Горещи новини
- Китай представи влак, способен да се ускори до 1000 km/h
- Ще остане ли новият еднодвигателен стелт изтребител МиГ без клиенти след 10 години
- Може би технологията знае повече за нас, отколкото ние знаем за себе си!
- Политолог разкри американската схема за скрита подготовка на атака срещу Руската федерация
- В САЩ: Русия трябва да се откаже от ремонта на "проклетия" авионосец "Адмирал Кузнецов"
- Тurkish Airlines стартира ТК Extra Care – нова програма с фокус върху хигиената на бордал Тя се реализира в колаборация с популярния д-р Мехмет Оз
- Има ли все още хляб в първите разрушители тип Arleigh Burke? Американските ВМС мислят така
- ВМС на САЩ искат по-подробни тестове на новата протикорабна ракета "въздух-повърхност" с голям обсег LRASM
- /ВИДЕО/: Украинските ВС се готвят за „унищожаването на руски бронирани машини в Донбас“
- Индия ще започне лицензирано производство на автомат AK-203 /СНИМКИ/

Д-р Калоян Панчелиев, Преслав Панчелиев
Забележителната биография на британския параходен влекач Alfred, който преминава през историята като руски минен заградител "Взрывъ", впоследствие български военен параход и накрая - учебен ветроход "Асенъ" (I), е в центъра на нашето изследване, посветено на Дунавската флотилия и Морска част на Княжество България през 2015 г.
Освен отделна глава в том I на поредицата "Българските кораби" на този кораб сме посветили специално празнично приложение в списание "Клуб ОКЕАН", поредица от шест статии в Pan.bg и отделна рубрика във форума на издателство "Еър Груп", които се радват на висока посещаемост.
Най-доброто обаче тепърва предстои. В биографията на парахода има още няколко неизяснени момента, включително връзката му с българите преди Освобождението, както и приспособяването му на кораб с платна в края на XIX век. В настоящата публикация ще се спрем на втория от тези въпроси
В брой № 34 на рубриката "Морска историческа хроника" вече посочихме, че в периода след Освобождението от османско владичество до края на XIX век българският военен флот прави първите си стъпки и се изгражда в среда на рискове, заплахи, опасности, кризи и конфликти.
Сред тях са Сръбско-българската война (1885 г.), абдикацията на княз Александър I Батенберг (1886 г.), офицерските бунтове в Русе и Силистра (1887 г.), експедициите на Боянов и Набоков (1887 г.) и др.
Към момента на предаването на параходите "Породимъ", "Горни-Студенъ", "Опытъ" и "Взрывъ" от Русия на Княжество България през 1879 г., първите два са почти нови, сглобени предходната 1878 г. в гр. Рени на р. Дунав, а третият и четвъртият са построени преди 9 години и 23 години, съответно през 1870 г. и 1856 г.
С течение на времето корабите, предадени от Русия на Княжество България остаряват морално и се нуждаят от обновяване, ремонт и модернизация.

Указ № 90 от 13 юни 1891 г. за приспособяването на парахода "Асенъ" на кораб с платна. Запазен е оригиналният правопис. Разработка на авторите
Някои от тях като "Взрывъ" (с Приказ № 199 на военния министър полковник Николаев от 20 май 1887 г. - "Асенъ") стават съвършенно негодни за назначението си. Толкова незавидно за съжаление е състоянието на "Асенъ", посочено в Указ № 90 на княз Фердинанд I от 13 юни 1891 г.
Ето защо той следва да се изключи из списъците на Българската флотилия и да се приспособи на кораб с платна.
До решението за приспособяването на "Асенъ" на кораб с платна се стига след съответното предложение на министъра на войната, формулирано в негов доклад до княза под № 283 от 13 юни 1891 г.
Преди това въпросът е разгледан и в Министерски съвет, където е прието съответното постановление под номер XXII от 31 май с.г., изложено в протокол под № 46.
Работата по приспособяването на "Асенъ" на кораб с платна следва да се извърши в арсенала на флотилията с бюджетните средства, които се отпускат за поддържането на корабите.
Изпълнението на указа, подписан от княжеския наместник Стефан Стамболов се възлага на военния министър майор Михаил Савов.

Учебният ветроход "Асенъ" (снимка Централен фотоархив на Министерството на отбраната)
loading...
Други публикации
Напиши коментар