"АЛЕКСАНДЪР I" - БЛЕСТЯЩАТА ЯХТА НА БЪЛГАРСКИЯ КНЯЗ

Pan.bg 06 юни 2020 | 22:00 views (458) commentaries(0)
img Морска историческа хроника № 21

Д-р Калоян Панчелиев, Преслав Панчелиев

Параходната яхта "Александръ I" e първият новозакупен кораб за Дунавската флотилия и Морска част на Княжество България след Освобождението от Османско владичество (1878 г.). Константин Божков я нарича "една блестяща яхта".[1]

Построена е във Франция, пристига в Русе през първата половина на 1883 г.

Водоизместване – 350 тона, дължина – 61 м, широчина (при мидела) – 8 м, широчина (с долапите) – 13 м. Метален корпус. Парна машина с мощност 55 к.с. Скорост – 14 км/ч (по течението) и 9 км/ч (срещу течението). [2]

Подобно на биографията на параходния катер "Амалия" или миноноските "Ботевъ" и "Левский", и тази на княжеската яхта "Александръ I" се нуждае от нов и критичен прочит.

С желанието да осветлим в детайли нейното битие пристъпваме към темата с Указа на княз Александър I Батенберг за зачисляването й в списъците на флотилията.

Впоследствие ще допълваме публикацията с нови данни, документи, факти и фотографии.

Указът е издаден в София на 30 юли 1883 г., а изпълнението му се възлага на военния министър генерал-майор Александр Каульбарс (1882-1883 г.).

image
Указ № 126 от 30 юли 1883 г. за внасяне на яхтата "Александръ I" в списъците на Българската флотилия. Запазен е оригиналният правопис. Възстановка на автора

image
Параходната яхта "Александръ I" в канала при остров Чифтелер край Видин. Снимка - Централен фотоархив на Министерството на отбраната

Корабът е потопен на 2 юли 1913 г. при устието на р. Русенски Лом до о-в Матей по заповед на ген. Драндаревски в рамките на общото отстъпление на Русенския гарнизон в Междусъюзническата война. [3]

Впоследствие е изваден, почистен и ремонтиран, заедно с други плавателни съдове от флотилията. [4]

Предаден е на Главната дирекция на железниците и пристанищата със заповед на Главното интендантство при Министерството на войната от 3 юли 1914 г. Определен за бракуване. [5]

Литература и бележки:

[1] Божковъ, К. Бележки и спомени по Морската ни часть. // Военно-исторически сборникъ, 1933, № 13, с. 126.

[2] Тодоров, И. Българските военни кораби/The Ships of the Bulgarian Navy (1879 – 2002), София, 2003. с. 17. За сравнение цитираме и данни от други източници. Според Сава Иванов: „Княжеската яхта пристигна в Русе на 21 май 1883




г…Яхтата „Александъръ I“ имаше водоизместване 350 тона, железен корпус и два стожера. Дължина 61 м., широчина 8 м., а с кожусите – 13 м., газене – 1,5 м. За двигател и служеше една машина система „Компаунд“ с мощност 55 к.с…Скорост в час в тиха вода – 22 километра“. Вж. Иванов, Сава. По случай 60 годишнината на Дунавската на Негово Величество флотилия. // Морски сговор, 1939, № 7, с.130.

[3] Панчелиев, Калоян. Забравените параходи или историята на някои от бившите баржи и шаланди от параходната компания на Османската империя, които влизат в състава на Дунавската ни флотилия. // Клуб ОКЕАН, 2010, № 10, с. 8-9.

[4] Иванов, Сава. Поглед върху действията на Дунавската флотилия през време на Балканската война 1912 – 1913 г., резултати и поуки (По случай 25-годишнината от войната). // Морски сговор, 1937, № 9, с. 181.

[5] Лечев, В. От Прахово до Сулина. Българското корабоплаване по р. Дунав (1915-1918). Велико Търново, 2006. с. 27.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка