20.12.1994 г.: На тази дата загива старши лейтенант Владислав Вълчев

Pan.bg 20 дек 2019 | 11:28 views (558) commentaries(0)
img Rasho Sonq Radkovi Radkovi

Съдбата ни събра на летище Каменец през 1989г. Прекрасен снажен курсант с отлични спортни качества. Изпълнявал съм няколко полета с него като инструктор, когато личният му инструктор беше в отпуска. Само добри думи за този лъчезарен летец. Разпределиха го за летец-изтребител на летище Балчик.

На 20.12.1994 г. в 14ч.28 мин. летецът излита със самолет МиГ21 БиС №97 за изпълнение на полет зона сложен пилотаж по упражнение №20 в зона №9. При изпълнение на пилотажа самолетът самопроизволно рязко увеличава претоварването и започва многократно рязко да повдига носа.

Летецът докладва на РП к-н Топузов и получава указания да се включи в кръга за кацане с курс 338 градуса откъм морето. Ст. л-т Вълчев се включва в кръга за кацане отново докладва за странното поведение на самолета, пуска колесника, изпълнява третия, четвъртия завой и на правата за кацане докладва за бързо падане на височината и скоростта. Включва форсажа за увеличаване на тягата на двигателя, но самолетът продължава да пропада. Летецът катапултира над морето на 2км. южно от Балчик. Пада във водата с пълно снаряжение. Пристигналите спасителни катери откриват летеца удавен, без да може да махне кислородната маска от защитния шлем. Дясната скоба на маската е силно изкривена от опитите на летеца да се освободи от нея, но опитите се оказват неуспешни. За негова зла участ само няколко дни преди това е взел защитния шлем ЗШ-5М от свой приятел излязал в отпуск, който е по-модерен без кожено боне и по-удобен за ползване, което също се оказва донякъде фатално при създалата се критична ситуация. Начина за отделяне на кислородната маска при двата шлема е различно и Вълчев не успява да се справи. Но дори и да беше се справил едва ли би оживял при попадането на затопленото потно тяло от кабината на самолета в студените: -2.4 градуса води на Черно море, в този момент температурата на околния въздух е минус 20 градуса. Шоковия, топлинен удар от разликата в температурите навярно е основната причина за невъзможното махане на маската и последвалото поглъщане на вода през маркуча на самата маска. Така само на един километър от брега загина този прекрасен летец. За съжаление никога при провеждането на полети над море не е имало нужното спасително осигуряване




от вертолет за спасяване със съответните подготвени спасители.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker