са на далечна мисия и ще имат нужда от всички тоалетни едновременно. Вса пак става за мобилни изделия.

2. AS532AL Cougar - към момента на сделката българия имаше около 20 броя Ми-17 (2005 г.). Тогавашния директор на "Терем-Летец" Мариян Йовчев аргументирано уверяваше ръководството на МО по времето на Свинаров, че с 2 млн. евро




на вертолет ще станат като нови, включително със съответната авионика и комуникации. При положение, че България е планирала да има 18 транспортни вертолета (така бе към онзи момент) това прави сума от 36 млн. евро.
image
Свинаров и сие подготвиха далаверата, а Близнаков подписа за 240 млн. евро за 12 вертолета. Разликата е видна - 204 млн. евро и 6 вертолета по-малко. Интересно сега Бойко като е казал "А", дали ще каже и "Б" и ще обясни защо след един тенис мач с консултанта по сделката Николай Гигов даде 230 млн. лв. да се доплатят "Кугар"-ите, ще разследва ли сделката и ще потърси ли от въпросния господин къде са договорените по офсета хангари в Крумово и Чайка. И кога най-накрая ще станат? Защото по договор единият вече трябваше да обслужва вертолетите.
Припомняме, че все още няма Годишен договор за хеликоптерите, което означава, че в началото на 2012 г. от 12 броя ще летят само 3!!!

3. Фрегатите - добре бе че, българските ВМС придобиха знания за организация на работа на корабите по стандартите на НАТО, получиха определени способности и оперативна съвместимост, ходиха на мисии в Средиземно море и трупаха опит докато дойдат новите корвети, които щяха да са осигурени с всичко за целия жизнен цикъл, да се строят в България, да дават работни места и дори да строим и за експорт, при това дори имаше първи клиент - Грузия.
image
Обаче тук отново бе използвана порочна практика - отказаха да дадат на белгийците 400 000 евро за преобразователите на честотата на тока от 60 на 50 Hz, за да могат корабите да се включват към бреговите мрежи и докато ги доставим след 3 години първия издумкваше толкова дизел, че реално сме пплатили поне двойно. Нещо повече - дизелът се вземаше от този за бойна подготовка на останалите кораби и е интересно някой да каже как това се е отразило на бойните способности на ВМС. С втората и третата фрегата съвсем се загробихме - без ПКР ракети, с неосигурена поддръжка. Припомняме, че платихме третата фрегата "Горди", катопредварително знаехме, че тя повече няма да излезе на море и ще се използва за резервни части...
Взехме един минен ловец - добре, но защо го взехме немодернизиран и сега на практика е с много по-ниски способности от еднотипните му кораби във френските, белгийските и холандските ВМС, с неосигурена поддръжка и резервни части.

Така че ще чакаме премиерът Борисов да започне разследване на сделките на Свинаров и Близнаков, защото там има и едни 7 М1117 ""Гардиън" с 16 изменения на техническото задание и закъснение от 1 години за доставката, с картечници по западен калибър за които няма боеприпаси; има и по 7 пъти провалени търгове за бронежилетки и каски за да може да спечели зетя на един зам.-министър на МО и още десетки знайни и незнайни далавери.
Има какво да се пипа и по сегашните договори за логистична поддръжка на "Спартан", предстоящия такъв за вертолетите, мътилката около престоя от 2 години на земята на Bell 206 и защо един от 6-те вертолети от 2 години е захвърлен в Германия и скоро ще ни го конфискуват за непратени такси за съхранение.
Дано в този списък не се включи и сделката за новите изтребители, има още време МО да огледа нещатта добре и да не ни натриса разни железа стоели по 15-20 години в аравийската или аризонските пустини.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 2

  1. #1
    ss 24 ное 2011, 13:28
     
    0
     
    0

    "Нашето драгоценно отечество ще се нуждае от достойни хора, които да го водят по пътя на благоденствието, така щото да бъдем равни на другите европейски народи." Васил Левски

  2. #2
    neznam 25 ное 2011, 17:40
     
    0
     
    0

    Изтървали сте да напишете и за сделката на PC-9 при положение, че имаме достатъчно добри и предполагам по евтино щеше да ни излезе да си оправим L-39, които имаме, но е по лесно да ги продадем на някоя "по-черна от нас страна", безсрамници провалиха авиацията!!!

Напиши коментар

Задължителни полета*

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка