Шедьовърът „1917“ само с три „Оскар“-а

Pan.bg 26 фев 2020 | 11:15 views (191) commentaries(2)
img Източник:"Armymedia.bg'';Автор: Светлозар Стоянов

Войник без оръжие тича към камерата напреки на останалите, които са в атака. Преживяването е с всички сетива и в реално време. Вкарани сме в центъра на събитията, очите ни са самата камера. Илюзията е, че филмът е в един кадър – от нейното пускане до нейното спиране. Моделиране на емоция и въвличане в действието, което друго изкуство не може да даде. Може би музиката, но на абстрактно ниво. Тук тръпката е физическа.
водещПлатното на Сам Мендес е епично (бюджет около $100 млн.), с хорър и сюрреалистични пасажи. Но най-ценното е в малките човешки паузи – една подадена манерка с мляко, една прегъната фотография в момент на вътрешна тишина. Наистина жалко, че „1917” спечели само три статуетки „Оскар” – за кинематография, звуков микс и най-добри визуални ефекти, тъй като беше номиниран и в категориите за най-добър филм и режисьор, но спечели южнокорейският „Паразит”.

Мендес стъпва върху военните спомени на собствения си дядо Алфред. Денят е 6 април 1917 г., пролетта не се интересува от войната, цъфтежът е нелеп декор на смъртта наоколо. Английският режисьор не губи време да вкара своите герои в касапницата на Първата световна война. На младите британски ефрейтори е възложена привидно невъзможна ала Редник Райън мисия да пресекат ничията земя и да навлязат дълбоко в предполагаемата вражеска територия, за да предупредят за неочаквана и коварна германска засада, способна да погуби няколкостотин войници.

Германците се оттеглят от тригодишните траншеи, но това е капан. Два британски батальона тръгват самоубийствено след тях. Трябва да бъдат спрени с писмо, другите връзки са прекъснати. Доставянето на писмото е мисия на двама ефрейтори и първи приятели. Единият (Ричард Медън), пълничък шегаджия, е избран, защото има брат сред обречените. Другият (Джордж Маккей), с открито лице и повече военен опит, тръгва от солидарност. Загубил вече героичните си илюзии в касапницата при Сома, разменил е ордена си за храброст за бутилка вино.

Резултатът от брилянтното операторско майсторство на Rodeg Deakins, безупречната хореография на камерата и половингодишните сухи тренировки и репетиции на актьорите и планиране на целия екип водят до очакван триумф на техническия гений и потапящо преживяване от първо лице, което вкарва зрителя направо в окопите на бойните полета в Северна Франция.




Макар акцентът в повечето положителни и негативни ревюта да е съсредоточен именно върху формата на филма с въпросната илюзия за непрекъснат кадър и как всичко следва плавно и съвършено, действието в 1917-а не е нито скучно, нито статично.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 2

  1. #1
    DAK 27 фев 2020, 17:31
     
    0
     
    0

    По тъп филм не бях гледал !

  2. #2
    DAK 27 фев 2020, 17:32
     
    0
     
    0

    По - тъп филм не бях гледал!

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker