Как се става летец?

Pan.bg 27 апр 2021 | 10:59 views (566) commentaries(0)
img
pan.bg
Изтоник: Музей на авиацията - Крумово

Знаете ли, че...

В началото на въздухоплаването, летците се обучават самостоятелно, което изисква много време и средства.
Първата световна война, показва необходимостта от въвеждането на „нова“ система на обучение - т.н „возна”, или „английска“, тъй като е въведена от английските инструктори по летене. При нея се използват учебни самолети с двойно управление. Ученикът лети заедно със своя инструктор на височина 500-600 метра и повтаря всяко упражнение, като учителят следи и поправя грешките още във въздуха. Обучението по тази система е бързо, икономично и безопасно.
Има и трета, смесена система. Тя започва със самостоятелно обучение на земята с маломощен самолет, наречен „рульор”, след което се преминава с инструктор на самолет с двойно управление и продължава както при „возната” система. Смесената система се употребява във френските училища.
Целият курс на обучение в пилотаж по „возната” система продължава в три етапа за около една година. С постъпването си в авиационно училище, учениците и учебните самолети се разпределят чрез жребий, на групи от 5-6 души. На земята те се запознават с устройството на самолета и двигателя, с бордните прибори, с действията на кормилата, получават указания, как да седят в кабината, как да използват коланите и парашута и т.н.
Първите два полета са опознавателни - наблюдава се земята отгоре, свиква се с усещането в самолета, леко се държат лостовете на кормилата, за да се придобие представа как се работи с тях. След тези два полета започва истинската и системна работа.
Ученикът започва да работи с кормилата, докато се научи да лети по хоризонтална права линия, обучава се в излитане и кацане, изучава възможностите на двигателя. Така се създават умения за самостоятелно управление на самолета по време на полета (учителят помага само при завоите). Ученикът сам се насочва за кацане на летището, като учителят поема управлението на аероплана на 4-5 метра от земята.
Обучението продължава с усвояването на „завоя“ и се набляга на тънкото и прецизно съгласуване на кормилата. Следват упражненията за излитане, в рамките на 20-30 опита, и се преминава към кацане. Този елемент е най-труден, заради необходимостта да се определи височината на изравняване и смъкване на опашката така, че самолетът да се опре на три точки - колелата и палешника (бекил). Обикновено след 50 кацания
и този елемент е усвоен.
Когато ученикът е готов да достигне необходимата височина, инструкторът започва обучението в стръмен завой, спирали и акробатически фигури. След демонстрация на свредел, ученикът сам вкарва самолета и го изважда от това положение. Извършват се полети при неблагоприятни атмосферни условия и кацания вън от летището. След 15-20 часа летене и 120-200 кацания, в зависимост от уменията му, летецът е готов за самостоятелен полет, с което завършва първия етап на обучението.
Вторият етап започва със самостоятелно летене и завършва с вземането на първи пилотски изпит. Упражненията са за усъвършенстване на излитането и кацането, увеличаване височината на летене до 2000 м, слизане и насочване към летището по различни начини- завивания, спирали, хлъзгане на крило, с изгасен двигател, кацане на определено място от различни височини, полети при неблагоприятни атмосферни условия, кацане извън летището и извършване на т.н. упражнение „осморка”, състоящо се от два последователно свързани ляв и десен завой. При всички тези полети - подготвителни и изпитни, барограф отчита височината и умението на ученика да я спазва.
Очаквайте продължение...
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Поръчайте с до -25% отстъпка

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка